علل، علائم و روش‌های خانگی درمان جوش لثه

توسطفاطمه عزیزی

مهر ۱۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مهر ۱۸, ۱۴۰۱ , , , ,
جوش لثه

توده دردناک و پر از چرک روی لثه خود را با برخی مواد طبیعی درمان کنید! حتما گاهی اوقات برآمدگی روی لثه‌ که سبب ناراحتی تان شده را احساس کرده اید. به این برآمدگی جوش لثه می‌گویند. جوش لثه دردناک و آزاردهنده است و حتی انجام کارهای ساده مانند جویدن و غذا خوردن را سخت می‌کند. برای اطلاع از جوش لثه و روش‌های درمان طبیعی آن با ما در این مطلب از مجموعه مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

جوش لثه چیست؟

جوش لثه که به نام‌های پارولیس یا آبسه لثه نیز شناخته می‌شود، برجستگی‌های متورم و پر از چرک است که روی لثه‌ها ایجاد می‌شود. این برجستگی دردناک نشانه عفونت باکتریایی است و زمانی ایجاد می‌شود که باکتری در ناحیه لثه تجمع پیدا کند. عواملی مانند مواد غذایی گیر کرده در دندان، پلاک، دندان‌های پوسیده یا بیماری لثه می‌توانند منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها در لثه شوند.

دو نوع جوش لثه وجود دارد:

  • آبسه پریودنتال:

نوعی آبسه که با تجمع چرک در داخل بافت لثه به نام پاکت پریودنتال مشخص می‌شود. آبسه پریودنتال یکی از رایج ترین شکل‌های کورک است که توسط باکتری‌های بی هوازی گرم منفی ایجاد می‌شود، سبب سرطان دهان می‌شود.

  • آبسه پری اپیکال:

که توسط گونه‌های استرپتوکوک و باکتریوئید و در ریشه دندان ایجاد می‌شوند. به دلیل تجمع باکتری در ریشه سبب درد دندان و استخوان فک می‌شود. در حالی که درد در لثه شما ممکن است اولین علامت جوش لثه باشد، اما این مشکل با علائم دیگری نیز همراه است:

علائم جوش لثه

علائم رایج جوش لثه عبارتند از: لثه‌های متورم، تب، تورم غدد لنفاوی، لثه دردناک و حساس، اریتم صورت – قرمزی صورت، تریسموس – فک قفل شده، دیسفاژی – مشکل در بلع، تغییر رنگ دندان‌ها، صدای خشن و آب دهان.

مراقبت‌های خانگی و درمان‌های طبیعی جوش لثه

پیروی از این درمان‌های خانگی ساده نه تنها ممکن است علائم را کاهش دهد، بلکه از ایجاد جوش لثه در آینده نیز جلوگیری می‌کند.

بهداشت دهان و دندان

مراقبت خوب از دندان‌ها می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از جوش لثه، پوسیدگی دندان و بیماری لثه کند. استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از آن موثر است.

پیشگیری از جوش لثه و سلامت دندان و دهان

  • دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • دو بار در سال برای تمیز کردن و چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین را محدود کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن با ایجاد بیماری لثه مرتبط است. زیرا سیگار کشیدن سبب تغییر میکرو فلور دندان و منجر به تخریب بافت دندان افراد می‌شود. سیگار کشیدن همچنین اثربخشی درمان بیماری لثه را کاهش می‌دهد. ضمنا قطع عادت مصرف سیگار و جویدن تنباکو خطر ابتلا به بیماری لثه را به حداقل می‌رساند و به بهبود لثه شما پس از درمان کمک می‌کند.

غرغره با آب نمک

نمک یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است. شستشو دهان با آب نمک به بهبود سلامت لثه و زخم دهان کمک می‌کند. می‌توانید 1 قاشق چای خوری نمک را در 1 فنجان آب ولرم مخلوط کنید. مخلوط را قبل از تف کردن به مدت 30 ثانیه در دهان غرغره کنید. این کار را 2 تا 3 بار به طور منظم تکرار کنید.

دهان خود را با دهان شویه پراکسید هیدروژن بشویید

هیدروژن پراکسید به طور گسترده به عنوان یک عامل ضد میکروبی استفاده می‌شود و می‌تواند به مبارزه با انواع مختلف باکتری‌ها و میکروب‌ها کمک کند. دهان شویه هیدروژن پراکسید با رعایت روزانه بهداشت دهان در کاهش التهاب لثه در دراز مدت مفید می‌باشد.

برای تهیه دهان شویه پراکسید هیدروژن، 1 قسمت پراکسید هیدروژن را با 2 قسمت آب ترکیب کنید. قبل از تف کردن به مدت 30 ثانیه با این مخلوط غرغره کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

خمیر زردچوبه

از خمیر زردچوبه برای درمان جوش لثه استفاده کنید. زردچوبه قرن‌هاست که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. طبق یک مطالعه، زردچوبه ممکن است به درمان بیماری‌های پریودنتال کمک کند و ممکن است درد دندان را کاهش دهد. کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، در پیشگیری از بیماری لثه مفید است. برای تهیه خمیر، 1 قاشق چای خوری زردچوبه را با ½ قاشق چای خوری نمک و 2/1 قاشق چای خوری روغن خردل ترکیب کنید. هر روز دو بار دندان‌های خود را با این خمیر مسواک بزنید. بگذارید 2 تا 5 دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب بشویید.

روغن معطر یا اسانس

اسانس‌های زیادی وجود دارند که ممکن است فعالیت ضد میکروبی را مهار کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای، آویشن و نعناع به اندازه یک ضد عفونی کننده سنتی در برابر میکروب‌های دهان تاثیر می‌گذارد. برای استفاده از روغن‌های ضروری برای سلامت دهان و درمان جوش لثه، 1 قطره اسانس را به دهان شویه یا خمیر دندان معمولی خود اضافه کنید. برای شستشو دهان می‌توانید 1 قطره اسانس را با یک چهارم آب مخلوط کنید. حتی اگر پس از امتحان این درمان‌ها، جوش‌‌های لثه باقی ماند. حتما به پزشک مراجعه کنید.

دارو و روش‌های دندان پزشکی

برای درمان مناسب و موثر جوش لثه، دندان پزشک شما ممکن است یک یا ترکیبی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

  • آنتی بیوتیک‌ها – از آنجایی که عفونت باکتریایی علت جوش لثه است، تجویز آنتی بیوتیک بهترین راه برای از بین بردن باکتری است. بیشتر این جوش‌ها در زیر خط لثه ایجاد می‌شوند و آنتی بیوتیک‌ها بهترین راه برای درمان آن‌ها هستند.
  • تمیز کردن عمیق – بیماری لثه و پوسیدگی دندان برخی از عوامل رایج در ایجاد جوش لثه هستند. تمیز کردن عمیق و روش‌های مشابه مانند جرم گیری می‌تواند پلاک‌ها را از بین ببرد و لثه‌ها را التیام بخشد.
  • درناژ – در برخی موارد، دندان پزشک شما ممکن است چرک را از جای جوش تخلیه کند، درد را تسکین داده و امکان بهبودی سریع‌تر را فراهم می‌کند.
  • روش‌های جراحی- اگر فردی به دلیل پوسیدگی دندان دچار جوش در ریشه دندان (آبسه پری آپیکال) می‌شود، کانال ریشه دندان راهی برای درمان عفونت است. اگر عفونت به دندان‌ها سرایت کرده باشد، دندان پزشک شما ممکن است دندان‌ها را با جراحی بکشد تا از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری شود.

کلام پایانی

جوش‌های لثه، ضایعات متورم و پر از چرک روی لثه شما هستند که می‌توانند سبب درد شوند. مواد غذایی گیر کرده در دندان‌ها، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان به باکتری‌ها اجازه می‌دهد در لثه‌ها تجمع کنند و در نتیجه لثه‌ها جوش می‌‌زنند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استعمال مواد مخدر (دخانیات) می‌توان از جوش لثه جلوگیری کرد. با این حال، اگر همچنان به جوش‌های لثه مبتلا می‌‌شوید، درمان‌‌های خانگی مانند شستن دهان با محلول شستشو آب نمک و مسواک زدن با روغن‌های ضروری ممکن است به کاهش آن کمک کند. اگر این درمان‌‌های خانگی نتوانستند سبب تسکین آن شوند، باید به پزشک مراجعه کنید.

لینک‌های مرتبط

نحوه ایمپلنت دندان چگونه است؟ دوام و قیمت آن چقدر است؟

سلامتی دندان‌ها: ۸ غذایی که به لبخند شما زیبایی می‌بخشد

فواید چای ابریشم ذرت؛ از تامین ویتامین C بدن تا درمان راش و جوش

روش‌های آسان استفاده از برگ نعناع برای از بین بردن جای جوش‌ها

درمان‌های خانگی میلیا یا جوش‌های سفید زیر پوستی در خانه

برای درمان جوش صورت از چه ترفند‌های خانگی استفاده می‌کنید؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *