جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
2.9
(8)

با این نوشیدنی با دردها مبارزه کرده و سلامت مغز خود را تقویت کنید! فواید شیر زردچوبه آنقدر جذاب هستند که اطلاع از آنها سبب می‌شود که هر روز یک لیوان از این نوشیدنی بنوشید. این نوشیدنی قدیمی ‌هندی به شیر طلایی نیز معروف است. خیلی از مردم به دلیل خواص بی نظیری که دارد آن را می‌نوشند. در واقع زردچوبه خواص بی نظیری دارد و یک راه آسان برای افزودن آن به رژیم غذایی، نوشیدن شیر زردچوبه است. این ترکیب از مخلوط کردن زردچوبه با شیر تهیه می‌شود.

همچنین زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است، ایمنی بدن را تقویت کرده و به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید. ضمنا شیر زردچوبه به عنوان دارو برای مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، التهاب و مشکلات دستگاه گوارشی نیز مورد کاربرد قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید در مورد خواص شیر زردچوبه بیشتر بدانید با ما در این نوشتار همراه باشید.

چرا شیر زردچوبه مفید است؟

مزایای این نوشیدنی از زردچوبه سرچشمه می‌گیرد. این شیر همچنین حاوی ادویه‌های خاصی است که به فواید آن می‌افزاید. زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین در ترکیب خود در غذاها و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. ترکیب زردچوبه در شیر درمانی برای بیماری‌های احتمالی بدن است. از شیر زردچوبه برای درمان اختلالات تنفسی، مشکلات کبدی، التهاب و درد مفاصل، بیماری‌های گوارشی، دیابت و سرطان استفاده می‌شود. زردچوبه به سلامت قلب نیز کمک می‌کند.

خواص شیر زردچوبه برای سلامتی چیست؟

شیر زردچوبه حاوی زردچوبه، زنجبیل و دارچین است. این سه ادویه در کنار هم به مبارزه با التهاب و بیماری‌های مرتبط مانند درد مفاصل، سرطان، دیابت و بیماری قلبی کمک می‌کنند.

  1. مبارزه با التهاب و درد مفاصل

کورکومین موجود در شیر زردچوبه به مبارزه با التهاب و درد مفاصل کمک می‌کند. خواص ضد التهابی آن با برخی از داروهای اصلی دارویی قابل مقایسه است. کورکومین مولکول‌هایی که در التهاب نقش دارند را مهار می‌کند. برخی از این‌ها شامل فسفولیپاز، ترومبوکسان و کلاژناز هستند. همچنین کورکومین را به عنوان یک جایگزین بالقوه برای NSAID‌ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) برای درمان درد مفاصل توصیه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

۲۳ فایده شگفت انگیز کدو حلوایی برای پوست، مو و سلامتی

سرماخوردگی یا کرونا؛ کرونا ویروس: گلودرد در حال حاضر شایع ترین علامت کرونا است

تقویت قوای جنسی؛ بهترین ریز مغذی ها برای بهبود اختلال عملکرد جنسی مردان

  1. تقویت کننده سلامت پوست

زردچوبه از قدیم الایام به عنوان یک درمان برای تعدادی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که این ادویه منجر به درخشش پوست و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر خواهد شد. کاربرد موضعی زردچوبه برای تسکین تومورهای پوستی مفید است. کورکومین اغلب به عنوان یک ماده در ژل صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این ترکیب برای تقویت محافظت از پوست فوق العاده است. همچنین، دارچین موجود در شیر زردچوبه منجر به تقویت سنتز کلاژن می‌شود. که تاثیر زیادی بر سلامت پوست دارد و با علائم پیری زودرس مبارزه می‌کند.

  1. کاهش خطر سرطان از خواص شیر زردچوبه

صدها مطالعه انجام شده کورکومین را با فعالیت‌های ضد سرطانی بالقوه مرتبط دانسته اند. کورکومین به طور بالقوه می‌تواند سرطان سینه، تخمدان، ریه، پوست، مغز و دستگاه گوارش را درمان یا کاهش دهد. تحقیقات آزمایشگاهی همچنین نشان می‌دهد که کورکومین سبب کاهش پیشرفت سرطان می‌شود و شیمی‌درمانی را موثرتر می‌کند. این ترکیب همچنین از سلول‌های سالم در برابر آسیب توسط پرتودرمانی محافظت می‌کند. زنجبیل یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده شیر زردچوبه است. این ادویه نیز ضد سرطان است. دارچین یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده در شیر زردچوبه است. این ادویه حاوی سینامالدئید می‌باشد، یک ترکیب قدرتمند که می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

  1. بهبود و تقویت سلامت مغز

کورکومین موجود در شیر زردچوبه خطر ابتلا به افسردگی و آلزایمر را کاهش می‌دهد. با مصرف شیر زردچوبه می‌توانید از آلزایمر و افسردگی جلوگیری کنید.

دارچین موجود در شیر زردچوبه سبب افزایش سطح پروتئین‌های محافظ عصبی در مغز می‌شود. که سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شود. زنجبیل نیز به تقویت حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این، کورکومین موجود در زردچوبه خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. همچنین به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کند.

  1. کمک به کاهش وزن

از فواید شیر زردچوبه می‌توان گفت که خواص ضد التهابی کورکومین موجود در شیر زردچوبه به  کمک می‌کند. زیرا کاهش وزن اغلب با التهاب متابولیک مرتبط است.

  1. تقویت سلامت قلب یک فایده بی نظیر شیر زردچوبه

زردچوبه، زنجبیل و دارچین همگی با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. کورکومین موجود در زردچوبه آزادسازی سیتوکین‌ها را که ترکیباتی در التهاب بدن هستند، مهار می‌کند. این سیتوکین‌ها تا حد زیادی با بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط هستند. مصرف پودر زنجبیل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. پودر آن سطح کلسترول بد را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

مصرف دارچین نیز اثرات مشابهی دارد. کورکومین همچنین عملکرد سلول‌های اندوتلیال را بهبود می‌بخشد. این سلول‌ها پوشش رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند. عملکرد بهینه سلول‌های اندوتلیال سلامت قلب را افزایش می‌دهد. از طرفی کورکومین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش می‌دهد.

  1. کمک به درمان دیابت

کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند سطح گلوکز خون را کاهش داده و به درمان دیابت کمک کند. این ترکیب همچنین در پیشگیری از اختلالات کبدی مرتبط با دیابت نقش دارد. علاوه بر این، کورکومین در درمان نفروپاتی دیابتی و رتینوپاتی استفاده شده است. این ماده از التهاب و استرس اکسیداتیو، دو مهم ترین مشکل رایج مرتبط با دیابت جلوگیری می‌کند. ادویه‌هایی مانند زنجبیل و دارچین اثرات مفیدی بر دیابت دارند. از طرفی این ادویه‌ها اثرات ضد چاقی داشته و از کبد محافظت می‌کند.

  1. شیر زردچوبه تقویت کننده سلامت دستگاه گوارش

زردچوبه موجود در شیر به هضم سریع غذا کمک می‌کند. ضمنا زنجبیل موجود در شیرزردچوبه هضم چربی را با افزایش تولید صفرا تا 62 درصد بهبود می‌بخشد. زنجبیل نیز تخلیه معده را در افراد مبتلا به سوء‌هاضمه مزمن تحریک می‌کند. مصرف زردچوبه علائم سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشید. کورکومین موجود در این ادویه دارای خواص ضد التهابی، ضد نفخ و ضد میکروبی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

کورکومین همچنین سلامت کبد را تقویت می‌کند. می‌تواند از کبد در برابر آسیب حاد یا مزمن کبد محافظت کند. همچنین کورکومین با آنزیم‌های دخیل در سیروز کبدی تعامل دارد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

لینک های مرتبط:

فواید چای کراتوم + عوارض جانبی و دستور تهیه آن

همچنین: فواید شربت افرا: ۴ مزیت فوق العاده شربت افرا + عوارض جانبی آن

فواید برگ شنبلیله؛ ۱۵ مزیت فوق العاده شنبلیله + عوارض جانبی آن

  1. تقویت سیستم ایمنی یک خاصیت مهم شیر زردچوبه

کورکومین موجود در شیر زردچوبه یک عامل تعدیل کننده سیستم ایمنی است. که می‌تواند عملکرد سلول‌های T، سلول‌های B، ماکروفاژها و سلول‌های کشنده طبیعی را تقویت کند. همه این سلول‌ها اجزای ضروری سیستم ایمنی بدن هستند. کورکومین همچنین می‌تواند پاسخ آنتی بادی‌ها را افزایش دهد. این بدان معنی است که تاثیر مفیدی بر درمان آرتریت، سرطان، بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. همچنین شیر زردچوبه به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می‌کند.

  1. فواید شیر زردچوبه برای تقویت کننده استخوان‌ها

شیر موجود در این نوشیدنی عملکرد ویژه ای دارد. از فواید شیر زردچوبه می توان به منبع غنی کلسیم و ویتامین D آن اشاره کرد. هر دوی این مواد مغذی برای داشتن استخوان‌های قوی ضروری هستند. ضمنا زردچوبه برای محافظت از استخوان‌ها یک ماده ضروری به حساب می‌آید. زردچوبه با مقادیر مناسب کورکومین می‌تواند تا 50 درصد از تحلیل استخوان جلوگیری کند.

  1. کمک به درمان بی خوابی

شیر زردچوبه همچنین به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. علاوه بر این کورکومین سطح اضطراب را کاهش داده و سبب خوابی آرام و راحت می‌شود. این نوشیدنی ترکیبی قدرتمند از سایر ادویه‌های مهم (مانند دارچین و زنجبیل) است که به ارزش غذایی آن می‌افزاید.

عوارض جانبی مصرف شیر زردچوبه چیست؟

  1. تشدید ابتلا به سنگ کلیه

زردچوبه حاوی 2 درصد اگزالات است. مصرف آن در دوزهای بالا، سبب ایجاد یا تشدید سنگ کلیه در افراد مستعد آن می‌شود. بنابراین، در صورت داشتن مشکلات کلیوی، لطفا از مصرف آن خودداری کنید.

  1. شیر زردچوبه سبب کمبود آهن می‌شود

زردچوبه ممکن است جذب آهن را مختل کند. و منجر به کمبود آهن در افرادی شود که آهن کافی مصرف نمی‌کنند.

  1. سبب کاهش بیش از حد سطح قند خون می‌شود

هرچند تحقیقات علمی ‌در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس تجارب افراد شیر زردچوبه اگر همراه با داروهای ضد دیابت مصرف شود، سبب کاهش شدید سطح قند خون می‌شود. اگر مبتلا به دیابت هستید، لطفا قبل از مصرف شیر زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

شیر زردچوبه که به عنوان شیر طلایی نیز شناخته می‌شود، کاربرد زیادی در درمان و تسکین بیماری‌ها دارد.  ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در شیر زردچوبه برای سلامت بدن مفید است. این شیر به مبارزه با التهاب، کاهش درد مفاصل، تقویت سلامت پوست، کاهش خطر سرطان، تقویت سلامت مغز و کاهش وزن کمک می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن خطر سنگ کلیه در افراد مستعد آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این منجر به کمبود آهن یا کاهش بیش از حد سطح قند خون نیز می‌شود. بنابراین، از این نوشیدنی در حد اعتدال مصرف کنید و در مورد میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید از فواید شیر زردچوبه بهره مند شوید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

پروتئین گیاهی را در این ۶ ماده غذایی بیابید!

۸ فایده بی نظیر آب سیب برای سلامت بدن + عوارض جانبی

۹ ماده غذایی سالم برای رحم

بهترین شیوه یخ زدایی گوشت: ۶ روش برای آب کردن گوشت یخ زده

بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا چیست؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان