درمان حساسیت فصلی؛ با این 12 راهکار به جنگ آلرژی بروید!

بهترین درمان حساسیت فصلی

گل‌ها در حال شکوفه هستند و چمن در حال رشد یا به استقبال پاییز می روید. اما شما مشکل احتقان و آبریزش بینی دارید، عطسه امان تان را بریده است. هر لحظه آب چشم‌های خود را پاک می‌کنید و امیدوار هستید که سردرد تان به زودی خوب شود. ابتلا به آلرژی‌های فصلی می‌تواند آزار دهنده باشد. اما راه‌های درمان گوناگونی برای آن وجود دارد. بهترین درمان حساسیت فصلی، از داروهای طبیعی برای درمان آلرژی در خانه گرفته تا درمان‌های تجویزی و تست آلرژی با کمک متخصص، همه می‌تواند به از بین بردن حساسیت کمک کند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آلر‌ژی   فصلی بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

بهترین درمان حساسیت فصلی

درمان‌‌های خانگی زیادی برای آلرژی فصلی وجود دارد. بسیاری از آن‌ها را می‌توانید به راحتی در روتین روزانه خود بگنجانید تا به تسکین علائم حساسیت  کمک کند. اما بهترین داروهای آلرژی فصلی کدام اند؟ باید گفت که این داروها به واکنش بدن شما و علائم آلرژی بستگی دارد.

زمان مناسب مصرف دارو برای درمان آلرژی

آلرژی به گرده در گل

آیا می‌دانستید که می‌توانید قبل از بروز آلرژی یا حساسیت، از دارو استفاده کنید؟ ‌‌حدود دو هفته قبل از شروع حساسیت‌های فصلی که تا حدودی قابل پیش بینی هستند، می‌توانید ‌ مصرف داروهای آلرژی را شروع کنید. سپس، مصرف آن‌ها را به طور منظم در طول فصل ادامه دهید. هنگامی‌که بدن دچار التهاب می‌شود، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا تسکین یافته و درمان شود.

حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا آنتی هیستامین‌های خوراکی وارد سیستم بدن شما شوند. زمان خواب زمان مناسبی برای مصرف داروهای آلرژی است. بسیاری از آن‌ها نیاز به 24 ساعت زمان دارند تا بر بدن تاثیر بگذارند. به این معنی که تاثیر داروها تا روز بعد آن نیز باقی می‌ماند.

برای درمان حساسیت فصلی شستشوی سینوس را فراموش نکنید

شستشوی سینوس یک درمان محبوب برای آلرژی است که می‌توانید در خانه انجام دهید و با آنتی هیستامین‌ها و اسپری‌های بینی می‌تواند کارساز باشد. شستشوی سینوس‌ها با آب نمک یک درمان خانگی آسان و بی خطر است که برای درمان احتقان بینی سوزش سینوس می‌باشد. وقتی بینی توسط نمک شستشو داده می‌شود، می‌تواند حساسیت یا آلرژی‌ها، مخاط و سایر مواد زائد را پاک کرده و به مرطوب شدن غشاهای مخاطی کمک کند.

در صورت امکان از مواد حساسیت زا دوری کنید

به این توجه کنید که سطح گرده در منطقه محل زندگی شما چقدر است. آیا در منطقه ای پر از درخت زندگی می‌کنید؟ اگر بله ممکن است سطح گرده در این مناطق بیشتر باشد. اگر بتوانید میزان گرده اطراف خود را به درستی تشخیص دهید، می‌توانید از بروز علائم آلرژی کم کنید. به علاوه سعی کنید بدانید به چه چیزی بیشتر حساسیت دارید، با پیدا کردن عامل حساسیت زا به راحتی می‌توانید از آن جلوگیری یا آن را درمان کنید.

با پزشک خود در مورد آزمایش آلرژی فصلی یا واکسن‌های آلرژی صحبت کنید

علائم واکنش آلرژیک

آزمایش آلرژی می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا نوعیت آلرژی درست تشخیص داده شود و یک برنامه درمانی برای کمک به تسکین علائم شما ارائه دهد. تست‌های آلرژی بسیار ساده هستند. این آزمایش‌ها در کلینیک‌ها روی پوست شما انجام می‌شود. که مشخص می‌کند چه آلرژن‌هایی سبب بروز علائم در شما می‌شوند.

بسته به شدت آلرژی، پزشک ممکن است ایمونوتراپی با واکسن‌های آلرژی را برای کمک به کاهش و شاید حتی از بین بردن آن – با توجه به واکنش بدن شما به آلرژن‌های محیطی توصیه کند. این واکسن‌ها به بدن شما کمک می‌کنند که با حساسیت مبارزه کنند. از طرفی این واکسن‌ها تا زمان رسیدن به دوز مورد نظر برای بدن شما، طی چند سال تزریق می‌‌شوند. پس از آن، پزشک به شما یک برنامه مناسب توصیه کند تا بتوانید از بروز حساسیت پیش گیری کنید.

واکسن‌های آلرژی موثرترین راه برای درمان حساسیت فصلی و آلرژی هستند و بهتر از اکثر داروهای تجویزی عمل می‌کنند. استفاده از واکسن‌های آلرژی می‌تواند علائم آن را در یک بازه زمانی طولانی که می‌تواند 5 تا 10 سال طول بکشد، از بین ببرد. حتی بسیاری از افراد پس از تزریق واکسن به بهبودی کامل رسیده اند.

درمان قطعی آلرژی فصلی

برخی رفتارها مثل موارد زیر در سبک زندگی افراد آن‌ها را مستعد بروز علائم حساسیت فصلی می‌کند.

مدیتیشن کنید

یک راه برای درمان قطعی آلرژی فصلی دور شدن از عوامل استرس زا است. استرس و اضطراب می‌توانند سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر شغل یا زندگی دارید که بیشتر با موجب استرس تان می‌شوند، برای کاهش آن سعی کنید یوگا یا مدیتیشن کنید. همچنین باید فکری به حال زندگی متشنج‌تان کنید. شغل تان را عوض کنید و یک سبک زندگی جدید را امتحان کنید.

نظافت و گردگیری را فراموش نکنید

پاک کاری، نظافت و گردگیری خانه، یکی از روش های درمان آلرژی فصلی است. برای این که بتوانید این عامل آلرژی را از بین ببرید، بهتر است محیط زندگی تان را پاک نگهدارید تا کمتر در معرض حساسیت فصلی قرار بگیرید. بنابراین در فصل بهار و تابستان بیشتر گردگیری کنید و هنگام پاک کاری ماسک بزنید.

از مواد شوینده و ضدعفونی کننده طبیعی استفاده کنید

آلرژی پاییزی محرک های آلرژی

برای نظافت هم سعی کنید از تمیز کننده های غیر شیمیایی و طبیعی مثل جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. با این کار کمتر  در معرض مواد شیمیایی و حساسیت زا قرار می‌گیرید و تحریک پذیری تان هم کمتر می‌شود.

درمان آلرژی فصلی با ورزش

اگر زندگی منفعل و کم تحرکی دارید، حتما باید ورزش کنید. ورزش باعث کاهش بروز علائم آلرژی فصلی می‌شود. بنابراین سعی کنید هر روز به طور منظم ورزش کنید و سیستم ایمنی بدنتان را قوی نگهدارید.

اگر حساسیت دارید، حیوان خانگی نگه ندارید

برخی از افراد علاقه خاصی به حیوانات خانگی دارند. اگر شما هم جز این افراد هستید، برای جلوگیری از عوامل تشدید کننده آلرژی فصلی، از نگهداری یا تماس با حیوانات و موی آن خودداری کنید. به خصوص اگر کودک شما به آلرژی فصلی مبتلا است، حتما محیط خانه را پاک نگهدارید.

از کشیدن سیگار دوری کنید

اگر می‌خواهید از شر آلرژی فصلی در امان بمانید، دست از سیگار کشیدن بردارید. فراموش نکنید که حتی دود سیگار هم باعث تشدید عوامل آلرژی تان می‌شود.

فصل بهار و تابستان در و پنجره ها را بسته نگهدارید

برای درمان قطعی آلرژی فصلی در طول دو فصل بهار و تابستان همه درها و پنجره ها را ببندید و سعی کنید در هوای غبارآلود و پر گرد و خاک بیرون نروید. حتی هنگام رفت و آمد و استفاده از وسایل نقلیه شیشه ها را پایین ندهید.

کلام آخر

هیچ کس نمی‌خواهد با آلرژی رو به رو شود. اگر علائم حساسیت زا به عفونت سینوسی یا دستگاه تنفسی فوقانی تبدیل شوند، می‌تواند بر کیفیت و عملکرد شما در زندگی و همچنین سلامت شما تاثیر بگذرد. به همین دلیل قبل از بروز حساسیت حتما به پزشک مراجعه کنید و با دریافت دستورالعمل‌های مناسب به درمان یا تسکین آلرژی بپردازید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *