آلودگی صوتی بر سلامت روان؛ چگونه آلودگی صوتی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۴, ۱۴۰۱ , ,
آلودگی صوتی بر سلامت روان

آلودگی اتمسفر تنها تهدید برای موجودات زنده در سیاره ما نیست. بلکه آلودگی صوتی تهدید دیگری است که باید نگران آن باشیم. آلودگی صوتی در حال حاضر یکی از خطرناک ترین تهدیدات زیست محیطی برای سلامت عمومی است. آلودگی صوتی بر سلامت روان تاثیر دارد، نه تنها خطرناک است بلکه منجر به مرگ زودرس نیز می شود. در بسیاری از کشور های دنیا بسیاری افراد از اثر آلودگی صوتی جان شان را از دست می دهند. بنابراین، اگر برای تان مهم است تا در این مورد بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی صوتی صدای بلند، ناخواسته و بیش از حد است که اثرات مضری بر سلامت انسان و محیط زیست دارد. انواع مختلفی از آلودگی صوتی معمولا در داخل تأسیسات صنعتی و محل کار مختلف تولید می شود. همچنین از بزرگراه ها، هواپیماها، ترافیک راه آهن و فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز در فضای باز تولید می شود.

آلودگی صوتی خودرو یکی از انواع اصلی آلودگی صوتی است. سبب مشکلات مختلف سلامتی برای حیات وحش و انسان چه در دریا و چه در خشکی ایجاد می شود. از کنسرت های آوازخوان ها گرفته تا سر و صدای ترافیک، این ها صداهای بلند یا غیرقابل پیشگیری است که سبب استرس، کاهش شنوایی و فشار خون بالا می شود. برای حیوانات دریایی مثل دلفین ها و نهنگ ها سر و صدای کشتی‌ها و فعالیت ‌های انسانی در دریاها و اقیانوس‌ها بسیار مضر است که برای بقا به پژواک وابسته می شوند.

آلودگی صوتی بر سلامت روان؛ منابع و علل

علل و منابع متعددی برای آلودگی صوتی وجود دارد. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

صنعتی شدن

بسیاری از صنایع، از ماشین آلات عظیمی استفاده می کنند که قادر به تولید مقدار قابل توجهی صدا هستند. به غیر از این ماشین ها، تجهیزات مختلفی مانند ژنراتور، آسیاب و فن های اگزوز نیز صدای زیادی ایجاد می کنند. احتمالا می دانید که کارگران و کارکنان این گونه صنایع و کارخانه ها از مناطق مسکونی خیلی دور هستند تا به کاهش صدا کمک کنند. با این حال، قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی برای مدت طولانی در نهایت به شنوایی آن ها حتی پس از انجام چنین اقدامات احتیاطی آسیب می رساند.

آودگی صوتی بر سلامت روان؛ برنامه ریزی شهری ضعیف

برنامه ریزی شهری ضیف در اکثر کشورهای در حال توسعه دلیل اصلی آلودگی صوتی است. زندگی خانواده های پرجمعیت در فضاهای کوچک، خانه های شلوغ، دعوا بر سر امکانات اولیه، مانند پارکینگ و ترافیک، منجر به آلودگی صوتی و اختلال در محیط اجتماعی می شود. در محیط های شهری، آلودگی صوتی زمانی ایجاد می شود که ساختمان های صنعتی و املاک مسکونی در نزدیکی هم باشند. در چنین شرایطی، سر و صدای ناشی از املاک صنعتی رفاه ساکنان مجاور را به خطر می اندازد. این سر و صداها نه تنها بر خواب و ساعات استراحت تأثیر می گذارد، بلکه تأثیرات مضری بر رشد و سلامت کودکان دارد.

رویدادهای اجتماعی

آلودگی صوتی ناشی از رویدادهای اجتماعی در اول فهرست قرار دارد. چنین آلودگی هایی می تواند ناشی از سروصدای یک جشن ازدواج، یک مهمانی، یک مکان عبادت و غیره باشد. به این دلیل که مردم هیچ توجهی به قوانین ندارند و در نهایت مزاحمت ایجاد می کنند. در ابتدا، ممکن است خیلی آزاردهنده به نظر نرسد. اما با گذشت زمان، سر و صدای تولید شده اثرات نامطلوب بر روی توانایی شنوایی افراد می گذارد.

آلودگب صوتی بر سلامت روان؛ حمل و نقل

تعداد زیادی خودرو در جاده ها، قطارهای زیرزمینی و هواپیماهایی که بر فراز مناطق مسکونی پرواز می کنند، سر و صدای زیادی تولید می کنند. این صداهای بلند منجر به وضعیتی می شود که در آن فرد ممکن است به درستی نشنود.

فعالیت های ساختمانی

همچنین فعالیت‌های ساختمانی مانند ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها، سدها، ایستگاه‌های پل هوایی، ایستگاه‌های جاده‌ای و جاده‌ها تقریبا در هر نقطه از جهان انجام می شود. این فعالیت ‌ها هر روز انجام می شوند، زیرا ما به پل ‌ها، ساختمان ‌ها و امکانات بیشتری نیاز داریم تا افراد بیشتری را در خود جای دهند. با این حال، در حالی که این امر تا حدی به ما کمک می کند، در دراز مدت، سر و صدای ناشی از چنین فعالیت های ساختمانی، توانایی شنوایی افرادی را که دائما در معرض این نوع صدا قرار می گیرند، به خطر می اندازد.

کارهای خانه

همه ما توسط ابزارهایی احاطه شده‌ایم که در زندگی روزمره خود به شدت به آن ها وابسته ایم. دستگاه هایی مانند تلویزیون، موبایل، زودپز، آسیاب میکسر، جاروبرقی، خشک کن، ماشین لباس شویی، کولر و تهویه مطبوع به میزان قابل توجهی در میزان صدای تولید شده نقش دارند. شاید عادی به نظر برسد اما این سرو صدا ها در نتیجه کیفیت زندگی محیطی را تحت تأثیر قرار می دهد.

ترافیک هوایی

اگرچه باور این موضوع برای ما دشوار است، ولی ترافیک هوایی نیز در سطوح وسیعی از آلودگی صوتی نقش دارد. یک هواپیما می تواند صداهایی تا 130 دسی بل تولید کند. بنابراین شما فقط می توانید مقدار سر و صدای تولید شده توسط هواپیماهای مختلف در حال حرکت در حریم هوایی خود را تصور کنید.

چند دسی بل به عنوان آلودگی صوتی در نظر گرفته می شود؟

بلندی صدا بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. مکالمه معمولی حدود 60 دسی بل، صدای ماشین چمن زنی حدود 90 دسی بل، و صدای یک کنسرت موسیقی با صدای بلند حدود 120 دسی بل است. به طور کلی، صداهای بالاتر از 85 دسی بل برای گوش خطرناک و مضر در نظر گرفته می شوند. بسته به این که چقدر و چند بار در معرض آن صداها قرار می گیرید و این که آیا از محافظ شنوایی مانند گوش بند یا گوش گیر استفاده می کنید.

آلودگی صوتی بر سلامت روان؛ اثرات مضر آلودگی صوتی

مشکلات شنوایی

گوش ما فقط می تواند مقدار مشخصی صدا را بدون آسیب دریافت کند. سر و صدای بالاتر از سطح ایمن می تواند سبب اختلالات شنوایی شود.

آلودگی صوتی بر سلامت روان؛ مسائل روانی

آلودگی صوتی شدید در مناطق کاری مانند کارگاه های ساختمانی، دفاتر و خانه ها می تواند به سلامت روان آسیب برساند.

مشکلات جسمی

آلودگی صوتی می تواند منجر به فشار خون بالا، سردرد، مشکلات تنفسی، افزایش یا کاهش ضربان قلب، نبض نامنظم و غیره شود. از طرفی قرار گرفتن در معرض صداهای بلند همچنین می تواند منجر به گاستریت، کولیت و حملات قلبی شود.

مسائل شناختی و تغییرات رفتاری

سر و صدا بر پاسخ های مغز و توانایی فرد برای تمرکز، تأثیر می گذارد. از طرفی در درازمدت منجر به عملکرد پایین مغز می شود.

آلودگی صوتی بر سلامت روان؛ اختلالات خواب

سطوح بالای سر و صدا نیز بر الگوی خواب فرد تأثیر می گذارد و سبب موقعیت های ناراحت کننده و تحریک می شود.

مسائل قلبی عروقی

آلودگی صوتی بر فشار خون افراد تاثیر منفی می گذارد و منجر به بیماری های قلبی عروقی و مشکلات قلبی مرتبط با استرس می شود.

تاثیر بر حیات وحش

آلودگی صوتی بر حیات وحش بسیار بیشتر از انسان تاثیر می گذارد؛ زیرا حیات وحش در درجه اول به صدا وابسته است. حس شنوایی بهتر در حیوانات ایجاد می شود زیرا بقای آن ها به صداها بستگی دارد.

آلودگی صوتی بر سللامت روان؛ اثرات بر روی گونه ها بسته به تماس جفت گیری

به دلیل سطح سر و صدای بیش از حد، گونه های مختلف برای اهداف تولید مثل به تماس های جفت گیری وابسته هستند و نمی توانند این صداها را بشنوند.

چگونه آلودگی صوتی را کاهش دهیم؟

به این نکات برای کنترل آلودگی صوتی دقت کنید:

لوازم خانگی و اداری را خاموش کنید. هنگام استفاده از ماشین های پر سر و صدا درب را ببندید. از گوش گیر استفاده کنید. صدا را کم کنید. از مناطق پر سر و صدا دوری کنید. محدودیت های سطح صدا را رعایت کنید. با کاشت درختان از آلودگی صوتی جلوگیری کنید، زیرا درختان جذب کننده صدا هستند. بنابراین، همه ما باید بیشتر روی کاشت درخت تمرکز کنیم. برای از بین بردن صداهای ناخواسته یک صدای سالم ایجاد کنید. جاذب های صدا را در ماشین آلات پر سر و صدا نصب کنید. در مورد عدم رعایت قوانین صدا به مقامات هشدار دهید.

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آلودگی صوتی

این مراحل ساده می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض صداهای مضر و آزاردهنده کمک کند:

عایق صدا را در خانه خود تقویت کنید. در و پنجره های نامناسب را با درها و پنجره های کم صدا جایگزین کنید. اثاثیه‌ های نرم مانند پارچه‌ها و فرش‌ها نیز می ‌توانند به خفه کردن صدا کمک کنند. محصولات “بدون سر و صدا” و “بی صدا” را انتخاب کنید. محصولات مختلفی این روزها بی صدا طراحی شده اند.

با استفاده از یک برنامه صدا، آن را ردیابی کنید. اپلیکیشن‌های مختلف گوشی ‌های هوشمند، برای تشخیص دسی ‌بل صداهای مختلف وجود دارد تا به شما در تشخیص صدا و اندازه آن کمک کند. حتما قبل از استفاده از برنامه برای اندازه گیری، دقت آن را تنظیم کنید.

باید گفت

به نظر می رسد شواهد مربوط به اثرات خطرناک آلودگی صوتی در حال افزایش است. با این حال، در مورد آن چه می توان کرد؟ ما نمی توانیم صنایع، جشن ها و محافل را تعطیل کنیم، پرواز هواپیماها، اتومبیل راندن و غیره را متوقف کنیم. برعکس ما به راه حل هایی از همه بخش ها نیاز داریم. علاوه بر این، راه حل هایی وجود دارد تا این صداها را کاهش دهد. چنین کارهایی یک گام کوچک برای کاهش صدا به حساب می آید.

لینک های مرتبط

۷ حقیقت شگفت انگیز که صدای تان در مورد شما می گوید!

چرا شنیدن صدای خودمان را دوست نداریم؟

آلودگی هوا: ۸ بهترین مواد غذایی که باید برای جلوگیری از اثرات مرگ آور هوای آلوده مصرف کنید

حفظ سلامتی در هوای آلوده: چگونه از اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامتی جلوگیری کنیم

اگر در تابستان همیشه احساس خواب آلودگی می کنید، به این ۸ نکته توجه کنید

۷ دلیل خواب آلودگی بعد از غذا و راه های جلوگیری از آن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *