دلایل کاهش خونریزی قاعدگی؛ ۸ بیماری و اختلال که بر قاعدگی تاثیرگذارند

توسطفاطمه عزیزی

مهر ۲۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مهر ۲۹, ۱۴۰۱ , , , ,
کاهش خونریزی قاعدگی

دلایل کاهش خونریزی قاعدگی: همه زنان از نفخ، گرفتگی عضلات و خستگی دوره قاعدگی خود شکایت دارند. گاهی نیز قاعدگی با کاهش خونریزی همراه است که خیلی از خانم‌ها برای راحتی خود از آن استقبال می‌کنند. اما می‌تواند نشانه‌ای از به هم ریختگی در سلامت بدن تان باشد که به آن هیپومنوره می‌گویند. هیپومنوره یک اختلال قاعدگی و یکی از دلایل کاهش خونریزی قاعدگی است که در آن خونریزی خیلی کم و معمولا کمتر از دو روز طول می‌کشد. هر چند خونریزی شدید در پریود نیز باعث نگرانی است و باید به آن توجه کنید.

در حالی که اکثر قاعدگی‌ها بین 30 تا 50 میلی‌لیتر خون تولید می‌کنند، یک فرد مبتلا به هیپومنوره به طور قابل‌توجهی کمتر از 30 میلی‌لیتر در هر سیکل خون تولید می‌کند. هرچند اندازه گیری قاعدگی در میلی لیتر بسیار دشوار است، اما به عنوان مرجع اندازه گیری از آن استفاده می‌کنند.

به گفته متتخصصان دوره قاعدگی که به طور قابل توجهی کم است، می‌تواند ناشی از یک مشکل هورمونی یا ساختاری باشد (به این معنی که عملکرد بدن شما دچار بی نظمی‌شده است. با این حال، ما در این مطلب به مهمترین دلایل کاهش خونریزی قاعدگی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دلایل کاهش خونریزی قاعدگی

  1. می‌تواند نشانه بارداری باشد

در حالی که یکی از نشانه‌های واضح بارداری قطع خونریزی قاعدگی است. اما گاهی برخی از زنان همچنان خونریزی یا یک دوره دو روزه خونریزی کم را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. گاهی کاهش خونریزی قاعدگی یا لکه بینی نشان دهنده حاملگی خارج از رحم است که می‌تواند خیلی خطرناک باشد. اگر به آن شک داشتید، آزمایش بارداری انجام دهید.

  1. کاهش یا افزایش وزن از دلایل کاهش خونریزی قاعدگی

نوسان وزن می‌تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند و دوره خونریزی قاعدگی را خیلی کوتاه تر یا کمتر کند. گاهی ممکن است وزن اضافه کنید. ذخیره چربی بیشتر در بدن می‌تواند بر سطح هورمون تأثیر بگذارد و تعادل آن‌ها را بر هم بزند. یا دلیل کاهش خونریزی قاعدگی می‌تواند کاهش وزن ناشی از محدود کردن کالری باشد که به بدن استرس وارد می‌کند و باعث عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود. بدن شما برای ادامه عملکرد طبیعی خود به تعادل سالم بین پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین‌ها نیاز دارد. به سلامت تغذیه خود دقت کنید.

  1. استرس عملکرد بدن را مختل می‌کند

استرس می‌تواند عملکرد بدن شما را به روش‌های زیادی مختل کند و یکی از علل کاهش خونریزی باشد. در حالی که چالش‌های معمول روزانه برای از بین بردن هورمون‌های شما کافی نیست، اما شرایطی مانند از دست دادن یک عزیز یا مبتلا شدن به افسردگی می‌تواند سبب ایجاد اختلال در بدن شما شود. همچنین ورزش بیش از حد نیز می‌تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند. دلیل آن نیز استرسی است که از نظر فیزیکی به بدن شما وارد می‌شود.

  1. تیروئید پرکار دارید

تیروئید پرکار – شروع به تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای قلب، فشار خون، ماهیچه‌ها و موارد دیگر شود. پریودهای غیرطبیعی کم و عدم قاعدگی نیز از علائم پرکاری تیروئید هستند. اگر برخی دیگر از علائم پرکاری تیروئید را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  1. از کنترل بارداری هورمونی استفاده می‌کنید

یکی از شایع ترین دلایل قاعدگی کم، کنترل بارداری هورمونی است. برای همین حتی برخی از پزشکان این دارو را برای زنان با خونریزی شدید قاعدگی تجویز می‌کنند. بنابراین اگر اخیرا از این قرص‌ها استفاده می‌کنید، و خون قاعدگی شما کم شده است، طبیعی است. همچنین ممکن است پریود شما تیره باشد.

  1. کاهش خونریزی قاعدگی به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک اختلالی است که در آن تخمدان‌ها مقدار غیرطبیعی زیادی آندروژن تولید می‌کنند که هورمون‌های جنسی مردانه هستند. برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای کیسه‌های کوچک پر از مایع یا کیست در تخمدان‌ها هستند. این تغییرات هورمونی می‌تواند مانع از تخمک گذاری طبیعی زن شده، منجر به مجموعه ای از علائم ناخوشایند از جمله آکنه یا پوست چرب، افزایش وزن و موهای زائد بدن شود. یکی دیگر از علائم PCOS نامنظم شدن یا قطع خونریزی قاعدگی است. در این وضعیت وقتی خانم‌ها پریود می‌شوند، ممکن است خونریزی شدید یا کمتر از حد متوسط ​​باشد. اگر این علائم را دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

  1. تنگی دهانه رحم از دلایل کاهش خونریزی قاعدگی

یک مشکل نادر اما ناراحت کننده که زمانی رخ می‌دهد که دهانه رحم باریک یا کاملا بسته شود. حتی ممکن است پس از جراحی قبلی دهانه رحم، مانند روش LEEP برای پاپ غیر طبیعی یا ابلیشن آندومتر برای قاعدگی‌های سنگین و خونریزی شدید رخ دهد. تنگی دهانه رحم نیز به دلیل سطوح پایین استروژن در دوران پیش از یائسگی است. در نتیجه، خون در رحم محبوس می‌شود یا فقط می‌تواند به آرامی ‌و خیلی کم بیرون بیاید. اگر با وجود خونریزی کم، احساس گرفتگی عضلات را تجربه کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

  1. بافت اسکار در رحم شما باعث ایجاد بعضی از مشکلات می‌شود

اکثر زنانی که از روش‌های معمول اتساع و کورتاژ (D&C) استفاده کرده‌اند، بدون هیچ عارضه ای بهبود یافته اند. اما گاهی اوقات زخم‌های شدید باعث می‌شوند دیواره‌های رحم به یکدیگر بچسبند که به سندرم آشرمن معروف است. اگر به نظر می‌رسد که بعد از انجام D&C، خونریزی قاعدگی شما بسیار کم شده است، امکان بروز چنین مشکلی وجود دارد. اگر پزشک چنین تشخصی برای مشکل شما داشت، برداشتن بافت اسکار نیاز به جراحی دارد.

مطالب مرتبط:

۶ ماده غذایی موثر که برای عقب انداختن قاعدگی فوق العاده هستند!

۹ ماده غذایی سالم برای رحم

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی؛ علل، علائم، درمان + راه های پیشگیری از آن

از بین بردن بوی بد واژن با ۱۱ درمان خانگی فوق العاده موثر

نشانه های بارداری؛ ۲۲ روش تشخیص بارداری بدون انجام آزمایش

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *