فواید چای اولانگ؛ 12 مزیت چای اولانگ برای سلامتی + عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۳۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۳۱, ۱۴۰۱
فواید چای اولانگ چای و دمنوش

با فواید چای اولانگ آشنا شوید. این چای روند متابولیسم را بهبود می بخشد. با این نوشیدنی مغذی وزن خود را کاهش دهید. چای اولانگ ترکیب خوبی از چندین چای سیاه و سبز است. اما عجیب این که این چای تنها ۲ درصد از مصرف چای جهان را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر پیشگیری از چندین بیماری مزمن به افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن نیز کمک می کند. برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید چای اولانگ

چای اولانگ چیست؟

به زبان ساده، چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و سیاه استفاده می شود تهیه می شود. معمولا در چین و تایوان موارد مصرف دارد.

تفاوت بین انواع مختلف چای معمولا در روش های فرآوری آن نهفته است. در مورد چای اولانگ صحبت کنیم، این چای تا حدی تخمیر می شود. همچنین، در حالی که چای سبز زیاد اکسید نمی شود و چای سیاه کاملاً اکسید می شود تا زمانی که سیاه شود، اما چای اولانگ فقط تا حدی اکسید می شود – که رنگ و طعم مشخص چای را به خود بگیرد.

مزایای سلامتی چای اولانگ چیست؟

تقریباً تمام فواید چای اولانگ را می توان به آنتی اکسیدان های موجود در آن – پلی فنول ها – نسبت داد. این ترکیبات از بیماری های جدی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین می تواند به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک کند. علاوه بر این چای اولانگ سلامت پوست را بهبود می بخشد.

کاهش خطر بیماری قلبی

محققان چینی دریافتند افرادی که حداقل 10 اونس چای اولانگ در هفته می نوشند کمتر در معرض خطر کلسترول بالا قرار می گیرند. و افرادی که برای طولانی ‌ترین زمان چای اولانگ مصرف می ‌کردند، کمترین میزان کلسترول را به همراه دارند. مصرف چای اولانگ (در میان چای های دیگر) نیز با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ نیز متابولیسم را بهبود می بخشد و این به طور مستقیم برای قلب مفید است.

کاهش وزن و مبارزه با چاقی

چای اولانگ می تواند سبب کاهش وزن شود. لازم نیست به طور خاص در مورد اینکه چاقی قاتل چقدر جدی است صحبت کنیم. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در یک مجله چینی، مصرف چای اولانگ به مدت شش هفته به شرکت کنندگان در کاهش وزن و همچنین چربی سوزی بدن کمک کرد. این را می توان به پلی فنول های موجود در چای نسبت داد که می تواند از کند شدن متابولیسم شما با کاهش وزن جلوگیری کند و به روند کاهش وزن کمک بیشتری می کند.

ضمنا کافئین موجود در چای اولانگ نیز نقش مهمی دارد. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که چای حاوی کاتچین و کافئین سبب کاهش وزن بیشتری نسبت به چایی می شود که فقط هر یک از این اجزا را دارد. این دو جزء با هم کار می کنند تا توده بدون چربی بدن را حفظ کنند.

کاهش خطر سرطان

مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه هر فنجان چای اولانگ خطر ابتلا به سرطان را تا 4 درصد کاهش می دهد. یک مطالعه چینی همچنین نشان داده است که مصرف چای اولانگ در کنار چای های دیگر می تواند به کاهش خطر سرطان تخمدان در زنان کمک کند. همچنین مشخص شده است که این چای از ملانوما یا سرطان پوست پیشگیری می کند. و می تواند به جلوگیری از سرطان کیسه صفرا نیز کمک کند. خیساندن چای اولانگ در آب داغ می تواند به شما کمک کند از حداکثر فواید آن بهره مند شوید.

کمک به پیشگیری از دیابت

یک مطالعه نشان می دهد که نوشیدن شش فنجان چای اولانگ به طور منظم به مدت 30 روز می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. همچنین ممکن است سطح قند خون را کاهش داده و حتی تثبیت کند. یافته های مشابهی نیز در گزارشی توسط انجمن دیابت آمریکا ثبت شد.

پلی فنول های موجود در چای اولانگ ممکن است فعالیت انسولین را افزایش دهد که به طور مستقیم برای بیماران دیابتی مفید است. مصرف طولانی مدت چای اولانگ همچنین ممکن است شروع دیابت را در افراد پیش بینی کند. با این حال، متابولیسم گلوکز را در بزرگسالان غیر دیابتی بهبود نمی بخشد.

مبارزه با التهاب

پلی فنول های موجود در چای اولانگ. این ترکیبات گیاهی سیستم ایمنی را تقویت می کنند و همچنین شما را می توانند از التهاب و سایر شرایط التهابی مانند آرتریت محافظت کنند. یکی دیگر از فلاونوئیدهای موجود در چای اولانگ که مسئول خواص ضدالتهابی آن است، EGCG (اپی گالوکاتچین گالات) است که قوی ترین آن به حساب می آید. زیرا با رادیکال های آزاد که سبب التهاب می شوند مبارزه می کند و همچنین از بیماری های مرتبط مانند گرفتگی عروق و سرطان نیز جلوگیری می کند.

فواید چای اولانگ؛ تقویت سلامت مغز

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد چای اولانگ (و به طور کلی چای) می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حتی از آلزایمر جلوگیری کند. همچنین، کافئین موجود در چای منجر به ترشح نوراپی نفرین و دوپامین می شود – دو ماده شیمیایی مغز که خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس را از بین می برد.

یکی دیگر از اسید های آمینه موجود در چای به نام تیانین برای تقویت توجه و تسکین اضطراب یافت می شود. پلی فنول های موجود در چای نیز اثر آرام بخشی بر ذهن دارند. مطالعات متعدد دیگری وجود دارد که مصرف چای را با کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی مرتبط می کند.

افزایش سلامت استخوان ها

این امر به ویژه در مورد زنانی که یائسه می شوند صادق است. در طول این مدت، زنان با ضعیف شدن مداوم استخوان ها مواجه هستند که اغلب منجر به پوکی استخوان و آرتریت می شود. طبق مطالعات، نوشیدن چای اولانگ می تواند با حفظ تراکم استخوانی بالا از این امر جلوگیری کند.

مصرف چای اولانگ برای مدت طولانی تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که چای اولانگ (یا چای های دیگر) را برای یک دوره 10 ساله می نوشند، 2 درصد تراکم استخوان بیشتری داشتند. همچنین مشخص شد که این چای دندان های قوی و سالم تری می سازد. یک مطالعه مصرف چای اولانگ را با کاهش پلاک دندان مرتبط دانست. و از آنجا که چای منبع غنی فلوراید است، مینای دندان را نیز تقویت می کند.

تقویت سلامت پوست

اگزما می تواند یک بیماری پوستی شرم آور باشد، اما چای اولانگ می تواند مهلتی ایجاد کند. آنتی اکسیدان های ضد آلرژی زا موجود در چای اولانگ می توانند طبق مطالعات به تسکین اگزما کمک کنند. نوشیدن چای اولانگ سه بار در روز به مدت شش ماه می تواند نتایج خوبی در بهبودی این بیماری داشته باشد. از آن جایی که چای اولانگ می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند، می تواند واکنش های آلرژیکی را که سبب اگزما یا درماتیت آتوپیک می شوند، سرکوب کند. آنتی اکسیدان های موجود در چای نیز پوست شما را درخشان تر و جوان تر می کند.

ضمنا آنتی اکسیدان های موجود در این چای به درمان آکنه و لک و چین و چروک و سایر علائم پیری (مانند لکه های پیری) کمک می کند. می توانید به سادگی چای کیسه ای را در آب خیس کنید و از آن برای پاکسازی صورت خود در اول صبح استفاده کنید.

کمک به سیستم هاضمه

ما در این مورد اطلاعات کافی وجود ندارد. با این حال، برخی منابع می گویند که چای اولانگ (و به طور کلی چای) می تواند دستگاه گوارش را تسکین و آرامش دهد. همچنین به سم زدایی بدن کمک می کند.

تقویت سلامت مو

برخی از کارشناسان می گویند که مصرف چای اولانگ می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. آبکشی مو با چای نیز از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید چای اولانگ؛ ایجاد ایمنی

این مزیت را باید به فلاونوئیدهای موجود در چای اولانگ نسبت داد که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. این چای همچنین می تواند تولید پروتئین های ضد باکتریایی را در بدن افزایش دهد که به مبارزه با عفونت کمک می کند.

یک نوشیدنی انرژی زا

محتوای کافئین چای اولانگ 50 تا 75 میلی گرم در هر فنجان است. با توجه به این که چای اولانگ یک نوشیدنی کافئین دار است، می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. از آن جایی که این چای حاوی شکر و سایر مواد ناسالم نیست، در صورتی که نیاز به افزایش سریع انرژی داشته باشید، این چای می تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های انرژی زا باشد.

آیا چای اولانگ عوارض جانبی نیز دارد؟

اختلالات اضطرابی

کافئین موجود در چای ممکن است سبب ایجاد اختلالات اضطرابی در برخی افراد شود و حتی آن را بدتر کند.

اختلالات خونریزی

کافئین ممکن است لخته شدن خون را کُند کند. که سبب بدتر شدن اختلالات خونریزی می شود.

مشکلات قلبی

کافئین موجود در چای می تواند سبب نامنظم شدن ضربان قلب در برخی افراد شود.

مسائل مربوط به دیابت

برخی از مطالعات می گویند که کافئین موجود در چای ممکن است نحوه کنترل قند خون در افراد دیابتی را تغییر دهد. بنابراین قبل از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنید.

فواید چای اولانگ؛ اسهال

مصرف بیش از حد چای اولانگ (به دلیل کافئین) می تواند منجر به اسهال یا حتی بدتر شدن وضعیت شود.

آب سیاه، گلوکوم

کافئین موجود در چای سبب افزایش فشار در چشم می شود. از این رو، افراد مبتلا به اختلالات چشمی باید قبل از مصرف چای اولانگ با پزشک خود مشورت کنند.

فشار خون بالا

کافئین موجود در چای فشار خون را افزایش می دهد. بنابراین افراد مبتلا به فشار خون باید مراقب باشند.

استخوان های ضعیف

چای اولانگ کلسیم را از طریق ادرار دفع می کند. قبل از مصرف چای اولانگ برای سلامت استخوان ها با پزشک خود صحبت کنید.

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید بیش از دو فنجان چای در روز مصرف نکنید زیرا کافئین بیش از حد به کودک آسیب می رساند. و اگر به نوزاد شیر می دهید، کافئین اضافی می تواند سبب تحریک پذیری در مادر و کودک شود.

فواید چای اولانگ؛ باید گفت

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگ های گیاه کاملیا تهیه می شود. تا حدی تخمیر و اکسید می شود که طعم و رنگ خاص خود را آزاد کند. چای اولانگ که سرشار از فلاونوئیدها و کاتچین است، به پیشگیری از دیابت، سرطان و چاقی کمک می کند و در عین حال با استرس اکسیداتیو و زوال شناختی مبارزه می کند. همچنین برای سلامت پوست و مو مفید است و در عین حال ایمنی کلی بدن را تقویت می کند. دم کشیدن این چای سطح کافئین آن را کاهش می دهد و آن را به نوشیدنی تقویت کننده انرژی تبدیل می کند که مورد علاقه بسیاری است.

لینک های مرتبط

۱۰ فایده شگفت انگیز چای رزماری

فواید چای ابریشم ذرت؛ از تامین ویتامین C بدن تا درمان راش و جوش

۹ عارضه جانبی چای نعناع فلفلی برای سلامت بدن

خواص چای زرد؛ از مزایای شگفت انگیز این چای چه می دانید؟

آیا در مورد فواید و عوارض باورنکردنی چای زردچوبه می دانستید؟

فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی

فواید چای گل رز؛ ۸ مزیت چای گل رز برای سلامتی + عوارض جانبی

۵ چای تقویت کننده قوای جنسی + روش های درمان طبیعی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *