جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
4
(2)

ظروف و وسایل نقره می‌توانند دکوراسیون منزل شما را چشم نوازتر کنند، اما این فلز گرانبها نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد. شما برای تمیز کردن نقره نیاز به چند ترفند ساده دارید تا به راحتی لکه‌‌های روی نقره را از بین ببرید. اگر علاقمند به نقره هستید و چند تکه وسیله نقره در خانه دارید با ما در این نوشتار همراه باشید. با ترفندهایی که در این مطلب خواهید یافت می‌توانید نقره جات خود را به خوبی تمیز و براق کنید.

چرا باید نقره را تمیز کنید؟

از جمله خواص شیمیایی نقره، درجه بالایی از واکنش پذیری آن نسبت به ترکیبات حاوی گوگرد در هوا است. گوگرد با نقره ترکیب می‌شود و سولفید نقره را تشکیل می‌دهد. این واکنش شیمیایی باعث تیرگی یا اکسیداسیون می‌شود که نقره را تیره، سیاه و کدر می‌کند.

بیشتر بخوانید: از تمیزکاری تا خاموش کردن آتش، ۱۸ کاربرد جوش شیرین در خانه!

چگونه نقره را تمیز کنیم؟

تمیز کردن نقره نسبتا آسان است و می‌توانید از وسایل موجود در خانه برای این کار استفاده کنید. در حالی که چند روش خانگی مختلف برای تمیز کردن و لکه برداری از روی نقره وجود دارد، اما اینکه این ترفند‌‌ها تا چه میزان می‌تواند نقره را پاک کند، بسته به میزان تیره شدن نقره و میزان تغییر ظاهر اصلی شی نقره ای متفاوت خواهد است. راه‌های تمیز کردن نقره می‌تواند شامل برداشتن سولفید از سطح، حل کردن سولفید در مایع یا معکوس کردن واکنش شیمیایی که باعث کدر شدن می‌شود، باشد.

6 روش ساده برای تمیز کردن نقره

می‌توانید از چندین مواد خانگی برای تهیه محلول تمیزکننده نقره استفاده کنید، از جمله اقلام مانند سرکه و نشاسته ذرت

1. سرکه و جوش شیرین

نصف فنجان سرکه را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک کاسه آب ولرم ترکیب کنید. اقلام نقره را برای حداقل سی ثانیه و حداکثر سه دقیقه در محلول فرو کنید. سپس آن‌‌ها را بردارید، خشک کنید و با یک پارچه میکروفایبر صاف و تمیز کنید.

در این مطلب بخوانید: ۴ فایده استفاده از جوش شیرین در ماشین لباسشویی + نحوه استفاده

2. مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی راه حل ساده دیگری برای تمیز کردن لکه‌‌های روی نقره است. چند قطره مایع را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید، یک پارچه نرم را در آب فرو کنید و پارچه را به آرامی‌روی تکه‌‌های نقره بمالید. این روش برای اشیایی مانند کارد و چنگال که ممکن است فقط کمی‌کدر شوند مناسب است.

3. نشاسته ذرت

از نشاسته ذرت به نسبت (یک قسمت نشاسته ذرت و دو قسمت آب) خمیر درست کنید و روی اجسام نقره کدر یا قسمت‌‌هایی که کدر و تیره شده است بمالید و اجازه دهید حدود پانزده دقیقه بماند. سپس، خمیر خشک شده را به آرامی‌با یک پارچه نرم ساخته شده از میکروفیبر یا پنبه پاک کنید.

مطلب مرتبط: درمان های خانگی میلیا یا جوش های سفید زیر پوستی در خانه

4. تمیز کردن نقره با خمیر دندان

خمیردندان معمولی نیز می‌تواند بیشتر از یک خمیر دندان کاربردی باشد. البته نیاز به (یک خمیر دندان سفید کننده اصلی حاوی سیلیس هیدراته) دارید. با استفاده از یک پارچه تمیز و مقداری خمیر دندان، ناحیه کدر شده را به آرامی‌مالش دهید. ابتدا خمیر دندان را روی یک قسمت کوچک از نقره که کمتر قابل مشاهده است تست کنید تا ابتدا واکنش خمیر دندان با نقره را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که این روش قدرت سایندگی بیشتری دارد.

5. ضدعفونی کننده دست

مقدار کمی‌از ضدعفونی کننده دست را روی یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی بریزید یا اسپری کنید و به آرامی‌ روی وسایل نقره ای مانند ظروف نقره ای بمالید تا به از بین بردن لکه‌‌ها کمک کند.

6. مواد غذایی اسیدی

علاوه بر سرکه، می‌توانید از سس کچاپ و آب لیمو برای رفع کدر شدن نقره استفاده کنید. محتوای اسید موجود در این مواد غذایی، لایه تیره شده نقره روی سطح آن را می‌شکند. برای این کار یک مسواک بردارید و سرکه یا سس کچاپ یا هم آب لیمو را به همه قسمت‌‌های نقره بمالید تا تمام شی نقره ای به مواد آ؛شته شود.

لینک مرتبط: ۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

توجه  اگر قصد فروش یک عتیقه با ارزش را دارید، اغلب بهتر است آن را همانطور که هست بفروشید و به خریدار اجازه دهید تصمیم بگیرد که چگونه و چطور آن را ترمیم یا تمیز کند. برای اشیاء نقره ای با ارزش، اگر خودتان قصد تمیز کردن آن را دارید، با متخصصی مشورت کنید که می‌تواند در مورد تمیز کردن یا ترمیم کردن نقره به شما کمک کند.

نحوه تمیز کردن نقره در 5 مرحله

استفاده از جوش شیرین و فویل آلومینیومی‌یکی از بهترین راه‌‌ها برای تمیز کردن وسایل نقره ای تیره و کدر شده مانند ظروف نقره یا شمعدانی‌‌ها است. این مراحل را برای تمیز کردن نقره با استفاده از مواد و وسایل داخل خانه دنبال کنید

1. یک ظرف را با فویل آلومینیومی‌بپوشانید

یک وان یا ظرف بزرگ را با فویل آلومینیومی‌بپوشانید. دقت کنید که ظرف به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام اقلام نقره ای در یک لایه قرار بگیرند و روی هم چیده نشوند.

پیشنهاد می شود بخوانید: فواید چای ابریشم ذرت؛ از تامین ویتامین C بدن تا درمان راش و جوش

2. نقره‌‌ها را درون آن بچینید

نقره کدر شده خود را داخل ظرف قرار دهید و دقت کنید که نقره‌‌ها روی سطح فویل قرار بگیرند.

3. تمیز کردن نقره؛ آب را بجوشانید

پس از جوش آمدن آب، جوش شیرین را به آب داغ اضافه کنید. نسبت این محلول باید یک فنجان بی کربنات سدیم به ازای هر 3.8 لیتر آب باشد.

دقت کنید  اضافه کردن جوش شیرین باعث کف کردن آب می‌شود و وسایلی که داخل آن می‌گذارید نیز داغ می‌شود بنابراین هنگام گذاشتن وسایل داخل این محلول داغ یا هم برداشتن آن دقت کنید که نسوزید. پس از بیرون آوردن وسایل خواهید دید که چقدر زود تیرگی آن از بین رفته است.

مطلب مرتبط: ۵ شیوه استفاده از روغن میخک برای درمان آکنه که بسیار اثرگذار است

4. نقره‌‌ها را از محلول بیرون بیاورید

تکه‌‌های نقره را با انبر آشپزخانه از آب بیرون بیاورید، زیرا آب همچنان داغ خواهد بود. ممکن است به نسبت کدر و تیرگی نقره مجبور به استفاده بیشتر از جوش شیرین باشید.

5. حالا نقره را پاک کنید

پس از بیرون کشیدن نقره‌‌ها، باقی مانده جوش شیرین روی نقره‌‌ها را با یک پارچه نرم پاک کنید. نقره را با حرکات آرام و دایره‌ای تمیز کنید تا کامل از جوش شیرین پاک شود.

این روش به جای ساییدن نقره، که سولفید نقره نیز از بین می‌برد، فقط واکنش شیمیایی را که باعث تیرگی آن شده را پاک می‌کند. اتم‌‌های گوگرد در محلول جوش شیرین داغ جدا می‌شوند و سیاهی و تیرگی نقره از بین می‌رود. با این که نقره‌‌ها به نسبت گذشته پاک می‌شوند اما مثل روز اول خود نیستند. اما با این روش از تیرگی بیشتر آن جلوگیری کرده اید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان