جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.3
(9)

اگرچه اندام تناسلی بخش کلیدی رابطه جنسی است، اما احساسات لذت بخش آن بخش های زیادی از بدن را درگیر می کند. اما چرا رابطه جنسی لذت بخش است؟ زیرا لذت رابطه جنسی به شدت به مغز بستگی دارد. مغز هورمون هایی ترشح می کند که از لذت جنسی حمایت می کنند و تحریک را به عنوان حساسی لذت بخش معنا می کنند.

نتیجه یک تحقیق نشان می دهد که مغز می تواند مهم ترین اندام جنسی در رابطه باشد. نویسنده دریافت که ارگاسم حالتی از آگاهی حسی است که می تواند حالت خلسه مانندی را در مغز ایجاد کند.

در این مطلب به بررسی تاثیرات جنسی بر بدن و مغز می پردازیم و همچنین به بررسی این نکته که چگونه این اثرات سبب ایجاد حس خوب در رابطه جنسی می شود. و چرا رابطه جنسی احساس لذت بخشی است؟

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؛ تاثیرات رابطه جنسی بر بدن

محققان جنسی، چهار مرحله متمایز از برانگیختگی جنسی را شناسایی کردند که هر کدام اثرات منحصر به فردی بر بدن دارند.

میل یا هیجان

در مرحله میل، بافت آلت تناسلی، واژن، لگن، فرج و کلیتوریس پر از خون می شود. که سبب افزایش حساسیت اعصاب در این نواحی از بدن می شود. این جریان خون همچنین مایعی به نام ترانسودات ایجاد می کند که سبب روان شدن واژن می شود. ماهیچه های سرتاسر بدن شروع به انقباض می کنند. در برخی افراد تنفس شدت می یابد یا به دلیل افزایش جریان خون پوست برافروخته می‌شود.

پلاتو

در مرحله پلاتو، برانگیختگی فرد همچنان تشدید می شود. واژن، آلت تناسلی و کلیتوریس حساس تر می شوند. که احساس آن با افزایش ضربان قلب، تنفس و افزایش لذت جنسی، افزایش تنش عضلانی و به دنبال آن ارگاسم مشخص می شود. همچنین ممکن است در این مرحله برانگیختگی و علاقه کاهش یافته، تشدید یابد و سپس دوباره کاهش یابد.

ارگاسم

با تحریک و وضعیت روحی مناسب، ممکن است فرد به ارگاسم برسد. برای اکثر زنان، تحریک کلیتورال سریع ترین و موثرترین راه برای رسیدن به ارگاسم است. برای برخی، این تنها راه رسیدن به ارگاسم است. مردان ممکن است به تحریک طولانی مدت ساقه یا سر آلت تناسلی نیاز داشته باشند.

اکثر مردان در هنگام ارگاسم انزال می کنند، اما می توان بدون انزال نیز به ارگاسم رسید. برخی از زنان نیز در طول ارگاسم انزال می کنند. هم مردان و هم زنان در طول ارگاسم انقباضات شدید عضلانی را تجربه می کنند.

مردان این انقباضات را در راست روده، آلت تناسلی و لگن تجربه می کنند، در حالی که زنان آن را در واژن، رحم و راست روده تجربه می کنند. برخی افراد انقباضات را در سراسر بدن خود تجربه می کنند.

فرونشینی

پس از ارگاسم، ماهیچه ها شل می شوند و بدن به آرامی به حالت قبل از برانگیختگی خود باز می گردد. این روند برای مردان و زنان متفاوت است. اگرچه اکثر مردان نمی توانند بلافاصله پس از انزال به ارگاسم برسند، اما بسیاری از زنان این توانایی را دارند. در طول مرحله فرونشینی، اکثر مردها و بسیاری از زنان دوره تحریک ناپذیری را تجربه می کنند. در این مدت فرد به تحریک جنسی پاسخ نمی دهد. و ممکن است این حالت چند ساعت یا چند دقیقه طول بکشد.

کلیتوریس برای اکثر زنان نقطه منشا لذت جنسی است. این قسمت از بدن زنان دارای هزاران پایانه عصبی است که حساسیت فوق العاده ای دارد. بخش ‌هایی از کلیتوریس به عمق واژن می رسد. که به برخی از زنان این امکان را می‌دهد تا از طریق تحریک واژن تحریک غیرمستقیم کلیتورال را احساس کنند.

برای مردان، سر آلت تناسلی شبیه به کلیتوریس است زیرا اغلب حساس ترین ناحیه بدن است.

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؛ اثرات رابطه جنسی بر مغز

  • برای این که رابطه جنسی لذت بخش باشد، مغز باید احساسات جنسی را لذت بخش معنا و تفسیر کند.
  • اعصاب در نواحی جنسی بدن سیگنال های خاصی را به مغز می فرستند و مغز از این سیگنال ها برای ایجاد احساسات مختلف جنسی استفاده می کند. انتقال دهنده های عصبی پیام رسان های شیمیایی هستند که به مغز کمک می کنند تا با سایر قسمت های بدن ارتباط برقرار کند.

چندین انتقال دهنده عصبی در لذت جنسی نقش دارند:

  • سطح پرولاکتین بلافاصله پس از ارگاسم افزایش می یابد. این هورمون ممکن است با کاهش پاسخ جنسی مرتبط باشد که سبب دوره تحریک ناپذیری می شود.
  • دوپامین هورمونی است که سبب افزایش برانگیختگی جنسی می شود و بدن آن را در مرحله میل ترشح می کند.
  • اکسی توسین که به عنوان هورمون عشق یا شادی نیز شناخته می شود، احساس صمیمیت را تقویت می کند. این هورمون پس از ارگاسم آزاد می شود.
  • بدن در مرحله برانگیختگی سروتونین ترشح می کند که احساس خوب بودن و شادی در بدن را افزایش می دهد.
  • نوراپی نفرین رگ های خونی را گشاد و منقبض می کند و اندام تناسلی را حساس تر می کند. بدن این هورمون را در طول تحریک جنسی آزاد می کند.

دلایلی که ممکن است در رابطه جنسی احساس خوبی نداشته باشید

رابطه جنسی برای همه لذت بخش نیست. در واقع، برخی از افراد هنگام رابطه جنسی احساس درد می کنند. و بیشتر در زنان شایع است.

  • حدود 75 درصد از زنان در طول زندگی خود در حین رابطه جنسی درد دارند.

برخی از دلایل رایج درد جنسی در زنان عبارتند از:

  • ولوودینیا، یک بیماری مزمن است که سبب خارش و همچنین درد و سوزش در حین و بعد از رابطه جنسی می شود.
  • عفونت های واژن مانند عفونت های مخمری
  • آسیب یا اختلال در عملکرد عضلانی، به ویژه آسیب های کف لگن پس از زایمان
  • تغییرات هورمونی که سبب خشکی و درد واژن شود.

مردان نیز ممکن است در حین رابطه جنسی درد داشته باشند. برخی از علل رایج عبارتند از:

  • ناهنجاری های ساختاری آلت تناسلی مانند فیموز
  • عفونت ها
  • مشکلات پروستات، مانند پروستاتیت
  • افرادی که خود را نیمه جنس‌گرایی (Demisexual) می‌شناسند ممکن است فقط در زمینه‌های محدودی لذت جنسی را تجربه کنند. مانند زمانی که احساس می‌کنند عاشق یک فرد هستند.

برخی دیگر از عواملی که می توانند بر لذت جنسی در تمام جنسیت ها و گرایش های جنسی تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • عدم تحریک کافی، که می تواند سبب دردناک شدن رابطه جنسی شود.
  • سابقه ضربه روحی یا سوء استفاده، که می تواند سبب ایجاد احساس تهدید یا درد در رابطه جنسی شود.
  • عدم برانگیختگی
  • بی حوصلگی از رابطه جنسی یا شریک زندگی
  • تعاملات جنسی که با تمایلات یا علایق جنسی فرد مطابقت ندارد.
  • عفونت های مقاربتی

در مورد درد یا ناراحتی جنسی به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • درد با گذشت زمان ادامه می یابد یا بدتر می شود.
  • درد همراه با علائم دیگری مانند درد هنگام ادرار یا خونریزی غیرمعمول واژن رخ می دهد.
  • یا درد به دنبال آسیب، زایمان

چرا رابطه جنسی لذت بخش است؛ راه های رسیدن به ارگاسم:

  • رابطه جنسی دهانی و تحریک دستی دستگاه تناسلی
  • همچنین رابطه جنسی طولانی تر
  • رضایت از رابطه
  • بحث در مورد تخیلات و تمایلات جنسی
  • ابراز عشق در حین رابطه جنسی

بیشتر زنان بدون تحریک کلیتورال نمی توانند به ارگاسم برسند. برای برخی از زنان، تحریک غیرمستقیم می تواند به ارگاسم آنان کمک کند. اما برخی دیگر به تحریک مستقیم و طولانی مدت در حین یا جدا از مقاربت در هنگام پیش نوازی نیاز دارند. این طبیعی و معمولی است و زنان نباید از نیاز یا درخواست تحریک کلیتورال احساس شرم کنند.

مردان ممکن است برای لذت بردن از رابطه جنسی به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. زیرا هم می خواهند زمان ارگاسم طولانی تر باشد هم می خواهند همزمان با همسرشان به ارگاسم برسند. تنفس عمیق ممکن است به تاخیر در انزال مرد کمک کند. همانطور که سبب کاهش احساسات شادی، خشم یا هیجان در افراد می شود.

برای افرادی که به سختی می توانند نعوظ داشته باشند یا آن را حفظ کنند، ورزش جریان خون را افزایش می دهد. و سبب بهبود نعوظ و عملکرد جنسی می شود. داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا) نیز مفید می باشند.

تمرینات کف لگن ماهیچه هایی را که در ارگاسم نقش دارند تقویت می کند. به طور بالقوه به زنان و مردان کمک می کند تا ارگاسم قوی تری داشته باشند و کنترل بهتری بر زمان ارگاسم داشته باشند.

برای ورزش کف لگن، سعی کنید ماهیچه هایی را که جریان ادرار را متوقف می کنند، سفت کنید. برخی از افراد ممکن است نیاز به ملاقات با فیزیوتراپیست داشته باشند. که می تواند به آن ها نکات و توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود و لذت کامل از رابطه جنسی بدهد.

خلاصه؛ چرا رابطه جنسی لذت بخش است

هیچ راه درست یا نادرستی برای احساس لذت رابطه جنسی بیشتر وجود ندارد. افراد می توانند لذت جنسی را با طیف گسترده ای از موقعیت ها، انواع رابطه جنسی و تخیلات جنسی تجربه کنند. ارتباط صمیمی با شریک جنسی، پذیرش خود، و تمایل به کمک گرفتن از همسرتان، می تواند لذت جنسی را افزایش دهد.

مطالب مرتبط: 

رابطه جنسی چقدر برای زنان مهم است ؟

رابطه جنسی چقدر برای یک مرد مهم است ؟

دلایل مهم برای حفظ رابطه جنسی؛ از درمان سرماخوردگی تا داشتن عمری طولانی

حس بیماری بعد رابطه جنسی؛ آیا پس از رابطه جنسی احساس ناخوشی می کنید؟

۱۱ نشانه که یک مرد شما را فقط برای رابطه جنسی می خواهد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 9

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان