دانستنی ها؛ باید ها و نباید ها در مورد عسل و انواع آن

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۶, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۶, ۱۴۰۱ , , ,
کاربردهای درمانی عسل درمان خانگی ورم معده

با انواع مختلف این شیرین کننده طبیعی آشنا شده و از تمام مزایای آن بهره مند شوید. انواع مختلفی از عسل بسته به ترکیب غذایی، رنگ، منابع، روش های فرآوری و کاربردهای درمانی عسل در بازار موجود است. در واقع، عسل برای قرن ها به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز هم توسط بسیاری بر شکر ترجیح داده می شود. بنابراین برای دانستن بیشتر راجع به این موضوع با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

کاربردهای درمانی عسل

انواع مختلف عسل چیست؟

بر اساس بافت آن، عسل می تواند مایع، دانه ای، خامه ای، تکه ای و یا می تواند به شکل فرآوری نشده (به نام عسل شانه) باشد.

بسته به سطح فرآوری، عسل را می توان دوباره به دو شکل خام و پاستوریزه تقسیم کرد. عسل خام، قبل از ارسال برای هر گونه اصلاح، مستقیماً از شانه استخراج می شود. بالاترین ارزش درمانی را دارد. عسل پاستوریزه پس از حرارت دادن و صاف کردن آن به دست می آید تا از آلودگی های باکتریایی یا قارچی خلاص شود.

طبقه بندی دیگر عسل بر اساس منبع شهد است. عسل تولید شده توسط زنبورهایی که از یک گونه گل شهد می نوشند، عسل تک گلی است. اما اگر شهد از بیش از یک گونه گل باشد، آنگاه عسل چند گلی است. این نوع عسل های گلدار مملو از مواد شیمیایی گیاهی فعال هستند و با یکدیگر تفاوت دارند. نگاهی به آنچه که هر گونه تک گل دارد.

کاربردهای درمانی عسل مانوکا

عسل مانوکا توسط زنبورهایی تولید می شود که از گل های بوته مانوکا نیوزلند (Leptospermum scoparium) تغذیه می کنند. حاوی غلظت بالایی از متیل گلیوکسال (MGO) و دی هیدروکسی استون است که ممکن است عامل فعالیت ضد باکتریایی آن باشد. استفاده از عسل مانوکا روی زخم ها سبب تحریک تشکیل سلول های خونی جدید و رشد سلول های فیبروبلاست و اپیتلیال می شود. این عسل دارای فعالیت بالقوه ترمیم زخم (آسیب پذیر) است.

سرشار از ویتامین های B1، B2، B3، B5 و B6 و اسیدهای آمینه لیزین، پرولین، آرژنین و تیروزین است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، روی و سدیم است.

عسل یونجه

عسل یونجه یا لوسرن که از گل‌های یونجه (Medicago sativa) به دست می ‌آید به دلیل اثرات پربیوتیکی معروف است. دارای فروکتولیگوساکاریدهایی است که باکتری های روده را تقویت کرده و هضم را بهبود می بخشد. مصرف منظم عسل یونجه می تواند کم خونی، دیابت و تب (عامل ضد تب) را درمان کند. وافل گرم، کلوچه، پنیر یا ماست را با عسل یونجه امتحان کنید.

کاربردهای درمانی عسل اکالیپتوس

عسل تک گل مشتق شده از گلهای اکالیپتوس (Eucalyptus rostrata) دارای لوتئولین، کامپفرول، کورستین، میریستین و اسید الاژیک است. این عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد التهاب عمل می کند. عسل اکالیپتوس دارای سدیم، پتاسیم، منگنز، منیزیم، آهن، مس و روی است. این عسل به ویژه برای کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مفید است.

عسل اقاقیا

عسل اقاقیا یک عسل کم رنگ و مایع شیشه مانند است که توسط زنبورهایی تولید می شود که از گل های اقاقیا تغذیه می کنند. حاوی ویتامین های A، C و E، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری و آمینه است. عسل اقاقیا دارای اثرات محافظت کننده کبد و محافظت از کلیه است. مصرف خوراکی و موضعی اقاقیا خاصیت تکثیر کنندگی بافت و آسیب پذیری (ترمیم زخم) را بعهده دارد. همچنین خواص درمانی موثر عسل اقاقیا را در آسیب های قرنیه (چشم) نشان می دهد. این نوع عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، محافظ DNA و آنتی اکسیدان نیز می باشد.

عسل گندم سیاه

عسل گندم سیاه (به ویژه Fagopyrum esculentum) دارای خواص باکتری کشی بالایی است. انواع عسل گندم سیاه از کانادا می توانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به چند دارو (MRSA) و سایر پاتوژن های بدنام را از بین ببرند. عسل گندم سیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فراوانی ریزمغذی ها و درشت مغذی ها می تواند از بدن و DNA شما در برابر استرس های شیمیایی یا اکسیداتیو محافظت کند، بهتر از عسل مانوکا.

عسل شبدر

باید گفت عسل شبدر (از گونه Trifollum) یکی از بی خطرترین عوامل ضد باکتریایی رژیمی است که می توانید دریافت کنید. برخلاف مانوکا، این عسل متیل گلیوکسال ندارد و برای اثر ضد باکتریایی خود به پراکسید هیدروژن نیاز ندارد. بنابراین، یک عامل ضد میکروبی با طیف وسیع نیست.

عسل شبدر همراه با پپتیدهای ضد میکروبی مشتق شده از زنبور عسل دارای ترکیبات فنلی منحصر به فردی است. این‌ ها می توانند مسئول فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی خاص علیه گونه های سودوموناس، باسیلوس، استافیلوکوکوس باشند.

عسل مریم گلی

یکی از انواع عسل تیره و غلیظ تر، عسل مریم گلی به دلیل خواص شیرین کنندگی و آنتی اکسیدانی بیشتر خود شناخته شده است. عسل مریم گلی کالیفرنیایی به خاطر عطر و طعمش معروف است. دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، خلط آور و گوارشی نیز می باشد. این نوع عسل ممکن است دیابت را نیز کنترل کند.

عسل اسطوخودوس

عسل اسطوخودوس سرشار از ترکیبات فنلی، اسیدهای آمینه، قندها و آنزیم های ضروری است. به لطف این عناصر زیست فعال، دارای فعالیت ضد قارچی قوی علیه گونه های کاندیدا نیز است. اگرچه به اندازه عسل مانوکا نیست. عسل اسطوخودوس نیز به دلیل ویتامین C، کاتالاز و فلاونوئیدها دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی است. برای درمان زخم پا و سایر عفونت های قارچی روی پوست استفاده می شود.

کاربرهای درمانی عسل رزماری

عسل رزماری از Rosmarinus officinalis تولید می شود و در کشورهای اروپایی کاربرد فراوانی دارد. سرشار از کامفرول، یک آنتی اکسیدان است. از عسل رزماری می توان در امولسیون ها و لوازم آرایشی برای حفظ رطوبت پوست استفاده کرد. بر علاوه عسل رزماری به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی با ارزش درمانی بالا مورد استفاده قرار گیرد.

عسل جامون

عسل جامون (Syzygium cumini) به دلیل فعالیت ضد هیپوکسیک معروف است. دوز خاصی از این عسل را می توان به صورت موضعی برای درمان قانقاریای مرگبار فورنیه استفاده کرد.

از آنجایی که فشار اسمزی و ویسکوزیته بالایی دارد، از رشد میکروبی جلوگیری می کند و در صورت استفاده در نواحی آسیب دیده منجر به بهبودی زخم می شود. این لیست از 10 گونه عسل تک گل بود. بدیهی است که هر گونه دارای یک ویژگی خاص است. شما می توانید به طور جهانی از عسل برای تمیز کردن و پانسمان زخم های خود، درمان سرفه خشک یا افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن خود استفاده کنید.

باید گفت

عسل یک شیرین کننده طبیعی با مشخصات غذایی غنی و خواص دارویی است. شما می توانید انواع مختلفی از عسل را در بازار پیدا کنید، بر اساس تجزیه غذایی، رنگ، روش های فرآوری و منابع آنها. مانوکا، یونجه، اکالیپتوس، اقاقیا و گندم سیاه از انواع مهم عسل هستند. علاوه بر این، می توانید عسل دانه بندی شده، مایع، خامه ای یا فرآوری نشده را نیز دریافت کنید. هر نوع عسل بر اساس ترکیب بیوشیمیایی خود دارای بافت و طعم منحصر به فردی است. از این رو، قبل از خرید، تغذیه و تجزیه شیمیایی عسل مورد علاقه خود را بررسی کنید.

لینک های مرتبط

فواید ترکیب انار و عسل: معجزه طبیعت برای سلامت جسم و روح

فواید درمانی ترکیب سیر و عسل: اگر هر روز صبح، یک قاشق عسل و سیر بخورید….

۵ بهترین فواید درمانی ترکیب محلب و عسل برای کاهش دردهای استخوانی و مفصلی

….ترکیب زنجبیل و عسل و لیمو را اگر هر روز به صورت مرتب مصرف کنید

درمان سرفه با عسل و تربچه سیاه که باید آن را امتحان کنید

آیا در مورد عوارض جانبی زیره سبز می دانستید؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *