جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
1
(1)

تیپ شخصیتی X؛ میل به خودآگاهی و درک نیازهای منحصر به فرد منجر به افزایش علاقه به درک انواع شخصیت ها شده است. آزمون ‌های شخصیت شناسی، مانند مایرز-بریگز، از ویژگی‌ های شخصیتی برای دسته ‌بندی افراد استفاده می‌کنند و به آن‌ ها کمک می‌کنند تا بفهمند چگونه باید به اهداف خود دست یابند.

در دهه 1950، دو متخصص قلب مطالعه ای را برای شناسایی عوامل خطر بیماری قلبی انجام دادند. از آن تحقیق آن ها به نظریه شخصیت نوع A و B رسیدند. تیپ های A و B شناخته شده ترین تیپ های شخصیتی هستند، اما این نظریه بعدها توسط روانشناسان گسترش یافت و شامل تیپ C و تیپ D نیز شد.

با این حال، برخی از افراد را نمی توان به A، B، C یا D دسته بندی کرد و در عوض ویژگی هایی از چندین تیپ شخصیتی درون آن ها وجود دارد. به این تیپ شخصیتی “تیپ X” می گویند.

همه تیپ های شخصیتی با هم برابر نیستند. از رو تیپ شخصیتی نوع X نیز برای افراد منحصر به فردی که دارای ویژگی های دو یا چند تیپ شخصیتی هستند، اختصاص دارد.

تیپ شخصیتی X چیست؟

فردی با تیپ X ترکیبی از دو یا چند تیپ شخصیتی است. معمولا هیچ نوع از ترکیب تیپ شخصیتی در این گروه از افراد غالب نیست. زیرا ویژگی های شخصیتی آن ها نیز مانند دیگران به همان اندازه متعادل می باشد.

بسته به شرایط، افراد نوع X تمایل دارند به سمت A، B، C یا D جذب شوند. به آن ها لقب آفتاب پرست نیز داشته شده است. رایج ترین ترکیب برای شخصیت های تیپ X،  A و B است. و به ندرت پیش می آید که فردی هر چهار تیپ شخصیتی را به نسبت مساوی داشته باشد.

افرادی که دارای شخصیت تیپ X هستند با تغییر سازگاری دارند. زیرا می توانند به راحتی از ویژگی های شخصیتی ترکیبی خود استفاده کنند تا موقعیت را به درستی درک و بررسی کنند. آن ها در رویکرد خود به زندگی چابک و منعطف عمل می کنند. به کوله باری از ترفند ها مجهز می باشند تا با هر چیزی که با آن روبرو می شوند، سازگار شوند.

به عنوان مثال، فردی با داشتن این تیپ شخصیتی، هنگام ایفای نقش رهبری، می تواند از ویژگی های شخصیتی نوع A خود استفاده کنند. در حالی که در نقش حمایتی، از ویژگی های شخصیتی نوع B یا C بهره می برند.

از طرف دیگر، چون شخصیت ‌های تیپ X گزینه ‌های بیشتری دارند، غیرقابل پیش‌بینی و گاهی بلاتکلیف هستند.

از آن جایی که آن ها معمولا ترکیبی از A و B هستند، شخصیت‌ های تیپ X دوست دارند به هر آنچه می خواهند دست پیدا کنند. آن ها می خواهند همیشه موفق و پر از دستاورد باشند. همچنین نیاز دارند به هر قیمتی کسب و کار و حرفه خود را ایجاد کنند، زیرا حال خوب آن ها ارتباط تنگاتنگی با نحوه برخورد و درک آن ها با شرایط زندگی شان دارد.

ویژگی های شخصیتی مثبت نوع X

سازگاری

شخصیت ‌های تیپ X حلال مشکلات هستند، زیرا دارای مهارت ‌هایی هستند که می توانند موقعیت های سخت را کنترل و خود را با آن مطابقت دهد. چنین افرادی می‌توانند موقعیت‌ های استرس‌زا را بهتر مدیریت کنند، زیرا می توانند راه حل مورد نیاز را پیدا کنند. آن‌ ها می‌توانند با دیگران یکجا کار کنند و در رویکردشان سریع و هماهنگ هستند.

خلاق

افراد تیپ نوع X به دنبال راه‌های خلاقانه برای رویارویی با چیزهای جدید و رویدادهای نادر هستند. آن ها برای هر چیزی راه حلی خلاقانه دارند و تلاش می کنند همیشه به ابداع فرآیندهای جدید به پردازند. از آن جایی که آن ها می توانند نتیجه را پیش بینی کنند و تصویر واضح تری از آن داشته باشند، در حفظ پروژه های بلند مدت موفقیت آمیزتر عمل می کنند.

اجتماعی

توانایی تغییر و ترکیب دو یا چند تیپ شخصیتی در این گروه سبب می‌شود تا تیپ ایکس ‌ها در ایجاد روابط به دیگران کمک کنند. آن ها تمایل دارند با نیازهای دیگران همدل باشند و در عین حال نتیجه مورد نظر رابطه ایجاد شده را نیز پیش بینی کنند.

هدف گرا

مانند تیپ شخصیت A، ایکس ها نیز بین رقابت و موفقیت رشد می کنند. آن ‌ها می‌خواهند در هر کاری که انجام می‌دهند بهترین باشند و تا زمان رسیدن به آن سخت تلاش می کنند. با این حال، برخلاف گروه A، آن ها می توانند در صورت لزوم عقب نشینی کنند و کمی منتظر بمانند تا اوضاع تغییر کند.

جزئیات گرا و دقیق

افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی تیپ X هستند، جزئیات گرا هستند. آن ها دوست دارند تمام اطلاعات مورد نیاز برای انجام دادن یک کار را به طور کامل در دست داشته باشند. آن ها اعتبار داده ها را بررسی می کنند و قبل از این که به اهداف خود برسند، تحقیقات گسترده ای انجام می دهند.

ویژگی های شخصیتی منفی نوع X

غیر قابل پیش بینی

از آن جایی که نوع X راه ‌های مختلفی برای پرداختن به حل یک مسئله دارد، پیش ‌بینی این که چه کاری انجام خواهند داد دشوار است. وقتی شخصیت آن ها با یکدیگر در تضاد است، دانستن این که دقیقا چه کاری انجام می دهند، سخت است. به عنوان مثال، اگر فردی برای رهبر بودن مهارت های فوق العاده ای داشته باشد، اما در عین حال شخصی درونگرا نیز باشد، یکی مانع دیگری می شود.

دمدمی مزاج

جابه‌جایی بین دو ایدئولوژی کاملا متفاوت می‌تواند به اوج و فرودهای شدید منجر شود. در یک لحظه فرد با ویژگی شخصیتی X می تواند پرشور و خوش بینانه رفتار کند و شاد باشد. و در لحظه بعد، می توان به احساس پوچی و ناراحتی او پی برد. نبرد مداوم بین رقابت بین دو تیپ شخصیتی می تواند خسته کننده باشد. و همین سبب می شود تیپ شخصیتی ایکس دمدمی مزاج به نظر برسد.

شکاک

مهم است که تیپ X ها تصمیم بگیرند می خواهند کدام روی شخصیتی خود را نشان دهند و به آن پایبند باشند. اگر بخواهید پروژه جدیدی را به عنوان نوع A شروع کنید، مجبور خواهید بود برای رسیدن به نتیجه به حرکت رو به جلو ادامه دهید. اگر به دلایلی در نیمه از ویژگی های نوع B کار بگیرید، ممکن است شروع کار خود را به تعویق بی اندازید. احساس کنید هنوز فرصت دارید و به زمان تعیین شده و ضرب الاجل ها اهمیت ندهید.

بهترین مشاغل برای تیپ شخصیتی X

تصمیم گیری این که به عنوان تیپ شخصیتی X در چه زمینه ای می توانید کار کنید، بستگی به این دارد که چه تیپ هایی با هم ترکیب شده و شخصیت شما را شکل داده است.

اگر برخی از نقاط قوت درون شما در دسته نوع A قرار می گیرند، ممکن است برای نقش رهبری مناسب تر باشید. با این حال، شما همیشه باید به دنبال کشف ویژگی های درون خود باشید تا بتوانید همه آن ها را کنترل و مدیریت کنید.

افراد تیپ X پیچیده‌اند و می‌توانند بسیاری از تغییرات را بین انواع A، B، C و D داشته باشند. بنابراین، هیچ پاسخ قطعی در مورد این که آن ها برای چه شغلی مناسب هستند وجود ندارد. خوشبختانه، یک تست شخصیت می تواند به شما کمک کند تا بفهمید نقاط قوت و ضعف شما چیست و چگونه شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

روانشناسان می‌گویند ۵ تیپ شخصیتی در این دنیا وجود دارد، شما کدام نوع هستید؟

۷ تیپ شخصیتی مردان که زنان باید از آن ها دوری کنند

رنگ مورد علاقه تان چه چیزی در مورد شخصیت شما می گوید؟

تست شخصیت: یک لیوان را انتخاب کنید تا بگوئیم چه شخصیتی دارید!

عطرهای مناسب تیپ شخصیتی و سبک لباس پوشیدن شما

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان