آیا در مورد فواید و عوارض جانبی روغن چوب صندل می دانید؟

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۳, ۱۴۰۱
فواید روغن چوب صندل

فواید روغن چوب صندل فراتر از رایحه درمانی، کاهش استرس و کنترل آکنه است. مزایای بی نظیر اسانس چوب صندل ممکن است شما را به استفاده از آن وادار کند. بسیاری از کشورها این روغن را به عنوان یک محصول با ارزش با عطر و خواص درمانی فوق العاده، صادر می کنند. شما می توانید انواع مختلفی از چوب صندل را پیدا کنید. روغن چوب صندل هند شرقی به دست آمده از گیاه Santalum از دیرباز برای درمان بسیاری از مشکلات سلامت بدن استفاده می شد. این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی قوی است. همچنین ممکن است علائم پیری زودرس و سطح قند خون را کاهش دهد.

روغن چوب صندل در طب سنتی چینی و آیورودا برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

فواید روغن چوب صندل چیست؟

زیبایی چهره

آلفا سانتالول، یکی از اجزای اصلی روغن چوب صندل، تیروزیناز و کولین استراز (آنزیم هایی که تولید رنگدانه های ملانین را کاتالیز می کنند) را مهار می کند. به همین دلیل این روغن یک ماده فعال در محصولات مراقبت از پوست است. اسانس چوب صندل همچنین با sesquiterpenoids (مولکول هایی که اکسیژن را به سلول ها می رسانند) غنی شده است که به عنوان خنک کننده و شل کننده عمل می کند. برخی معتقدند روغن چوب صندل به از بین بردن لکه های تیره نیز کمک می کند.

فواید روغن چوب صندل؛ درمان کننده آکنه

اسانس چوب صندل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. از این رو، می تواند یک درمان مناسب برای آکنه و سایر مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، زگیل باشد.

نوجوانان و افراد بالغ مبتلا به آکنه صورت ​​که از روغن چوب صندل استفاده کردند، توانسته اند بدون هیچ گونه عوارض جانبی آکنه و جوش های صورت خود را درمان کنند.

تحریک رشد مو

بر اساس مطالعات، روغن چوب صندل سبب کاهش تعداد ماست سل ها روی موش می شود. این سلول ها در اطراف فولیکول های مو پخش شده سبب رشد مو در موش ها می شود. محققان دانشگاه منچستر دریافتند که یک خوشبو کننده چوب صندل می تواند گیرنده خاصی (به نام OR2AT4) را در بدن تحریک کند سبب سرعت رشد مو می شود. برای درک این که چقدر این خوشبو کننده رشد مو را در انسان تقویت می کند، تحقیقات بیشتری نیاز است.

بهبود کیفیت خواب

سانتالول، یک جزء فعال این روغن، به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. سانتالول از طریق مخاط تنفسی جذب خون می شود و از این رو در بهبود خواب موثر است. این اسانس می تواند برای افرادی که خواب مناسب ندارند فوق العاده عمل کند.ه

فواید روغن چوب صندل؛ داروی افراد مضطرب

روغن چوب صندل در کاهش اضطراب موثر است. روغن چوب صندل (همراه با روغن‌ های دیگر) می ‌تواند اضطراب را در زنانی که تحت بیوپسی پستان قرار می گیرند، کاهش می دهد. هرچند این روغن به کاهش اضطراب کمک می کند اما به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مبارزه با التهاب

روغن چوب صندل آنزیم های اکسیداتیو را مهار کرده و شما را از قرار گرفتن در معرض استرس اکسیداتیو دور نگه می دارد. طبق تحقیقات، این روغن تولید چندین کموکاین و سیتوکین پیش التهابی (ترکیبات تولید شده در طول التهاب) را سرکوب می کند.

درمان عفونت های دستگاه ادراری

علاوه بر این اوصاف، روغن چوب صندل دارای خواص ضد عفونی کننده و ادرارآور نیز می باشد. می تواند در درمان بیماری های مجاری ادراری موثر باشد. همچنین اعتقاد بر این است که روغن چوب صندل ممکن است یک اثر ضد عفونی کننده داشته باشد که عفونت های دستگاه ادراری را درمان می کند.

عملکرد آن به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده

روغن چوب صندل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد که می تواند در درمان برونشیت، سیستیت و دیزوری یا سوزش ادرار موثر باشد. از آن جا که یک ضد عفونی کننده و قابض قوی است، برای درمان اختلالات التهابی پوست مانند پسوریازیس موثر است.

تقویت کننده حافظه

از اسانس چوب صندل می توان برای تقویت حافظه استفاده کرد.

کنترل سطح فشار خون

در یک مطالعه، انواع مختلف اسانس چوب صندل می تواند فشار خون سیستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این روغن همراه با سایر روغن های ضروری می تواند به بهبود استرس کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که نوع خاصی از پودر چوب صندل حاوی مسدود کننده های گانگلیونی آرام بخش یا عوامل کاهش دهنده فشار خون است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

کاهش دهنده استرس

رایحه درمانی با استفاده از اسانس ها در کاهش استرس تاثیر گذاری فوق العاده ای داشته است. محققان با بررسی اثرات فیزیولوژیکی اسانس چوب صندل بر روی انسان دریافتند که این روغن می تواند واکنش های فیزیولوژیکی به استرس را کاهش دهد. همچنین مشخص شد که این روغن استرس را خیلی سریع از بین می برد.

کمک به تسکین علائم یائسگی

روغن ‌های ضروری خواص خاصی دارند که علائم یائسگی را کاهش می دهند. روغن چوب صندل حاوی sesquiterpenols است که سیستم عصبی شما را آرام می کند – و این ممکن است به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا گرفتگی عضلات نیز کمک کند. در مطالعات بالینی، مشخص شده است که این روغن دارای خواص آرامش بخش نیز می باشد.

کاهش بوی بدن

هرچند در این بخش تحقیقات کمی وجود دارد. برخی گزارش ‌ها حاکی از آن است که رایحه دلپذیر پودر چوب صندل ممکن است به خلاص شدن از شر بوی بدن که می ‌تواند ناشی از تعریق زیاد باشد، کمک کند. این روغن همچنین ممکن است بوی نامطبوع بدن را کاهش دهد. عطر چوب ارزش زیادی دارد، به همین دلیل در ترکیب عطرها استفاده می شود.

رفع مشکلات معده

خیلی ها بر این باور اند که اسانس چوب صندل در طب چینی برای درمان معده درد و استفراغ مورد استفاده قرار می گرفت. باور بر این است که فعالیت های ضد ویروسی و ضد باکتریایی روغن به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری (عامل اصلی زخم معده) کمک می کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی

رایحه درمانی با روغن‌ های ضروری مانند روغن چوب صندل با تحریک بدن برای بهبودی، سیستم ایمنی را تقویت کند. شواهد تجربی نشان می ‌دهد که این روغن تولید گلبول‌ های سفید خون را افزایش می ‌دهد، با میکروارگانیسم ‌ها مبارزه کرده و همچنین ایمنی را در بدن تقویت می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

سایر کاربردهای شناخته شده روغن ضروری چوب صندل چیست؟

کاربرد آن در ماساژ

روغن چوب صندل در آروماتراپی و ماساژ آیورودا کاربرد فراوان دارد. این روغن اضطراب را در بیماران تحت مراقبت حمایتی و تسکینی که با ماساژهای آروماتراپی درمان شده اند، کاهش می دهد. ماساژ با اسانس چوب صندل پوست شما را نیز نرم می کند.

در لوازم آرایشی و بهداشتی

کاربرد آرایشی اسانس چوب صندل در ادبیات باستانی شرح داده شده است. از آن برای ساخت صابون، عطر و محصولات آروماتراپی استفاده شده است. طیف گسترده ای از خواص دارویی آن، اسانس چوب صندل را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مواد تشکیل دهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل می کند.

فواید روغن چوب صندل؛ کاربرد آن در آیورودا

روغن چوب صندل در ماساژ و داروهای آیورودا برای درمان بیماری‌ های مختلف مانند اسهال، خونریزی‌ های درونی، استفراغ، مسمومیت، سکسکه، کهیر، عفونت‌ های چشمی و التهاب ناف استفاده می‌ شود.

در حمام

روغن چوب صندل در ترکیب عطر و خواص صابون ها فوق العاده عمل می کند. زیرا این اسانس دارای اثرات صاف کنندگی، آبرسانی، ضد پیری و مرطوب کنندگی است. علاوه بر این دارای خواص پاک کنندگی، تقویت کننده و قابض عالی بوده که آن را به یک عنصر برجسته در صابون ها و کرم ها تبدیل می کند.

طعم دهنده غذا

اسانس چوب صندل همیشه در مواد غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. هیچ عوارض جانبی نداشته و بی خطر می باشد.

فواید روغن چوب صندل؛ عطر

اسانس چوب صندل دارای رایحه ای شیرین، قدرتمند و ماندگار است. روغن چوب صندل در ساخت عطرهای درجه یک استفاده می شود.

در رایحه درمانی

اسانس چوب صندل به طور گسترده ای به عنوان یک عامل آروماتراپی استفاده می شود. جزء اصلی آن آلفا سانتالول است که خواص ضد میکروبی، آن را به یک عنصر ایده آل در محصولات رایحه درمانی تبدیل می کند.

اثرات جانبی روغن ضروری چوب صندل چیست؟

برخی از عوارض جانبی احتمالی روغن می تواند درماتیت و خارش باشد. در مطالعات بر روی حیوانات، روغن همچنین پوست را تحریک می کند. هر چند این موضوع ثابت نشده است اما شواهد تجربی نشان می‌ دهد که این روغن سبب ناراحتی در دستگاه گوارش نیز می شود.

فواید روغن چوب صندل؛ باید گفت

فواید روغن چوب صندل برای سلامتی بسیار زیاد است. زیرا دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. روغن چوب صندل به کنترل آکنه کمک می کند، بوی بدن را کاهش می دهد، خواب و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده ضمنا استرس را نیز کاهش می دهد. همچنین رشد مو را تحریک می کند. به مبارزه با التهاب کمک می کند. علاوه بر این به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. از روغن چوب صندل عمدتا در آروماتراپی و لوازم آرایشی استفاده می شود. با این حال، ممکن است سبب درماتیت و خارش در برخی افراد شود. از این رو موقع مصرف احتیاط کنید. اما اگر به روغن چوب صندل حساسیت ندارید، می توانید آن را در روتین آرایشی و زیبایی خود بگنجانید تا از فواید آن بهره مند شوید.

 لینک های مرتبط

۶ بهترین روغن مو برای شوره سر + کنترل خارش پوست سر

خواص روغن آفتابگردان؛ ۷ فایده شگفت انگیز + عوارض جانبی

تسکین سردرد با روغن: ۵ روغن موثر برای تسکین سردرد!

خواص روغن پونه کوهی؛ ۱۰ مزیت روغن پونه کوهی + عوارض جانبی

فواید روغن هسته انگور؛ ۵ روش موثر استفاده از روغن هسته انگور

فواید روغن سویا؛ ۶ فایده شگفت انگیز روغن سویا و عوارض جانبی آن برای سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *