پیشگیری از آرتریت؛ به کمک این ۶ نکته از ابتلا به آرتریت جلوگیری کنید!

پیشگیری از آرتریت عوارض جانبی قهوه بدون کافئین

آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است که می‌تواند منجر به درد، تورم، سفتی و ناتوانی در حرکت یا استفاده عادی از مفصل شود. آرتریت بیشتر، زانوها، لگن، ستون فقرات و دست‌ها را درگیر می‌کند. هنگامی‌که غضروف مفصل آسیب می‌بیند، فرم بدن قابل برگشت نیست. از این رو، پیشگیری از آرتریت و محافظت از مفاصل در برابر آسیب غضروف از سنین پایین عاقلانه به نظر می‌رسد.

در این نوشتار می‌توانید نکاتی را بیاموزید که می‌تواند در پیشگیری از آرتریت کمک تان کند!

1. حفظ وزن بدن برای پیشگیری از آرتریت

اضافه وزن با وارد کردن بار فیزیکی اضافی روی مفاصل می‌تواند سبب فرسودگی سریع‌تر مفاصل شود. هر کیلو اضافه وزن، بسته به فعالیتی که انجام می‌دهید، چهار تا شش کیلو بار اضافی روی مفصل زانو وارد می‌کند. علاوه بر این، بافت چربی اضافی نیز با ترشح مواد شیمیایی خاص که غضروف را از بین می‌برد، سبب آسیب مفاصل می‌شود. اما حفظ وزن سالم بدن با شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5 تا 24.9 است.

مطلب مرتبط: آرتروز زانو چگونه درمان می‌شود؟ چه زمان جراحی نیاز است؟

2. پرهیز از کشیدن سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند خطر آسیب غضروف را افزایش دهد و وضعیت آرتریت را وخیم تر کند. همچنین می‌تواند تاثیراتی روی درمان برخی از اشکال آرتریت داشته باشد و خطر عوارض در طول جراحی را افزایش دهد. ترک سیگار می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به آرتریت محافظت کند.

3. ورزش

داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند به حفظ قدرت و انعطاف مفاصل کمک کند. همچنین تاثیر زیادی بر محافظت از غضروف‌ها دارد. فرد باید هر روز نیم ساعت و 3 تا 4 بار در هفته ورزش کند. نمونه‌هایی از ورزش‌های سالم عبارتند از پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا. دویدن نیز ورزش خوبی برای زنان جوان و سالم است. با این حال، اگر از قبل زانو درد یا آرتریت دارید، از دویدن خودداری کنید.

4. حفظ وضعیت بدنی سالم

حالت قرارگیری بد، به ویژه برای مدت طولانی، فشار زیادی بر مفاصل وارد می‌کند و سبب فرسودگی سریع‌تر مفاصل می‌شود. همراستایی سالم همه مفاصل بدن در طول ایستادن، نشستن و راه رفتن می‌تواند مفاصل را از ابتلا به آرتریت محافظت کند.

لینک مرتبط: فواید و خواص کندر: از درمان آرتروز تا رفع خونریزی شدید قاعدگی

5. پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند منجر به وضعیت غیر فیزیولوژیکی می‌شود که فشار بیشتری بر مفاصل پا، مچ پا، باسن و ستون فقرات وارد می‌کند. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای مدت طولانی سبب درد مفاصل می‌شود. برای درمان آرتریت حتما با پزشک مشورت کنید و دوره درمان خود را به طور منظم دنبال کنید و تا پایان دوره آن را قطع نکنید.

6. پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل برای پیشگیری از آرتریت

کالری موجود در رژیم غذایی به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. غذاهایی مانند زنجبیل، سیر، ماهی، آجیل، انواع توت‌ها، میوه‌ها و سبزیجات برگدار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. زیرا این خوراکی‌ها در برابر آرتریت مفید و موثر هستند زیرا اثر ضد التهابی دارند. از مصرف نمک زیاد، شکر، غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده و چربی‌های اشباع شده که می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند، اجتناب کنید. قند خون خود را کنترل کنید زیرا دیابت خطر ابتلا به آرتریت را افزایش می‌دهد. کنترل سطح قند خون از پیشرفت آرتریت جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی برای آرتروز؛ چه چیزی باید بخوریم و چرا؟

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *