برای سالم نگه داشتن کلیه ها، این 6 نکته را همواره در ذهن داشته باشید!

توسطفاطمه عزیزی

مهر ۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مهر ۹, ۱۴۰۱ , , ,
حفظ سلامت کلیه ها درمان خانگی عفونت کلیه علت افزایش وزن ناخواسته

کلیه ها اندام هایی به اندازه مشت هستند که در انتهای قفسه سینه، در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. دارای عملکرد و وظیفه خاص به خود هستند که مهمترین آن ها دفع مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی ها از خون می باشد. این مواد زائد در مثانه ذخیره می شوند و بعدا از طریق ادرار دفع می شوند. برای همین حفظ سلامت کلیه ها برای سلامت کلی بدن مهم است.

علاوه بر این، کلیه های شما سطح pH، نمک و پتاسیم را بدن را تنظیم می کنند. آن ها همچنین هورمون هایی تولید می کنند که منجر به تنظیم فشار خون می شود و تولید گلبول های قرمز را کنترل می کنند. کلیه ها همچنین مسئول فعال کردن نوعی ویتامین D هستند که به بدن کمک می کند تا کلسیم را برای ساختن استخوان ها و تنظیم عملکرد عضلات جذب کند.

با سالم نگه داشتن کلیه ها، بدن شما مواد زائد را به درستی دفع می کند و با تولید هورمون هایی خاص به عملکرد صحیح بدن کمک می کند. بنابراین اگر می خواهید در مورد راه های حفظ سلامت کلیه ها بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

حفظ سلامت کلیه ها

حفظ تناسب اندام

ورزش منظم نه تنها برای تناسب اندام شما مفید است. بلکه می تواند خطر بیماری مزمن کلیه را کاهش دهد. همچنین می تواند سبب کاهش فشار خون و تقویت سلامت قلب شود که هر دو برای جلوگیری از آسیب کلیه مهم هستند. برای ورزش لازم نیست به باشگاه بروید یا به دنبال تجهیزات کامل ورزشی باشید، پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و حتی رقصیدن می تواند برای سلامت و عملکرد بدن شما عالی باشد. ورزشی انجام دهید که به آن علاقه دارید. زیرا با انجام کار مورد علاقه خود، پایبندی به آن نیز آسان تر خواهد بود و نتایج عالی خواهد داشت.

کنترل سطح قند خون

افراد مبتلا به دیابت یا شرایطی که سبب افزایش قند خون می شود، ممکن است خیلی زود دچار آسیب کلیه شوند. هنگامی که سلول های بدن نمی توانند از گلوکز (قند) موجود در خون استفاده کنند، کلیه ها دچار اختلال در عملکرد خود می شوند. که حتی ممکن است زندگی شما را به خطر بی اندازد. با این حال، اگر بتوانید قند خون خود را کنترل کنید، خطر آسیب کلیه نیز کاهش خواهد یافت. همچنین اگر آسیب و بیماری کلیوی در اسرع وقت تشخیص داده شود می توان با درمان از آسیب بیشتر به کلیه ها جلوگیری کرد.

حفظ سلامت کلیه ها؛ کنترل فشار خون

فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب کلیوی شود. اگر فشار خون بالا با سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی یا کلسترول بالا همراه شود، تاثیر قابل توجه بر بدن خواهد داشت. فشار خون سالم 120/80 است. پیش فشار خون بین نقطه 139/89 است. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون در این مرحله کمک کند. اگر فشار خون به طور مداوم بالای 140/90 باشد، ممکن است فرد فشار خون بالا داشته باشد. به همین دلیل حتما باید به پزشک مراجعه کرد و برای تنظیم فشار خون بالا، تحت نظر متخصص دارو مصرف کرد.

وزن خود را کنترل کنید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در معرض خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها هستند که می تواند به کلیه ها آسیب برساند. این بیماری ها شامل دیابت، بیماری قلبی و بیماری کلیوی است. یک رژیم غذایی سالم که سدیم کمی دارد و سرشار از غذاهای مفید است می تواند به کاهش خطر آسیب به کلیه ها کمک کند. روی خوردن مواد تازه ای که به طور طبیعی سدیم کمی دارند مانند گل کلم، زغال اخته، ماهی، غلات کامل و غیره تمرکز کنید.

مایعات فراوان بنوشید

هیچ جادویی پشت توصیه کلیشه ای و همیشگی برای نوشیدن هشت لیوان آب در روز وجود ندارد. اما تشویق به هیدراته ماندن بدن می تواند به سلامت کلی بدن به خصوص کلیه ها کمک کند. آب برای پاکسازی سدیم و سموم از کلیه ها مفید است. همچنین خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش می دهد. حداقل 1.5 تا 2 لیتر آب در روز مصرف کنید. این که دقیقا بدن شما به چه مقدار آب در طول روز نیاز دارید تا حد زیادی به سلامت و سبک زندگی خودتان بستگی دارد. عواملی مانند آب و هوا، ورزش، جنسیت، سلامت کلی و زن باردار یا شیرده، نیاز شما به میزان مصرف آب روزانه تان را تعیین می کند. افرادی که قبلا سنگ کلیه داشته اند، باید کمی بیشتر از دیگران آب بنوشند تا از رسوب سنگ در آینده جلوگیری شود.

حفظ سلامت کلیه ها؛ سیگار نکشید

سیگار به رگ های خونی بدن آسیب می رساند. زیرا منجر به کندتر شدن جریان خون در سراسر بدن و کلیه ها می شود. از طرفی سیگار کشیدن کلیه های شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد. اگر سیگار را ترک کنید، سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوید.

به پزشک مراجعه کنید اگر درد کلیه دارید:

اگر در معرض خطر بالای آسیب کلیوی یا بیماری کلیوی هستید، بهتر است به طور منظم عملکرد کلیه های خود را مورد آزمایش و معاینه پزشک قرار دهید. افراد زیر باید حتما به سلامت کلیه های خود توجه کنند:

  • افرادی که بالای 60 سال سن دارند، یا افرادی که با وزن کم متولد شده اند، کسانی که به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند یا یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا است. افرادی که سابقه فشار خون بالا در خانواده خود دارد. یا کسانی که چاق هستند.
  • آن هایی که فکر می کنند در معرض آسیب کلیوی یا بیماری مزمن کلیه قرار دارند، باید حتما به پزشک مراجعه کند.

آزمایش منظم عملکرد کلیه یک راه عالی برای اطلاع از سلامت کلیه و بررسی تغییرات احتمالی آن است. درمان هر گونه آسیب می تواند به کاهش یا جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند.

حفظ سلامت کلیه ها؛ انواع بیماری های کلیوی

بیماری مزمن کلیه یا نارسایی کلیه

شایع ترین شکل بیماری کلیوی، بیماری مزمن کلیه است. یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن کلیه فشار خون بالا می باشد. از آن جایی که کلیه‌ های شما دائما در حال پردازش خون بدن شما است، در هر دقیقه در معرض 20 درصد از کل حجم خون قرار می ‌گیرند. فشار خون بالا برای کلیه ها خطرناک است زیرا می تواند منجر به افزایش فشار روی گلومرول ها، واحد های عملکردی کلیه شود. با گذشت زمان، این فشار بالا دستگاه فیلتر کلیه ها را به خطر می اندازد و سبب کاهش عملکرد آن ها می شود.

در نهایت، عملکرد کلیه ها به حدی ضعیف می شود که دیگر نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و کلیه ها نیاز به دیالیز پیدا می کنند. دیالیز مایعات و مواد زائد خون را فیلتر می کند، اما راه حلی برای طولانی مدت نیست. و ممکن است نیاز به پیوند کلیه پیدا کنید. با این حال این وضعیت بستگی به شرایط خاص بدن فرد دارد. دیابت یکی دیگر از علل اصلی بیماری مزمن کلیه است. با گذشت زمان، سطوح قند خون کنترل نشده به واحدهای عملکردی کلیه شما آسیب می رساند و منجر به نارسایی کلیه می شود.

سنگ کلیه

یکی دیگر از مشکلات شایع کلیه، سنگ کلیه است. مواد معدنی و سایر مواد موجود در خون ممکن است در کلیه ها متبلور شوند. و ذرات جامد یا سنگ هایی را تشکیل دهند که معمولا از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد، اما به ندرت سبب ایجاد مشکلات جدی تر برای سلامت بدن می شود.

حفظ سلامت کلیه ها؛ گلومرولونفریت

گلومرولونفریت التهاب گلومرول ها است، ساختارهای میکروسکوپی داخل کلیه ها که وظیفه تصفیه خون را به عهده دارند. گلومرولونفریت می تواند در اثر عفونت ها، داروها، ناهنجاری های مادرزادی و بیماری های خود ایمنی ایجاد شود. این بیماری ممکن است به خودی خود بهبود یابد یا نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی داشته باشید.

بیماری کلیه پلی ‌کیستیک

کیست های کلیوی، نسبتا شایع و معمولا بی ضرر هستند. اما بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری جداگانه و جدی تری است. بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ژنتیکی بوده که سبب می‌ شود بسیاری از کیست ‌ها، کیسه‌ های گرد مایع، در داخل و روی سطوح کلیه‌ ها رشد کرده و در عملکرد کلیه اختلال ایجاد کنند.

عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های باکتریایی می تواند در هر یک از قسمت های سیستم ادراری ایجاد شوند. عفونت های مثانه و مجرای ادرار شایع ترین آن ها است. هرچند به راحتی درمان می شوند و عواقب طولانی مدت کمی بر سلامتی دارند. با این حال، اگر این عفونت ها درمان نشوند، می توانند به کلیه ها سرایت کنند و منجر به نارسایی کلیه شوند.

کارهایی که می توانید برای بهبود سلامت کلیه انجام دهید

سلامت کلیه ها برای سلامت کلی بدن حیاتی است. این اندام ها وظایف زیادی بر عهده دارند، از پردازش مواد زائد بدن گرفته تا تولید هورمون. به همین دلیل مراقبت از کلیه ها یک اولویت مهم برای افراد است.

حفظ یک سبک زندگی فعال و سالم می تواند به حفظ سلامت کلیه ها کمک کند. همچنین بهترین کاری است که می توانید برای خود انجام دهید تا از سلامت بدن خود مطمئن شوید. اگر یک بیماری مزمن دارید که خطر آسیب کلیوی یا بیماری کلیوی را افزایش می دهد، حتما به پزشک مراجعه کنید و در اسرع وقت درمان آن را شروع کنید.

لینک های مرتبط

درمان های خانگی باورنکردنی که به پاکسازی کلیه های شما کمک می کند

دمنوش برای پاکسازی کلیه: با این دو ترکیب ساده کلیه ها را سم زدایی کنید!

فایده قهوه برای کلیه، یافته های یک مطالعه جدید

سم زدایی طبیعی کلیه ها (گرده) با یک دمنوش ساده و بسیار موثر

۵ بهترین نوشیدنی پاک کننده کلیه که حتما باید امتحان کنید

پاکسازی کلیه ها: ۱۰ دمنوش موثر که به بهبود سلامت کلیه کمک می کنند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *