جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2.9
(11)

سطح تستوسترون خود را با چند غذای خوشمزه و مقوی کنترل کنید. هر زمان که کلمه تستوسترون را می شنوید، ناخودآگاه به مردان فکر می کنید. حتی اگر به عنوان یک هورمون جنسی مردانه در نظر گرفته می شود، در اندام های تناسلی زنان نیز تستوسترون تولید می شود. اگر چه سطوح بهینه تستوسترون به عملکردهای اصلی بدن کمک می کند، اما زمانی که تستوسترون بیش از حد در بدن ترشح شود، منجر به ایجاد مشکلات می گردد. برای همین کاهش سطح تستوسترون در زنان با غذا امکان پذیر است. تغییرات در سطح تستوسترون با شرایط سلامتی مانند دیابت نوع 2 و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط است. ما نیز در این مطلب به همین موضوع پرداخته ایم، بنابراین با ما همراه باشید.

کاهش سطح تستوسترون در زنان

عملکرد تستوسترون در بدن زن چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که تستوسترون همراه با استروژن برای سلامت استخوان، سلامت روان و عملکرد شناختی ضروری است. در مردان، سطح نرمال تستوسترون بین 264 تا 916 نانوگرم در دسی لیتر در نظر گرفته می شود. در حالی که در زنان بین 15 تا 46 نانوگرم در دسی لیتر است. حفظ سطح نرمال تستوسترون برای حفظ توده عضلانی، عملکرد جنسی و قدرت بدنی ضروری است. سطوح بالای تستوسترون در زنان با مجموعه علائم خاص خود همراه است.

علائم تستوسترون بالا در زنان

سطوح بالای تستوسترون در زنان می تواند منجر به علائمی شود که بر سلامت کلی آن ها تاثیر می گذارد. مثل:

رشد بیش از حد موهای صورت، آکنه، پریودهای نامنظم، آلوپسی آندروژنیکریزش مو، آکانتوز نیگریکانس – لکه های تیره پوست، تشدید پرخاشگری. در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، با پزشک خود مشورت کنید. سطوح بالای تستوسترون می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

علل احتمالی سطح تستوسترون بالا در زنان

بیماری های هورمونی مختلف می تواند سبب تغییرات هورمونی در زنان شود. بعضی از آن ها قرار زیر هستند:

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)

افزایش سطح تستوسترون و پروژسترون با هیپرپلازی مادرزادی آدرنال مرتبط است. این گروهی از اختلالات ژنتیکی است که بر غدد آدرنال شما تاثیر می گذارد و هورمون هایی مانند کورتیزول و تستوسترون ترشح می کنند. افراد مبتلا به CAH فاقد یکی از آنزیم‌های لازم برای تنظیم این هورمون‌ها هستند که می‌ تواند منجر به تستوسترون بیش از حد شود.

هیرسوتیسم

مطالعات نشان می دهد که هیرسوتیسم یا موهای زائد صورت در زنان می تواند سبب افزایش سطح تستوسترون در بدن شود. هیرسوتیسم وضعیتی است که منجر به رشد موهای زبر و تیره روی صورت، سینه و پشت زنان می شود. و دلیل آن تولید بیش از حد هورمون های مردانه مانند تستوسترون می باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

مطالعات نشان می دهد که هیپرآندروژنیسم یا سطوح بالای تستوسترون یکی از علائم بارز سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این سندرم یک اختلال هورمونی است که با تخمدان های بزرگ با کیست های کوچک و پریودهای نامنظم مشخص می شود.

در حالی که عوامل متعددی در تنظیم تستوسترون دخیل هستند، اما یک رژیم غذایی سالم کلیدی برای کنترل سطح تستوسترون مهم است.

بهترین غذا برای کاهش تستوسترون در زنان

در این مطلب با غذاهایی آشنا می شوید که ممکن است به کاهش سطح تستوسترون شما کمک کند.

محصولات مبتنی بر سویا

تحقیقات نشان می دهد که مصرف محصولات سویا به طور منظم سبب کاهش سطح تستوسترون شود. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر پروتئین سویا بر هورمون های تولید مثل در مردان انجام شده است. نتایج نشان داده که مصرف پروتئین سویا به مدت 54 روز سطح تستوسترون را در زنان کاهش داده است.

کاهش سطح تستوسترون در زنان؛ نعناع

از نعناع بیشتر برای تسکین بیماری های معده استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که نعناع سبب کاهش سطح تستوسترون نیز می شود. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر چای نعناع بر روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است. در این تحقیق نیز پس از 30 روز، محققان دریافتند که مصرف این چای کاهش قابل توجهی سطح تستوسترون را به همراه دارد.

ریشه شیرین بیان

شیرین بیان با داشتن خواص دارویی فوق العاده اش سال ها است که به عنوان یک دارو در طب سنتی استفاده می شود. اخیرا مطالعات نشان داده اند که ریشه شیرین بیان اساسا بر سطح هورمون در بدن تاثیر می گذارد. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر شیرین بیان بر سطح تستوسترون سرم زنان سالم در طول دوره قاعدگی انجام شد. این مطالعه کاهش قابل توجهی سطح تستوسترون سرم در زنان را در ماه اول نشان داده بود.

دانه کتان

دانه کتان در کاهش سطح تستوسترون نقش دارد. یک مطالعه که روی مردان مبتلا به سرطان پروستات انجام شده بود. به آن ها در این تحقیق توصیه شد که به مدت 34 روز از رژیم غذایی کم چرب و مکمل دانه کتان استفاده کنند. نتایج حاکی از کاهش چشم گیر در سطح تستوسترون تام و سرمی بود.

کاهش سطح تستوسترون در زنان؛ چای

برخی شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن چای بر سطوح تستوسترون در بدن می تواند تاثیر بگذارد. مطالعه ای برای مشاهده اثرات چای نعناع بر سطح تستوسترون زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شد دو بار در روز به مدت یک ماه، چای نعناع بنوشند. پس از 30 روز، کاهش قابل توجهی در سطح تستوسترون تام و آزاد شرکت کنندگان در این تحقیق مشاهده شد.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش سطح آندروژن در زنان مرتبط است. مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر مکمل های امگا 3 بر زنان دارای اضافه وزن مبتلا به PCOS انجام شد. به زنان 3 گرم مکمل امگا 3 یا دارونما به مدت 8 هفته داده شد تا مصرف کنند. نتایج نشان داد، زنانی که مکمل‌ های امگا 3 مصرف می ‌کردند سطوح پایین ‌تری از تستوسترون را نسبت به گروه دارونما نشان دادند. با این حال مطالعات بیشتری برای درک ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 و سطح تستوسترون مورد نیاز می باشد.

نقش ها و اثرات تستوسترون

تستوسترون همراه با استروژن به بهبود عملکرد شناختی، سلامت استخوان و سلامت روان کمک می کند. بنابراین، حفظ سطوح بهینه این هورمون برای عملکرد جنسی و توده عضلانی زنان ضروری است.

باید گفت

تستوسترون که یک هورمون مردانه است، اما به مقدار کم در تخمدان ها و غدد فوق کلیوی زنان نیز تولید می شود. در حالی که سطوح سالم تستوسترون برای عملکردهای بدن ضروری است، اما اگر این سطوح افزایش یابد با بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و هیپرپلازی مادر زادی آدرنال مرتبط می باشد. بنابراین باید گفت داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی مانند دانه کتان و محصولات مبتنی بر سویا می تواند به کاهش تستوسترون در زنان کمک کند.

لینک های مرتبط

۲۰ بهترین مواد غذایی برای افزایش تستوسترون در مردان

نشانه های بالا بودن تستوسترون: ۲۸ نشانه تستوسترون بالا در مردان و زنان

علائم کمبود تستوسترون: ۹ نشانه پایین بودن تستوسترون در مردان

۸ بهترین راهکار طبیعی برای افزایش میزان تستوسترون

افزایش قدرت باروری زنان و مردان با ۱۵ روش طبیعی

۱۲ رازی که مردان هرگز به زنان نمی گویند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 11

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان