جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

موز قرمز معمولا به عنوان “Red Dacca” شناخته می شود و از نظر علمی به آن Musa acuminate می گویند. فواید موز قرمز را می توان به ارزش غذایی غنی آن نسبت داد. آن ها به زیر گروهی از موز در آسیای جنوب شرقی تعلق دارند. پوست بیرونی قرمز و طعمی شبیه به تمشک دارند. موز قرمز به هضم، کاهش سطح گلوکز خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. اگر کنجکاو هستید تا در مورد این میوه بی نظیر بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید موز قرمز برای سلامت بدن

از نظر طب سنتی، موز قرمز می تواند به درمان بیماری های مختلفی مانند سنگ کلیه و پوکی استخوان کمک کند. این میوه همچنین منجر به افزایش سطح انرژی بدن تان می شود.

کمک به کنترل دیابت

تحقیقات نشان داده است که کنترل دیابت به بهبود میزان قند خون بستگی دارد. مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین تر می تواند به کاهش جهش ناگهانی سطح گلوکز خون کمک کند. نتیجه یک مطالعه نیز نشان داد که پاسخ گلیسمی پایین موز قرمز می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. موز قرمز همچنین فعالیت آلفا آمیلاز و α-گلوکوزیداز (آنزیم های دخیل در سنتز گلوکز) را مهار کرده و در این زمینه نقش مهمی دارد.

داشتن خواص آنتی اکسیدانی

موز قرمز سرشار از فنل و ویتامین C است. مطالعه مقایسه ای سه نوع موز فعالیت آنتی اکسیدانی آن ها را نشان داد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند که در غیر این صورت می توانند سبب آسیب سلولی شوند. رادیکال های آزاد بیش از حد می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود و در نهایت خطر اختلالات متابولیک مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش دهد.

موز قرمز حاوی کاروتنوئیدها، آنتوسیانین ها و فلاونول ها می باشد. از طرفی خواص آنتی اکسیدانی موز قرمز را می توان به محتوای بالای کاروتنوئید آن ها نسبت داد. طبق مطالعات، به نظر می رسد موز قرمز حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به موزهای زرد رنگ است.

کاهش دهنده فشار خون

موز قرمز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم نقش مهمی در حفظ فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. افزایش دریافت پتاسیم سبب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون می شود.

فواید موز قرمز؛ بهبود سلامت چشم

موز قرمز سرشار از لوتئین و زآگزانتین است. این کاروتنوئیدها چشم را در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن محافظت می کنند. موز قرمز همچنین حاوی بتاکاروتنوئید است. این ها پیش سازهای ویتامین A هستند و به ویژه هنگامی که از منابع غذایی مصرف شوند، موثرتر می باشند. ویتامین A برای داشتن سلامت بینایی ضروری است. کمبود ویتامین A می تواند منجر به شب کوری شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک اثربخشی ویتامین A موجود در موز قرمز در افزایش سلامت چشم مورد نیاز است.

حمایت از سیستم ایمنی بدن

موز قرمز حاوی چندین آنتی اکسیدان است که می تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشد. آن ها منابع عالی ویتامین C و ویتامین B6 هستند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. از طرفی می تواند خطر عفونت را کاهش می دهد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

به طور سنتی از موز قرمز برای درمان مشکلات گوارشی مختلف از جمله اسهال، نفخ و یبوست استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که محتوای فیبر بالا (یا نشاسته مقاوم) در موز به کاهش حرکات روده نیز کمک می کند. موز به طور کلی دارای خواص پری بیوتیکی است، که می توانند به بهبود سلامت میکروبیوم روده کمک کنند. آن ها باکتری های خوب و مفید را افزایش می دهند که فیبر را به مواد مغذی ضروری تجزیه می کنند. موز قرمز همچنین حاوی الیگوساکارید هایی می باشد که کاهش دهنده التهاب به حساب می آید.

فواید موز قرمز؛ کاهش دهنده وزن

موز قرمز سرشار از فیبر و مواد مغذی است. این ها چربی و کالری نسبتا کمی دارند. از طرفی فیبر حس سیری در افراد را افزایش می دهد که در نهایت سبب کاهش وزن می شود. فیبر همچنین باکتری های روده را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد. با این اوصاف خطر ابتلا به چاقی و سایر بیماری های مرتبط مانند دیابت و اختلالات قلبی عروقی نیز کاهش می یابد. خواص ضد هیپرگلیسمی (کاهش قند خون) و شاخص گلیسمی پایین موز قرمز نیز به آزادسازی مداوم قند در جریان خون کمک می کند. این ویژگی ممکن است تاثیری در کاهش هوس غذایی نیز داشته باشد.

کمک به کاهش ترک نیکوتین

اگرچه شواهد محدود است، اما مواد معدنی مانند منیزیم برای کمک به کاهش علائم ترک نیکوتین موثر می باشد. اما گفته می شود این ماده معدنی به تسکین خلق و خوی بد و استرس، که دو عامل خطر اصلی سیگار کشیدن هستند، کمک می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که کاروتنوئیدهای رژیم غذایی با کاهش مصرف سیگار و سرطان ریه در مردان مرتبط است. با این حال، داده های بیشتری در این زمینه لازم است.

موز قرمز همچنین می تواند مزایای خاصی برای پوست و مو داشته باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری در رابطه با این مزایا مورد نیاز است، اما شواهد تجربی استفاده از آن ها را تایید می کند.

فواید موز قرمز برای پوست و مو

موز قرمز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدها است که از پیری زود رس جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می کند که جزء جدایی ناپذیر ترمیم پوست و مو است.

استفاده موضعی از کلاژن می تواند بافت و رنگدانه پوست را بهبود بخشد. شواهد تجربی نشان می دهد که موز قرمز را می توان برای حالت دادن به مو نیز استفاده کرد.

ماسک روشن کننده پوست

مواد لازم:

یک موز قرمز متوسط، رسیده

عسل (یک قاشق غذاخوری)

دستورالعمل:

یک موز رسیده را را له کرده و عسل را به آن اضافه کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. مخلوط را به طور مساوی روی خود صورت بمالید. بعد از 20 دقیقه صورت خود را بشویید. برای نتیجه بهتر یک بار در روز این کار را تکرار کنید.

فواید موز قرمز؛ ماسک حالت دهنده مو

مواد لازم:

یک موز قرمز متوسط، رسیده

آب لیمو (چند قطره)

روغن زیتون (یک قاشق چایخوری)

ماست (یک قاشق غذاخوری)

دستورالعمل:

همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. روی موها از ریشه تا نوک مو بمالید. بعد از 20 دقیقه صورت خود را بشویید. برای بهبودی کامل هفته ای سه بار از این روش استفاده کنید.

باید گفت

موز قرمز طعمی شبیه به موز معمولی و کمی شبیه به تمشک دارد و دارای فواید فراوانی است. زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هایی هستند که به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کنند. علاوه بر این مصرف موز قرمز به کنترل دیابت، کاهش فشار خون، بهبود سلامت چشم، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود هضم و کاهش وزن کمک می کند. ضمنا، این میوه از پیری زودرس جلوگیری می کند، بافت پوست را بهبود می بخشند و به حالت بخشیدن مو نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد. می توانید موز قرمز را همچون موز معمولی بخورید و حتی آن ها را به دسرها یا دستور پخت های مختلف اضافه کنید.

لینک های مرتبط

موز را با شیر نخورید؛ ۱۰ ترکیب غذایی خطرناک که باید از آن اجتناب کرد

غذاهای شادی آور: بین آنچه می خوریم و احساس می کنیم، ارتباط قوی وجود دارد!

خواص ریواس (رواش)؛ ۱۲ مزیت شگفت انگیز ریواس + عوارض جانبی

خواص عناب؛ ۲۱ مزیت شگفت انگیز عناب + عوارض جانبی

۱۰ فایده شگفت انگیز پوست سیب زمینی (کچالو) برای سلامتی

۱۷ خاصیت شگفت انگیز آب تمر هندی برای سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان