طراحی فضای کوچک: با این ۱۳ نکته فضای دلبازتری را خلق کنید!

طراحی یک فضای کوچک

این که خانه بزرگی ندارید به این معنا نیست که نمی‌توانید خانه خود را به دلخواه خود دیزاین کنید. دکوراسیون و طراحی یک فضای کوچک، درست مانند دکور یک فضای بزرگ، به تنها چیزی که نیاز دارد یک طرح عالی و چشم تیز بین و خلاق است. هرچند قوانین کلی طراحی تقریبا یکسان است اما وقتی با متراژ کمتر و کوچک‌تری رو به رو هستید، طبیعتا چیدمان باید متفاوت باشد و به هر حال دکوراسیون فضای کوچک هنر و مهارت خاصی را ایجاب می‌‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین رنگ های انرژی بخش به خانه که محیط زندگی شما را تغییر می دهند

ما قول می‌دهیم که با نکات ارائه شده در این مطلب فضای کوچک هرگز چالش بزرگی برای شما نخواهد بود. بنابراین، خواه بخواهید خانه کوچک خود را طراحی کنید و خواه به دنبال راهنمایی برای استفاده بهینه از فضای خانه خود باشید، این 13 نکته می‌تواند برای دکوراسیون فضای کوچک فوق العاده عمل کند.

طراحی یک فضای کوچک: به نور پردازی خانه دقت کنید

نور می‌تواند یک اتاق کوچک را خیلی دلبازتر و بزرگ تر جلوه دهد. علاوه بر این که اجازه می‌دهید نور طبیعی از طریق پنجره‌ها به داخل بتابد، از نور پردازی در سراسر فضای خود اتاق و خانه خود استفاده کنید تا فضای خانه دلباز تر شود. اگر فضایی برای گذاشتن لامپ روی زمین و رومیزی ندارید، از نورپردازی‌هایی استفاده کنید که به هیچ فضایی نیاز ندارد مانند چراغ‌های رشته ای، دیوارکوب‌ها یا نورهای آویز روی سقف.

مطلب مرتبط: تجربیات جالب و شگفت انگیز جوی هدن از زندگی در خانه‌ ۲۳ متری

اجسام بزرگ را در کنار دیوار قرار دهید

دلیلی وجود ندارد که هنگام دکور یک فضای کوچک، وسایل بزرگ مبلمان را کنار هم و وسط اتاق قرار دهید. در واقع می‌توانید در چیدمان اتاق کوچک استراتژیک عمل کنید. با قرار دادن وسایل بزرگتر مانند کاناپه‌ها و قفسه‌های کتاب در کنار دیوار، به جای وسط، عمق بیشتری به اتاق ببخشید.

به دنبال مبلمان چند منظوره و/یا تاشو باشید

مبلمان چند منظوره هم در فضای خانه و هم در هزینه شما صرفه جویی می‌کند. به لطف خانه‌ها یا آپارتمان‌های کوچک، وسایل مبتکرانه زیادی وجود دارد که با استفاده چندمنظوره سبب ایجاد فضای بیشتر در خانه شما می‌شود. میزها، میزهای ناهارخوری و حتی تخت‌های خواب به سبک‌هایی جدید به راحتی می‌توانند در ایجاد فضای بیشتر موثر باشند. به همین ترتیب، می‌توانید مبلمان‌های چندمنظوره را انتخاب کنید مانند تخت ‌خواب‌هایی که می‌توانند به کاناپه تبدیل شوند یا میزهای کنار دیواری که می‌توانند به میز تحریر تبدیل شوند.

مطلب مرتبط: طراحی اتاق خواب مدرن: ۱۰ بهترین نکات کلیدی در دکوراسیون اتاق خواب

از آینه استفاده کنید

وقتی صحبت از کاربرد دوگانه شود، نه تنها می‌توانید از آینه‌ها برای دیدن خودتان استفاده کنید. بلکه با بازتاب نور طبیعی و غیرطبیعی به اتاق‌ها، نور بیشتری هم خواهید داشت. از طرفی آینه‌ها در زیبایی خانه نیز نقش دارند. از یک آینه بزرگ استفاده کنید یا چند آینه کوچکتر را کنار هم در یک اتاق بچینید. حتی می‌توانید یک دیوار از آینه‌ها درست کنید که مثل یک کار هنری جلوه می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۵ بهترین از گیاهان افزایش دهنده انرژی مثبت در خانه

از شر وسایل اضافی خلاص شوید

یکی از مزایای بزرگ زندگی در یک فضای کوچکتر این است. که شما را مجبور می‌کند تا به فکر دور انداختن وسایل اضافی خود شوید. وسایل خود را بررسی کنید و آن چیزهایی را که دیگر نیاز ندارید دور بریزید. اگر فکر می‌کنید هیچ چیزی برای دور انداختن وجود ندارد، پس یک لیست تهیه کنید، به نیازهای خود فکر کنید و اولویت بندی کنید، آن وقت متوجه خواهید شد که چه چیزهایی را باید دور بریزید. دکور یک فضای کوچک مستلزم دقت فراوان است. به آنچه واقعا نیاز دارید فکر کنید و از خریدن چیزهایی که اهمیت چندانی ندارد دست بردارید.

مراقب به هم ریختگی خانه خود باشید

وقتی نوبت به دکوراسیون یک فضای کوچک با طراحی فضای کوچک می‌رسد، کمترین توجه ای به این نکته نمی‌شود. در حالی که شما باید با توجه به خانه کوچک خود و چیدمان وسایل، نهایت تلاش خود را به خرج دهید. تا از بهم ریختگی خانه جلوگیری کنید. دقت کنید تا فضای خالی بیشتری در خانه ایجاد کنید تا هم برای استفاده از فضا و هم برای جابه جایی سهولت ایجاد کنید. این نکته در مورد تمام قسمت‌های قابل مشاهده خانه، از کف تا میز و فضایی که بین وسایل مبلمان در نظر می‌گیرید، صدق می‌کند.

مطلب مرتبط: ۵ روش تزئینی قدیمی دکوراسیون خانه که باید چیزهایی جدید را جایگزین آن کرد!

وسایل خلاقانه با ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی

امروز وسایل زیادی ساخته شده که با خلاقیت تمام به ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی کمک می‌کند. شما نه تنها می‌توانید از این وسایل زیبا برای دکور خانه خود استفاده کنید. بلکه می‌توانید از فضای اضافی آن نیز استفاده کنید. مثلا از پله‌های کشویی استفاده کنید که فضا برای جاکفشی دارد یا از تخت خواب‌هایی استفاده کنید که فضای زیادی زیر آن وجود دارد. سعی کنید بدون این که همه چیز را در کمدها جا دهید، وسایلی بخرید که چنین فضاهایی برای نگهداری وسایل دارند.

طراحی یک فضای کوچک؛ جسورانه عمل کنید

فضای کوچک برای ترکیب رنگ‌ها، طرح‌ها و نقاشی‌ها بهترین هستند. اما باید دقت کنید که از رنگ‌های خنثی برای این کار استفاده می‌کنید تا اتاق زیاد شلوغ نشود. زیرا اگر رنگ‌های زیادی را کنار هم قرار دهید نه تنها نمی‌توانید توهم فضای بزرگ را ایجاد کنید بلکه سبب می‌شوید اتاق خیلی کوچک تر از آن چه هست، دیده شود. اگر نگران پررنگ شدن بیش از حد دیوارها هستید، از رنگ‌‌های روشن یا طرح‌های ریز استفاده کنید. یا جسورانه تر عمل کنید و کاغذ دیواری‌های روشن و رنگارنگ انتخاب کنید. تا زمانی که تعادل را در اتاق حفظ کنید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید رنگ یا طرحی دلخواه خود را به آن اضافه کنید.

مطلب مرتبط: چرا، کجا و چگونه فرش گرد در خانه پهن کنیم؟

از فرش‌های بزرگ استفاده کنید

طراحی فضای کوچک به معنای فریب دادن چشم است تا بزرگ تر از آنچه هست، دیده شود. وقتی از فرش‌های کوچک در یک فضای کوچک استفاده می‌کنید، اتاق نیز کوچک دیده می‌شود. با این حال، دکور با فرش‌های بزرگ، ذهن شما را فریب داده و احساس می‌کنید که اتاق بزرگ است. در نهایت، برای شکل یک اتاق و مبلمان درون آن بهترین اندازه فرش را انتخاب کنید، اما همیشه سعی کنید تا جایی که می‌توانید اندازه آن بزرگ باشد.

از فضای عمودی استفاده کنید

از دیوارهای خود غافل نشوید. استفاده حداکثری از فضای عمودی به این معنی است. که از دیوارهای اتاق و نصب قفسه‌ها و آویزان کردن آثار هنری استفاده کنید. این کار علاوه بر فضایی که روی زمین ایجاد کرده عمق عمودی بیشتری به اتاق می‌دهد. اگر گلدان محبوبی دارید که می‌خواهید همیشه پیش چشمانتان باشد. با آویزان کردن یک قفسه روی دیوار، گلدان را روی آن قرار دهید. هنگامی‌که پرده‌ها را آویزان می‌کنید، میله را فقط حدود ۴ سانت زیر سقف یا قالب‌بندی تاج آن نصب کنید، تا توهم ارتفاع اضافی را ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: چگونه از چرخ رنگ برای انتخاب پالت رنگ عالی خود استفاده کنید

برای طراحی فضای کوچک از گیاهان و گل‌ها با رنگ روشن استفاده کنید

افزودن گل و گیاه به خانه کوچک شما حس سرزندگی و تازگی می‌بخشد. به شرطی که مراقب باشید خانه بیش از حد شلوغ نشود. اما به خاطر داشته باشید که گیاهان پژمرده کاملا برعکس عمل می‌کند. و احساس کسالت و خستگی را به شما منتقل می‌کند. اگر نگران این هستید که نتوانید مسئولیت نگهداری گیاهان و گل‌های خانه را به عهده بگیرید، گزینه‌های بسیار خوب و زیبایی برای نمونه‌های مصنوعی آن وجود دارد. آن‌ها کاملا واقعی و طبیعی به نظر می‌رسند و به خانه شما شکل زیباتری می‌بخشد.

طراحی یک فضای کوچک؛ با تقارن بازی کنید

ما به طور طبیعی به سمت تقارن کشیده می‌شویم – چهره‌ها، طبیعت و خانه‌ها همه متقارن هستند. اگر واقعا قصد دارید تعداد زیادی صندلی در اتاق نشیمن کوچک خود جا دهید با قرار دادن این وسایل رو به روی هم و در موازات هم با ایجاد تقارن، این کار را انجام دهید. این کار سبب می‌شود فضا تمیزتر دیده شده و به چشم هر بیننده ای دلپذیرتر به نظر برسد.

مطلب مرتبط: طراحی اتاق خواب مدرن: ۱۰ بهترین نکات کلیدی در دکوراسیون اتاق خواب

از گوشه و کناره‌ها استفاده کنید

زمان دکوراسیون فضای کوچک از گوشه خانه که امکان دارد در فضای بزرگتر همیشه خالی باقی بماند، استفاده کنید. با قرار دادن میز تلفن یا گذاشتن گلدانی گل از آن فضای کوچک خالی بهترین استفاده را ببرید. اگر اتاق را خیلی شلوغ نمی‌کند، سعی کنید به روش‌های خلاقانه برای پر کردن این فضاهای خالی، فکر کنید.

طراحی یک فضای کوچک؛ کلام پایانی

هنگام طراحی فضای کوچک از هوش‌تان استفاده کنید. سعی نکنید هرچه به نظرتان خوب به نظر می‌رسد را روی طراحی خانه خود پیدا کنید. زیرا، هدف استفاده بهینه از همه فضای موجود در خانه و به حداکثر رساندن امکانات آن است. به طوری که بتوانید در بهترین حالت خانه خود را به نمایش بگذارید. در حالی که هیچ قانون خاصی برای طراحی خانه کوچک وجود ندارد اما می‌توانید از نکات بالا استفاده کرده و خانه خود را آن طور که دوست دارید طراحی کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *