جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

قرن هاست که از روغن خولان دریایی در طب سنتی آیورودا و چینی برای درمان استفاده می کنند. این روغن عمدتا از توت ها، برگ ها و دانه های گیاه خولان دریایی (Hippophae rhamnoides) که در هیمالیا یافت می شود، استخراج می شود. خواص روغن خولان به ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه موجود در آن اشاره دارد. این روغن به دلیل خواص ضدالتهابی و تاثیر آن به کاهش کلسترول و تقویت سیستم ایمنی نیز شناخته شده است. همچنین برای درمان طیف گسترده ای از سایر بیماری ها موثر است. اگر می خواهید در مورد مزایای آن بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

خواص روغن خولان برای سلامتی

تقویت سلامت قلب

روغن خولان دریایی به دلیل مواد مغذی زیر می تواند در تقویت سلامت قلب مفید باشد:

فیتواسترول ها که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند، از بدن در برابر آسیب و بیماری ها محافظت می کنند. چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع، شامل مزایای زیر است:

کمک به حفظ سطح کلسترول، کاهش رسوبات چربی، افزایش متابولیسم، تامین انرژی و کوئرستین، که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 0.75 میلی لیتر روغن خولان دریایی به کاهش سطح فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون همراه با سطح کلسترول تام و بد کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن خولان دریایی دارای غلظت بالایی از فلاونوئیدها است- آنتی اکسیدان هایی که می توانند ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر ارگانیسم های بیماری زا تقویت کنند. برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده اند که روغن خولان دریایی در برابر ویروس آنفولانزا و ویروس تب خال موثر است. علاوه بر این روغن دریایی در برابر باکتری های گرم منفی و گرم مثبت تاثیر دارد. با این حال، برای دانستن تاثیر آن بر انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

تقویت سلامت کبد

روغن خولان دریایی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین E و بتاکاروتن، سلامت کبد را تقویت می کند. این مواد سلول های کبدی را در برابر آسیب های ناشی از هپاتوتوکسین ها محافظت می کنند. هپاتوتوکسین ها موادی هستند که می توانند به آسیب کبدی کمک کنند. و شامل مسکن ها و تتراکلرید کربن هستند. همچنین فلاونوئید های موجود در روغن خولان دریایی می تواند رسوبات چربی در کبد را کاهش دهد. در یک مطالعه حیوانی، روغن خولان دریایی سبب کاهش قابل توجه آنزیم های کبدی شد که با آسیب کبدی افزایش می یابد.

محافظت از سلامت مغز

به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئید ها، استرول ها و پلی فنول ها، روغن خولان دریایی به کاهش رسوب پلاک در مسیرهای عصبی و معکوس کردن اثرات زوال عقل کمک می کند. آنتی اکسیدان ها از آسیب سلول های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از انحطاط سلول های عصبی جلوگیری کرده که در نهایت منجر به جلوگیری از اختلالات شناختی می شود.

خواص روغن خولان؛ اثرات ضد سرطانی دارد

کوئرستین، یکی از آنتی اکسیدان های موجود در روغن خولان دریایی، دارای خواص قوی برای مبارزه با سرطان است. سایر آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و ویتامین E نیز می توانند به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کنند. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که روغن خولان دریایی آسیب گلبول های قرمز را در طول شیمی درمانی کاهش می دهد. همچنین از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. با این حال، برای دانستن تاثیر آن بر انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

کاهش سطح قند خون

روغن خولان دریایی ممکن است در پیشگیری از دیابت و حفظ سطح قند خون ثابت موثر باشد. در یک مطالعه نشان داده شده که روغن خولان دریایی به تنظیم سطح انسولین و حساسیت به انسولین کمک می کند. مطالعه دیگری گزارش داد که نوشیدن روزانه 3 اونس پوره میوه خولان دریایی به مدت 5 هفته سبب کاهش سطح قند خون ناشتا می شود. با این حال، این مطالعه در مقیاس کوچک بوده و برای تعیین اثرات روغن خولان دریایی بر سطح قند خون، به مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ نیاز است.

خواص روغن خولان؛ منجر به بهبود زخم می شود

این روغن با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده منجر به بهبود زخم می شود. کوئرستین با تحریک تولید کلاژن و ترمیم سلول های پوست، بهبود زخم را تسریع می کند. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده ‌اند که استفاده موضعی از روغن برای سوختگی‌ ها می‌ تواند به طور قابل ‌توجهی جریان خون را در این ناحیه آسیب دیده افزایش دهد. درد را کاهش داده و سبب بهبودی آن شود. با این حال، نتایج مطالعات دیگر متناقض بوده است.

درمان مشکلات گوارشی

روغن خولان دریایی می تواند اثرات زیر را بر سلامت دستگاه گوارش داشته باشد:

به درمان زخم معده کمک کرده و باکتری های سالم روده را حفظ می کند. التهاب را کاهش می دهد. سطح اسیدیته روده را به حداقل می رساند. با این حال، بیشتر مطالعات انجام شده بر روی روغن خولان دریایی روی حیوانات انجام شده است. برای دانستن تاثیر آن بر انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

تسکین علائم یائسگی

روغن خولان دریایی به تسکین علائم یائسگی مانند خشکی واژن یا آتروفی ناشی از سطوح پایین استروژن کمک می کند.

خواص روغن خولان دریایی؛ بهبود بینایی

بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تجزیه می شود که برای سلامت چشم ضروری است. یک مطالعه مصرف روغن خولان دریایی را با کاهش قرمزی و سوزش چشم مرتبط دانسته است.

بهبود بافت مو

وجود لسیتین در روغن خولان دریایی می تواند چربی بیش از حد پوست سر را کاهش دهد. همچنین به بازیابی حالت ارتجاعی مو و ترمیم آسیب آن کمک می کند.

لینک های مرتبط

خواص روغن آفتابگردان؛ ۷ فایده شگفت انگیز + عوارض جانبی

خواص روغن پونه کوهی؛ ۱۰ مزیت روغن پونه کوهی + عوارض جانبی

فواید روغن هسته انگور؛ ۵ روش موثر استفاده از روغن هسته انگور

همچنین فواید روغن سویا؛ ۶ فایده شگفت انگیز روغن سویا و عوارض جانبی آن برای سلامتی

فواید روغن نارگیل ویرجین: ۶ مزیت و عوارض جانبی آن

۶ فایده شگفت انگیز روغن فلفل قرمز برای سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان