جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.1
(7)

تخمیر خمیر ترش می‌تواند خواص غذایی نان را بهبود بخشد. باکتری‌های اسید لاکتیک ساختار خمیر ترش را تغییر می‌دهند و این نوع خمیر به طور بالقوه مغذی بوده و هضم آن آسان است. تاریخچه تخمیر خمیر ترش به مصر باستان برمی‌گردد و تا انقلاب صنعتی در پخت نان معمول بود. با توجه به افزایش تقاضا، تولید کنندگان روش‌هایی یافته اند که تولید نان را سریع‌تر می‌کند. به همین دلیل، خمیر مایه‌های امروزی جایگزین روش قدیمی ‌تخمیر شد. در سال‌های اخیر نیز، خمیر ترش محبوبیت زیادی پیدا کرده است، و تا حدی دلیل آن به طعم خمیر ترش بر می‌گردد. از طرفی دیگر خواص نان خمیر ترش نیز در محبوبیت آن بی تاثیر نیست. خمیر ترش از نظر ارزش غذایی بالا نسبت به سایر انواع نان‌ها برتری دارد.

خواص نان خمیر ترش

خمیر ترش چیست؟

خمیر ترش به طور طبیعی ‌خمیر تخمیر شده است، یعنی به مخمر تجاری برای کمک به بالا آمدن خمیر متکی نیست. در واقع، خمیر ترش با “باکتری‌های خوب” – یعنی لاکتوباسیلوس – و مخمر وحشی خمیر می‌شود.

در طی فرآیند تهیه نان خمیر ترش، باکتری‌های اسید لاکتیک کربوهیدرات‌های موجود در خمیر را تخمیر می‌کنند. و گازهایی را آزاد می‌کنند که به بالا آمدن طبیعی نان کمک می‌کند.

خمیر ترش دارای بافتی متمایز و طعمی ‌تند است، از این رو به این نام یاد می‌شود. علاوه بر این، فرآیند تخمیر ساختار نان را تغییر می‌دهد و ارزش غذایی آن را تقویت می‌کند. به طور خلاصه، با تغذیه از خمیر، میکروارگانیسم‌های موجود در استارتر خمیر ترش سطح فیتات، فروکتان‌ها و گلوتن را کاهش می‌دهند. در نتیجه ‌این نان مغذی بوده و قابلیت هضم بالاتری دارد. بنابر این ویژگی‌ها بیایید در مورد برخی از خواص نان خمیر ترش برای سلامت بدن نسبت به سایر غلات بیشتر بدانیم.

فراهمی ‌زیستی خمیر ترش و مواد معدنی

یاد بگیرید چگونه خودتان یک نان خمیر ترش درست کنید. نان سبوس دار سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و روی است. اگرچه سطوح بالایی از “ضد مغذی” به نام اسید فیتیک دارد اما در طول هضم، اسید فیتیک با مواد مغذی ضروری متصل شده و از جذب آن‌ها در روده کوچک جلوگیری می‌کند. به طور خاص، اسید فیتیک می‌تواند ما را از دسترسی به مواد معدنی مانند منیزیم و آهن باز دارد. همان طور که مشخص است، باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در خمیر ترش می‌توانند این ماده ضد مغذی را طی تخمیر تجزیه کنند.

تخمیر خمیر ترش و سطوح نشاسته مقاوم

نشاسته‌های مقاوم نوع پیچیده ای از کربوهیدرات‌ها هستند. بر خلاف سایر کربوهیدرات‌ها، آن‌ها در روده کوچک شکسته یا جذب نمی‌شوند، بلکه هضم نشده به روده بزرگ می‌روند. هنگامی‌که به آنجا می‌رسند، توسط تریلیون‌ها باکتری موجود در روده که در مجموع به نام میکروبیوم شناخته می‌شود، تخمیر می‌شوند. وقتی باکتری‌های خوب در روده نشاسته‌های مقاوم را تخمیر می‌‌کنند، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ضروری (SCFA) مانند بوتیرات تولید می‌شود. بوتیرات پوشش روده را تقویت می‌کند، تولید مخاط را تحریک کرده و از التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید، یک مطالعه نشان داد که نان خمیر ترش تا 6 درصد نسبت به نان گندم تصفیه شده دارای سطوح نشاسته ای مقاوم تر است. نشاسته مقاوم پری بیوتیک است، به این معنی که باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کنند. و با گسترش آن، منجر به افزایش بوتیرات همراه با خواص ضد سرطانی و ضد التهابی آن می‌شود.

خمیر ترش، قابلیت هضم و IBS

وقتی باکتری‌ها فیبر را در روده تخمیر می‌کنند، گاز تولید و آزاد می‌کنند. همان طور که قبلا گفتیم، “استارتر” باکتریایی که برای تهیه خمیر ترش استفاده می‌شود، در طول فرآیند تهیه نان از خمیر تغذیه می‌کند. در نتیجه، خمیر مایه از قبل هضم شده است، به این معنی که نان قبل از این که حتی وارد دهان شود تا حدی تجزیه شده است. به همین دلیل، نان خمیر ترش ممکن است راحت تر هضم شود که سبب اختلالات گوارشی کمتری خواهد شد.

آیا نان خمیر ترش فاقد گلوتن است؟

اگر به دنبال غلات بدون گلوتن هستید پس از خوردن نان خمیر ترش دوری کنید. در حالی که تخمیر خمیر ترش به طور بالقوه می‌تواند محتوای گلوتن نان را کاهش دهد، اما آنچنان که باید گلوتن آن کاهش نمی‌یابد.  بیماران مبتلا به سلیاک و عدم تحمل گلوتن به هیچ عنوان نباید خمیر ترش معمولی بخورند. در حالی که خمیر ترش معمولی (تهیه شده با غلات حاوی گلوتن) بدون گلوتن نیست، می‌توانید خمیر ترش خود را با استفاده از غلات بدون گلوتن مانند سورگوم یا گندم سیاه بپزید. تحقیقات نشان می‌دهد که تخمیر خمیر ترش می‌تواند خواص غذایی نان بدون گلوتن را به اندازه محصولات غلات گلوتن دار افزایش دهد.

همچنین تخمیر اسید لاکتیک برای افزایش فراهمی ‌زیستی اسیدهای آمینه، کلسیم، روی و منیزیم در نان بدون گلوتن مفید است. تخمیر خمیر ترش سبب افزایش اسیدهای آمینه آزاد در یک بیسکویت سورگوم می‌شود و خاصیت آنتی اکسیدانی نان را افزایش می‌دهد.

خمیر ترش یا خمیر مایه؟

خمیر مایه نه تنها می‌تواند بر طعم نان تاثیر بگذارد. بلکه می‌تواند بر ارزش غذایی و کیفیت یک نان از جمله قابلیت هضم و مغذی بودن آن تاثیر بگذارد. هنگام خرید نان خمیر ترش، مراقب این مواد اضافه شده باشید. در نهایت، بهترین راه برای اطمینان از این که خمیر ترش به شکل خوب و باکیفیت درست شود. و از فواید نان خمیر ترش بهره ببرید این است که خودتان آن را تهیه کنید. به این ترتیب، می‌توانید طول تخمیر و مواد موجود در نان را خودتان کنترل کنید.

خواص نان خمیر ترش؛ باید گفت

قدمت خمیر ترش به مصریان باستان برمی‌گردد و قرن‌ها روش غالب برای تهیه نان بوده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فرآیند خمیر ترش‌، شامل مخمر وحشی، باکتری‌های اسید لاکتیک و تخمیر طولانی می‌شود. خواص نان خمیر ترش بر سلامت بدن فوق العاده است. در حالی که مطالعات بالینی در مقیاس بزرگ وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تهیه خمیر ترش می‌تواند مغذی بودن و قابلیت هضم نان را بهبود بخشد. باور بر این است که خیلی از این فواید از باکتری‌های زنده موجود در استارتر خمیر ترش ناشی می‌شوند که فروکتان‌ها، اسید فیتات و گلوتن را تجزیه می‌‌کنند.

لینک‌های مرتبط

طرز تهیه نان سیر ساده و بسیار خوشمزه با خمیر خانگی

طرز تهیه کوفته ایسلاما یک غذای خوشمزه و خوشرنگ از ساکاریای ترکیه

معجزه آرد برنج برای داشتن زیبایی خیره کننده

طرز تهیه دسر آرد سمولینا با سس پرتقال که بسیار خوشمزه و آسان است

فواید درمانی ترکیب شیر، آرده و شیره انگور که سلامتی شما را تضمین می‌کند!

۲۰ درمان خانگی برای ترک پاشنه پا

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان