آیا در مورد فواید و عوارض باورنکردنی چای زردچوبه می دانستید؟

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۰, ۱۴۰۱ , , ,
فواید چای زردچوبه

بسیاری از افراد به دلیل فواید چای زردچوبه برای سلامت بدن، در سال ‌های اخیر از آن مصرف می کنند. اما استفاده از زردچوبه برای سلامتی، حرف جدیدی نیست. این چای در واقع برای قرن ها است که در طب سنتی چینی و آیورودا استفاده می شود. مانند هر چای دیگری مزایا و عوارض جانبی خودش را دارد. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید چای زروچوبه و عوارض جانبی آن

چای زردچوبه چیست؟

شاید فکر کنید برای تهیه چای زردچوبه از گل این گیاه استفاده می شود. اما در واقع از ریشه آن استفاده می کنند. می توانید از پودر زردچوبه، ریشه تازه یا حتی ریشه خشک شده آن نیز استفاده کنید. برای بهره مند شدن بیشتر از فواید آن از ریشه تازه آن استفاده کنید.

زردچوبه حاوی از آنتی اکسیدان است

کورکومین مملو از آنتی اکسیدان هایی است که فواید سلامتی فراوانی برای بدن دارد. این سبب می شود که آن را به دارویی قدرتمند برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و دیگر افراد برای پیشگیری از بیماری های قلبی، تبدیل کند. آنتی اکسیدان ها برای بدن ما مفید هستند. این می تواند آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن را کند یا حتی از آن جلوگیری کند. یعنی زردچوبه توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد تا به سلامت کلی بدن کمک کند.

کاهش دهنده استرس اکسیداتیو و التهاب

استرس اکسیداتیو و افزایش التهاب هم برای بدن ما مضر هستند. باید گفت استرس اکسیداتیو زمانی ایجاد می شود که بدن ما نمی تواند آنتی اکسیدان کافی برای مبارزه با رادیکال های آزاد را تولید کند. استرس اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود که قدرت تبدیل شدن به سایر بیماری های مزمن را دارد. از آن جایی که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است، می تواند استرس اکسیداتیو و اثرات آن را بر بدن کاهش دهد.

تقویت مغز

چای زردچوبه از چند جهت می تواند برای سلامت مغز بسیار مفید باشد. اول این که برای تقویت تمرکز و حافظه در افراد سالم بهترین گزینه است. زردچوبه همچنین اثرات جانبی مثبتی بر افسردگی و اضطراب دارد. این توانایی نیز به افزایش سطح سراتونین و دوپامین در بدن ایجاد می شود. اعتقاد بر این است که می تواند به اندازه مصرف پروزاک (یک داروی ضد افسردگی) موثر باشد البته – با عوارض جانبی کمتر.

فواید چای زردچوبه؛ مسکن طبیعی بدن

از چای زردچوبه می توان به عنوان یک مسکن طبیعی استفاده کرد. همان طور که اکنون می دانیم، کورکومین می تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند. گاهی اوقات، درد زمانی به وجود می آید که عضلات ملتهب هستند. نوشیدن چای زردچوبه می تواند التهاب را کاهش دهد و هر گونه درد را از بین ببرد. چای زردچوبه یک نوشیدنی عالی پس از تمرین سخت ورزشی است. با این حال دقت کنید که این چای برای مبتلایان به آرتریت مزیت بیشتری دارد.

توانایی کنترل وزن

همچنین اعتقاد بر این است که چای زردچوبه می تواند به کنترل وزن کمک کند. نوشیدن چای زردچوبه می تواند به کاهش وزن، افزایش وزن و حتی به رشد عضلات بدن نیز کمک کند.

همه این ها نیز به لطف کورکومین است که به متابولیسم بدن کمک کرده و آن را تسریع می بخشد. ضمن این در رشد و تقویت عضله موثر می باشد، به بدن در هضم پروتئین ها نیز کمک می کند. زردچوبه به بیماران مبتلا به سندرم متابولیک نیز مفید است

فواید چای زردچوبه؛ تقویت سلامت قلب

زردچوبه علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، که می تواند منجر به بیماری قلبی شود، دارای خواص محافظتی جداگانه برای قلب و عروق نیز می باشد. شاید یکی از مهمترین فواید آن این است که زردچوبه عملکرد اندوتلیال شریان ها را بهبود می بخشد. که بر فشار خون و لخته شدن خون تاثیر می گذارد.

پیشگیری و حتی درمان سرطان

کورکومین می تواند به درمان و پیشگیری از سرطان کمک کند. همانطور که می دانیم کورکومین یک ضد التهاب است. حتما می دانید که التهاب منجر به رشد تومور می شود. پس این چای حاوی کورکومین می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. اما یک عارضه جانبی آن این است که می تواند از راه های مختلفی از سرطان پیشگیری کرده و حتی آن را درمان کند.

زردچوبه قادر است علائم کلاسیک سرطان مانند تکثیر پایدار، فرار از آپوپتوز، رگزایی پایدار، عدم حساسیت به مهارکننده های رشد، تهاجم به بافت و متاستاز را هدف قرار دهد.

عوارض جانبی چای زردچوبه بر روی کبد

در بیشتر موارد، کورکومین و اثرات آن بر روی کبد برای بسیاری از افراد پررنگ تر است. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی افزایش بیماری های کبدی است. این واقعیت که زردچوبه استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد خبر خوبی برای سلامت کبد است.

اثرات پیشگیرانه ای بر آسیب کبدی دارد و می تواند پیشرفت بیماری کبدی را متوقف یا کُند کند. چای زردچوبه به پاکسازی و سم زدایی کبد ما نیز کمک می کند. هرچند این عارضه جانبی نادر است، اما در مورد این که چگونه کورکومین به سم‌ زدایی کبد کمک می ‌کند، تحقیقات با هم تناقض دارند.

فواید و خطرات احتمالی چای زردچوبه روی کلیه ها

هنوز کارآزمایی رسمی برای آزمایش اثرات کورکومین بر کلیه ها وجود ندارد. بر اساس تحقیقات و مطالعات دیگر، اعتقاد بر این است که چای زردچوبه می تواند یک درمان مفید در برابر بیماری مزمن کلیوی باشد. بیماری مزمن کلیه اغلب با فشار خون بالا، دیابت و آترواسکلروز مرتبط است. بیماری های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی علت اصلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به CKD است. همه این علائم و بیماری ها به دلیل استرس اکسیداتیو و التهاب ایجاد می شوند. همان طور که می دانیم، کورکومین می تواند اثرات هر دو آن ها بر بدن را کاهش دهد.

اما به همان اندازه که زردچوبه می تواند برای کلیه ها مفید باشد، مهم است که در مصرف آن زیاده روی نکنید. کورکومین بیش از حد می تواند به طور قابل توجهی سطح اگزالات ادرار را در بدن افزایش دهد. این امر خطر تشکیل سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد.

تحریک ترشح صفرا

مصرف چای زردچوبه برای افراد مبتلا به بیماری های صفراوی توصیه نمی شود. اگر سنگ کیسه صفرا، زردی انسدادی یا قولنج حاد صفراوی دارید، چای زردچوبه ننوشید. زیرا می تواند به طور قابل توجهی هر گونه بیماری مربوط به کیسه صفرا را بدتر و وخیم تر کند.

تداخل دارو با زردچوبه

زردچوبه می تواند بر بیماری ها موثر باشد، مگر این که از قبل دارویی مخصوص برای آن مصرف کنید. زیرا با مصرف همزمان می تواند وضعیت سلامت شما را بدتر کند. به عنوان مثال، زردچوبه می تواند به عنوان رقیق کننده خون و ضد افسردگی عمل کند. اگر از قبل دارویی برای کمک به درمان چنین بیماری هایی مصرف می کنید، مصرف زردچوبه خطرناک است. یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن اشاره کرد، داروهای دیابت است – شما قطعا نمی خواهید افت قند خون را تجربه کنید.

زردچوبه همچنین حاوی مقدار زیادی آهن است که در صورت مصرف مکمل های آهن می تواند سبب بروز مشکلات شود. راه حل درست این است که اگر دارویی برای درمان بیماری خود مصرف می کنید، لطفا همزمان از زردچوبه به خصوص چای آن دوری کنید. یا قبل از نوشیدن چای زردچوبه با پزشک خود صحبت کنید.

لینک های مرتبط

منابع طبیعی ضد التهاب؛ ۴ ماده غذایی ضد التهاب محافظ سلامت بدن

زردچوبه برای پوست: ۱۰ خواص اثبات شده که این ادویه برای پوست دارد

اگر هر روز زردچوبه بخورید، چه اتفاقی در بدن تان رخ می دهد؟

فواید ترکیب ماست و زردچوبه: اگر هر شب ماست و زردچوبه بخورید

آیا ادویه ها فاسد می شوند؟

بهترین درمان های خانگی برای میخچه و پینه

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *