‌شربت گایافنزین برای چیست؟

توسطپناه امینی

آبان ۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : آبان ۱, ۱۴۰۱ , , ,
‌شربت گایافنزین برای چیست؟

احتمالا نام شربت گایافنزین این روزها زیاد به گوش‌تان رسیده و دوست دارید بدانید شربت گایافنزین برای چیست؟ گایافنزین برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. این دارو معمولا برای سرفه‌های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی‌شود. مگر این که پزشک آن تجویز کند.

لینک مرتبط: کووکسیر پارس داروی گیاهی ایرانی برای کرونا، آسم و تنگی نفس

این شربت خلط آور است. همچنین به رقیق و شل شدن مخاط در مجاری تنفسی، پاکسازی احتقان بینی و تسهیل تنفس عمل می‌کند. اگر می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، حتما قبل از مصرف، دستورالعمل استفاده روی بسته را دقیق بخوانید تا بدانید برای بیماری شما داروی مناسبی است یا خیر. (همچنین بخش اقدامات احتیاطی را مطالعه کنید.)

شربت گایافنزین برای چیست؟

مطلب مرتبط: نتیجه موفق آزمایش دارو در آمریکا؛ ناپدید شدن سرطان از سلول های بیماران سرطانی

گایافنزین برای کودکان زیر 6 سال خطرناک است

شربت گایافنزین ضدسرفه و سرماخوردگی، برای کودکان کمتر از 6 سال خطرناک است. از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید مگر این که به طور خاص توسط پزشک تجویز شود. همچنین از این دارو یا داروهایی با این خواص به شکل (قرص‌ها/کپسول‌ها) برای استفاده در کودکان کمتر از 12 سال توصیه نمی‌شود. حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید، تا از عوارض جانبی آن در امان بمانید.

روش‌های مختلف برای درمان سرماخوردگی

گایافنزین داروی مناسبی برای درمان سرماخوردگی نیست، برای کاهش خطر عوارض جانبی، دستورالعمل کامل روی بطری یا جعبه آن را بخوانید تا از دوز مصرفی دقیق آن آگاه باشید. از طرفی سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی ممکن است حاوی مواد مشابه یا متفاوتی باشند، و امکان تداخل این شربت با سایر داروها وجود دارد، برای همین قبل از مصرف گایافنزین حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید از روش‌های دیگری نیز برای تسکین و درمان سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات بیشتر، استفاده از مرطوب‌کننده یا قطره/قرقره آب نمک) استفاده کنید.

لینک‌های مرتبط

علل، علائم و روش‌های خانگی درمان جوش لثه

از آب نارگیل تا روغن کرچک؛ ۱۴ درمان خانگی آب مروارید!

علائم خونریزی مغزی، علل و راه‌های درمان

چه روش‌هایی برای بزرگ کردن سینه وجود دارند؟

نحوه استفاده از شربت گایافنزین

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولا هر 4 ساعت یکبار مصرف کنید. اگر این دارو را بدون دستور پزشک مصرف می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های روی بسته محصول را خوانده و رعایت کنید. اگر سوالی در مورد این دارو دارید، از پزشک خود بپرسید.

شربت گایافنزین برای چیست؟ طعم و مزه گایافنزین

این شربت ممکن است طعم تلخی داشته باشد. اگر قرص آن را مصرف می‌کنید، باید یک قرص را کامل بخورید، مگر این که دارای خط برای نصف کردن باشد یا پزشک به شما چنین دستورالعملی داده باشد. قرص کامل را یا نصف آن را بدون پودر کردن یا جویدن ببلعید.

اگر از شکل مایع و شربت این دارو استفاده می‌کنید. دوز مصرفی آن را با استفاده از یک قاشق مخصوص، اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است کمتر از دوز مناسب آن مصرف کنید.

برای بسته‌های پودری، تمام محتویات بسته را روی زبان خالی کنید و قورت دهید. برای جلوگیری از طعم تلخ، از جویدن دارو خودداری کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: تداخل غذا با دارو: غذاها و داروهایی که هرگز نباید با هم مصرف شوند!

مایعات زیاد بنوشید

دوز مصرفی این دارو بر اساس سن، وضعیت بیماری شما و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. بیش از 6 دوز در روز مصرف نکنید. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

هنگام مصرف این دارو مایعات فراوان بنوشید. مایعات به از بین بردن مخاط و رفع احتقان کمک می‌کند.

اگر سرفه شما همراه با سردردی است که از بین نمی‌رود و تب، گلودرد شدید و بثورات پوستی هم دارید. و بعد از 7 روز همچنان علائم تان ادامه یافته، حتما به پزشک مراجعه کنید. چنین علائمی ‌ممکن است نشان از مشکل جدی تری باشد. اگر فکر می‌کنید وضعیت بیماری تان بدتر شده است، فورا با پزشک تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *