فواید پوملو؛ 13 فایده شگفت انگیز میوه پوملو برای سلامتی + عوارض جانبی

توسطپناه امینی

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ , , , ,
فواید پوملو

پوملو (Citrus maxima) میوه ای به شکل قطره اشک اما شیرین تر از گریپ فروت و شبیه به آن است. این میوه فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. از فواید پوملو می توان به وجود آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین C آن اشاره کرد. این میوه ها بومی منطقه جنوب شرقی آسیا هستند و در طب سنتی برای درمان تب، اختلالات دستگاه گوارش و سرفه استفاده می شود.

خوردن این مرکبات می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم غذا، کاهش وزن، تقویت سلامت استخوان ها و تنظیم فشار خون کمک کند. اگر می خواهید تا در مورد پوملو بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

پوملو چیست؟

میوه پوملو مانند نارنگی بسیار آبدار است. اعتقاد بر این است که این میوه در حدود 100 سال قبل از میلاد در چین کشت شده اند. لایه بیرونی پوملو ضخیم و نرم است و به راحتی می توان پوست آن را جدا کرد. پالپ داخل آن دارای رنگ های متنوعی است که از زرد، صورتی تا قرمز متغیر است. این میوه را می توانید در گرمای تابستان و در آب و هوای گرمسیری پیدا کنید.

فواید پوملو برای سلامتی چیست؟

پوملو با طیف گسترده ای از خواص غذایی و دارویی خود می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. این میوه سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد و سبب تقویت مو می شود.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

میوه پوملو سرشار از ویتامین C است. ویتامین C نقش یک آنتی اکسیدان را دارد و به رادیکال های آزاد حمله می کند. میکروب را از بین می برد و سبب افزایش فاگوسیتوز می شود. علاوه بر این محتوای بالای اسید اسکوربیک در میوه فعالیت گلبول های سفید خون را برای مبارزه و پیشگیری از عفونت ها افزایش می دهد. از طرفی عفونت های سیستمیک و بسیاری از مشکلات تنفسی را درمان و از آن جلوگیری می کند. بنابراین، افزودن پوملو به رژیم غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود.

فواید پوملو؛ کمک به هضم بهتر

پوملو مملو از فیبر غذایی است. فیبر غذایی به حفظ حرکات طبیعی روده، جلوگیری از یبوست و اجتناب از هموروئید کمک می کند. مطالعه ای که در چین انجام شد نشان می دهد افزودن فیبر غذایی بیشتر به رژیم غذایی منجر به حفظ سلامت میکروب های مفید روده می شود.

سبب کاهش وزن می شود

در روند کاهش وزن نیز فیبر غذایی موجود در پوملو نقش موثر دارد. غذاهای سرشار از فیبر برای مدت طولانی تری در معده می مانند و حس گرسنگی را کاهش می دهند. همچنین به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد، بنابراین به مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت. همچنین هوس خوردن غذای بیشتر را کاهش می دهند.

فواید پوملو برای تقویت سلامت استخوان

پوملو حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، مس، روی، منگنز است. این مواد معدنی ها برای بهبود و حفظ سلامت استخوان ضروری هستند. افزودن پوملو به رژیم غذایی و برنامه ورزشی روزانه تان می تواند به سلامت و استحکام استخوان های شما کمک کند.

تنظیم کننده فشار خون

آب پوملو حاوی پتاسیم است که یک ماده مغذی کلیدی برای تنظیم فشار خون می باشد. پتاسیم یک گشاد کننده عروق به حساب می آید که تنش رگ های خونی را برای حفظ فشار خون آزاد می کند. نوشیدن آب پوملو و خوردن پوملو در شب به کنترل فشار خون کمک می کند و از فشار خون بالا نیز جلوگیری می کند.

تقویت کننده سلامت قلب

پوملو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و اسید اسکوربیک است که سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و خطر قلبی را کاهش می دهند.

فواید پوملو؛ مبارزه با پیری

ادعا می شود که پوملو مانند گریپ فروت حاوی اسپرمیدین است. اسپرمیدین از سلول ها در برابر فرآیندهای مربوط به پیری و آسیب سلولی محافظت می کند. بنابراین، ممکن است به مبارزه با چین و چروک و پیری پوست کمک کند تا پوست شما جوان، روشن و نرم بماند. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی وجود دارد که از تأثیر اسپرمیدین در پوملو و تاثیر آن بر پیری پوست ثابت کند. همچنین عصاره میوه پوملو به پیشگیری از عوارض دیابتی ناشی از محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGEs) کمک می کند.

مبارزه با عفونت ها

پوملو دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به درمان انواع خاصی از عفونت ها کمک می کند. مطالعه ای که توسط دانشگاه ملی ویتنام انجام شد نشان داد که اسانس پوملو در برابر قارچ Penicillium expansum موثر است.

جلوگیری از گرفتگی عضلات

کمبود مایعات، کم آبی بدن و کمبود الکترولیت ها (مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم) از دلایل اصلی گرفتگی عضلات هستند. پوملو منبع غنی پتاسیم است. بنابراین، نوشیدن آب پوملو مایعات و الکترولیت های مورد نیاز بدن را برای جلوگیری از گرفتگی عضلات تامین کند.

فواید پوملو؛ مبارزه با سلول های سرطانی

پلی ساکاریدهای موجود در پوست پوملو ممکن است به مبارزه با تومورهای سرطانی کمک کند. برگ های میوه پوملو نیز دارای خواص ضد سرطانی و ضد توموری هستند. نارینژنین، یک آنتی اکسیدان موجود در این میوه است، که رشد سرطان ریه، سرطان پروستات و سلول های سرطانی پانکراس را مهار می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کاربرد واقعی اثر آن به عنوان یک ضد سرطان مورد نیاز است.

کمک به کنترل دیابت

پوملو به کنترل دیابت کمک می کند. زیرا مطالعه ای که روی 20 فرد مبتلا به دیابت انجام شد نشان داد که اگرچه پوملو دارای شاخص گلیسمی (Gi) بالایی است، اما اگر در مقادیر محدود مصرف شود، می تواند به عنوان میوه ای با بار گلیسمی پایین (GL) عمل کند. بنابراین، به حفظ تعادل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

فواید پولو؛ تقویت لثه های سالم

میوه پوملو منبع عالی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. کمبود اسید اسکوربیک با ایجاد التهاب لثه مرتبط است. بنابراین، برای تقویت لثه ها و جلوگیری از مشکلات مرتبط با دندان پوملو مصرف کنید.

بهبود و تقویت سلامت مو

پوملو سرشار از برخی مواد مغذی معدنی مانند روی، آهن و ویتامین های A، B6، B12 و E است. همه این مواد مغذی معدنی به بهبود سلامت مو کمک می کنند.

عوارض جانبی

تداخلات دارویی احتمالی

پوملو ممکن است با داروهای خاصی که دارای فعالیت های ضد سرطان، ضد فشار خون، ضد انعقاد و سیتوکروم P450 هستند، تداخل داشته باشد. افرادی که از این داروها مصرف می کنند، باید قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند. ضمنا افرادی که به چنین میوه هایی حساسیت دارند، باید از خوردن پوملو اجتناب کنند.

فواید پوملو؛ باید گفت

پوملو مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد. زیرا این میوه سرشار از ویتامین C می باشد. که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت استخوان، قلب، دهان و مو را بهبود بخشند. آن ها همچنین می توانند با علائم پیری مبارزه کنند، دیابت را کنترل کرده، خطر سرطان را کاهش دهند. از گرفتگی عضلات پیشگیری کنند، با عفونت ها مبارزه کنند و فشار خون را تنظیم کنند. با این اوصاف، ممکن است این میوه با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین، اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از خوردن پوملو با پزشک خود صحبت کنید.

لینک های مرتبط

۷ عارضه جانبی آب لیموترش که تا به حال نمی دانستید!

خوردن غذاهای تند در دوران بارداری؛ خطرات، نکات مهم و ایمنی بدن

فواید چای ابریشم ذرت؛ از تامین ویتامین C بدن تا درمان راش و جوش

۱۰ فایده شگفت ‌انگیز دانه چیا که به شما بدن سالم و ذهنی شاداب هدیه می دهد

۹ عارضه جانبی چای نعناع فلفلی برای سلامت بدن

فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز این گیاه بر سلامت بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *