جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1.3
(4)

عوارض جانبی ریحان مقدس: تولسی Tulsi یا ریحان مقدس به یک گیاه دارویی جادویی شهرت دارد. با توجه به فواید متنوعی که دارد، به طور گسترده در بسیاری از درمان های خانگی استفاده می شود. به حدی که حتی امروزه، ممکن است بسیاری ها مصرف آن را به شما توصیه کنند. طب آیورودا نیز این گیاه را با خواص دارویی اش برای سلامتی توصیه می کند. با این حال نمی توان از عوارض جانبی تولسی یا ریحان مقدس چشم پوشی کرد.

این گیاه دارای عوارض جانبی خاصی است که ممکن است مجبور باشید از خوردن آن صرف نظر کنید. تولسی می تواند بر باروری زنان و مردان یا بر اثربخشی برخی داروها تاثیر بگذارد. که در نهایت با در نظر داشت این گفته ها، باید از عوارض جانبی بالقوه ریحان بیشتر بدانید. بنابراین با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

 عوارض جانبی ریحان مقدس

مصرف بیش از حد اوژنول

اوژنول ترکیب اصلی تولسی است. مصرف بیش از حد ریحان مقدس می تواند منجر به مصرف بیش از حد اوژنول شود. و مصرف بیش از حد اوژنول سبب مسمومیت در افراد می شود. اوژنول در سیگار میخک و برخی از طعم دهنده های غذا نیز یافت می شود.

علائم مسمومیت بر اثر مصرف بیش از حد تولسی: خونریزی هنگام سرفه، تنفس سریع و خون در ادرار.

عوارض جانبی؛ رقیق شدن خون

ریحان خاصیت رقیق کنندگی خون در بدن را دارد. و از این رو نباید همراه با سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف شود. افرادی که از قبل از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و هپارین استفاده می کنند، باید از مصرف ریحان دوری کنند. زیرا می تواند به خاصیت داروهای تجویزی واکنش نشان داده و عوارض جدی را به وجود آورد.

علائم واکنش به داروهای تجویزی: کبودی و یا دوره های طولانی خونریزی.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی وضعیتی است که در آن سطوح غیرطبیعی قند خون پایین است. اگرچه این یک بیماری محسوب نمی شود، اما می تواند نشانه ای از مشکل در سلامت شما باشد. ریحان مقدس توسط افراد مبتلا به قند خون بالا برای کاهش سطح قند خون مصرف می شود. اما اگر افرادی که دیابت یا هیپوگلیسمی دارند و تحت درمان هستند، گیاه تولسی مصرف کنند، منجر به کاهش بیش از حد قند خون در بدن خود می شوند. که این یکی از خطرناک ترین عوارض ریحان است.

علائم در بیماران دیابتی؛ رنگ پریدگی، سرگیجه، گرسنگی، ضعف، تحریک پذیری.

عوارض جانبی ریحان مقدس؛ تاثیر آن بر باروری

مصرف بیش از حد ریحان منجر به مشکلات ناباروری می شود. ریحان ممکن است سبب ناباروری در مردان شود.

واکنش در زنان باردار

مصرف بیش از حد ریحان توسط زنان باردار ممکن است اثرات طولانی مدتی بر روی مادر و جنین داشته باشد. ریحان همچنین سبب ایجاد واکنش های دیگری نیز در زنان باردار می شود. یکی از عوارض جانبی ریحان افزایش انقباضات رحمی در زنان باردار است. این عارضه جانبی ریحان می تواند منجر به عوارضی در هنگام زایمان یا قاعدگی شود.

علائم واکنش ریحان در زنان باردار؛ کمردرد، گرفتگی عضلات، اسهال و خونریزی.

عوارض جانبی ریحان مقدس؛ تداخل دارویی

ریحان می تواند در نحوه پردازش داروهای خاص توسط بدن نیز  اختلال ایجاد کند. این کار با استفاده از سیتوکروم P450 – سیستم آنزیمی کبد انجام می شود. در نتیجه، سطح داروها در خون افزایش یا کاهش می یابد. دیازپام و اسکوپولامین دو دارویی هستند که به ترتیب به کاهش تهوع، استفراغ و عصبی بودن و اضطراب کمک می کنند. تولسی ممکن است اثر این دو را کاهش دهد.

علائم واکنش تولسی به دارو؛  سوزش سر دل، سبکی سر، سردرد و حالت تهوع.

کلام آخر

هر ماده ای هر چند طبیعی و مفید، دارای عوارض جانبی نیز می باشد. شاید گیاهان زیادی به عنوان یک درمان برای بیماری ها به کار برده شود. و خواص درمانی بسیار خوبی داشته باشند. اما این موضوع به این معنی نیست که عوارض جانبی به همراه ندارد.

ریحان یک گیاه معطر است که معمولا در بسیاری از درمان های خانگی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به یک سری مشکلات نیز شود. عوارض جانبی ریحان از تاثیر بر باروری تا احتمالا کاهش سطح قند خون متغیر است. زمانی که ادرار و سرفه شما همراه با خون باشد، احتمال مسمومیت با اوژنول وجود دارد. در برخی موارد، ریحان سبب بروز واکنش های آلرژیک می شود یا با عملکرد برخی داروها، به ویژه رقیق کننده های خون، دیازپام و اسکوپولامین تداخل پیدا می کند. در صورت امکان، سعی کنید مصرف خود را محدود کنید یا به طور کامل از خوردن ریحان مقدس دوری کنید تا از چنین عوارضی جلوگیری کرده باشید.

لینک های مرتبط

اگر بعد از افطار شربت ریحان بنوشید، چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟!

روش های آسان استفاده از برگ نعناع برای از بین بردن جای جوش ها

۹ عارضه جانبی چای نعناع فلفلی برای سلامت بدن

مسکن طبیعی درد: ۱۲ خاصیت لیمو و جعفری از تسکین درد تا کاهش وزن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان