جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

یک دندان از دست رفته مطمئناً می‌تواند ظاهر لبخند شما را تغییر دهد. خواه این دندان از دست رفته نتیجه بیماری لثه، آسیب، پوسیدگی شدید دندان یا یک بیماری ژنتیکی باشد، می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. صرف نظر از دلیل از دست رفتن دندان، می‌تواند به مرور زمان روی تراز دندان‌های شما تأثیر منفی بگذارد و در صورت عدم تعویض آن، مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی ارزش دندان‌های شما تا زمانی که از بین نرود مشخص نمی‌شود و متاسفانه دندان‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. حتی از دست دادن یک دندان می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت دهان و اعتماد به نفس شما داشته باشد. یک دندان از دست رفته همچنین می‌تواند بر گفتار، توانایی جویدن غذا، یکپارچگی استخوان فک شما تأثیر بگذارد و باعث جابجایی آهسته دندان‌های شما در برخی از فضاهای خالی شود.

راه‌های درمان و جایگزینی دندان از دست رفته

تعدادی گزینه عالی برای جایگزینی دندان یا دندان‌های از دست رفته برای کمک به بازیابی لبخند زیبا وجود دارند.

ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت دندان، یکی از رایج ترین روش‌های جایگزینی دندان است. ایمپلنت‌های دندانی یک روش بسیار قابل اعتماد برای جایگزین کردن دندان هستند که ظاهری مانند یک دندان واقعی دارند. اگر نیاز به جایگزینی یک دندان واحد یا چندین دندان در نواحی مختلف دارید، ایمپلنت‌های دندانی راه حلی دائمی می‌باشند. در صورت مراقبت کافی، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند تا آخر عمر برای شما دوام بیاورند. فرآیند کاشت این ایمپلنت‌ها می‌تواند تا حدودی طولانی باشد. این کار با جایگزینی ریشه دندان شما با پیچ های فلزی شروع می‌شود که به عنوان پایه برای دندان مصنوعی قرار داده شده در بالای آن استفاده می‌شود. هنگامی که پیچ‌ها در جای خود قرار گرفتند، باید اجازه دهید ایمپلنت برای چند ماه بهبود یابد و در این مدت، ایمپلنت به استخوان فک شما متصل می‌شود. تنها نکته‌ای که برای ماندگاری ایمپلنت‌ها باید رعایت کنید، دستورات دندانپزشک است. شما باید به دستورات دندانپزشک خود پس از جراحی مانند حفظ رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی ایمپلنت و رعایت بهداشت دهان و دندان عمل نمایید تا ایملپنت‌ها برای سالیان طولانی جای دندان‌های دائمی شما را پر نمایند.

مزایای ایمپلنت دندان:

  • یکی از موثرترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند.
  • ظاهر و احساس بسیار طبیعی را ارائه می‌دهند.
  • با دندان‌های مجاور شما درگیری ندارند، بنابراین دندان‌های مجاور دست نخورده باقی می‌مانند.
  • آن‌ها جایگزین دائمی و مادام العمر هستند و نیازی به معاینه منظم ندارند.

معایب ایمپلنت دندان:

  • ایمپلنت به استخوان فک پیچ می‌شود که به روش‌های جراحی تهاجمی، زمان بهبود قابل توجه نیاز داشته و احتمال عفونت نیز دارد.
  • یکی از گران‌ترین گزینه‌های جایگزینی دندان هستند.

طول عمر ایمپلنت‌های دندانی:

این ایمپلنت‌ها، به طور متوسط ​​25 سال عمر می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که ایمپلنت ممکن است کمتر یا بیشتر از این طول عمر متوسط ​​دوام بیاورد. این دلایل در زیر مورد بحث قرار گرفته است. ایمپلنت‌های دندانی با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند راه حلی دائمی برای دندان های از دست رفته باشند.

بریج بر پایه ایمپلنت

بریج بر پایه ایمپلنت، یک راه حل ایده‌آل برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته پشت سر هم است. فرآیند جایگزینی هر دندان با ایمپلنت دندان می‌تواند بسیار طولانی و غیر ضروری باشد. با یک بریج بر پایه ایمپلنت، فقط دندان‌های دو انتها با ایمپلنت در جای خود محکم می‌شوند. دندان‌های وسط دو سر بدون هیچگونه پیچی در جای خود ثابت می‌شوند.

مزایای بریج بر پایه ایمپلنت:

  • یک انتخاب مقرون به صرفه برای جایگزینی چند دندان از دست رفته پشت سر هم
  • بریج به اندازه ایمپلنت دندان موثر است.
  • جلوه‌ای طبیعی می‌دهند.

معایب بریج بر پایه ایمپلنت:

  • آن‌ها فقط در شرایط خاصی قابل استفاده هستند که چندین دندان از دست رفته پشت سر هم وجود داشته باشد
  • قرار دادن یک بریج با ایمپلنت نیاز به مراجعه‌های متعدد به دندانپزشکی دارد.

طول عمر بریج بر پایه ایمپلنت:

این بریج‌ها، راه حلی دائمی برای بیمارانی است که چندین دندان از دست داده‌اند. با این حال ممکن است پس از 20 سال نیاز به تعویض بریج دندان خود داشته باشید.

روکش‌های دندانی

روکش‌های دندانی یکی دیگر از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. در این روش میتوان به کمک دندان‌های کناری، روکش‌ را جایگزین دندان از دست رفته نمود. در واقع در این روش دندان‌های کناری نقش پشتیبانی را برای دندان از دست رفته انجام می‌دهند. عده ای از بیماران از دندانپزشک خود می‌خواهند که که با گذاشتن یک پایه برای دندان از دست رفته و کمک از دندان‌های کناری آن را کامپوزیت نمایند اما این را بدانید که تفاوت بسیاری بین روکش‌های دندانی و کامپوزیت ها وجود دارند و نمیتوان این دو روش را به جای یکدیگر به کار برد.

مزایای بریج بر پایه دندان:

  • همان ظاهر و احساس واقعی ایمپلنت دندانی را دارد.
  • نیازی به جراحی نیست، بنابراین فرآیند کمتر تهاجمی است.
  • در مقایسه با ایمپلنت‌های دندانی گزینه مقرون به صرفه‌تری است.

معایب بریج بر پایه دندان:

  • دندان‌های مجاور که روکش‌ دارند باید به اندازه مناسب برای قرار گرفتن روکش سوهان شوند که احتمال عفونت در دندان را افزایش می‌دهد.
  • اگر بریج نامناسب باشد، دندان‌های مجاور به مرور زمان آسیب می‌بینند.
  • ذرات غذا می‌تواند زیر بریج رفته و تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود، بنابراین اگر مراقب تمیز کردن خود نباشید، خطر عفونت و از دست دادن دندان بیشتر است.

طول عمر بریج بر پایه دندان:

معمولاً بریج دندانی به طور متوسط ​​بین 5 تا 7 سال دوام می‌آورد. برخی منابع ادعا می‌کنند که با رعایت بهداشت دهان و دندان خوب و سلامت کلی، یک بریج دندانی می‌تواند بیش از 10 سال دوام بیاورد.

دندان مصنوعی تکه‌ای

دندان‌های مصنوعی، گزینه به نسبت ساده‌تری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، مشابه ایمپلنت‌های دندانی هستند. در مقایسه با یک دست کامل دندان مصنوعی، دندان‌های مصنوعی تکه‌ای، برای افرادی که چند دندان از دست رفته دارند پیشنهاد می‌شود. این نوع دندان‌های مصنوعی در محل صحیح خود چسبانده شده که این امر تضمین می‌کند که دندان‌های مصنوعی در نقاط مناسب نگه داشته شوند.

مزایای دندان‌ مصنوعی تکه‌ای:

  • در صورت از بین رفتن دندان در آینده می‌توان دندان‌های اضافی را مستقیماً به دندان مصنوعی تکه‌ای اضافه کرد که می‌تواند به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک کند.
  • یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان هستند.
  • به راحتی قابل تعمیر و در صورت نیاز تعویض می‌شوند.
  • استفاده از آن‌ها ساده است و فقط نیاز به افزودن گیره‌های فلزی دارد.

معایب دندان مصنوعی تکه‌ای:

  • ممکن است نصب آن‌ها ناراحت‌کننده باشد.
  • این دندان‌ها، باید به طور روزانه برداشته و تمیز شوند و قبل از خواب نیز بیرون آورده شوند.
  • این دندان‌های مصنوعی مانند ایمپلنت‌های دندانی با هم ترکیب نمی‌شوند یا به نظر طبیعی نمی‌رسند زیرا گیره‌های فلزی قابل مشاهده هستند.

طول دندان مصنوعی تکه‌ای:

این نوع دندان‌ها، معمولاً 10 سال دوام می‌آورند، اما درمان نیستند زیرا از از دست رفتن استخوان فک جلوگیری نمی‌کنند.

دندان از دست رفته چه تاثیری دارد؟

در برخی موارد، ممکن است تأثیر کمی داشته باشد. بسته به محل دندان از دست رفته، ممکن است واقعاً متوجه شکافی در دهان خود نشوید که این مورد در صورت از دست دادن یک دندان در کناره‌ها یا از کشیدن دندان عقل خود پیش می‌آید. اما دندان‌های شما طوری طراحی شده‌اند که با هم کار کنند، بنابراین از دست دادن یک یا چند دندان گاهی اوقات می‌تواند بر گفتار و غذا خوردن تأثیر گذاشته و به مرور زمان مشکلات دیگری ایجاد کند. اگر جویدن غذا سخت یا  دردناک شود، ممکن است فقط با یک طرف دهان غذا بخورید یا مجبور شوید با سرعت بسیار کمتری غذا بخورید. همین امر این می‌تواند بر عضلات فک و صورت شما تأثیر بگذارد. از دست دادن دندان‌ها می‌تواند شکل صورت شما را تغییر دهد، زیرا می‌تواند باعث جابجایی دندان‌هایتان شده که به درمان ارتودنسی برای اصلاح کجی آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین، دندان نیش شما ممکن است برای جبران دندان‌های از دست رفته تغییر کند و دندان‌های باقی‌مانده نیز ممکن است با توجه به فضای اضافی جابجا شده و حرکت کنند. همین امر می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند حساسیت دندان، ساییدن دندان و مشکل در جویدن شود.

منبع: https://labkhanddentalclinic.com/

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان