جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
1
(1)

فواید موز سبز: برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش قند خون روی این میوه غنی از مواد مغذی حساب کنید. موز زرد با فواید زیادی که دارد، بخشی جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم است. و نسخه رسیده موز سبز می باشد. فواید موز سبز بسیار زیاد است و آن هایی که به سلامت خود توجه می کنند بیشتر از آن مصرف می کنند. در حالی که ممکن است ترکیب، طعم و بافت موز زرد با سبز متفاوت باشند، فواید مشابه ای با هم دارند.

فواید موز سبز

برای افراد مبتلا به چاقی یا دیابت، موز سبز که دارای نشاسته و فیبر مقاوم است، به عنوان یک مکمل عالی در رژیم غذایی آن ها عمل می کند.

از آرد موز سبز برای تهیه پاستا استفاده می شود که فاقد گلوتن است. و برای افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند خیلی مفید است. این نوع آرد همچنین می تواند بیماری سلیاک را تا حدودی کنترل کند.

موز سبز در مقایسه با موز زرد حاوی برخی مواد مغذی و فواید اضافی دیگر نیز می باشد. وجود پکتین و نشاسته مقاوم در موز سبز به کاهش سطح گلوکز خون و تقویت عملکرد سیستم گوارش کمک می کند.

علاوه بر این، موز سبز و زرد از نظر رنگ، بافت و طعم متفاوت هستند. ترکیب آن ها نیز کمی متفاوت است.

تفاوت موز سبز با زرد

  • با رسیدن موز، رنگ پوست آن از سبز به زرد تبدیل می شود.
  • محتوای قند زیاد در موز زرد طعم شیرینی به آن می دهد، در حالی که موز سبز کمی تلخ است.
  • با رسیدن موز، بافت آن نیز به شدت تغییر می کند. نرم می شود و روی پوست آن لکه ایجاد می شود. موز سبز در مقایسه با موز زرد سفت و مومی شکل است.
  • موز سبز حاوی مقادیر بیشتری فیبر و نشاسته مقاوم است. این مواد در موز زرد به قند تبدیل می شوند.
  • موز سبز سرشار از ویتامین های A، C، E، B6 و K است. همچنین دارای فیبر، آهن، کلسیم، منیزیم، مس، روی، منگنز و فولات است.
  • میزان ویتامین C و بتاکاروتن در موز زرد بیشتر از موز سبز است. با این حال، آن ها حاوی فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم کمتری هستند.
  • هر دو نوع موز کالری و چربی کمی دارند.
  • موز سبز برای پخت بهتر است در حالی که موز زرد برای خام خوردن خوشمزه است.
  • شما می توانید هر دو نوع موز را در هر زمانی از روز بخورید.
  • اگر می خواهید نان موزی درست کنید، فقط از موز سبز استفاده کنید.

ارزش غذایی موز سبز

موز سبز دارای مشخصات غذایی مشابه با موز زرد است. عوامل مختلفی مانند زمان رسیدن میوه، تولید محلی و شرایط رشد بر ارزش غذایی آن ها تاثیر می گذارد. آن ها 2-3 گرم فیبر دارند و 80 درصد محتوای کربوهیدرات آن ها از نشاسته مقاوم یا کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده است.

یک موز متوسط ​​سبز یا زرد (100 گرم) حاوی 2.6 گرم فیبر، 22.84 گرم کربوهیدرات، 358 میلی گرم پتاسیم، 5 میلی گرم کلسیم، 27 میلی گرم منیزیم، 22 میکروگرم لوتئین و زآگزانتین، 20 میکروگرم فولات است. همچنین این میوه سرشار از ویتامین C است که به 8.7 میلی گرم می رسد. موز سبز سرشار از مواد مغذی است. این میوه غنی از نشاسته مقاوم است که همراه با سایر مواد معدنی، فواید سلامتی مهمی ارائه می دهد.

فواید موز سبز برای سلامت بدن

  1. تقویت دستگاه گوارش

در طب سنتی، موز سبز برای کاهش علائم یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شد. موز سبز سرشار از فیبر است. این ماده مغذی به حجیم شدن مدفوع و بهبود حرکات روده کمک می کند. که فرآیند گوارش را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می کند. همچنین به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می کند.

نشاسته مقاوم از کربوهیدرات های پیچیده ساخته شده و در روده شکسته می شود. این فیبر به عنوان یک پری بیوتیک برای میکروبیوم روده عمل می کند. باکتری هایی که در روده زندگی می کنند از این فیبر استفاده می کنند و آن را به مواد مغذی مهمی تبدیل می کنند که بدن می تواند از آن ها استفاده کند.

موز سبز هم برای یبوست و هم برای اسهال مفید باشد. شما می توانید از موز سبز برای درمان اسهال در کودکان استفاده کنید.

  1. کمک به کاهش قند خون

موز سبز و میوه ها به طور کلی دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. از این رو، خوردن آن ها در کنترل سطح قند خون مفید است. غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین قند را به آرامی وارد جریان خون می کنند. همچنین ترکیبات فنلی موجود در موز سبز با مهار آنزیم‌های خاصی که مسئول تجزیه گلوکز در روده و جریان خون هستند، به تنظیم قند خون کمک می‌کنند. افزایش ناگهانی سطح قند می تواند منجر به خطر ابتلا به دیابت و سایر اختلالات متابولیک مانند بیماری های قلبی عروقی شود.

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که موز سبز نارس را نسبت به موز زرد رسیده ترجیح دهند. هم پکتین و هم نشاسته مقاوم موجود در موز سبز به کنترل سطح قند خون کمک می کنند. که منجر به متابولیسم بهتر انسولین، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت می شود.

  1. کمک به کاهش وزن

موز سبز دارای محتوای بالایی از فیبر و نشاسته مقاوم است. که باعث می شود آن ها یک میان وعده سیر کننده مفید باشند که گرسنگی را از بین می برد. خوردن غذاهای غنی از فیبر سبب افزایش حس سیری می شود و محتوای پکتین بالا در موز سبز معده را پر می کند. با این میوه احتمال پرخوری کاهش می یابد و بدن کالری اضافی که منجر به افزایش وزن می شود را مصرف و جذب نمی کند. فیبر غذایی با کاهش خطر چاقی مرتبط است. نشاسته مقاوم به افزایش حس سیری کمک می کند و با کاهش وزن مرتبط می باشد. زیرا پکتین تخلیه معده را به تاخیر می اندازد و حس سیری در افراد چاق را افزایش می دهد. آرد موز سبز گرسنگی را کاهش می دهد و به هموستاز گلوکز کمک می کند.

  1. کمک به تقویت سلامت قلب و عروق

موز سبز به کاهش کلسترول کمک کند. همچنین بیماری های قلبی عروقی اختلالات متابولیکی می باشند. از طرفی چاقی، دیابت و بیماری قلبی ارتباط نزدیکی با هم دارند. برای همین موز خام منبع خوبی از نشاسته مقاوم است که به کنترل کلسترول کمک می کند. سطوح پایین کلسترول با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. به همین دلیل موز سبز نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد بلکه سبب کاهش سطح قند خون نیز می شود و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

موز سبز سرشار از پتاسیم است. این ماده معدنی گشادکننده عروق است. که به تنظیم سطح فشار خون در بدن کمک می کند. پس از اگر می خواهید به سلامت قلب و عروق خود توجه کنید موز سبز مصرف کنید.

  1. سرشار از ویتامین A هستند

موز سبز سرشار از ویتامین A است که به بدن شما کمک می کند آهن سایر غذاها را جذب کند. این یعنی موز سبز می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند. علاوه بر این، ویتامین A خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد.

  1. موز سبز سرشار از فیبر است

میوه های غنی از فیبر مانند موز حاوی فیبر محلول هستند که هضم آن ها را آسان تر می کند. بر اساس برخی مطالعات، فیبر محلول ممکن است سطح کلسترول را نیز کاهش دهد.

آیا موز سبز عوارض جانبی نیز دارد؟

به طور کلی خوردن موز سبز بی خطر است. با این حال، افرادی که معده حساس دارند یا مستعد آلرژی هستند ممکن است پس از خوردن آن ناراحتی در معده و گوارش خود تجربه کنند. برخی از این علائم شامل نفخ و گاز معده نیز می شود.

موز سبز می تواند در افرادی که به لاتکس حساس هستند، حساسیت ایجاد کند. دلیل آن نیز پروتئین های ایجاد کننده آلرژی در این نوع موز است. این وضعیت به عنوان سندرم میوه لاتکس نیز شناخته می شود.

شما می توانید با مصرف موز سبز از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید. این میوه می تواند به تقویت سلامت قلب و عروق، کاهش قند خون و کاهش وزن کمک کند.

* این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

پروتئین گیاهی را در این ۶ ماده غذایی بیابید!

۸ فایده بی نظیر آب سیب برای سلامت بدن + عوارض جانبی

۹ ماده غذایی سالم برای رحم

بهترین شیوه یخ زدایی گوشت: ۶ روش برای آب کردن گوشت یخ زده

بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا چیست؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان