خواص ریواس (رواش)؛ 12 مزیت شگفت انگیز ریواس + عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۱۲, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۱۲, ۱۴۰۱ , , ,
خواص ریواس

از ریواس که در افغانستان به نام چوکری و رواش نیز یاد می شود، به طور گسترده ای در طب سنتی چینی برای تسکین بیماری های مرتبط با معده استفاده می شد. از خواص ریواس یا رواش می توان به ویتامین C موجود در ریواس اشاره کرد که عفونت ‌ها را دفع می ‌کند. ویتامین A و لوتئین نیز سبب تقویت بینایی می شود.

یک وعده ریواس 45 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین K را تامین می کند – این ماده مغذی برای سلامت استخوان ها مهم است. اهمیت ریواس تنها با این موارد اختتام نمی یابد بلکه به درمان این حالات نیز تاثیر گذاری فوق العاده ای دارد. آمریکای شمالی و اروپا برای تقویت سلامت مغز و تقویت استخوان ها کاربرد فراوانی دارد. در حالی که بحث راجع به این موضوع وجود دارد که ریواس سبزی است یا میوه، اما در هر دو صورت فواید زیادی بر سلامت بدن دارد.

بنابراین اگر می خواهید در مورد این مزایا بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

خواص ریواس برای سلامتی چیست؟

ریواس برطرف کننده یبوست

ریواس به رفع یبوست کمک می کند. زیرا ریواس به عنوان یک ملین طبیعی می تواند برای درمان یبوست استفاده شود. مطالعات نشان می دهد که ریواس به دلیل داشتن تانن دارای اثرات ضد اسهالی است. همچنین حاوی سنوزیدها است، ترکیباتی که به عنوان ملین های محرک عمل می کنند. ریواس همچنین حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی است که می تواند سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند.

تقویت کننده استخوان ها

چون ریواس دوز خوبی از ویتامین K را دارا می باشد، در متابولیسم استخوان نقش فوق العاده ای دارد و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. ویتامین K در تشکیل استخوان نیز نقش بسزایی دارد. که در این مورد نتایج یک مطالعه نشان می دهد که ویتامین K موجود در ریواس سبب کاهش خطر شکستگی می شود.

ریواس همچنین منبع مناسبی از کلسیم است (یک فنجان 10 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند). ماده معدنی دیگری که برای سلامت استخوان ها مهم تلقی می گردد.

خواص ریواس؛ تقویت کننده سلامت مغز

ویتامین K موجود در ریواس آسیب عصبی به مغز را محدود می کند – و این می تواند از آلزایمر جلوگیری کند. طبق یک مطالعه، ریواس می تواند به درمان التهاب در مغز کمک کند. به همین دلیل با مصرف ریواس می توان از آلزایمر، سکته مغزی و ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) جلوگیری کرد.

کمک به کاهش وزن

در یک تحقیق مشخص شد که ریواس کلسترول بد را کاهش می دهد و از آن جایی که یک انتخاب غذایی کم کالری است، مطمئنا می تواند یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن باشد. همچنین حاوی کاتچین است، همان ترکیبات موجود در چای سبز که خواص مفیدی بر سلامت دارد. کاتچین ها برای افزایش متابولیسم شناخته شده اند و همچنین به سوزاندن چربی بدن و کاهش وزن کمک می کنند. علاوه بر این ریواس منبع خوبی از فیبر است، یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای کاهش وزن. ریواس به دلیل خاصیت ملین خود به عنوان یک عنصر مهم در برخی از محصولات کاهش وزن استفاده می شود.

خواص ریواس؛ مبارزه با سرطان

یک ماده شیمیایی غلیظ در ریواس که به ساقه های آن رنگ می دهد، می تواند 50 درصد سلول های سرطانی را در عرض 48 ساعت از بین ببرد. با این حال، قبل از این که از آن استفاده کنید، مشورت با پزشک الزامیست. خواص ضد سرطانی ریواس به ویژه در هنگام پخت افزایش می یابد. گفته می شود پختن آن به مدت 20 دقیقه خواص ضد سرطانی آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

کمک به درمان دیابت

برخی تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات موجود در ساقه ریواس می تواند به بهبود سطح قند خون و حتی کاهش کلسترول کمک کند. ترکیب فعال به نام راپونتیسین که برای بیماران دیابتی مفید است.

تقویت سلامت قلب

ریواس برای سلامت قلب فواید فراوانی دارد. این گیاه منبع خوبی از فیبر است و گفته می شود که سطح کلسترول را کاهش می دهد. مصرف فیبر ساقه ریواس کلسترول بد را تا 9 درصد کاهش می دهد. مطالعات دیگر در مورد ترکیبات فعال ریواس نشان داده که این ماده خوراکی از شریان ها در برابر آسیب محافظت می کند. که در غیر آن منجر به بیماری قلبی عروقی می شود. برخی منابع نشان می دهند که ریواس فشار خون را نیز کاهش می دهد.

ریواس می تواند بینایی را بهبود بخشد

اطلاعات کمتری در این مورد وجود دارد. با این حال، ریواس حاوی لوتئین و ویتامین C است که هر دو برای بینایی مزایای فراوانی دارد.

خواص ریواس؛ کمک به سلامت کلیه

یک مطالعه نشان می دهد که چگونه مکمل ریواس می تواند اثرات درمانی در درمان مرحله 3 و 4 بیماری مزمن کلیه داشته باشد. اما از آن جایی که ریواس حاوی مقداری اگزالیک اسید است، سبب ایجاد یا تشدید سنگ کلیه می شود. از این رو، لطفا قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

تسکین علائم PMS

مطالعه دیگری روی ریواس بیان نموده است که گرگرفتگی بدن را تسکین می دهد و این امر به ویژه برای زنان یائسه صادق است. ریواس همچنین حاوی فیتواستروژن است. برخی تحقیقات نشان داده که چنین غذاهایی می ‌توانند به تسکین علائم یائسگی نیز کمک کنند.

ریواس حاوی ویتامین A است. این آنتی اکسیدان طبیعی به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند و علائم پیری (مانند چین و چروک و خطوط ریز) را به تاخیر می اندازد. بنابراین، ریواس با جلوگیری از آسیب سلولی توسط رادیکال های آزاد، پوست شما را جوان و درخشان نگه می دارد.

ریواس یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی است و به محافظت از پوست شما در برابر عفونت های مختلف کمک می کند. ریواس خام، به شکل خمیر، توسط پزشکان برای استفاده موضعی برای عفونت‌ های پوستی مختلف تایید شده است. می توانید ماسکی از ساقه های ریواس درست کنید و به صورت خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. هر روز صبح به صورت مکرر این کار را انجام دهید.

ریواس به عنوان یک رنگ کننده طبیعی مو عمل می کند

ریشه ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالیک اسید است که به موها رنگ قهوه ای روشن یا بلوند می دهد. وجود اگزالیک اسید سبب ماندگاری رنگ مو می شود و به پوست سر نیز آسیبی نمی رساند. حدود سه قاشق غذاخوری ریشه ریواس پودر شده را به دو فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس بگذارید یک شب بماند. صبح مایع را صاف کرده و موهای خود را با این مخلوط آبکشی کنید. حتما از رنگ موی جدیدتان خوش تان می آید.

عوارض جانبی ریواس چیست؟

برای کودکان مضر است

اگرچه ساقه های ریواس حاوی اگزالیک اسید بسیار کمتری هستند، اما برای کودکان زیر 4 سال مضر می باشند. یعنی تا هنوز در مورد مزایای آن برای سلامت کودکان صحبتی نشده است.

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی

ریواس اگر بیشتر از مقدار لازمه در غذاها استفاده شود، برای بدن زنان باردار یا شیرده مناسب نیست.

خواص ریواس؛ تشدید اسهال یا یبوست

مصرف زیاد ریواس می تواند به تشدید شرایطی مانند اسهال و یبوست کمک کند.

سنگ کلیه

به دلیل وجود اگزالیک اسید، ریواس مشکلات سنگ کلیه را تشدید می کند.

مشکلات کبدی

ریواس می تواند برای بیماران مشکلات کبدی مضر باشد و بیماری آن ها را تشدید کند.

خواص ریواس؛ باید گفت

عمدتا طب سنتی چینی از ریواس برای تسکین بیماری های مربوط به معده استفاده می کند. ریواس سرشار از ویتامین های A، C و K است. ضمنا این گیاه به درمان یبوست کمک کرده و سلامت استخوان، قلب و عروق، چشم و کلیه را تقویت می کند. همچنین از پیری زودرس جلوگیری می کند و یک رنگ کننده طبیعی مو به حساب می آید. اما این سبزی ترش مزه می تواند برای کودکان و زنان باردار یا شیرده مضر باشد. همچنین می تواند سنگ کلیه و مشکلات کبدی را در افراد مستعد تشدید کند. به یاد داشته باشید که برگ های ریواس سمی هستند – و باید از خوردن آن ها اجتناب شود. با این وجود، مصرف متوسط ​​ریواس می تواند فواید مهمی برای شما به ارمغان بیاورد.

لینک های مرتبط

فواید آب کرفس؛ ۱۳ مزیت فوق العاده از سلامت پوست تا افزایش باروری مردان

عجیب ترین عوارض جانبی غذاها؛ از تورم انگشت ها تا تغییر رنگ و بوی ادرار

۶ غذای طبیعی برای کاهش سطح تستوسترون در زنان

خواص روغن آفتابگردان؛ ۷ فایده شگفت انگیز + عوارض جانبی

فواید نان قهوه ای؛ ۸ دلیل که باید نان قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید

فواید پودر شنبلیله؛ ۲۳ مزیت شگفت انگیز آن برای پوست، مو و سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *