اعتیاد به کار؛ اثرات مخرب این شکل از اعتیاد را بشناسید!

توسطفاطمه عزیزی

آبان ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : آبان ۱۷, ۱۴۰۱ , , , ,
اعتیاد به کار

وابستگی بیش از حد به کار، که اغلب اعتیاد به کار نامیده می‌شود، نوعی اختلال در سلامت روان است. این اختلال نیز مانند هر اعتیاد دیگری، به معنای ناتوانی در توقف یک رفتار و تمایل بیش از حد به انجام کار است. اغلب از نیاز اجباری برای دستیابی به موقعیت و موفقیت یا فرار از استرس عاطفی ناشی می‌شود. اعتیاد به کار اغلب ناشی از وسواس موفقیت شغلی است که بیشتر در افراد با ویژگی شخصیتی کمالگرایی دیده می‌شود.

دقیقا مانند فردی که به مواد مخدر اعتیاد دارد، فردی که معتاد به کار است از کار کردن بیش از حد موفق می‌شود. همین امر نیز سبب می‌شود افراد رفتاری که به موفقیت آن‌ها می‌انجامد را بارها و بارها تکرار کنند. افراد مبتلا به این اختلال روانی ممکن است نتوانند انجام کاری را با وجود تاثیر منفی که بر زندگی شخصی یا سلامت جسمی ‌و روانی آن‌ها می‌گذارد، متوقف کنند.

مطلب مرتبط: کم کار کنید؛ کار زیاد باعث مرگ می‌شود

اعتیاد به کار و علائم آن

در فرهنگی که سخت کوشی مورد تمجید قرار می‌گیرد و اغلب انتظار می‌رود افراد و کارکنان اضافه کاری نیز انجام شود، تشخیص اعتیاد به کار می‌تواند دشوار باشد. افراد مبتلا اغلب رفتار خود را با توضیح این که چرا چنین کار کردن خوب است و چگونه به آن‌ها در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند، توجیه می‌کنند. این که شخصی به انجام کار خود و موفقیت پروژه‌های خود متعهد است با کسی که به کار اعتیاد دارد و فردی جاه طلب است، کاملا متفاوت است.

فرد معتاد به کار برای دوری از سایر جنبه‌های زندگی خود، مانند مسائل نگران کننده عاطفی یا چالش‌ها و مشکلات زندگی خصوصی به کار رو می‌آورند. چنین اعتیاد نیز مانند سایر اعتیادها، بدون این که فرد از آن آگاه باشد، بر زندگی او تاثیرات منفی می‌گذارد.

لینک مرتبط: کدام یک بهتر است: کار کردن زیاد یا کار هوشمندانه؟

علائم اعتیاد به کار عبارتند از:

  • ساعات طولانی حتی زمانی که نیازی نیست، در دفتر مشغول کار باشید
  • خواب ناکافی برای انجام پروژه‌ها یا انجام وظایف اضافی
  • وسواس رسیدن به موفقیت کاری
  • داشتن ترس شدید از شکست در کار
  • پارانوئید بودن در عملکرد مرتبط با کار
  • از هم پاشیدن روابط شخصی به دلیل کار
  • داشتن نگرش دفاعی نسبت به دیگران در مورد کارشان
  • استفاده از کار به عنوان راهی برای دوری از روابط اجتماعی یا خصوصی
  • کار برای مقابله با احساس گناه یا افسردگی
  • کار برای جلوگیری از مقابله با چالش‌ها و بحران‌هایی مانند مرگ، طلاق یا مشکلات مالی

لینک مرتبط: درمان ضعف عصبی؛ با این ۱۲ راهکار ضعف عصبی را در خانه بهبود دهید

چگونه باید اعتیاد به کار را تشخیص دهید؟

برای تشخیص این که آیا به کار اعتیاد دارید یا نه از مقیاس اعتیاد به کار برگن استفاده کنید. این مقیاس چندین فاکتور از جمله این که چند وقت یکبار به دیگر جنبه‌های زندگی خود اهمیت می‌دهید را اندازه گیری می‌کند. این موارد در مقیاس زیر اندازه گیری می‌شوند:

  1. هرگز
  2. به ندرت
  3. گاهی اوقات
  4. اغلب
  5. همیشه

پیشنهاد می شود بخوانید: درمان خانگی بدن درد؛ با این ۶ راهکار درد بدن را در خانه از بین ببرید!

در این مقیاس از شما خواسته می‌شود تا به مواردی مانند نمونه‌های پایین نمره بدهید! مانند:

  • چقدر به دنبال وقت آزاد برای خود و انجام کارهایی به جز شغل و حرفه تان هستید؟
  • آیا برای کاهش احساس گناه، درماندگی، افسردگی و اضطراب کار می‌کنید؟
  • آیا از شما درخواست شده که زمان کار خود را کوتاه کنید و شما این درخواست را نادیده گرفته باشید؟
  • آیا زمان خیلی بیشتری را نسبت به گذشته صرف کار خود می‌کنید؟
  • در اوقات بیکاری دچار استرس شده اید؟
  • میزان اهمیت سرگرمی‌ها، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و توجه به خود و تناسب اندام نسبت به کارتان چقدر است؟
  • آیا آنقدر کار می‌کنید که سلامت خود را به خطر بی اندازید؟

اگر به حداقل چهار مورد از این موارد پاسخ “اغلب” یا “همیشه” دهید، ممکن است به کار اعتیاد داشته باشید.

در این مطلب: تست شخصیت: آنچه ابتدا می بینید ضعف شما را در روابط آشکار می سازد!

گزینه‌ها و روش‌های درمانی

اگر مشخص شود که به این اختلال دچار هستید، ممکن است به همان اندازه که یک فرد معتاد به مواد مخدر نیاز به درمان دارد، شما هم نیاز به درمان داشته باشید. با این حال، ممکن است در ابتدا تنها به یک مشاور نیاز داشته باشید.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های توانبخشی نیز استفاده کنید. در حالی که برنامه توانبخشی در اعتیاد به مواد مخدر رایج تر است، اما اعتیاد شدید به کار نیز می‌تواند با این رویکرد فشرده درمان شود. بستری شدن فرد مستلزم این است که شخص برای طول درمان خود تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. گاهی نیز درمان سرپایی به شما کمک می‌کند تا در کنار انجام کارهای روزمره خود به کلاس‌ها و جلسات مشاوره خود شرکت کنید.

اعتیاد به کار می‌تواند از نوعی اختلال در سلامت روانی مانند اختلال وسواس فکری یا اختلال دو قطبی سرچشمه بگیرد. اعتیاد همچنین می‌تواند باعث مشکلاتی مانند افسردگی برای سلامتی روان شما شود.

به این همین باید از سلامت روان خود مطمئن شوید. با مراجعه به روانشناس می‌توانید بهترین و مناسب ترین شیوه درمانی را انتخاب کنید تا هر چه زودتر اضطراب و استرس درون خود را کاهش دهید.

مطلب مرتبط: چطور می‌توان تاثیر استرس بر پوست را از بین برد؟

تاثیر اعتیاد به کار بر سلامتی بدن

  • مانند خیلی از انواع اعتیاد، اعتیاد به کار تا زمانی که فرد به دنبال درمان نباشد، با گذشت زمان بدتر و وخیم تر می‌شود. اگر افراد تا حد فرسودگی جسمی‌و ذهنی کار کنند، ممکن است «فرسودگی شغلی» را تجربه کنند. این یکی از تاثیرات رایج این اختلال است. فرسودگی شغلی می‌تواند منجر به ایجاد استرس شدید، روابط آسیب دیده و حتی سوء مصرف مواد شود.
  • اگر فرد مبتلا درمان نشود به مرور از دوستان و خانواده اش دوری خواهد کرد. همچنین، استرس مزمن که گاهی از کار مداوم ناشی می‌شود، می‌تواند بر سلامت جسمانی نیز تاثیر منفی بگذارد.
  • کار بیش از حد ممکن است منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها شود. اما خبر خوب این که این اعتیاد قابل کنترل است. با شروع و گذراندن دوره درمانی، افراد می‌توانند تعادل بین کار سالم و دیگر جنبه‌های زندگی خود را بازگردانند.

برای سلامت شما: با این ۸ راهکار به راحتی از شر استرس و درد خلاص شوید

سلامت روان با تغییر سبک زندگی

  • افراد مبتلا به اعتیاد به کار اغلب برای اجتناب از احساس گناه از بیکاری، کار می‌کنند. بنابراین، برای چنین فردی ایجاد تعادل در دوره بهبود و ایجاد یک رابه سالم بین کار و زندگی آن قدرها هم آسان نیست و نیاز به زمان دارد.

از طرفی برای این که بتوانید به زندگی عادی برگردید بهتر است مدتی به خود مرخصی بدهید. یکی از راه‌های دیگر برای غلبه بر این اختلال تغییر شغل است. با همه این‌ها فرد مبتلا به عنوان یک اختلال روانی اجتماعی، معمولا خیلی آسان‌تر از اعتیاد به مواد مخدر کنترل می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی، متعادل کردن فعالیت‌های زندگی خود و دوری از عوامل استرس زا و محرک اختلال اعتیاد به کار را کنترل کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *