اعتیاد به رابطه عاطفی؛ علائم و نشانه های اعتیاد به عشق چیست؟

توسطنگار ستوده

شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۳, ۱۴۰۱ , ,
اعتیاد به رابطه عاطفی

بیشتر مردم وقتی در مورد اعتیاد صحبت می کنند، فکرشان به کافئین یا سیگار کشیده می شود. اما می توانید به شریک عاطفی خود نیز معتاد شوید. اعتیاد بیماری است که بر شیمی مغز شما تاثیر می گذارد. یک رابطه اعتیاد آور یا اعتیاد به رابطه عاطفی را می توان به عنوان رابطه ای توصیف کرد که در آن شما بدون توجه به خودتان با وسواس بسیار به شریک زندگی خود توجه می کنید. فردی که در چنین رابطه ای قرار می گیرد بدون شریک زندگی خود احساس ناقصی یا ناراحتی می کند.

اگر نمی‌توانید بدون همسر خود زندگی کنید، برای احساس رضایت خود به خوشحالی و حس خودتان وابسته باشید. یا همیشه به دنبال تایید از جانب شریک زندگی خود باشید، این یعنی در یک رابطه اعتیاد آور قرار دارید.

چه کسی به یک رابطه معتاد می شود؟

اعتیاد به رابطه عاطفی به این معنی است که شما نمی توانید بدون داشتن یک رابطه عاشقانه زندگی کنید. حتی اگر رابطه آنچه که شما تصورش را می کردید، نباشد و سبب آزار شما شود.

اغلب افراد مبتلا به این اعتیاد از الگوهای خودآزاری خود آگاه نیستند. یک محرک یا تلنگر یا یک دوست ممکن است شما را از این وضعیت آگاه کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، حتما با یک مشاور تماس بگیرید. زیرا روابط اعتیاد آور می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تاثیر بگذارد.

با این حال، دوست داشتن همیشه به این معنی نیست که شما معتاد هستید اما نباید از آن غافل بود. در واقع، برخی از کارشناسان به این باوراند که اثرات شیمیایی و روانی دلبستگی های مبتنی بر عشق و مواد اعتیاد آور به قدری مشابه اند که به احتمال زیاد هر دو چیز به بسترها و بخش های مشابهی در بدن بستگی دارند.

نشانه های اعتیاد به رابطه عاطفی چیست؟

در ابتدا، اعتیاد به رابطه می تواند شبیه هر آرزویی معمولی باشد. تمایل به نزدیک بودن به شریک زندگی یا تمایل به رابطه جنسی مکرر دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، نشانه هایی نیز وجود دارد که به شما نشان می دهد در یک رابطه اعتیاد آور گیر کرده اید. این نشانه ها را دنبال کنید:

  • عدم امکان ترک رابطه حتی با از بین رفتن خط قرمز ها
  • خیلی سریع وارد رابطه جدید شدن
  • داشتن احساس وحشت و اضطراب هنگام فکر کردن به پایان یک رابطه عاطفی
  • عدم توانایی در حفظ رابطه
  • نداشتن برنامه و هدف خارج از رابطه عاطفی
  • به شدت نیازمند و وابسته بودن
  • به جای دیدن عیوب شریک زندگی خود، خود را سرزنش کردن
  • احساس بی مهری، اضطراب یا افسردگی کردن
  • وابسته بودن به شریک زندگی
  • رفتار اجباری برای نزدیک نگه داشتن شریک زندگی و جلب محبت او

معتاد بودن به چه معناست؟

داشتن یک شخصیت اعتیاد آور به این معنی است که احتمال اعتیاد شما به چیزی بیشتر است. شما قادر به کنترل اعمال خود و ایجاد مرزهای سالم نیستید. افراد دارای شخصیت اعتیاد آور اغلب تمایل دارند برای احساس خوشبختی و موفقیت به روابط با دیگران متکی باشند.

آیا برخی از روابط اجتماعی یا عاطفی می توانند اعتیادآور باشند؟

افرادی که در محیطی سرشار از عشق و محبت بزرگ شده باشند، کمتر وارد روابط ناسالم می شوند. زیرا عشق را با احساس امنیت و راحتی مرتبط می‌دانند. از سوی دیگر، افرادی که در محیطی پرتنش و خشن که همیشه نادیده گرفته شده است، می شوند نیز اغلب برای رهایی از روابط بد یا سمی تلاش می کنند. زیرا احساس اضطراب برای آن ها یک هنجار است.

اگر عشق یک طرفه باشد نیز منجر به ایجاد احساسی اعتیاد آور در یک رابطه می شود.

نتیجه یک مطالعه نشان داده بود که در افراد طرد شده، بخش هایی از مغز فعال می شود که در آن میل شدیدی به کوکائین وجود دارد. از آن جایی که طرد شدن اغلب عاملی در ایجاد یا وارد شدن به روابط سمی است، می تواند زمینه ایجاد اعتیاد به رابطه عاطفی را شکل دهد.

آیا درمانی برای اعتیاد به رابطه وجود دارد؟

درمان اعتیاد به رابطه عاطفی یا عشق می تواند دشوار باشد. اگر رفتار شما به دلیل ترومای حل نشده باشد در گذشته شما باشد، خیلی سخت است که خودتان جلوی آن را بگیرید. بنابراین، گاهی اوقات صحبت با یک درمانگر می تواند نتیجه فوق العاده ای داشته باشد.

یک درمانگر مشکل اساسی را شناسایی کرده و به بررسی الگوهای فکری شما می پردازد. سپس با تعیین مرزها به شما کمک می کنند تا روابط سالم تری ایجاد کنید. متاسفانه حس مورد توجه قرار گرفتن در یک رابطه، که بیشتر افراد مبتلا به اعتیاد به رابطه عاطفی آرزوی آن را دارند، می تواند آن ها را از داشتن روابط طولانی مدت پایدار و سالم باز دارد.

درمان به شما کمک می کند تا این “هوس ها” را کنترل و مدیریت کنید تا بتوانید بدون وابستگی بیش از حد به شریک زندگی خود به عشقی که می خواهید برسید.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای عالی برای موفقیت در کار: چگونه کارهای دلخواه را با موفقیت انجام دهید؟

۱۰ نکته موثر در کسب و کار برای موفقیت و دستیابی به اهداف

شکوفایی کسب و کار: کارگران شاد عامل اصلی موفقیت کسب و کارها هستند!

کلید موفقیت در زندگی: ۵ راهکار موثر برای رسیدن به موفقیت در زندگی

موفقیت در کسب و کار: ۵ راهکار ساده جهت توسعه شخصیتی در محل کار

۵ بهترین زبان بدن برای مصاحبه کاری که کمک تان می کند موفقیت آمیز عمل کنید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *