جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

اگر چشمان سالمی دارد، پس تمام بدن شما سالم است. یک رژیم غذایی خوب و غنی از سبزیجات و میوه ها می تواند به حفظ بینایی شما تا سنین بالا کمک کند. حقایق زیادی در مورد نابینایی و افراد نابینا در بسیاری از کشورها وجود دارد. افراد کاملا نابینا حس بینایی ندارند. زیرا نابینا به دنیا می آیند یا بر اثر بیماری بینایی خود را به کل از دست می دهند. مانند هلن کلر نویسنده: او نابینا به دنیا نیامد است، بلکه از بیماری رنج می برد که سبب نابینایی او شد. باورهای نادرستی در مورد نابینایی وجود دارد که حول این موضوع می چرخد. ما در مورد حقایقی مهم در مورد نابینایی صحبت می کنیم، مثل این که می گویند گریه در تاریکی سبب کوری چشم می شود که اصلا درست نیست.

عموما افراد نابینا با یک سگ راهنما یا یک عصای سفید همراه هستند.

آن ها نمی توانند رنگ سیاه را ببینند. شایع‌ترین علت کوررنگی، مشکل سلول‌هایی است که رنگ (مخروط) را در چشم تشخیص می‌دهند. سه نوع از این مخروط ها وجود دارد که هر کدام نقش متفاوتی دارند: قرمز، سبز و آبی. شب کوری وضعیتی است که در آن شما نمی توانید در نور کم به خوبی ببینید یا اصلا نمی توانید ببینید. اگرچه ممکن است بینایی شما در طول روز طبیعی باشد.

حقایقی مهم در مورد نابینایی؛ انواع نابینایی:

نابینایی به دو نوع کامل یا جزئی تقسیم می شود.

  • اصطلاح کوری معمولا به نابینایی دائمی اشاره دارد، اما برخی از افراد به دلیل آسیب یا تصادف بینایی خود را به طور موقت از دست می دهند. وضعیتی به نام کوررنگی بر افرادی تاثیر می گذارد که نمی توانند بین رنگ های خاص مانند قرمز و سبز تمایز قائل شوند.
  • بسیاری از بیماری ‌هایی که بر افراد کم بینا تاثیر می‌گذارند، می‌توانند در اوایل بدون علائم ظاهر شوند. برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است بینایی خود را از دست بدهید عبارتند از: تاری دید یا ابری شدن جلوی چشم، هاله های اطراف نور، رنگ های محو شده یا دید ضعیف در شب.
  • چند علامت دیگر عبارتند از افزایش نزدیک بینی، حساسیت به نور ناشی از چراغ های روشن در شب، و نقاط کوچک یا خالی در دید محیطی. برخی از افراد از جمله افراد مسن و افرادی که دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی هستند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی برخی از بیماری ها را دارند نیز بیشتر به نابینایی مبتلا می شوند.
  • سگ های راهنما اغلب با افراد نابینا دیده می شوند تا بر ترس خود از نابینایی یا عبور از جاده غلبه کنند.
  • برخی از داروها نیز می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

دلایل نابینایی

حقایق مربوط به نابینایی و اختلال بینایی ممکن است شما را شوکه کند، اما میلیون ها نفر در سراسر جهان نابینا هستند.

  • سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که تا 80 درصد از نابینایی یا اختلال بینایی را می‌توان با پرداختن به عوامل و درمان خطر کلیدی، از جمله آب مروارید، گلوکوم، عیوب انکساری و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، پیشگیری کند.
  • سه بیماری آخر که در بالا ذکر شده، همه مربوط به شبکیه چشم است. چشم بخش فوق العاده ظریف و مهم بدن انسان است، که می تواند در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش آسیب ببیند.
  • برخی از افراد نابینا به دنیا می آیند، در حالی که برخی در اواخر زندگی دچار اختلال بینایی می شوند. پیشگیری از آسیب قبل از وقوع آن با اجرای اقدامات ساده مانند استفاده از عینک آفتابی یا عینک محافظ، کمک زیادی به سلامت بینایی برای زندگی شادتر، سالم تر و طولانی تر خواهد داشت.
  • نابینایان شیوه زندگی متفاوت خود را دارند.
  • در بسیاری از کشورها سگ ‌های راهنما به بسیاری از آن ها کمک می‌کنند که به طرق مختلف از آن ها محافظت کنند. شبکیه چشم انسان بافتی است که پشت چشم را می پوشاند و نور ورودی به چشم را تشخیص می دهد. سپس سیگنال هایی را به مغز می فرستد که به عنوان حواس بینایی تفسیر می شود. شبکیه چشم دارای سلول هایی به نام میله و مخروط است که هر دو حاوی پروتئین های گیرنده نوری هستند که ذرات نور را جذب می کنند.
  • میله ‌ها در شرایط کم نور یعنی در شب کار می‌کنند، در حالی که مخروط‌ ها به درک رنگ به ما کمک می کنند. و در موقعیت ‌های روشن تر مثلا روزانه کار می‌کنند.

حقایقی مهم در مورد نابینایی؛ جلوگیری از نابینایی

  • علاوه بر میله ‌ها و مخروط ‌ها، سلول ‌های غیر قابل دریافت نور مهم دیگری از جمله سلول‌های دوقطبی، سلول‌های گانگلیونی، سلول‌های افقی، سلول‌های آماکرین و سلول‌های گلیال مولر شناسایی شده‌اند. همه این سلول ها مستعد آسیب نوری هستند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به کوری برای همیشه می شود.
  • همان طور که قبلا گفته شد، آسیب شبکیه به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. افراد هر ساله تنها به دلیل این وضعیت، بینایی دائمی را از دست می دهند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فوتون‌ ها به قسمت شفاف جلویی چشم (قرنیه) نفوذ کرده و به شبکیه ضربه می‌زنند. همچنین سبب واکنش ‌های شیمیایی در سلول‌ های گیرنده نوری می‌شوند که در نهایت می‌توانند بینایی چشم را از بین ببرند.
  • این واکنش ها سبب آفتاب سوختگی در انسان می شود. به همین دلیل برای ما بسیار حیاتی است که از چشمان خود در هنگام قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر مانند نور خورشید در خارج از منزل محافظت کنیم. این محافظت زمانی اهمیت بیشتری دارد که در نظر بگیریم نور خورشید حاوی اشعه‌های UVB (طول موج کوتاه ‌تر) و UVA (طول موج ‌های طولانی ‌تر) است. که هر دو سبب آسیب به شبکیه می‌شوند.
  • اشعه ماوراء بنفش به ابرها و حتی شیشه‌ های ماشین نفوذ می‌کند، بنابراین استفاده از عینک آفتابی در بیرون کافی نیست. همه ما باید عینک محافظ بپوشیم، درست مانند کرم ضد آفتاب.

شرایط بهداشتی مرتبط با نابینایی

بینایی یکی از ارزشمندترین حواس ماست زیرا به ما امکان می دهد با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشیم. رنگ ها و زیبایی ها را ببینیم و در جهت تبدیل جهان به مکانی بهتر تلاش کنیم.

اما بیماری هایی که سبب نابینایی می شود:

  • افراد دیابتی ممکن است به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شوند که سبب آسیب به رگ ‌های خونی در شبکیه چشم می‌شود و بینایی را مختل می‌کند. اختلال بینایی ناشی از این عارضه معمولا به تدریج در طول زمان ظاهر می شود، بنابراین افراد در ابتدا متوجه آن نمی شوند. درمان معمولا شامل دارو یا جراحی برای کمک به بهبود بینایی است.
  • در صورت عدم درمان، کوری می تواند ناشی از این بیماری باشد.
  • گلوکوم اختلالی است که به تدریج به دلیل آسیب به عصب بینایی منجر به از دست دادن بینایی می شود. اختلال بینایی ناشی از این وضعیت ممکن است مدت ها خودش را نشان ندهد. گلوکوم بدون هیچ علایمی در مراحل اولیه به چشم آسیب می رساند، بنابراین معاینه منظم چشم برای تشخیص زودهنگام این بیماری مرتبط با نابینایی مهم است.

حقایقی مهم در مورد نابینایی؛ دوری از نوشیدن کافئین

  • شاید موثرترین راه برای محافظت از خود در برابر این بیماری پرهیز از سیگار کشیدن و نوشیدن کافئین باشد.
  • تراخم یک عفونت باکتریایی است که در بخش ‌هایی از آفریقا، خاورمیانه، استرالیا، آسیا و سایر مناطق یافت می‌شود. سبب ورم ملتحمه (قرمزی چشم) می‌شود. این وضعیت سلامتی بینایی را به خطر می اندازد و منجر به تیرگی قرنیه می شود. این عارضه به ویژه در کودکانی که به طور درست درمان نمی شوند، بیشتر دیده می شود. آب مروارید کدر شده و منجر به اختلال بینایی عدسی چشم می شود.

مواد غذایی برای تقویت بینایی

  • خوردن هویج یا سایر سبزیجات نارنجی رنگ میزان بتاکاروتن موجود در سلول های حساس به نور شبکیه را افزایش می دهد. بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که برای عملکرد شبکیه و کمک به پیشگیری از خشکی چشم مورد نیاز است.
  • غذاهای حاوی روی به حفظ بینایی خوب در افراد کم بینا کمک می کند. منابع خوب روی عبارتند از: بادام زمینی، بادام و صدف مانند صدف و خرچنگ. روی در گوشت مانند گوشت گاو و بره نیز یافت می شود.
  • آب به عملکرد صحیح چشم کمک می کند، زیرا غشاهای مخاطی را مرطوب نگه می دارد و لایه اشکی به آرامی در جلوی چشم جاری می شود. اگر آب کافی ننوشید، چشمان شما احساس خشکی و ناراحتی می کند. برای جلوگیری از خشکی، حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

مواد مغذی مفید تقویت کننده بینایی

  • خوراکی های مغذی مواد لازم برای تقویت سلامت چشم شما فراهم می کند. این ها می تواند از دژنراسیون ماکولا جلوگیری کنند یا حتی ممکن است آن را درمان کند.
  • مصرف روزانه مولتی ویتامین برای دریافت مقدار مناسب ویتامین های ضروری مورد نیاز برای بینایی نیز می تواند کمک کننده باشد. علاوه بر این، هنگامی که غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف می کنید، بدن شما کلاژن بیشتری تولید می کند که در حفظ سلامت چشم مفید است.
  • خوردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مختلف می تواند از بینایی شما محافظت کند. زیرا غذاهای رنگی مختلف دارای مواد مغذی متفاوتی هستند.
  • حفظ یک رژیم غذایی غنی از لوتئین و زاگزانتین که عمدتا در سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کلم پیچ، اسفناج، کاهو رومی و کلم بروکلی یافت می شود. همچنین در سیب زمینی شیرین، هویج یا کدو حلوایی نیز وجود دارد، بسیار مهم است.

با مصرف غذای خوب، معاینه منظم چشم، استفاده از عینک محافظ و روش های مختلف دیگر می توان از نابینایی کامل یا اختلال بینایی پیشگیری کرد.

لینک های مرتبط

مهم ترین عوارض مصرف لیموترش با نمک

۷ هشدار بدن که نشان می‌دهد بیش از حد نمک مصرف می‌کنید

با مصرف نمک زیاد این اتفاقات در بدن تان رخ می دهد

با نمک حمام بیماری‌ها را از خود دور کنید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان