جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دانستن ویژگی های یک روانشناس خوب، مهم و ارزشمند است. این ویژگی ها می‌توانند ذاتی یا اکتسابی باشند. روانشناسان افرادی صمیمی ‌و مهربان هستند که به دیگران دلگرمی ‌می‌دهند. علاوه بر این، روانشناسان به آموزش و اعتبار مناسب برای مشاوره به مراجعان خود نیاز دارند. در این نوشتار با ویژگی های یک روانشناس خوب آشنا خواهیم شد. به این ترتیب خواه در مقام یک مراجعه کننده و خواه در مقام یک آموزنده رشته روانشناسی، مسیر بهتری را خواهید پیمود! با ما همراه باشید.

ویژگی های یک روانشناس خوب

  1. اشتیاق برای یادگیری از ویژگی های یک روانشناس خوب است

تعهد به یادگیری مادام العمر، مشخصه یک روانشناس تواناست. از آن جایی که هر روز ایده‌ها و روش های درمانی جدید در حال ظهور است، روان ‌شناسان باید با شرکت در سمینارها، بررسی یافته‌های تحقیقات مبتنی بر تجارب افراد و مشورت با همکاران خود، اطلاعات خود را بروز رسانی کرده و حرفه ای تر کار کنند. اگر روانشناس آمادگی کافی برای برخورد با نوع خاصی از یک بیمار یا موقعیت را نداشته باشد، نتیجه کمک به افراد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. توصیه های نامناسب یا تشخیص نادرست می‌تواند به شدت به فرد مراجعه کننده آسیب برساند. روانشناسان باید از خودآگاهی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند نقاط ضعف خود را که در آن نیاز به آموزش بیشتر دارند، تشخیص دهند.

  1. یکدلی

روانشناسان خوب احساس واقعی از همدلی و نگرانی دارند. آنها متوجه تفاوت های ظریف در لحن صدا و زبان بدن می‌شوند. مهارت هایی مانند گوش دادن با تامل و دقیق، مراجع را تشویق می‌کند تا از افکار، احساسات و باورهای سرکوب شده درون خود صحبت کنند. روانشناسان با درک و پذیرش احساسات قدرتمندی که از فرد مقابلش تخلیه می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنند. آن ها در تلاش برای درک فرد بیمار و ایجاد تغییر هنگام برخورد با افرادی مانند یک زندانی (مجرم جنسی)، واکنش ها و احساسات خود را کنترل و مدیریت می‌کنند.

  1. توانایی حل مسئله از خصیصه‌های یک روانشناس خوب است

گرچه روانشناسان به راحتی می‌توانند شما را به حرف بیاورند، اما در برابر اصرار به صحبت کردن شما، مقاومت می‌کنند. و در عوض، صبورانه منتظر می‌مانند تا مراجعه کننده خودش صحبت کند. یک از ویژگی های یک روانشناس خوب این است که صبر می‌کند تا فرد خودش مشکلات اش را شناسایی کند و دلایل نارضایتی از شرایط زندگی اش را بازگو کند. آن وقت نوبت روانشناس است تا با بیمار صحبت کند، یک طرح درمانی ایجاد کند و درمان را شروع کند.

  1. رعایت حدود و مرزها

روانشناسان به مرزها پایبند هستند و هرگز از خط رابطه حرفه ای و درمانی عبور نمی‌کنند. آن ها فاصله شخصی مناسب با بیمار خود را حفظ می‌کنند. در ساعاتی که روانشناس دسترسی به بیمار خود ندارد، دستورالعمل هایی برای کمک به آن ها داده می‌شود. هیچ پزشک روان درمانی رابطه عاطفی یا از روی احساسات با مراجعه کننده اش برقرار نمی‌کند زیرا خارج از فضای حرفه ای و کاری آن ها است.

  1. روانشناسان خوب امانتدارند!

یک فرد بیمار روحی که به روانپزشک نیاز دارد، به دنبال روانشناس قابل اعتماد است. روانشناسان با تاکید بر رازداری نشان می‌دهند که می‌توان به آن ها اعتماد کرد. به عنوان بخشی از درمان، مشتریان از حقوق حریم خصوصی خود مطلع هستند. برای همین به راحتی می‌توانند در مورد هر موضوع محرمانه، حتی احتمال خطر و آسیبی که او یا اطرافیانش را تهدید می‌کند نیز با روانشناس خود صحبت کند.  روانشناسان به مراجعان اطمینان می‌دهند که آزادانه در مورد افکار و احساسات خود بدون قضاوت شدن، صحبت کنند. برخوردی که به فرد بیمار روحی حس حمایت و دلگرمی‌می‌دهد.

  1. صبر

روانشناسان واقع گرا هستند. آن می‌دانند رفتارها و واکنش های بیمار تحت فشار روحی و روانی به سرعت درمان می‌شوند. به جای این که به مشتری بگویند چه چیزی را باید تغییر دهد و چگونه آن را تغییر دهد، با صبر و حوصله مشتری را در فرآیند خودیابی راهنمایی می‌کنند. آن ها می‌پذیرند که گاهی هیچ پیشرفتی وجود ندارد و حتی امکان خراب شدن اوضاع در مسیر درمان نیز وجود دارد. مشتریان عصبانی یا سرسخت همیشه در ابتدای درمان مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند با روند درمان همکاری کنند. برای همین یک روانشناس خوب با صبوری به بیمار کمک می‌کند تا با خود و اوضاعی که دارد کنار آمده و با روند درمان همکاری کند.

  1. اخلاقمند هستند

روانشناسان اخلاقمند هستند. آن ها در مقابل مراجعه کننده خود صراحت، صداقت و شفافیت از خود نشان می‌دهند. همه چیز از مشاوره به مشتریان گرفته تا نوشتن یادداشت های روی پرونده تا صورتحساب همه با دقت کامل و منصفانه انجام می‌شود. رفتارهای روانشناسان بر پایه رفتار اخلاقی با نگرش ها و ارزش های آن ها همخوانی دارد.

  1. درک تفاوت ها از ویژگی های روانشناسان ماهر است

خودآگاهی، تعهد و پذیرش تنوع، از ویژگی های یک روانشناس خوب و ماهذ است. روانشناسان از ساختارهای اجتماعی، رفتارهای شخصیتی، نژاد، قدرت و عملکرد مردم جامعه درک و آگاهی کامل دارند. آن ها از تعصبات شخصی خود آگاه هستند و با آن ها مقابله می‌کنند. در عین حال تلاش می‌کنند در عمل خود با مراجعین منصفانه و عادلانه رفتار کنند.

مطالب مرتبط:

۱۱ نکته و راهکار برای داشتن ارتباط سالم با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

جذاب ترین ویژگی های شخصیتی زنان کدام ها هستند؟

معنی گل ها؛ هر رنگ نماد از چیست؟

کاهش استرس با رنگ آمیزی؛ رنگ آمیزی بهترین جایگزین برای مدیتیشن

۵ جمله اشتباه که نباید به فرد مضطرب بگویید

سندرم اتللو یا حسادت بیمارگونه: علل، علائم و درمان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان