جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.3
(4)

محلول نرمال سالین اصطلاح رایجی است که برای محلول 9.0 درصد کلرید سدیم یعنی ترکیب 9 گرم سودیم با یک لیتر آب به کار می‌رود. از این محلول برای ضدعفونی کردن زخم و پوست استفاده می‌شود. از طرفی محلول نرمال سالین یک محلول نمکی مقرون به صرفه برای حفظ سلامت دهان است. خیلی‌ها برای پاکسازی دهان و تسکین درد از محلول شستشوی آب نمک یا محلول نرمال سالین استفاده می‌کنند. هرچند می‌توانید این محلول را از بیرون خریداری کنید اما با استفاده از طرز تهیه نرمال سالین در خانه نیز می‌توانید خودتان این محلول را درست کنید.

تنها چیزی که نیاز دارید یک قاشق چایخوری نمک و یک لیتر آب جوشانده شده است.

مطلب مرتبط: ۱۳ کاربرد عجیب و بسیار مفید نمک در خانه!

در این نوشتار به دستورالعمل گام به گام نحوه ساخت محلول نرمال سالین پرداخته ایم. همچنین به زمان و نحوه استفاده از آن نیز اشاره شده است.

موارد استفاده نرمال سالین یا محلول آب نمک

دهانشویه‌های موجود در بازار اغلب دارای الکل هستند. آن‌ها سبب تحریک غشاهای مخاطی متورم در دهان می‌شوند. به همین دلیل توصیه دندانپزشکان به جای دهانشویه‌های آماده، استفاده از محلول آب و نمک است. آب و نمک می‌تواند به تسکین درد و تورم پس از تمیز یا ترمیم کردن دندان‌ها کمک کند.

موارد استفاده از نرمال سالین:

  • زخم دهان را درمان کنید
  • همچنین پلاک دندانی و میکروب دهان را کاهش دهید
  • همچنین دندانپزشکان معمولا به بیماران خود توصیه می‌کنند پس از برداشتن دندان عقل یا سایر جراحی‌های دهان از این محلول استفاده کنند.

لینک مرتبط: از تمیزکاری تا خاموش کردن آتش، ۱۸ کاربرد جوش شیرین در خانه!

جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از موادی است که اغلب به عنوان دهان شویه استفاده می‌شود. این ماده نیز مانند نمک، می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد و همچنین اسیدیته آن را کاهش می‌دهد تا دندان‌ها و لثه‌ها سالم بمانند.

طرز تهیه نرمال سالین در خانه

تهیه نرمال سالین در خانه خیلی راحت است. شما می‌توانید به راحتی یک محلول نمکی خوب در خانه درست کنید. برای این کار به چند ماده ساده نیاز دارید که همیشه در دسترس شما است. برای همین پیشنهاد می‌کنیم محلول نرمال سالین را همیشه هنگام استفاده، آماده کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: سرکه سیب برای گلودرد؛ ۷ ترکیب موثر که از شر گلودرد خلاص شوید!

مواد لازم برای درست کردن نرمال سالین در خانه

1 لیتر آب گرم (ولرم)

یک قاشق چایخوری نمک

2 قاشق چایخوری جوش شیرین (اختیاری)

نحوه تهیه محلول شستشوی آب نمک

آماده کردن این دهانشویه با آب نمک آسان و ساده است. حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا کاملا آماده شود.

برای درست کردن محلول شستشوی آب نمک با جوشاندن یک لیتر آب شروع کنید. پس از جوش آمدن آب، حرارت زیر آن را خاموش کنید. سپس بگذارید آب ولرم شود. اما نگذارید آب زیاد سرد شود، زیرا گرمای آب به حل شدن نمک و جوش شیرین کمک می‌کند. بعد از آن در حالی که آب هنوز گرم است، نمک را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. همچنین اگر دوست داشته باشید می‌توانید جوش شیرین را همراه با نمک در آب حل کنید. از محلول نرمال سالین طبق دستور استفاده کنید و باقیمانده محلول را دور بریزید. بهترین کار این است که برای هر بار استفاده محلول تازه درست کنید.

بیشتر بخوانید: شستشوی گوش در خانه با ۳ روش ساده اما موثر!

نحوه استفاده از نرمال سالین یا محلول آب نمک

اگر دستور استفاده از نرمال سالین توسط پزشک به شما توصیه شده، طبق دستورالعمل پزشک از آن استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید به عنوان یک درمان خانگی از آن استفاده کنید، پس از آماده کردن این محلول مقداری از آن را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید، سپس آن را تف کنید. مراقبت باشید که محلول را قورت ندهید. هرچند اگر آن را قورت دهید، هیچ اتفاقی برای سلامت شما نخواهد افتاد، اما بهتر است آن را تف کنید.

استفاده از محلول آب نمک برای تسکین دندان درد

نرمال سالین به تسکین دندان درد کمک می‌کند. شستشوی دهان با آب نمک گرم برای دو تا سه بار در روز سبب تسکین دندان درد می‌شود. زیرا آب نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند و به آرامی‌باکتری‌ها را از ناحیه عفونی حذف می‌کند.

طرز تهیه نرمال سالین در خانه؛ خمیر جوش شیرین خوراکی

اگر می‌خواهید یک زخم خاص مانند زخم شانکر را در دهان خود درمان کنید، درست کردن خمیر جوش شیرین آسان است. آب را به صورت مقطعی به جوش شیرین اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر به اندازه خمیر دندان غلیظ شود. سپس زخم شانکر را با خمیر بپوشانید. می‌توانید از این روش درمانی چند بار در روز تا زمانی که زخم بهبود نیافته استفاده کنید.

در این مطلب: علل، علائم و روش‌های خانگی درمان جوش لثه

آیا باید قبل یا بعد از مسواک زدن از نرمال سالین استفاده کرد؟

قبل از مسواک زدن از محلول نرمال سالین استفاده کنید. نباید دهان خود را بعد از مسواک زدن دندان‌ها استفاده کنید، زیرا می‌تواند با فلوراید محافظ خمیر دندان تداخل داشته باشد.

آیا شستشوی آب نمک می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند؟

این که گاهی از شوینده آب نمک برای دهان خود استفاده کنید، هیچ آسیبی به دندان‌های شما وارد نمی‌کند. با این حال، استفاده منظم از محلول شستشوی آب و نمک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. برای همین قبل از استفاده از آن حتما از دستورالعمل پزشک پیروی کنید.

طرز تهیه نرمال سالین در خانه؛ کلام پایانی

اگر جراحی و عمل دندان داشته اید یا زخم‌های شانکر یا گلودرد دارید، می‌توانید از شستشوی آب نمک یا نرمال سالین برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۸ کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی پوست شما!

طرز تهیه نرمال سالین در خانه به آسانی هم زدن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب جوشانده سرد شده است. در صورت تمایل می‌توانید 2 قاشق چایخوری جوش شیرین نیز به مخلوط اضافه کنید. با آب نمک ولرم که دهان شما را نمی‌سوزاند، دهان خود را شستشو دهید. در صورت نیاز می‌توانید روزانه چند بار از این محلول استفاده کنید.

اگر پزشک دستورالعمل مشخصی برای استفاده از این محلول به شما پیشنهاد کرده است، حتما از آن پیروی کنید تا دهان خود را از هر گونه باکتری و میکروب پاک کنید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان