مهاجرت به کانادا: روش‌های مختلف، شرایط و مدارک + هزینه‌ها

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۸, ۱۴۰۱

از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، کشور کانادا بیش از 1.3 میلیون مهاجر جدید را خواهد پذیرفت. راه‌های متعددی برای مهاجرت به کانادا و دریافت مجوز اقامت دائم این کشور وجود دارد، اما ما سعی داریم تا ساده‌ترین راه مهاجرت به کانادا را به شما معرفی کرده و اطلاعات مفیدی در رابطه با انواع روش‌های مهاجرت به این کشور در اختیار شما قرار دهیم.

مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری محبوب‌ترین و سریعترین برنامه مهاجرت به کانادا است. شما میتوانید از طریق اکسپرس اینتری در عرض ۶ ماه وارد کانادا شوید! برای ارائه درخواست تحت برنامه اکسپرس اینتری کانادا، شما نیازی به داشتن جاب آفر نداشته و میتوانید تحت این برنامه از هر نقطه‌ای از دنیا به کانادا مهاجرت کنید. برای این منظور باید در یکی از دسته‌های زیر قرار بگیرید:

  • نیروی کار ماهر فدرال ( FSW)
  • کلاس تجربه کار کانادا (CEC)
  • برنامه کارگر فنی فدرال (FST)

چنانچه واجد شرایط قرارگیری در هر یک از ۳ دسته فوق باشید، میتوانید پروفایل خود را بصورت آنلاین ارسال کنید تا در سیستم رتبه بندی جامع کانادا (CRS) به آن امتیاز داده شود. پس از امتیاز دهی، متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، دعوت‌نامه درخواست برای اقامت دائم کانادا یا ITA اکسپرس اینتری کانادا را دریافت خواهند کرد. فاکتورهای زیر در امتیاز بندی متقاضیان موثر خواهند بود:

  • میزان تحصیلات
  • سطح مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی (یا هر دو)
  • تحصیلات و سطح مهارت زبان همسر یا شریک عرفی
  • داشتن پیشنهاد کار (اختیاری)
  • داشتن خواهر یا برادر مقیم کانادا (اختیاری)

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری برای یک متقاضی مجرد حدود 2300 دلار کانادا و برای یک زوج حدود 4500 دلار کانادا می‌باشد.

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP)

استان‌های کانادا حتی در زمان اوج همه گیری پاندمی کرونا نیز برنامه نامزدی استانی برای جذب نیروی کار از خارج از کشور را متوقف نکردند. در سال جاری،‌ این کشور تحت برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP) پذیرای ۸۳۵۰۰ مهاجر جدید خواهد بود. استان‌ها و قلمروهای کانادا انواع مختلفی از برنامه‌های نامزدی استانی را با معیارهای پذیرشی متفاوت ارائه میدهند.

چنانچه مهارت کاری مورد نیاز هر یک از استان‌های زیر را داشته باشید میتوانید تحت برنامه نامزدی استانی کانادا به این کشور مهاجرت کنید. هریک از استان‌های کانادا دارای معیارهای مهارتی خاص مورد نیاز خود هستند. از اینرو، هر استان برنامه نامزدی استانی (PNP) و مجموعه‌ای از الزامات خاص خود را دارد.

  • برنامه مهاجرت استانی آلبرتا (AINP)
  • برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا (BC PNP)
  • برنامه نامزدی استانی منیتوبا (MPNP)
  • برنامه نامزدی استانی نیوبرانزویک (NW PNP)
  • برنامه نامزدی استانی نیوفاندلند و لابرادور (NL PNP)
  • برنامه نامزدی مناطق شمال غربی (NTNP)
  • برنامه نامزدی استانی نوا اسکوشیا (NS PNP)
  • برنامه نامزدی استانی انتاریو (OINP)
  • برنامه نامزدی استانی جزیره پرنس ادوارد (PEI PNP)
  • برنامه نامزدی استانی ساسکاچوان (SINP)
  • برنامه نامزدی یوکان (YNP)

هزینه پردازش درخواست مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزدی استانی (PNP) تقریبا با هزینه اکسپرس اینتری برابر خواهد بود. پردازش درخواست در برخی از استان‌ها رایگان و در برخی دیگر شامل پرداخت هزینه خواهد بود. مثلا در انتاریو، پردازش درخواست میتواند تا 1500.00 دلار کانادا هزینه داشته باشد.

مهاجرت به کانادا با جاب آفر (پیشنهاد شغلی)

چنانچه جاب آفر داشته باشید، چندین راه برای دریافت مجوز اقامت دائم کانادا پیش روی شما خواهد بود. لطفا توجه کنید که اگر کارفرمای شما یک سفارت، کمیسیون عالی یا کنسولگری در کانادا باشد یا در لیست کارفرمایان واجد شرایط نباشد، جاب آفر شما معتبر تلقی نمیشود. علاوه بر این، یک پیشنهاد شغلی معتبر باید توسط گزارش ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا (LMIA) پشتیبانی شود.

کدام جاب آفر یا پیشنهاد شغلی معتبر است؟ جاب آفر معتبر باید شامل جزئیات زیر باشد:

  • پیشنهاد استخدام
  • حقوق و مزایا
  • وظایف شغلی
  • نام و سمت شغلی کارفرما

و جاب آفر شما باید:

  • جدید باشد (بیش از یک سال از آن نگذشته باشد).
  • به صورت کتبی باشد.
  • از سوی سفارت، کمیسیون عالی یا کنسولگری در کانادا نباشد.
  • جزئیات شغلی شما اعم از حقوق و مزایا، وظایف شغلی و شرایط شغلی اعم از ساعات کاری در آن درج شده باشد.

نامه کتبی جاب آفر میتواند شامل جزئیاتی اعم از ساعات کاری، تاریخ شروع به کار و سایر اطلاعات مرتبط باشد.

پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری یا پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری، باید کد یا شماره LMIA خود را وارد کنید تا نشان دهید که جاب آفر دارید. سند LMIA خود را سالم نگه دارید چرا که ممکن است در صورت دریافت دعوتنامه برای ارائه درخواست (ITA)، ارائه این سند الزامی باشد. برای اطلاع از بهترین راه برای دریافت پیشنهاد شغلی و یافتن پر تقاضا ترین مشاغل در کانادا، باید در ارتباط با سیستم بازار کار کانادا جستجو و تحقیق کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس یا ثبت شرکت: مهاجرت تجاری

این برنامه برای افرادی مناسب است که ارزش خالص دارایی زیادی داشته و مالک بیزینس یا صاحب یک شرکت تجاری است که خود آن را مدیریت می‌‎کند. کانادا از مهاجرت این قبیل افراد استقبال می‌کند چرا که آنها میتوانند با کارآفرینی در کانادا، کمک زیادی به چرخه اقتصادی کشور بکنند. این روش یکی از آسان‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا تحت برنامه مهاجرت تجاری فدرال یا استانی می‌باشد.

اگر به دنبال سرمایه گذاری در کشور کانادا باشید، باید در شرکتی که قصد راه اندازی آن در کانادا را دارید سرمایه‌گذاری کنید. میزان سرمایه‌گذاری به برنامه‌ مهاجرتی که تحت آن درخواست میدهید بستگی خواهد داشت. امکان سرمایه‌گذاری در مبالغ کمتر تحت برنامه کارآفرینی منطقه‌ای PNP وجود دارد.

مهاجرت به کانادا از طریق اسپانسرشیپ اعضای خانواده

پیوند و اتحاد اعضای خانواده، جزو اصول بنیادین سیاست مهاجرتی کانادا بوده و این کشور در نظر دارد تا در سال جاری، پذیرای ۱۰۵۰۰۰ متقاضی اقامت دائم جدید از طریق این برنامه باشد. افرادی که شهروند یا مقیم دائم کانادا هستند می‌توانند تحت این برنامه اسپانسر اعضای خانواده خود شوند تا بتوانند بطور دائم کنار یکدیگر در کانادا زندگی کنند. در ادامه ۴ برنامه اسپانسرشیپ اعضای خانواده تشریح شده‌اند.

برنامه اسپانسرشیپ همسر و شریک عرفی

یک شهروند دائم کانادا می تواند از طریق این برنامه، اسپانسر همسر یا شریک عرفی زندگی خود برای دریافت اقامت دائم باشد. همسر یا شریک عرفی چه در حال حاضر در کشور کانادا باشد و چه نباشد، اسپانسر میتواند تحت این برنامه اقدام کند.

برنامه اسپانسرشیپ فرزندان و افراد تحت تکفل

فرزندان و افراد تحت تکفل که زیر ۲۲ سال سن داشته و مجرد باشند. این افراد می توانند به صورت بیولوژیکی فرزند شخص اسپانسر کننده بوده یا فرزندخوانده او باشند. در صورت تایید سازمان مهاجرت، تابعیت و پناهندگان کانادا (IRCC)، برنامه اسپانسرشیپ برای این افراد اعمال میشود.

برنامه اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ

چنانچه متقاضی از لحاظ تمکن مالی قادر به پرداخت هزینه‌های والدین و پدربزرگ و مادربزرگ باشد میتواند به عنوان اسپانسر آنها اقدام کند چرا که دولت کانادا کمک مالی برای این اشخاص اعمال نخواهد کرد. محدودیت پذیرشی این برنامه سالانه ۱۰ هزار نفر برای اعطای ویزای کانادا می‌باشد.

اسپانسرشیپ اعضای خانواده، خواهر و برادر یتیم

شما به عنوان مقیم کانادا، می توانید اسپانسر برادر، خواهر، خواهرزاده، برادرزاده یا نوه یتیم خود باشید. یک روش دیگر برای اسپانسر شدن برای این افراد صرف نظر از سن آنها این است که شما خویشاوند نزدیک‌تری اعم از همسر و فرزند تحت تکفل خود نداشته باشید.

هزینه برنامه اسپانسرشیپ اعضای خانواده تقریبا ۱۱۳۵ دلار کانادا خواهد بود و در صورتی که اسپانسر مقیم استان کبک باشد، هزینه اضافی شامل او خواهد شد.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی کانادا (تحصیل در کانادا)

تمامی افرادی که واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی هستند، برای مهاجرت به این کشور از طریق این روش لحظه ای درنگ نمی‌کنند زیرا اخذ ویزای تحصیلی کانادا معمولا جزو آسانترین راه‌های اخذ اقامت کانادا به شمار  می‌آید. پس از اتمام تحصیل اکثریت دانشجویان تصمیم به ادامه زندگی در کانادا می‌گیرند چرا که راه‌های متعددی برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل در این کشور در دسترس است. با این حال، دانشجو باید الزامات و شرایط مجوز تحصیلی را در طول اقامت خود رعایت کند تا درخواست مهاجرت خود را در معرض خطر رد شدن قرار ندهد.

نکته منفی این امر برای دانشجویان بین المللی این است که اکثریت برنامه‌های مهاجرتی تحت این برنامه به سابقه کار به عنوان نیروی کار ماهر نیاز دارند. با این وجود، دانشجویان بین المللی که در کانادا فارغ التحصیل می شوند واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل هستند. این مجوز به فارغ التحصیلان اجازه میدهد تا در کانادا کار کرده و سابقه کاری لازم را بدست بیاورند. فارغ التحصیلان بین المللی میتوانند تحت برنامه‌های زیر، مسیر دریافت اقامت دائم کانادا را برای خود هموار کنند:

  • ویزای کار پس از فارغ التحصیلی
  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال
  • برنامه نامزدی استانی کانادا
  • گزینه‌های مهاجرت به کبک
  • کلاس تجربه کار کانادا

مهاجرت به کانادا چه شرایط و الزاماتی دارد؟

هر کدام از برنامه‌های مهاجرتی نیازمند این هستند که متقاضی حداقل الزامات واجد شرایط بودن را دارا باشد و با توجه به نوع روش مهاجرتی باید مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا را فراهم نمایید. از این‌رو، باید قبل از درخواست، واجد شرایط بودن خود را بررسی کنید. با ارسال درخواست، دولت کانادا ارائه اسناد و مدارک مختلفی را از شما درخواست خواهد کرد.

سریع‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا کدام است؟

اکسپرس اینتری سریع‌ترین راه مهاجرت به کانادا می‌باشد. از طریق این برنامه اکثریت درخواست‌ها در عرض ۶ ماه یا حتی کمتر پردازش میشوند.

منبع: مقالات سایت موسسه مهاجرتی ویزاموندیال

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *