جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

فواید و خواص شگفت انگیز شاهی برای سلامتی سبب می‌شود که بخواهید بیشتر از این سبزی بخورید. شاهی غنی از مواد مغذی است و منبع خوبی از ویتامین ‌های A، C و K است. شواهد نشان می‌دهد که بخش مهمی از رژیم غذایی سربازان رومی بوده است.

پلی فنول های قوی در شاهی از آسیب رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن محافظت می کند. بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی می تواند یکی از سالم ترین انتخاب هایی باشد که می توانید داشته باشید. این مطلب در مورد فواید شاهی و هر گونه عوارض جانبی بالقوه آن بحث می کند. به خواندن ادامه دهید.

خواص شاهی یا تره تیزک برای سلامت بدن چیست؟

شاهی سرشار از ایزوتیوسیانات است که به پیشگیری از سرطان و تقویت ایمنی کمک کند. نیترات موجود در این سبزی سلامت قلب را تقویت می کند و همچنین عملکرد بدنی را افزایش می دهد. سایر مواد مغذی موجود در این سبزی می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و درمان دیابت نیز کمک کند.

کمک به پیشگیری از سرطان

شاهی با گونه های فعال اکسیژن مبارزه می کند و در نتیجه به پیشگیری از سرطان کمک می کند. سبزیجات چلیپایی از جمله شاهی حاوی ترکیبات ارگانوسولفور و ایزوتیوسیانات هستند که در این زمینه نقش دارند. همچنین مشخص شده که شاهی از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری می کند. که این خاصیت آن را می توان به فنیل اتیل ایزوتیوسیانات، در این سبزی نسبت داد. این ترکیب با عملکرد پروتئینی که در ایجاد سرطان سینه نقش دارد، تداخل می کند.

این ترکیب همچنین به پیشگیری از سرطان ریه در افراد سیگاری کمک می کند. همچنین مشخص شد که شاهی سبب افزایش اثرات درمانی پرتودرمانی سرطان می شود. شاهی همچنین می تواند در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نیز کمک کند.

خواص شگفت انگیز شاهی؛ تقویت سلامت قلب

گزارش ها حاکی از آن است که سبزیجات غنی از مواد مغذی، مانند شاهی، احتمال بیشتری دارد که از افراد در برابر بیماری قلبی محافظت کند. مطالعات نشان می دهد که سبزیجات چلیپایی، به طور کلی، دارای خواص محافظت کنندگی قلب هستند. این سبزیجات برگ سبز همچنین حاوی نیترات هستند که به سلامت قلب کمک می کنند. نیترات های غذایی سطح فشار خون را کاهش داده و از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند. آن ها عملکرد اندوتلیال و عملکرد جسمی فرد را بهبود می بخشند. نیترات ها با کاهش سفتی و ضخامت شریان و التهاب آن ها به این امر دست می یابند.

کمک به درمان دیابت

تحقیقات زیادی برای تایید این ادعا وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه بیان می کند که شاهی اثر مفیدی بر سطح گلوکز سرم داشته باشد. مطالعه ای که بر روی موش های دیابتی انجام شد، نشان داد که عصاره شاهی می تواند سطح گلوکز و کلسترول سرم را کاهش دهد. این اثرات، اگر در انسان تکرار شود، می تواند اثرات مفیدی بر افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

افراد مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر بیشتری برای اختلالات عروقی از جمله فشار خون بالا و نوروپاتی هستند. اکسید نیتریک موجود در شاهی می تواند به کاهش این امر کمک کند.

اکسید نیتریک همچنین می تواند خطر سایر عوارض دیابت مانند نابینایی و قطع عضو را کاهش دهد.

خواص شگفت انگیز شاهی؛ تقویت سلامت استخوان

روتین، یک فلاونوئید موجود در شاهی، برای تحریک تشکیل استئوبلاست ها (سلول هایی که ماتریکس تشکیل استخوان را ترشح می کنند) را تحریک می کند. همچنین این سبزی معدنی سازی استخوان را تحریک می کند، که عملکرد مهمی برای جلوگیری از پوکی استخوان دارد. ویتامین K موجود در شاهی نیز نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. کمبود این ماده مغذی با نرخ بالاتر پوکی استخوان و شکستگی مرتبط است.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

در مطالعه ‌ای روی ماهی‌ ها، مشخص شد که شاهی عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مواد مغذی شاهی که به اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی کمک می کند شامل ویتامین های A، B1، B2 و C، اسید فولیک، آهن، گلوکوزینولات ها و کلسیم است.

ویتامین C موجود در سبزی به طور خاص اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن نیز دارد. 34 گرم شاهی حدود 24 درصد از ارزش روزانه ویتامین C را ارائه می دهد. ویتامین C برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی با ترویج تولید گلبول های سفید شناخته شده است.

خواص شگفت انگیز شاهی؛ تقویت عملکرد فعالیت جسمی

شاهی حاوی نیترات است. برخی تحقیقات وجود دارد که بیان می کند این نیترات ها ممکن است سبب افزایش عملکرد بدن شوند. آن ها رگ های خونی را شل می کنند و سطح اکسید نیتریک را در خون بهبود می بخشند. که سبب تقویت فعالیت جسمی در افراد می شود.

در مقابل، تحقیقات دیگر نشان می دهد که شاهی ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد بدنی داشته باشد. از این رو، تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بهبود سلامت پوست

شاهی به کاهش التهاب پوست کمک می کند. استفاده از شاهی در درمان فرآیند التهابی پوست به خوبی عمل می کند. نکته قابل توجه این است که استفاده از شاهی برای درمان التهاب پوست هیچ اثر نامطلوبی ندارد.

ویتامین A موجود در شاهی نیز به سلامت پوست کمک می کند. از سلول های پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این ماده مغذی همچنین مقاومت در برابر عفونت های پوستی را افزایش می دهد. ایزوتیوسیانات های موجود در شاهی از سرطان پوست نیز جلوگیری می کند. این ترکیبات با سلول های بدخیم تداخل کرده و عملکرد طبیعی سلول ها را بازیابی می کنند.

خواص شگفت انگیز شاهی؛ کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که شاهی کالری کمی دارد. از این رو می توان آن را در رژیم کاهش وزن گنجانید. استفاده از این سبزی راهی برای دریافت مواد مغذی بیشتر با کالری کمتر خواهد بود.

اگرچه هیچ تحقیقی مبنی بر اثرات مستقیم کاهش وزن شاهی وجود ندارد، اما قطعا می توانید آن را در رژیم غذایی کاهش وزن خود قرار دهید.

شاهی یک سبزی ساده با مشخصات مغذی باورنکردنی است. گنجاندن آن در رژیم غذایی معمولی مطمئنا یک حرکت عاقلانه خواهد بود.

عوارض جانبی بالقوه شاهی چیست؟

تداخل با سلامت تیروئید

بیشتر سبزیجات چلیپایی، از جمله شاهی، حاوی ترکیباتی به نام گواتروژن هستند که در متابولیسم ید اختلال ایجاد می کنند. ید یک ماده مغذی ضروری برای سلامت تیروئید است و این تداخل سبب مشکلات تیروئید می شود. افراد مبتلا به مشکلات تیروئید ممکن است مجبور باشند، مصرف شاهی آبی (و سایر سبزیجات چلیپایی) را محدود کنند و با پزشک خود مشورت کنند.

تشدید بیماری کلیوی

شاهی حاوی پتاسیم است، البته در مقادیر کم. پتاسیم بیش از حد ممکن است بیماری کلیوی را تشدید کند. اگر با مشکلات کلیوی سروکار دارید، لطفا قبل از افزودن شاهی به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند مصرف آن را محدود کنید. یا حتی در مورد دوز مناسب به شما توصیه کند.

اطلاعات ناکافی در مورد اثرات آن در دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کمتری در مورد ایمنی شاهی در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد. از این رو، لطفا قبل از این که این سبزی را در رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

شاهی برگ سبز با ارزش غذایی غنی است. آنتی اکسیدان بالا و کالری کمی دارد. فواید شاهی بسیار زیاد است. مصرف شاهی ممکن است به پیشگیری از سرطان، ارتقای سلامت قلب، کمک به درمان دیابت، تقویت سلامت استخوان ها، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبود عملکرد جسمی کمک کند. می‌توانید این سبزی برگ‌دار را با ریختن آن در سالاد مورد علاقه ‌تان یا اضافه کردن آن به آب سبزیجات به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، مصرف بیش از حد شاهی ممکن است با سلامت تیروئید تداخل داشته باشد و بیماری کلیوی را تشدید کند. از این رو مصرف آن را محدود کنید و در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

لینک های مرتبط

اگر هر روز صبح آب کرفس بخورید این ۶ اتفاق در بدن تان رخ می دهد

فواید تخم بلدرچین: ۱۸ مزیت و عوارض جانبی آن برای سلامت

۱۶ فایده قدرتمند چای رازیانه برای سلامت بدن شما

۲۰ فایده شگفت انگیز گردو برای سلامتی، عوارض جانبی + گنجاندن آن در رژیم غذایی

غذاهای مضر برای اختلال نعوظ؛ ۶ ماده غذایی که سبب اختلال نعوظ می شود

فواید آناناس؛ ۸ مزیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان