جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
5
(1)

لجباز بودن ویژگی است که بسیاری از ما در مورد آن شنیده ایم. گاهی نیز به دیگران نسبت داده ایم یا کسی ما را لجباز خوانده است. شاید ما انتخاب می کنیم که کارها را به روش خودمان انجام دهیم و از درخواست کمک خودداری کنیم. با این حال گاهی مواقع نیز بدون درک موقعیت و افراد می خواهیم با پافشاری بیهوده حرف خود را به کرسی بنشانیم. لجبازی حالتی ذهنی است که همه ما آن را تجربه کرده ایم – اما لجباز بودن لزوما بد نیست.

در واقع با رویکرد صحیح می توانیم از ذهنت سرسخت خود استفاده کنیم و از آن ها به نفع خود استفاده کنیم. از آن جایی که ما معمولا توسط دیگران برچسب «لجباز» می خوریم، می‌توانیم از بازخورد آن ها بفهمیم که آیا این سرسختی درست است یا خیر.

لجبازی؛ محرک ‌های روان‌ شناختی پشت رفتار سرسختانه

یکی از عجیب ‌ترین ویژگی‌ های رفتار لجوجانه بیشتر ذهنی است – یعنی افراد به کارهایی اشاره می کنند که ما با لجبازی انجامش می دهیم. هر کدام از ما دلایل خاص خود را برای نشان دادن رفتارهای لجبازانه داریم. که می توانند روابط شخصی و حرفه ای ما را تعریف کنند.

اما برخی از این دلایل ممکن است فقط به موقعیت مورد نظر مربوط باشد. در حالی که برخی دیگر منحصر به تجارب و دیدگاه های ما از زندگی است. برخی از محرک ‌های روان ‌شناختی پشت رفتار لجوجانه می‌تواند شامل عواملی از گذشته و حال باشد، مانند:

  • محیط ناپایدار دوران کودکی که مجبور شده اید خودتان همه تصمیم ها را بگیرید:

کسانی که تجربه های نامطلوب دوران کودکی را تجربه کرده اند ممکن است در بزرگسالی نسبت به دیگران بی اعتماد باشند. شاید پیشنهادات آن ها ضرری نداشته باشد، اما شما را مشکوک می کند.

  • ناامنی هایی که سبب می شود به عنوان یک مکانیسم دفاعی از خود واکنش نشان دهید:

ممکن است از دریافت بازخورد، در نظر گرفتن دیدگاه های دیگران یا اعتراف به ترس یا عدم اطمینان بترسید. شاید رفتار لجوجانه شما به تجربه هایی برگردد که در گذشته داشته اید. زیرا نسبت به افرادی که به شما آسیب رسانده اند، حساس شده و همه را از آن چشم می بینید.

  • فردی هدف گرا بودن:

کسانی که انگیزه برای رسیدن به هدف دارند، ممکن است مسیر مستقیم و باریکی را به سوی آنچه می خواهند طی کنند. شاید برداشت آن ها این است که با در نظر گرفتن بسیاری از نظرات یا دیدگاه های دیگر حواس شان پرت می شود. در نتیجه افراد هدف گرا نیز می توانند سرسخت و لجوج باشند.

  • لجبازی؛ غرور:

رهبران در بسیاری از موقعیت‌ های مختلف اغلب دارای یک ویژگی روان ‌شناختی هستند که به عنوان غرور شناخته می‌شود. آن ها بر این باور اند که تنها آن ها هستند که بهترین کار را انجام می دهند و از عهده کارها به بهترین شکل بر می آیند. همین امر می تواند منجر به رفتار سرسختانه و لجوجانه آن ها شود. زیرا رهبران اغلب مسئول تصمیم گیری متعادل و متمرکز هستند. وقتی این تصمیمات با اطرافیان شان همسو نباشد، ممکن است لجباز به نظر برسند. علیرغم این که شبیه به رفتار فردی خودشیفته به نظر می رسد، در واقع نوعی اعتماد به نفس است که میان ویژگی های یک رهبر می توانید ببینید.

لجبازی چه زمانی خوب است؟

همان طور که قبلا ذکر شد، گاهی شده که ما نیز لجبازی کنیم، مگر مواقعی که خودآگاهی را تمرین کنیم. یا با یک درمانگر و مشاور صحبت کنیم. به همین دلیل است که لجبازی معمولا مربوط به روابط ما با افراد دیگر و راه هایی است که ما را گاهی توافق یا مخالفت سوق می دهد. سازش همیشه کار آسانی نیست و همیشه هم ضروری نیست.

در واقع، به همین دلیل است که لجبازی در شرایط مناسب می تواند، چیز خوبی باشد. اگر با موارد زیر سر و کار دارید ممکن است بخواهید لجباز باشید و لجوجانه رفتار کنید:

  • انتقاد منفی آشکار:

دریافت بازخوردهای تند یا بی دلیل از دیگران ممکن است گاهی نادیده گرفته شود. به خصوص اگر توجه به سخنان آن ها مانع از توانایی شما در رسیدن به اهدافتان شود.

  • شرایط فعلی زندگی شما ایجاب می کند لجوجانه رفتار کنید:

شاید شما یک اتفاق ناراحت کننده، طلاق، تغییر شغل یا بیماری سختی را پشت سر گذاشته باشید. در این شرایط، شما باید انعطاف‌پذیری را حفظ کرده و به آن ادامه دهید. توانایی تسلیم نشدن، علی‌رغم این که تحت فشار شدید قرار می‌گیرید.

چه با یکی از اعضای خانواده و چه با شریک عاطفی، شخصی که مدام سعی می کند شما را به خاطر مسائل خود اذیت کند. اگر کنار گذاشتن او به شما برچسب لجبازی بزند، هیچ مشکلی ندارد. بگذارید لجباز خوانده شوید تا این که آن رابطه یا شرایط را تحمل کنید.

  • روی رشد فردی خود کار می کنید:

چه با یادگیری حذف تاثیرات بد، رفتارهای مضر یا ذهنیت ‌دیگری، رشد فردی مستلزم تمرکز و تلاش مصمم است. هرچند چنین رفتاری برای کسانی که درک نمی کنند، لجبازی به نظر می رسد، اما شما باید به فکر خودتان باشید.

سرسخت بودن در واقع می تواند مفید باشد، به خصوص اگر این سرسختی به انعطاف پذیری شما تبدیل شود. امکان این که در مواقعی از زندگی‌ که نیاز داریم روی خودمان، اولویت‌ها و احساس سلامت عاطفی و جسمی ‌مان تمرکز کنیم، لجباز به نظر برسیم. این دیدگاه دیگران است اما شما برای ساختن زندگی خود به آن نیاز دارید.

اگر کسی به شما گفت لجباز هستید و لجوجانه رفتار می کنید، نیازی به تغییر خود ندارید. اما برای ارزیابی این که آیا بنا به دلایل درست لجبازی می کنید یا خیر، دیدگاه ها دیگران می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای عالی برای موفقیت در کار: چگونه کارهای دلخواه را با موفقیت انجام دهید؟

۱۰ نکته موثر در کسب و کار برای موفقیت و دستیابی به اهداف

شکوفایی کسب و کار: کارگران شاد عامل اصلی موفقیت کسب و کارها هستند!

کلید موفقیت در زندگی: ۵ راهکار موثر برای رسیدن به موفقیت در زندگی

موفقیت در کسب و کار: ۵ راهکار ساده جهت توسعه شخصیتی در محل کار

۵ بهترین زبان بدن برای مصاحبه کاری که کمک تان می کند موفقیت آمیز عمل کنید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان