درمان خانگی کیست مویی؛ با ۱۴ روش موثر از شر این کیست دردناک خلاص شوید!

درمان خانگی کیست مویی

کیست پیلونیدال یک ناهنجاری نسبتا شایع در پوست است که عمدتا در مردان و افرادی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستند رخ می‌دهد. اگرچه خیلی خطرناک نیست، اما اگر درمان نشود، می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود. از جمله درد و ناراحتی. با این حال شما می‌توانید از درمان خانگی کیست مویی برای تسکین و بهبود آن استفاده کنید. مگر این که کیست عفونی شده باشد که در این صورت باید حتما با پزشک تماس بگیرید.

در این نوشتار از سری مطالب سلامتی خبرنامه ما به شما روش‌های درمانی کیست پیلونیدال را معرفی می‌کنیم که به شما در تسریع روند درمان کمک می‌کند. به خواندن ادامه دهید!

مطلب مرتبط: روش های خانگی موثر برای رفع موهای زائد صورت

کیست مویی یا پیلونیدال چیست؟

دلیل تشکیل کیست مویی یا پیلونیدال در افراد مشخص نیست. این کیست در واقع یک کیسه است که زیر پوست، مو، سلول‌های مرده و سایر ناخالصی‌های روی پوست تجمع می‌کند. کیست پیلونیدال معمولا روی باسن و شکاف باسن ایجاد می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند سبب بروز آن شود؛ شایع ترین آن‌ها نیز موهای زیر پوستی است که سبب تحریک پوست و تشکیل کیست مویی می‌شود. کیست‌ها حتی می‌توانند عفونی شوند و سبب تشکیل کیسه‌های چرک و عفونت که به آبسه معروف است، شوند. اگرچه اکثر این کیست‌ها را می‌توان در خانه درمان کرد، اما آن‌هایی که عفونی می‌شوند نیاز به جراحی کیست پیلونیدال دارند. بنابراین اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

لینک مرتبط: ۱۶ راهکار طبیعی و فوق العاده موثر برای درمان خانگی عفونت پوستی

بنابراین بهتر است برای درمان کیست پیلونیدیال از درمان‌های خانگی متعددی استفاده کنید و از مداخله جراحی خودداری کنید.

درمان خانگی کیست مویی

وقتی نوبت به خلاص شدن از شر کیست مویی یا پیلونیدال می‌رسد، درمان‌های خانگی به طرز شگفت آوری به درمان آن کمک می‌کنند. فقط با استفاده از چند ماده ساده می‌توانید از بهبودی وضعیت خود مطمئن شوید. این روش‌های درمانی شما را از جراحی کیست پیلونیدیال دور نگه می‌دارد.

موارد زیر بهترین درمان‌های خانگی برای درمان کیست پیلونیدال است:

مطلب مرتبط: درمان‌ خانگی قارچ پوستی : ۱۰ راهکار بسیار موثر برای خلاص شدن از شراین عفونت

1. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده جادویی برای مراقبت از پوست است. این روغن یک آنتی اکسیدان با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی شگفت انگیز است که به کاهش بثورات، کورک و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کند و از عفونت جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی محل کیست قرار دهید و روی آن چسب زخم بزنید. سپس هر چند ساعت یک بار پنبه جدیدی روی آن قرار دهید. از این روش درمانی برای بهبود کیست دو بار در روز استفاده کنید.

لینک مرتبط: ‌درمان ‌زخم در خانه: از کجا بفهمیم زخم عفونت کرده است؟ ‌

2. روغن کرچک

روغن کرچک به ویژه در کاهش تورم کیست مویی مفید است. همچنین به خلاص شدن از شر عفونتی که ممکن است در داخل کیست وجود داشته باشد کمک می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. 2 تا 3 قطره روغن کرچک را بر روی کیست بمالید و بگذارید برای چند دقیقه روی آن بماند. همچنین می‌توانید با قرار دادن پنبه آغشته به روغن کرچک روی آن را بپوشانید. از این روش درمانی 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.

3. پیاز برای درمان خانگی کیست مویی

خواص ضد میکروبی پیاز برای درمان کیست خیلی مفید است. زیرا به پاک سازی عفونت کمک می‌کند و در نهایت شما را از جراحی کیست پیلونیدال دور می‌کند. یک برش ضخیم پیاز بردارید و با بانداژ روی کیست ببندید. به یاد داشته باشید که هر چند ساعت یک بار پیاز قبلی را با یک تکه تازه آن عوض کنید.

مطلب مرتبط: کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی؛ علل، علائم، درمان + راه های پیشگیری از آن

4. جوش شیرین

جوش شیرین – دارویی برای خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال است. این ماده به کاهش تورم و تسکین پوست تحریک شده کمک می‌کند. همچنین، استفاده از سرکه در این روش درمانی به دلیل خواص ضد میکروبی خود به تسریع روند بهبود کمک می‌کند. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای خوری سرکه را با هم مخلوط کنید تا به حالت خمیر در بیایید. سپس آن را روی کیست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. پس از آن پوست خود را با آب بشویید.

5. نمک اپسوم

نمک اپسوم یک درمان عالی برای درمان کورک و کیست است زیرا به تخلیه مایعی که در داخل کیسه ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. همچنین نمک سبب کاهش التهاب می‌شود و به تسکین درد ناشی از آن کمک می‌کند. هنگام حمام، 4 تا 5 قاشق چای خوری نمک اپسوم را درون آب گرم وان بریزید. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آب بنشینید. از این روش درمانی هر روز استفاده کنید.

لینک مرتبط: درمان های خانگی میلیا یا جوش های سفید زیر پوستی در خانه

6. درمان خانگی کیست مویی با عسل

عسل، یک ضد عفونی کننده طبیعی با خواص ضد التهابی موثر است. این ماده همراه با مقداری دارچین، برای کاهش کیست مویی تاثیر زیادی دارد. همچنین، دارچین دارای خواص بازسازی کننده بافت سلولی است که می‌تواند به بهبود سریع تر زخم کمک کند. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را در 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید. آن را روی محل کیست بمالید و تا زمانی که وقت دارید، بگذارید روی پوست بماند. این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

7. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که برای پوست خیلی مفید است. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و به درمان کیست پیلونیدال کمک می‌کند. نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ارگانیک مایع شده را بردارید و آن را به مقدار زیاد روی کیست بمالید. دو بار در روز از آن استفاده کنید و هر بار دو ساعت زمان بدهید تا روی آن بماند.

8. سرکه سیب

سرکه به حفظ سطح pH پوست کمک می‌کند که در نهایت بر حذف سموم از کیست پیلونیدال تاثیر می‌گذارد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا رقیق شود. پنبه را در مخلوط خیس کنید و آن را با چسب روی محل کیست بچسپانید. می‌توانید از این روش دو بار در روز استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۱۳ فایده درمانی زنجبیل؛ از مهار رشد سرطان تا درمان بیماری های پوستی

9. چای سیاه

چای سیاه به عنوان درمان خانگی کیست پیلونیدال عفونت را کاهش می‌دهد. این چای دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش تورم کیست و کنترل درد ناشی از آن نیز کمک می‌کند.  یک کیسه چای سیاه استفاده شده بردارید و بگذارید چند ساعت روی محل کیست بماند. این روش درمانی را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

10. درمان خانگی کیست مویی با سیر

سیر یک ضد عفونی کننده طبیعی است و بنابراین یک درمان خانگی کیست مویی محسوب می‌شود. وقتی می‌بینید که کیست در حال شکل گیری است، استفاده فوری از سیر می‌تواند از رشد بیشتر آن جلوگیری کند و شما را از جراحی دور نگهدارد. 1 تا 2 حبه سیر بردارید و با مقداری آب به صورت خمیر درآورید. خمیر را روی کیست بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. سپس محل آسیب دیده را آبکشی کنید.

لینک مرتبط: علل و ۱۰ درمان خانگی موثر برای عفونت ناف

11. کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم به تنظیم گردش خون در ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. یک حوله تمیز را در آب گرم یا سرد آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید. حوله را به مدت 10-15 دقیقه روی کیست بگذارید. از این روش درمانی 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.

12. شنبلیله

شنبلیله جزو گیاهان دارویی است. علاوه بر طعم خوب، خاصیت ضد التهابی نیز دارد. 1 قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در یک لیوان آب بجوشانید و آن را صاف کنید، سپس دمنوش را بنوشید. هر روز از این چای یا دمنوش بنوشید تا کیست به طور کامل از بین برود.

لینک مرتبط: محافظت از پوست در تابستان و نکات مهم برای جلوگیری از تحریکات پوستی!

13. به طور منظم ورزش کنید

چاقی می‌تواند یکی از دلایل تشکیل کیست پیلونیدال باشد. داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند به جلوگیری از تشکیل کیست مویی کمک کند. اگر کیست دارید، ورزش به افزایش جریان خون و تسریع روند بهبود کمک می‌کند.

14. آلوئه ورا برای درمان خانگی کیست مویی

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. همچنین اثر تسکین دهنده ای بر محل آسیب دیده دارد. ۱ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را بردارید و چند قطره روغن کرچک به آن اضافه کنید. مخلوط را روی کیست بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس آن را با آب بشویید. از این روش 3-4 بار در روز استفاده کنید.

این 14 درمان خانگی کیست مویی یا پیلونیدال می‌تواند به درمان یا جلوگیری از جراحی کمک کند.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *