11 درمان خانگی برای سفید شدن زبان و نکات پیشگیری از آن

توسطپناه امینی

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ , , ,
درمان های خانگی سفید شدن زبان

آیا تا به حال در آینه نگاه کرده اید و متوجه شده اید که زبان سفیدی دارید؟ اگر این طور است، احتمالاً به علت کوتاهی در بهداشت دهان و دندان تان است. اگر به این فکر می کنید که چگونه از شر سفید شدن زبان خلاص شوید، پس به خواندن این مطلب ادامه دهید. خوشبختانه، در بیشتر موارد، این وضعیت بدون درمان دارویی برطرف می شود. بنابراین اگر می خواهید راجع به این موضوع بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

درمان خانگی برای سفید شدن زبان

دلایل سفیدی زبان عبارتند از:

  • دهان خشک
  • کم آبی بدن
  • تب
  • لکوپلاکیا – یک بیماری شایع که به دلیل سیگار کشیدن رخ می دهد و در موارد نادری می تواند به سرطان دهان تبدیل شود.
  • برفک دهان – عفونت دهان ناشی از کاندیدا (ممکن است علائمی مانند زبان سفید با لکه های قرمز ایجاد کند).
  • لیکن پلان دهان – مشکلی در سیستم ایمنی بدن شما که می تواند سبب ایجاد لکه های سفید و زخم در زبان و دهان شما شود.
  • سیفلیس – یک بیماری مقاربتی که حتی می تواند سبب ایجاد زخم در دهان شود.
  • سرطان زبان یا دهان

علائم خطر ابتلا به سفید شدن زبان

برخی از انتخاب های سبک زندگی که ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به زبان سفید قرار دهد عبارتند از:

  • سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • به اندازه کافی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید
  • تنفس دهانی
  • مصرف بیش از حد غذاهای نرم

تحریک ناشی از مالش لبه های تیز دندان ها یا ابزارهای دندانی به زبان شما داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها که می توانند سبب عفونت قارچی دهان شوند

اگر تنها علامتی که دارید زبان سفید است، جای نگرانی نیست. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
  • احساس سوزش یا درد در زبان شما
  • ایجاد زخم های باز در دهان
  • مشکل در جویدن، بلعیدن یا حتی صحبت کردن
  • ظاهر بثورات پوستی
  • کاهش وزن
  • شروع ناگهانی تب

اگر تنها نگرانی شما لکه های سفید غیرقابل توضیح روی زبان تان است، می توانید برای درمان و پیشگیری از این عارضه، داروهای طبیعی زیر را امتحان کنید.

درمان های خانگی برای سفید شدن زبان

جوش شیرین

مواد لازم

1 قاشق چایخوری جوش شیرین

چند قطره آب

یک مسواک با موهای نرم

دستورالعمل

به یک قاشق چای خوری جوش شیرین، چند قطره آب اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. با استفاده از یک مسواک نرم، زبان خود را به آرامی برای یک یا دو دقیقه مسواک بزنید. سپس دهان خود را با آب بشویید. این کار را باید یک بار در روز انجام دهید. ماهیت قلیایی جوش شیرین می تواند به خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان کمک کند و در نتیجه PH آن را بازیابی کند. این یک اثر ضد میکروبی روی پاتوژن های دهانی دارد و می تواند به از بین بردن آنها کمک کند، بنابراین زبان سفید را درمان می کند.

ماست پروبیوتیک

مواد لازم

1 کاسه ماست پروبیوتیک ساده

دستورالعمل

روزانه یک کاسه ماست پروبیوتیک ساده مصرف کنید. همچنین می توانید در صورت عدم تمایل به مصرف روزانه، کمی ماست روی زبان خود بگذارید و آن را با آب بشویید. شما باید این درمان را یک بار در روز دنبال کنید. ماست پروبیوتیک حاوی کشت های مفید L. acidophilus و B. lactis است. اینها می توانند به مبارزه با پاتوژن های دهانی دردسرساز مانند باکتری ها و قارچ ها که مسئول ایجاد لکه های سفید روی زبان شما هستند، کمک کند.

درمان های خانگی برای سفید شدن زبان؛ زردچوبه

زردچوبه برای از بین بردن سفیدی زبان

مواد لازم

½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه

چند قطره عصاره لیمو

یک مسواک با موهای نرم

دستورالعمل

نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. بعد از آن با استفاده از انگشت خود یا یک برس نرم، زبان خود را به آرامی برای چند دقیقه بشویید. سپس دهان خود را با آب ساده بشویید. برای نتایج موثر باید حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد میکروبی می باشد. کورکومین از رشد پاتوژن های دهانی در دهان شما جلوگیری می کند و همچنین سلامت دهان شما را ارتقا می دهد، و در نهایت به خلاص شدن از شر زبان سفید کمک می کند.

کشیدن روغن نارگیل

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

دستورالعمل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 10 تا 15 دقیقه در دهان بچرخانید. سپس آن را تف کنید و به مسواک زدن معمولی خود ادامه دهید. این کار را باید یک بار در روز، ترجیحا هر روز صبح انجام دهید. روغن کشی فواید متعددی در مورد سلامت دهان و دندان شما دارد. با از بین بردن تجمع پلاک در دهان، که یکی از دلایل بسیاری برای ایجاد زبان سفید است، به حفظ بهداشت دهان شما کمک می کند.

نمک دریا

مواد لازم

نمک دریا (به میزان لازم)

یک مسواک نرم

دستورالعمل

کمی نمک دریا روی زبان تان بپاشید. با استفاده از یک مسواک نرم، زبان خود را به آرامی تمیز کنید. سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای دریافت بهترین نتیجه این کار را دو بار در روز انجام دهید. نمک دریا یک داروی عالی دیگر برای درمان سفیدی زبان است. این به طور طبیعی ضد عفونی کننده، ضد باکتری و لایه بردار محسوب می شود و می تواند به کاهش مشکلات دهانی که می تواند سبب این بیماری شود کمک کند.

آب آلوئه ورا

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا تازه

دستورالعمل

یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را برای چند دقیقه در دهان خود بمالید و سپس آن را تف کنید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را برای مزایای بیشتر بنوشید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز به مدت ۲ هفته انجام دهید. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی طبیعی است. این خواص می تواند به درمان بیماری های دهان مانند لیکن پلان دهان که می تواند مسئول ایجاد زبان سفید باشد کمک کند.

درمان های خانگی برای سفید شدن زبان؛ سیر

مواد لازم

2-3 حبه سیر

دستورالعمل

دو تا سه حبه سیر را له کنید. خمیر سیر له شده را روی زبان خود بمالید. بگذارید حدود 10 دقیقه روی آن بماند و تف کنید. سپس دهان خود را با آب سرد بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. سیر به دلیل وجود ترکیبات آلی گوگردی مانند آلیسین خواص ضد میکروبی قوی دارد. آلیسین پس از له شدن فعال می شود و می تواند به از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت در دهان شما کمک کند.

روغن پونه کوهی

مواد لازم

1 قطره روغن پونه کوهی

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل (یا هر روغن حامل دیگری)

دستورالعمل

یک قطره روغن پونه کوهی را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید. این مخلوط را به مدت 10 تا 15 دقیقه در دهان خود بچرخانید. بعد از آن روغن را بیرون بریزید و طبق معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. شما باید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا تاثیرات آن را ببینید.

عفونت های دهان ناشی از عوامل بیماری زا یکی از محرک های اصلی زبان سفید است. روغن پونه کوهی (Origanum vulgare) خواص ضد میکروبی قوی در برابر میکروب های دهان مانند کاندیدا که سبب برفک دهان می شوند از خود نشان می دهد.

سرکه سیب

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام

1 لیوان آب گرم

دستورالعمل

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و این مخلوط را برای چند دقیقه داخل دهان خود بچرخانید. سپس آن را تف کنید و دهان خود را با آب بشویید. همچنین می توانید سرکه سیب بنوشید. شما باید حداقل یک بار در روز این روش استفاده کنید. سرکه سیب منبعی غنی از مواد مغذی متعدد است و همچنین دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی نیز می باشد. این خواص می تواند به درمان عفونت های قارچی مانند برفک دهان به راحتی کمک کند و در نتیجه به شما کمک می کند تا از شر زبان سفید خلاص شوید.

گلیسیرین

مواد لازم

گلیسیرین گیاهی (به میزان لازم)

یک مسواک نرم

دستورالعمل

کمی گلیسیرین گیاهی را روی زبان خود بریزید. با استفاده از یک مسواک نرم، زبان خود را به آرامی بشویید. بعد از آن دهان خود را با آب ساده بشویید. برای مشاهده نتایج باید این کار را دو بار در روز انجام دهید. گلیسیرین (گلیسرول) می تواند به شما کمک کند تا بدون دردسر از شر زبان سفید خلاص شوید، به خصوص اگر علت اصلی این بیماری خشکی دهان باشد. زبان شما را فوراً مرطوب می کند و از مشکلات بیشتر نیز جلوگیری خواهد کرد.

درمان های خانگی برای سفید شدن زبان؛ آب زغال اخته

مواد لازم

1 لیوان آب زغال اخته تازه

دستورالعمل

روزانه یک لیوان آب زغال اخته تازه مصرف کنید. برای دریافت نتایج مطلوب باید روزی یک بار از این آب تازه بنوشید. آب زغال اخته یک عامل ضد میکروبی قوی است که می تواند به شما کمک کند تا از شر پاتوژن های مسئول عفونت های دهان خلاص شوید. همچنین یک داروی محبوب برای کاندیدا، یکی از دلایل اصلی برفک دهان و پوشش سفید متعاقب آن بر روی زبان شما است.

چریش (یاسی بنفش هندی)

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری برگ چریش خشک

1 فنجان آب

دستورالعمل

یک قاشق غذاخوری برگ چریش خشک را به یک فنجان آب اضافه کنید. آنها را در یک قابلمه به جوش بیاورید. به جوشیدن ادامه دهید تا آب به نصف حجم اولیه کاهش یابد. صاف کنید و اجازه دهید محلول چریش خنک شود. این محلول را به مدت یک یا دو دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید. دهان خود را با آب گرم بشویید. باید این کار را دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که متوجه بهبودی در وضعیت خود شوید. چریش دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی عالی است که می تواند به پاک سازی پاتوژن های عفونی دهان از دهان شما کمک کند. این نیز به نوبه خود به از بین بردن زبان سفید با گذشت زمان کمک می کند.

هنگامی که شروع به استفاده از این روش درمانی کردید، باید چند نکته را نیز رعایت کنید تا احتمال ابتلا دوباره زبان سفید را کاهش دهید.

نکات پیشگیری

برای مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. به طور مرتب از دهان شویه استفاده کنید. روزانه نخ دندان بکشید. سیگار یا جویدن تنباکو را ترک کنید. مصرف الکل خود را محدود کنید. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که شامل چندین میوه و سبزیجات تازه است. هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی سفید شدن زبان؛ باید گفت

در حالی که بهداشت نامناسب دندان یا شرایطی مانند برفک دهان، کم آبی و خشکی دهان می تواند منجر به یک پوشش سفید روی زبان شود، همچنین می تواند به راحتی پاک شود. برای خلاص شدن از شر زبان سفید به طور طبیعی و موثر می توانید از این درمان ها استفاده کنید. با این حال، در صورت بروز تب، یا زخم باز یا سایر عوارض، باید در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

لینک های مرتبط

تست شخصیت با زبان بدن: از نظر زبان بدن کدام یک از زنان موفق ترین است؟

بهبود حافظه پس از سکته مغزی: از آموختن زبان تا یادگیری بازی های فکری

۵ زبان عشق در زندگی مشترک که هر زوجی باید بداند

آنچه در تصویر می بینید، نقطه ضعف شما را در زبان عشق فاش می کند!

شخصیت شناسی از طریق زبان بدن: کدام زن، تلاش دارد چیزی را از شما پنهان کند؟

خوردن غذاهای تند در دوران بارداری؛ خطرات، نکات مهم و ایمنی بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *