فواید پودر شنبلیله؛ 23 مزیت شگفت انگیز آن برای پوست، مو و سلامتی

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۶, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۶, ۱۴۰۱ , , ,
چگونه تخم شنبلیله را مصرف کنیم؟

از تنظیم فشار خون گرفته تا درمان یبوست، می توان در بین فواید پودر شنبلیله برای سلامتی بدن آن را یافت. شنبلیله به دلیل خواص دارویی و درمانی خود شناخته شده است. اما پودر شنبلیله به دسترسی آسان و راحت تر، کمک می کند. ضمنا این پودر در کنار بهبود متابولیسم گوارشی، برای سلامت پوست و مو نیز مفید است. در حالی که به راحتی در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد، می توانید پودر شنبلیله را در خانه نیز با آسیاب کردن کامل دانه های شنبلیله درست کنید. خب، اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید پودر شنبلیله برای سلامتی

کمک به بهبود سلامت قلب و عروق

پودر دانه های شنبلیله برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید است. این ادویه حاوی گالاکتومانان، گروهی از پلی ساکاریدهای طبیعی (فیبر محلول) است که به بهبود عملکرد قلب کمک می کند. خطر حمله قلبی را نیز کاهش می دهد.

کنترل فشار خون

شنبلیله پتاسیم بالا و سدیم کمی دارد. بنابراین، پودر دانه ها می توانند فشار خون را کنترل و ضربان قلب را به طور موثر تنظیم کنند.

فواید پودر شنبلیله؛ کاهش کلسترول

هنگامی که صحبت از مبارزه با کلسترول در حال افزایش پلاسما می شود، پودر شنبلیله به عنوان یک راه حل عالی، پیشنهاد می شود. زیرا می تواند سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “کلسترول بد”) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، به عنوان یک عامل مسدود کننده کلسترول استفاده می شود.

کنترل دیابت

افراد دیابتی می توانند از پودر شنبلیله استفاده کنند. گالاکتومانان موجود در این ادویه می ‌تواند سرعت جذب قند در جریان خون را کاهش دهد. علاوه بر این، تقریبا تمام اسیدهای آمینه ضروری که می توانند تولید انسولین را تحریک کنند را شامل می شود. هر دوی این ها در کنترل دیابت موثر هستند.

درمان مشکلات گوارشی

دانه های شنبلیله تاثیر مثبت و عمیقی بر سیستم گوارشی دارند. می تواند مواد سمی را از بدن دفع کند و آن را تمیز نگه دارد که در نهایت منجر به هضم بهتر می شود.

درمان یبوست

یبوست مزمن را می توان با پودر دانه شنبلیله نیز درمان کرد. همان طور که مشکل سوء هاضمه را درمان می کند به حرکت آسان تر و منظم روده نیز کمک می کند. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است که به یبوست نیز کمک می کند.

فواید پودر شنبلیله؛ درمان سوزش سر دل

دانه های شنبلیله وقتی به صورت پودر خورده می شوند، پوششی محافظ روی دیواره داخلی معده و همچنین روده ایجاد می کنند و هم زمان بافت های ملتهب را تسکین می دهند. در نتیجه تحت تاثیر ترشح اسیدی قرار نمی گیرد و دچار زخم معده نمی شوید. همچنین برای درمان سوزش سر دل و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) مفید است.

مفید برای بیماران کم خون

پودر شنبلیله به دلیل غنی بودن از آهن، داروی خوبی برای بیماران کم خون است. می تواند میزان هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون (RBC) را افزایش دهد و به درمان کم خونی کمک کند.

فواید پودر شنبلیله؛ سرطان روده بزرگ

دانه شنبلیله حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است. برخی از آن ها (موسیلاژ اگزوپلی ساخارید، گلیکوزید ساپونین و غیره) به مواد سمی موجود در غذاهای مصرفی وصل شده و آن ها را از بدن دفع می کند. از غشای مخاطی روده بزرگ محافظت می کند و از سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می کند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

پودر شنبلیله یکی از موثرترین دارو طبیعی برای مشکلات سلامت زنان، به ویژه برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. این ماده مملو از دو ترکیب شیمیایی به نام‌های ایزوفلاون (نوع خاصی از فیتواستروژن) و دیوسژنین (یک ساپونین استروئیدی) است. که در طول دردهای قاعدگی سبب ایجاد احساس راحتی و آرامش می شود. علائم رایج یائسگی مانند گرگرفتگی بدن، نوسانات خلقی و غیره را نیز می توان با آن کاهش داد.

فواید پودر شنبلیله؛ تقویت شیردهی

محتوای دیوسژنین موجود در این ادویه به افزایش شیر در زنان شیرده می شود. از این رو، پودر شنبلیله برای مادران، به خصوص مادران دارای نوزاد تازه متولد شده ضروری است.

کاهش درد زایمان

شنبلیله می تواند درد زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، و با تحریک انقباضات ماهیچه های رحم، روند زایمان را آسان تر کند.

حفظ تعادل هورمونی

همان طور که قبلا گفته شد، برخی از مواد شیمیایی موجود در شنبلیله دارای خواصی مانند استروژن هستند. آن ها به حفظ تعادل هورمونی و بزرگ شدن سینه در زنان کمک می کنند.

درمان تب

پودر شنبلیله برای درمان تب بالا و بیماری های تنفسی نیز مفید است. تاثیر فوق العاده ای در تسکین گلودرد و سرفه مزمن دارد.

فواید پودر شنبلیله برای پوست

کاهش التهاب پوست

دانه های شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی هستند. از این رو، پودر آن ها سبب کاهش التهاب پوستی ناشی از زخم، اگزما، سوختگی و غیره می شود و روند بهبود را تسریع می بخشد.

فواید پودر شنبلیله؛ کاهش علائم پیری

پودر شنبلیله داروی طبیعی ضد پیری است. از آن جایی که سرشار از نیاسین یا ویتامین B3 است، سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم کرده و سلول های جدید را بازسازی می کند. که در نهایت به از بین بردن چین و چروک، لکه های پیری پوست، خطوط ریز و غیره کمک می کند.

کمک به درخشش طبیعی پوست

پودر شنبلیله را می توان به عنوان یک اسکراب خانگی عالی برای صورت استفاده کرد. استفاده منظم از آن می ‌تواند با از بین بردن سلول ‌های مرده و کاهش جوش ‌های سرسیاه، به پوستی درخشان و طبیعی منجر شود.

کاهش چربی پوست صورت

هنگامی که این پودر در پک صورت یا ماسک صورت استفاده شود، می تواند چربی پوست ما را کاهش دهد و آن را از آکنه پاک کند.

فواید پودر شنبلیله برای مو

درمان شوره سر

پودر شنبلیله یکی از موثرترین راه حل برای درمان شوره سر است.

کنترل ریزش مو

این پودر یک درمان طبیعی و خانگی برای کنترل ریزش مکرر مو به حساب می آید. زیرا می تواند مشکلات مختلف مربوط به فولیکول های مو را مهار کند و به تقویت ریشه مو کمک کند.

فواید پودر شنبلیله؛ درمان طاسی سر

از آن جایی که حاوی مقدار زیادی پروتئین و همچنین اسید نیکوتینیک است، تا حد زیادی به تحریک رشد مو کمک می کند. از این رو، پودر شنبلیله به عنوان یک درمان عالی برای طاسی سر استفاده می شود.

کمک به درخشندگی موها

این ادویه حاوی یک عنصر امولسیون کننده به نام “لسیتین” است. موها را حالت می دهد، درخشندگی طبیعی آن را حفظ می کند و به براق شدن موها نیز کمک می کند.

ترمیم موهای آسیب دیده

می توانید پوست سر و موهای خشک خود را با پودر شنبلیله درمان کنید. قدرت مرطوب کنندگی یا حالت دهنده طبیعی این ماده برای از بین بردن خشکی و ترمیم موهای آسیب دیده مفید است. بنابراین، به راحتی و با استفاده منظم از آن، می توانیم درخشندگی را به موهای خود برگردانیم.

فواید پودر شنبلیله؛ باید گفت

پودر شنبلیله مجموعه ای از فواید را برای پوست، مو و سلامتی به ارمغان می آورد. این پودر برای سلامت قلب و عروق مزایای بسیار زیادی دارد، فشار خون را کنترل می کند، کلسترول را کاهش می دهد، به کنترل مشکلات گوارشی، یبوست و کم خونی کمک می کند. خطر سرطان را کاهش داده و برای تسکین درد زایمان اثربخشی فوق العاده ای دارد. همچنین برای زنان شیرده مفید است. این پودر برای پوست و مو نیز مزایای بینظیری دارد. سعی کنید این پودر را در رژیم غذایی، روتین مراقبت از پوست و موی خود قرار دهید تا از فواید آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

درمان های خانگی خارش ژوک؛ ۱۳ درمان طبیعی بی نظیر برای خارش ژوک

فواید آناناس؛ ۸ مزیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی بدن

۲۰ بهترین ترفند برای متوقف کردن احساس گرسنگی مداوم

فواید انجیر؛ ۲۸ مزیت شگفت انگیز انجیر برای پوست، مو و سلامت بدن

فواید ماست؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز ماست برای پوست و مو

آجیل ابر غذای جدید؛ ۱۰ آجیل فوق العاده که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *