جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

می خواهید بدانید که چطور این مکمل غذایی مغذی برای بدن شما مفید است؟ از فواید جوانه گندم باید به منبع عالی فیبر آن اشاره کرد. همچنین این خوراکی مغذی منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی و پروتئین را تشکیل می دهد. فواید جوانه گندم تنها به این موارد خلاصه نمی شود و با سایر مواد مغذی دیگر نیز مرتبط است. زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

روغن جوانه گندم از عصاره آن به دست می آید که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، کاربرد های متعددی در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد. با این حال، جوانه گندم معمولا در طول فرآوری به دلیل وجود اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (که مستعد فاسد شدن است) دور ریخته می شود. بنابراین اگر برای تان جالب است تا در مورد این خوراکی مغذی بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم یکی از سه قسمت هسته گندم به همراه سبوس و آندوسپرم است. که به تکثیر گیاه و تخم ریزی دانه های جدید کمک می کند. در طی فرآیند آسیاب از آندوسپرم خارج شده و می تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی باشد. ضمنا می توانید جوانه گندم را به اسموتی ها، شیک های پروتئینی، کلوچه ها و نان های مورد علاقه خود اضافه کنید.

فواید جوانه گندم بر سلامت بدن

تقویت سلامت قلب

جوانه گندم سرشار از فیتواسترول ها (از نظر ساختاری مشابه کلسترول) است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. بدن ما نمی تواند فیتواسترول ها را تولید کند و باید از طریق رژیم غذایی به دست آید. این مواد مغذی گیاهی ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی نیز کمک کند. از طرفی مطالعه ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد (ایالات متحده آمریکا) انجام شد نشان داد که مصرف غلات کامل (شامل سبوس و جوانه) در هر روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

علاوه بر این، اکتاکوزانول (یک ماده شیمیایی گیاهی) در جوانه گندم می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند. همچنین این ماده مغذی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که خطر مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی و در کل مرگ و میر را در افراد مبتلا به چنین شرایطی کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مصرف غذاهای غنی از فیبر غذایی به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. فیبر غذایی ممکن است LDL پلاسما و سطح گلوکز خون ناشتا را کاهش دهد. علاوه بر این، وجود اسید آلفا لینولنیک در جوانه گندم سبب کاهش مقاومت به انسولین می شود. همه این عوامل به نوبه خود در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان داده که عصاره جوانه گندم فعالیت ضد سرطانی را به همراه دارد. زیرا فعالیت سلول های کشنده طبیعی (NK) را تحریک کرده و آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی سلول های تومور) را القا می کند. علاوه بر این، فعالیت ضد تکثیر عصاره جوانه گندم در درمان بیماران مبتلا به سرطان کولون موثر است. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک تاثیر این مزیت جوانه گندم برا انسان نیاز است.

تقویت سلامت عضلات

جوانه گندم یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. همراه با ویتامین B و E (موجود در گندم)، ممکن است به ساخت و ترمیم عضلات کمک کند. همچنین گفته می شود که مصرف رژیم غذایی غذاهای غنی از توکوفرول (ویتامین E) توده عضلانی را بهبود می بخشد و سایر آسیب بدنی ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد. با این حال، به مطالعات بیشتری برای درک این مزیت توکوفرول ها در سالمندانی که با سارکوپنی (توده عضلانی مرتبط با سن) سروکار دارند، نیاز است.

جلوگیری از پیری زودرس

Ferulate، یک ترکیب فعال و فنلی در جوانه گندم، روند پیری را کند کرده و در برابر استرس اکسیداتیو عمل می کند. علاوه بر این، ویتامین E موجود در جوانه گندم از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین این خوراکی مغذی پوست شما را در برابر آسیب ناشی از تابش آفتاب محافظت می کند. از طرفی ممکن است کرم های مرطوب کننده شما حاوی 50 درصد روغن جوانه گندم باشند، زیرا خواص مرطوب کنندگی دارد.

کاهش علائم یائسگی

خواص ضد التهابی جوانه گندم به کاهش شدت دیسمنوره اولیه (قاعدگی های دردناک) کمک می کند. مصرف روزانه سه کپسول 400 میلی گرمی عصاره جوانه گندم – بین روز شانزدهم سیکل قاعدگی تا روز پنجم سیکل قاعدگی بعدی برای دو ماه متوالی – نتایج مفیدی را نشان داده است. عصاره جوانه گندم همچنین علائم کلی بدن؛ روانی و فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تسکین می دهد.

عوارض جانبی جوانه گندم

مصرف جوانه گندم به طور کلی فاقد عوارض جانبی است. با این حال، سرشار از کالری است و سبب افزایش وزن می شود. همین امر در مورد کسانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند نیز صدق می کند. همچنین اگر به گلوتن حساس هستید از خوردن جوانه گندم اجتناب کنید. برخی از افراد ممکن است با مصرف آن، عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، حالت تهوع، گاز معده و سرگیجه را تجربه کنند. اگر بدن تان پس از مصرف جوانه گندم واکنشی با چنین علائمی نشان داد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

فواید جوانه گندم؛ باید گفت

جوانه گندم یک محصول جانبی مغذی است که هنگام آسیاب شدن گندم به آرد تبدیل می شود. سرشار از فیبر غذایی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین، مواد معدنی و بسیاری از ترکیبات زیست فعال مفید است. فواید جوانه گندم از تقویت سلامت قلب تا بهبود توده عضلانی را شامل می شود. همچنین برای پوست شما مفید بوده و ممکن است از پیری زودرس جلوگیری کنید. با این حال، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا می تواند سبب افزایش وزن ناخواسته شود یا بر افرادی که به گلوتن حساسیت دارند تاثیر منفی بگذارد. از این رو مصرف آن را محدود کنید و در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی با پزشک مشورت کنید.

لینک های مرتبط

بهترین غذاهای پرکالری برای افزایش وزن

مزایای سلامتی برنج قهوه ای + عوارض جانبی

روش های برای برنزه شدن سریع و بی خطر:  با این ۴ روش به سرعت برنزه می شوید

۱۰ غذاهای سرشار از لکتین که باید در رژیم غذایی بدون لکتین حذف شود

تقویت ناخن؛ ۱۶ راهکار خانگی که ناخن های محکم و سالم داشته باشیم

خواص برگ انبه؛ ۱۰ مزیت و کاربرد شگفت انگیز برگ انبه که نمی دانید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان