روش نگهداری گل ارکیده؛ ۱۳ نکته مهم که باید برای مراقبت از ارکیده رعایت کنید

توسطفاطمه عزیزی

آبان ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : آبان ۲۳, ۱۴۰۱
روش نگهداری گل ارکیده

ارکیده‌ها گل‌های زیبا و ظریفی هستند که دارای رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند. در دنیا بیش از 22000 گونه ارکیده وجود دارد و نیازهای مراقبتی ممکن است بسته به نوع آن‌ها متفاوت باشد. با این حال، برای دانستن روش نگهداری گل ارکیده و حفظ ظاهر فوق العاده این نوع گل‌ها، می‌توانید از برخی دستورالعمل‌های ساده صرف نظر از این که چه نوع ارکیده ای دارید، پیروی کنید.

آنچه باید در مورد روش نگهداری گل ارکیده بدانید:

  • به رشد ارکیده‌ها دقت کنید تا بهترین زمان برای گلدهی مجدد آن را بدانید. سپس یک گلدان بزرگ تر و خاک و کود مناسب آن را تهیه کنید.
  • حالا کود مورد نیاز خود را اندازه بگیرید و آن را به آب داغ اضافه کنید. پس از آن مخلوط را صاف کرده و ارکیده را از گلدان قدیمی‌اش خارج کنید و ریشه‌های مرده را قیچی بزنید.

مطلب مرتبط: معنی گل ها؛ هر رنگ نماد از چیست؟

  • ارکیده را در گلدان جدید قرار دهید و مخلوط مرطوب را به گلدان اضافه کنید، دقت کنید که گل ارکیده پس از کاشت دوباره صاف بایستد.

روش نگهداری گل ارکیده

حالا بیایید تا در مورد نحوه نگهداری گل ارکیده بیشتر بدانیم:

1. ایجاد محیط مناسب

از گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید. گلدان‌های ارکیده باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشند تا آب اضافی از گلدان خارج شود. در غیر این صورت، پوسیدگی ریشه زیبایی گیاه شما را از بین می‌برد. اگر ارکیده‌های شما در گلدان‌هایی بدون سوراخ زهکشی هستند، حتما گلدان جدید بخرید. یک زیرگلدانی زیر گلدان‌ها قرار دهید تا از ریختن آب اضافی روی زمین جلوگیری کنید.

2. روش نگهداری گل ارکیده؛ سوراخ زهکشی گلدان

سریع یک گلدان با سوراخ‌های زهکشی تهیه کنید. به آبیاری گل ارکیده خود دقت کنید. همچنین اگر ارکیده‌های شما گلدان مناسبی ندارد، خیلی زود گلدان کوچک را با یک گلدان بزرگ تعویض کنید.

لینک مرتبط: تست شخصیت گل و چهره: چه می بینید، آیا فردی کم عمق هستید یا نه؟

3. قرار دادن گلدان رو به جنوب یا شرق

در صورت امکان گلدان‌ها را نزدیک پنجره‌های رو به جنوب یا شرق قرار دهید. ارکیده‌ها برای رشد به نور قوی، اما غیر مستقیم نیاز دارند. با این روش آن‌ها می‌توانند نور خورشید مورد نیاز خود را جذب کنند. اما اگر تنها پنجره شما رو به غرب است، آن را با یک پرده صاف بپوشانید تا گل ارکیده نسوزد.

4. گلدان ارکیده را رو به شمال نگذارید

به یاد داشته باشید که اگر ارکیده خود را داخل یک گلدان و رو به شمال بگذارید، گل‌ها نور کافی برای شکوفه دادن جذب نخواهند کرد.

5. برای نگهداری ارکیده دمای اتاق باید 16 تا 24 درجه سانتگراد باشد

بدمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد را در خانه حفظ کنید. ارکیده‌ها در دماهای متوسط ​​رشد می‌کنند و اگر هوا خیلی سرد می‌میرند. اگرچه دمای مناسب بسته به گونه ارکیده متفاوت است، اما به طور کلی باید دمای اتاق را بین (16 درجه سانتیگراد) در شب نگه دارید. در طول روز، دما باید 10-15 درجه گرمتر از آن باشد.

مطلب مرتبط: تست شخصیت گل ها: گل ها چه چیزی در مورد زندگی عاشقانه شما می گوید

6. فراهم آوردن گردش هوای ملایم

از آن جا که ارکیده‌ها در خاک رشد نمی‌کنند، باید گردش هوا را برای حفظ سلامت ریشه‌ها فراهم کنید. در ماه‌های معتدل، می‌توانید پنجره‌های خانه را باز کنید تا نسیمی ‌ملایم درون خانه در جریان باشد. در غیر این صورت، از یک پنکه با سرعت پایین یا قرار دادن یک فن برای گردش هوای ملایم در فضای خانه استفاده کنید.

7. آبیاری، تغذیه و هرس ارکیده

ارکیده‌ها را درست قبل از خشک شدن آبیاری کنید. مهم است که ارکیده را بر اساس مقدار آبی که مصرف می‌کند، آبیاری کنید، نه هر چند روز یک بار. برای این که بدانید به ارکیده شما آب می‌رسد، 1 یا 2 انگشت خود را به آرامی‌به خاک گلدان بچسپانید، سپس انگشت‌ها را به هم بمالید. اگر روی انگشتان خود رطوبت احساس نمی‌کنید، ارکیده‌ها را به آرامی‌با ریختن آب روی خاک گلدان آبیاری کنید و اجازه دهید تا داخل گلدان خیس بخورد.

8. روش نگهداری گل ارکیده؛ دقت در آبیاری ارکیده‌ها

در روش نگهدرای گل ارکیده، بسته به آب و هوا، سطح رطوبت، خاک و اندازه گلدان، ممکن است ارکیده‌ها چندین بار در هفته یا هر چند هفته یک بار نیاز به آبیاری داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۹ ترفند فوق العاده برای افزایش ماندگاری بیشتر گل

9. میزان سطح رطوبت خانه

اگر سطح رطوبت خانه شما زیر 40 درصد است، روزانه ارکیده را با یک اسپری آب پاش مرطوب کنید. ارکیده‌ها در محیط‌هایی با رطوبت 40 تا 60 درصد رشد خوبی دارند. یک رطوبت سنج را از یک گلفروشی بخرید و از آن برای تست رطوبت خانه خود استفاده کنید. اگر رطوبت کمتر از 40 درصد است، از یک بطری اسپری استفاده کنید تا ارکیده‌ها و خاک گلدان را یک بار در روز مرطوب کنید.

10. استفاده از دستگاه رطوبت گیر

با این که باید به رطوبت خانه برای رشد ارکیده‌ها توجه کنید اما اگر رطوبت خانه شما بیش از 60 درصد است، برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها، در اتاقی که گل ارکیده قرار دارد، یک دستگاه رطوبت گیر قرار دهید.

11. روش نگهداری گل ارکیده؛ میزان کود دهی به گل ارکیده

زمانی که گل ارکیده در حال گلدهی است، ماهی یک بار کود دهی کنید. از کود مایع استفاده کنید. آن را با خاک مخلوط کنید و از آن برای تغذیه ارکیده‌ها هر ماه یک بار در حالی که گل می‌دهند استفاده کنید. دقت کنید که ارکیده‌ها را ظرف چند روز پس از کود دهی آبیاری نکنید، در غیر این صورت مواد مغذی آن خیلی زود با آب خارج می‌شوند.

لینک مرتبط: خواص گل زعفران؛ از درمان افسردگی تا تسکین التهاب و دردهای قاعدگی

12. آب و کود کمتر برای رشد دوباره ارکیده‌ها

پس از گلدهی، رشد شاخ و برگ ارکیده متوقف می‌شود. در این دوره تا زمانی که برگ‌های جدید شروع به رشد کنند، آب و کود کمتری به گیاه بدهید.

13. پس از ریختن گل‌ها ساقه‌ها را بچینید

وقتی گل‌ها ریختند، ساقه‌های آن را بچینید. به یاد داشته باشید که ارکیده‌ها بیش از یک بار روی یک ساقه گل نمی‌دهند، به استثنای ارکیده پروانه. اگر این نوع ارکیده دارید، ساقه را درست بالای 2 گره پایینی به شاخه اصلی قیچی کنید. برای انواع ارکیده با پیاز کاذب، ساقه را درست بالای پیاز کاذب ببرید. برای سایر انواع ارکیده، کل ساقه را تا حد امکان نزدیک به شاخه اصلی ببرید. پیاز کاذب رشد یک ساقه ضخیم کنار پایه هر شاخه است. دقت کنید که باید همیشه از ابزارهای استریل برای هرس ارکیده استفاده کنید.

امیدواریم با این نکات بتوانید از گل ارکیده خود نگهداری کنید و از زیبایی آن در خانه خود لذت ببرید!

لینک مرتبط: راهنمای انتخاب و ارسال گل برای دوستان‌تان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *