خواص برنج قرمز: فواید برنج قرمز برای سلامتی بدن + عوارض جانبی

توسطپناه امینی

شهریور ۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۸, ۱۴۰۱ ,
خواص برنج قرمز

حتما در مورد برنج قهوه ای، برنج سفید و حتی برنج سیاه شنیده اید که همگی ارزش غذایی بالایی دارند. اما ما در این مطلب راجع به خواص برنج قرمز صحبت می کنیم که دارای ارزش غذایی بالایی است. این برنج فواید فراوانی برای سلامتی دارد. ویژگی های برنج قرمز سبب شده تا از محبوبیت بیشتری در میان سایر انواع برنج ها برخوردار باشد. بنابراین اگر می خواهید در آن مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

برنج قرمز چیست؟

برنج قرمز، یکی از انواع مختلف برنج است که رنگ قرمز خود را از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین دریافت می کند. این ترکیبی است که در چندین سبزی با رنگ بنفش و قرمز نیز یافت می شود. برنج قرمز در چند سال اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است.

خواص برنج قرمز

  • برنج قرمز سرشار از آهن و فیبر است و همچنین به کاهش التهاب در بدن نیز کمک می کند.
  • فشار خون را کاهش می دهد و سطح کلسترول خون را کنترل می کند. که یکی از گزینه های غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت و مشکلات قلبی به حساب می آید.
  • برنج قرمز برای کاهش وزن یک گزینه عالی است. حتی اگر رژیم داشته باشید، می توانید آن مصرف کنید. به این دلیل که روند هضم برنج قرمز طولانی تر است. بنابراین به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. همچنین چربی آن صفر است.
  • این نوع برنج قرمز می تواند از پوکی استخوان، آرتریت و سایر بیماری های استخوانی جلوگیری کند، زیرا دارای منیزیم و کلسیم می باشد که برای سلامت استخوان ها ضروری هستند.
  • برنج قرمز منبع خوبی از فیبر (هم محلول و هم نامحلول) است که به آسانی حرکت روده و تقویت هضم کمک می کند. فیبر در کنترل یبوست و اسهال نیز تاثیر دارد.
  • مصرف برنج قرمز سبب می شود تا 23 درصد از ویتامین B6 مورد نیاز بدن تامین شود. به تنظیم تولید سروتونین و گلبول های قرمز کمک می کند.
  • خوردن برنج قرمز به ویژه برای کسانی که از کمبود آهن رنج می برند یا کم خون هستند مفید است. علاوه بر مکمل هایی که مصرف می کنید، شاید بخواهید برنج قرمز را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا منبع غنی از آهن است. یک وعده 100 گرمی از این برنج حاوی حدود 5.5 میلی گرم آهن است.

برنج قرمز برای دیابت مفید است

سطح بالای قند خون در دیابت می تواند بر بینایی و کلیه ها تاثیر بگذارد و همچنین منجر به بیماری های قلبی شود. غذاهای با GI پایین به کنترل سطح قند کمک می کنند. که این خاصیت آن ها را به گزینه ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است. همچنین باید گفت برنج قرمز دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است.

مفید برای پوست

برنج قرمز دارای آنتوسیانین است که از علائم پیری زودرس و آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. زیرا آنتوسیانین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

عوارض برنج قرمز

برخی از انواع برنج قرمز حاوی عنصری به نام سیترینین هستند که به کلیه ها آسیب می رساند. و این یکی از بزرگترین عوارض جانبی برنج قرمز است.

امیدواریم اکنون بدانید که برای اطمینان از تنوع در رژیم غذایی خود، چه چیزهایی را در منوی غذایی خود بگنجانید. برنج قرمز یک انتخاب عالی برای خوردن غذای سالم تر است. این ماده غذایی همه کاره سرشار از فیبر رژیمی است و برای مشکلات دستگاه گوارشی بسیار توصیه می شود. بر خلاف سایر انواع برنج، برنج قرمز دارای شاخص گلیسمی پایینی است که از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند. اما مراقب برنج قرمز نپخته باشید زیرا سبب آسیب به کلیه می شود. از پزشک خود بپرسید که کدام نوع برنج برای سلامت شما مناسب تر است.

لینک های مرتبط

مزایای سلامتی برنج قهوه ای + عوارض جانبی

معجزه آرد برنج برای داشتن زیبایی خیره کننده

فواید آب برنج برای پوست:نحوه استفاده از آب برنج برای داشتن صورتی درخشان

شالیکوبی چیست؟ آشنایی با شالیکوبی و مراحل تبدیل شلتوک به برنج سفید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *