جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

زیره سبز به دلیل ارزش دارویی فوق العاده‌ای که دارد معمولا در غذاهای سراسر جهان استفاده می‌شود. این ماده در میان داروهای سنتی برای بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری یا درمان التهاب قرار دارد. اما علم در مورد آن چه می‌گوید؟ اگر می‌خواهید در مورد فواید زیره سبز بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید زیره سبز چیست؟

زیره به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و نفخ و گاز معده را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب زیره ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. همچنین این دانه‌ها می‌توانند سطح کلسترول خون را نیز در سطح مناسب آن حفظ کنند.

مطلب مرتبط: آیا در مورد عوارض جانبی زیره سبز می دانستید؟

  1. کمک به هضم غذا از فواید زیره سبز

طب سنتی خاصیت نفخ آور دانه‌های زیره را تضمین می‌کند. از زنجبیل، دانه کرفس، آویشن و رازیانه به همراه زیره برای رفع نفخ استفاده کنید. این دانه‌ها می‌توانند کبد را برای ترشح صفرای غنی از اسیدهای صفراوی تحریک کنند. اسیدهای صفراوی به هضم و جذب موثر چربی کمک می‌کنند. به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد درد (مسکن) دانه زیره می‌توان از آن برای تسکین درد و اسپاسم شکم در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که زیره می‌تواند از عوارض گوارشی بعد از سزارین در زنان باردار نیز جلوگیری کند. این کار را با کاهش دردهای کولیکی، سوزش سر دل و تاخیر در عبور گاز انجام می‌دهد.

خوشمزه: طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه به همراه سبزیجات یک غذای مقوی و کامل

  1. کاهش وزن

زیره با کاهش وزن، از بین بردن چاقی و درمان بیماری‌ های قلبی عروقی، دیابت و آرتروز مرتبط است. هرچند ورزش و برنامه‌های غذایی مناسب ممکن است روند کاهش وزن را تسریع کند. اما داروهای گیاهی نتایج مثبتی از خود نشان داده اند. زیره یک داروی گیاهی سنتی است که در کاهش وزن موثر است. مصرف زیره و لیموترش ممکن است سبب کاهش اشتها و افزایش لیپولیز شود.

خوردن پودر زیره (حدود 3 گرم در روز) همراه با ماست بعد از غذا به مدت 3 ماه سبب کاهش دور کمر در زنان چاق می‌شود. این ماده همچنین سطح HDL را افزایش و توده چربی را کاهش می‌دهد.

  1. خواص ضد التهابی زیره سبز

اسانس زیره یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد حساسیت است. از این رو، زیره اغلب به رژیم غذایی ضد التهابی (AID) اضافه می‌شود. دانه‌های زیره به همراه ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل، رزماری، میخک و غیره می‌توانند چندین اختلال التهابی را تسکین دهند.

در این مطلب: زیره برای لاغری: چطور از زیره برای کاهش وزن استفاده کنیم

  1. کنترل سطح کلسترول از خواص زیره سبز

دانه‌های خشک شده زیره دارای فلاونوئیدهایی حاوی آنتی اکسیدانی هستند. آن‌ها پراکسیداسیون لیپیدی را مهار می‌کنند که به نوبه خود سبب کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم اکسید شده (ox-LDL) می‌شود. تجمع ox-LDL با آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. زیره حاوی کومینالدئید و فلاونوئیدها بوده که سطح ox-LDL را کاهش می‌دهد. اجزای فعال، همراه با منگنز و روی، آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بدن شما را فعال می‌کنند.

این آنزیم‌ها (مانند سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و غیره) رادیکال‌های آزاد را که سبب پراکسیداسیون لیپیدی می‌شوند، از بین می‌برند. چنین اثراتی برای محافظت از شما در برابر دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی فوق العاده است.

پیشنهاد می شود بخوانید: خواص برگ انبه؛ ۱۰ مزیت و کاربرد شگفت انگیز برگ انبه که نمی دانید

  1. کمک به کنترل دیابت

فلاونوئیدهای زیره به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود، سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهند. مصرف عصاره زیره برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم سبب کاهش قند خون ناشتا و سطح انسولین سرم می‌شود. طبق گفته محققان با مصرف زیره سطح هموگلوبین گلیکوزیله نیز کاهش می‌یابد که یک شاخص پاتولوژیک برای دیابت است. به دلیل فعالیت ضد التهابی، زیره یا عصاره آن عوارض دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین زیره سبز دارای خواص ضد دیابتی قوی تری نسبت به نوع سیاه آن است.

در این مطلب: خواص عناب؛ ۲۱ مزیت شگفت انگیز عناب + عوارض جانبی

کلام پایانی

زیره یک ادویه معطر است که در بسیاری از غذاهای آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه استفاده می‌شود و طعم و عطری دلچسب به غذاها می‌دهد. خواص ضد التهابی این ادویه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. زیره سبب تقویت ایمنی و رفع مشکلات دستگاه گوارش می‌شود. به کنترل دیابت و سطح کلسترول نیز کمک می‌کند. اگرچه زیره به صورت پودر یا دانه آن در دسترس است، اما چای یا دمنوش زیره نیز مزایای فراوانی دارد. با این حال، مصرف بیش از حد این ماده ممکن است منجر به کاهش سطح قند خون یا تداخل با لخته شدن خون شود. اگر بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف زیره با پزشک خود مشورت کنید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان