جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
1
(1)

جرم گیری دندان در خانه: چه کسی دوست ندارد دندان‌های سفید و سالم داشته باشد؟ مطمئنا همه ما به دنبال دندان‌های تمیز، سفید و سالم هستیم. برای همین روتینی را برای بهداشت د‌هان و دندان خود دنبال می‌کنیم. اما برعکس با وجود مراقبت از دندان‌ها، گاهی با تجمع جرم و تارتار روی دندان‌های خود مواجه می‌شویم. در این شرایط جرم گیری دندان در خانه یکی از راه‌های آسان و ساده برای از بین بردن تارتار یا جرم دندان‌هاست. در این مطلب به روش‌های مختلف برای رفع تارتار یا جرم دندان پرداخته ایم که می‌توانید در خانه آنها را امتحان کنید.

تارتار چیست؟

تارتار که به عنوان جرم دندانی نیز شناخته می‌شود، تجمع پلاک و مواد معدنی از بزاق د‌هان است که روی دندان‌ها کلسیفیک یا (سخت) می‌شوند. این ماده پشت، جلوی دندان‌ها و بین دندان‌ها تجمع می‌کند. جرم دندان‌ها خشن و متخلخل است، بنابراین غذا‌ها و نوشیدنی‌ها سبب لکه روی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند به زیر خط لثه نفوذ کند، بیرون‌ دندان‌ها را بپوشاند و باعث خرابی دندان‌ها شود.

علائم رسوب تارتار یا جرم دندان و تاثیر آن بر سلامت د‌هان و دندان

به احتمال زیاد علائم رسوب تارتار را حین لمس دندان‌ها با زبان خود متوجه خواهید شد. و هنگام لمس به راحتی می‌توان روی دندان‌ها ناهمواری‌ها را حس کرد که تنها با مسواک زدن نمی‌‌توان آن‌ها را از بین برد. هنگامی‌که تارتار در بالای خط لثه ظاهر می‌‌شود، سبب ظاهر قهو‌های یا زرد دندان‌ها می‌شود. جرم دندان اغلب رشد می‌‌کند و روی دندان‌های بیشتری تجمع می‌کند.

هنگامی‌که تارتار زیر خط لثه ایجاد می‌شود، سبب سیاه یا قهوه ای شدن دندان‌ها شده و حتی منجر به بیماری پریودنتال، تحلیل استخوان، عقب نشینی یا عقب رفتن لثه و از دست دادن دندان می‌شود. علائم دیگر جرم دندان شامل: بوی بد و شدید، بیماری لثه، حفره، الت‌هاب لثه، حساسیت دندان و خونریزی و تحریک لثه می‌شود. اگر به تارتار توجه نکنید، می‌تواند به سایر مشکلات سلامتی نیز منجر شود. به عنوان مثال، طبق تحقیقات بیماری لثه ناشی از تجمع تارتار خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

جرم گیری دندان در خانه بدون دندانپزشک

تارتار و پیش ساز آن، پلاک، هر دو برای سلامت دندان‌ها مضر هستند، بنابراین مهم است تا مراقب تجمع آن باشید. در حالی که مراجعه به دندانپزشک بهترین راه برای از بین بردن تارتار ایجاد شده است، اما می‌توانید آن را در خانه و بدون دندانپزشک نیز از بین ببرید. در این قسمت به چند روش درمانی برای از بین بردن تارتار بدون مراجعه به دندانپزشک پرداخته ایم.

  1. دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید

حتما دو بار در روز مسواک بزنید – یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب. اگرچه این روش ممکن است برای از بین بردن تارتار کافی نباشد، اما برای حفظ بهداشت د‌هان و دندان و جلوگیری از تشکیل جرم روی دندان‌‌های شما خیلی موثر است. همچنین در صورت امکان از مسواک برقی استفاده کنید. می‌تواند دندان‌های شما را به طور موثرتری تمیز کند و به شل شدن و از بین بردن تارتار کمک کند.

  1. جرم گیری دندان در خانه؛ از خمیر دندان جرم گیر استفاده کنید

برای از بین بردن موثر جرم دندان، از خمیر دندان‌های کنترل کننده جرم دندان استفاده کنید. این خمیر دندان‌ها حاوی فلوراید و پیروفسفات هستند که باکتری‌های ایجاد کننده پلاک را از بین می‌برد و از رسوب فسفات کلسیم به شکل تارتار جلوگیری می‌کند.

  1. به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید

مسواک نمی‌تواند به تمام قسمت‌های لثه و دندان شما برسد. پس حتما و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک و هرگونه ذرات غذای نشسته در تمام قسمت‌‌های غیرقابل دسترس دندان‌‌ها را پاک کنید. به یاد داشته باشید، تمیز نگه داشتن دندان‌های عاری از میکروب می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از تجمع جرم بر روی دندان‌ها کند.

  1. جرم گیری دندان در خانه؛ سرکه سفید

اسید استیک موجود در سرکه سفید خواص ضد باکتریایی دارد و در از بین بردن جرم دندان موثر است. شما می‌توانید نصف قاشق چای خوری نمک را به نصف فنجان آب و دو قاشق چای خوری سرکه سفید اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید و دو بار در روز با این ترکیب غرغره کنید.

  1. گلیسیرین و آلوئه ورا

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با نصف فنجان آب و بکینگ پودر مخلوط کنید. ۴ قاشق غذاخوری اسانس لیمو و گلیسیرین گیاهی نیز به آن اضافه کنید. سپس دندان‌های خود را با این مخلوط بشویید.

  1. جوش شیرین

مسواک خود را خیس کنید، جوش شیرین را روی مو‌های آن بریزید و از آن برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده کنید. قبل از شستشوی د‌هان، اجازه دهید جوش شیرین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دندان‌ها بماند. مسواک زدن روزانه با جوش شیرین به از بین بردن تارتار و سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. با این حال، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا می‌تواند به مینای دندان‌ها آسیب برساند.

  1. جرم گیری دندان در خانه؛ پوست پرتقال

از قسمت داخلی پوست پرتقال برای شستشوی دندان‌های خود به مدت حدود دو دقیقه استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوست آن را له کرده و خمیری از آن تهیه کنید. سپس با مسواک آن را روی دندان‌ها و لثه‌های خود بمالید. شما می‌توانید از این روش سه تا دو بار در هفته استفاده کنید.

  1. دانه‌های کنجد

این دانه‌ها اسکراب‌های فعال دندان هستند. فقط یک مشت از کنجد بجوید اما آن‌ها را قورت ندهید. در حالی که دانه‌ها هنوز در د‌هان شما هستند، یک مسواک بردارید و روی دندان‌ها بکشید تا بتوانید تارتار را از روی دندان‌ها پاک کنید.

  1. جرم گیری دندان در خانه؛ خوردن غذا‌های تند

جویدن مقداری فلفل برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان تاثیر فوق العاده ای دارد. زیرا غذا‌های تند سبب تولید بزاق بیشتر در د‌هان می‌شود که به تمیز کردن لثه و دندان‌ها کمک می‌کند.

  1. از غذا‌های غنی از ویتامین C استفاده کنید

گوجه فرنگی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند که دارای خواص ضد میکروبی می‌باشد و به جلوگیری از تشکیل جرم و پلاک کمک می‌کند. توت فرنگی و گوجه فرنگی را له کنید تا به شکل خمیر درآید و آن را روی دندان‌های تان بمالید. قبل از شستن، اجازه دهید این مخلوط 5 دقیقه روی دندان‌ها بماند. از این روش درمانی دو بار در هفته استفاده کنید تا متوجه تفاوت آن شوید.

  1. قبل از شروع از آن جلوگیری کنید

پیشگیری بهتر از درمان است. برای درمان تارتار یا جرم دندان نیز به جای راه چاره برای درمان آن به دنبال پیشگیری از آن باشید. هرچند یک روتین عالی بهداشت د‌هان ممکن است برای از بین بردن جرم دندان کافی نباشد، اما می‌تواند از تشکیل آن جلوگیری کند. مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از د‌هانشویه ضد میکروبی دارای فلوراید استفاده کنید، آب فراوان بنوشید، میوه‌ها و سبزیجات تازه بخورید و از مصرف غذا‌های شیرین پرهیز کنید. همچنین باید از مصرف دخانیات خودداری کنید. استرس خود را کاهش دهید، زیرا استرس می‌تواند به تجمع جرم روی دندان‌ها کمک کند.

کلام آخر

در نهایت، حتی اگر از یک روتین بهداشت د‌هان و دندان عالی پیروی می‌کنید، به طور منظم (حداقل هر شش ماه یک بار) برای معاینات و تمیز کردن حرفه ای دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک به تشخیص تارتار، بیماری لثه کمک می‌کند. همچنین به سلامت لثه‌ها و دندان‌ها به شما کمک می‌کند. به یاد داشته باشید تارتار زمان زیادی طول می‌کشد تا در ن‌هایت از روی دندان شما پاک شود. اما شما راه‌های درمانی جرم گیری دندان در خانه را فراموش نکنید!

این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مرتبط:

از مصرف زینک تا گوش دادن به موسیقی؛ ۱۱ راهکار موثر برای درمان اختلال وسواس فکری

۱۵ درمان خانگی هماتوم که اثربخشی فوق العاده دارند!

علل، علائم و روش‌های خانگی درمان جوش لثه

چگونه به طور طبیعی سیاهی لب ها را درمان کنیم؟

علائم خونریزی مغزی، علل و راه های درمان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان