جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1.3
(3)

نشانه های یک رابطه مسموم: شاید در زندگی به افرادی که دوست شان داریم، سخت نگیریم، اما رفتارهایی وجود دارد که در هیچ رابطه ای پذیرفتنی نیست. رفتارهای سمی از جنس مشاجره یا حسادت. این رفتارها همچنین می توانند آن قدر ظریف باشند که بر دید شما از خود و جهان تاثیر می گذارد.

تشخیص این که کدام یک از رفتارهای افراد مرتبط با شما به سلامت روان تان آسیب می رساند به دقت نیاز دارد. این تشخیص می تواند به تصمیم گیری و محافظت از خودتان کمک کند.

نشانه های یک رابطه مسموم

نحوه تشخیص سمی بودن رابطه با آگاهی شما شروع می شود. آن چه در یک رابطه، سمی تلقی می شود به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله فرهنگ شما، نحوه بزرگ شدن شما، و تاثیر این رفتارها بر شما و زندگی تان.

برخی از علائمی که نشان می دهد رابطه شما ممکن است سمی باشد عبارتند از:

  • احساس ناامنی
  • وابستگی به شریک زندگی تان از نظر عاطفی و مالی
  • احساس ناراحتی در میان جمع
  • رفتار خیلی محتاط با همسر
  • شک داشتن به خود
  • ناتوانی در صحبت در مورد کارهایی که دوستش دارید

7 رفتار سمی که باید از آن ها آگاه باشید

بسیاری از رفتارهایی که در روابط مخرب هستند، مربوط به قدرت و کنترل می باشد. در این جا 7 رفتار سمی وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید:

گاس لایت

اصلاح گاس لایت نوعی دستگاری روانشناختی پایدار است که سبب می شود فرد به سلامت عقل، تجربیات و واقعیت ها و قضاوت هایش شک کند. یکی از رایج ‌ترین رفتار عاطفی سمی است که نباید آن را تحمل کنید. بهترین گزینه، پیدا کردن راه مقابله با گاس لایت می باشد.

نمونه های کلامی از گاس لایت

«همیشه منفی باقی می کنی.»

«هیچ وقت درست و غلط را تشخیص نمی دهی.»

رفتار تحقیر کننده

تحقیر رفتار سمی است که می تواند به صورت انتقاد تند یا شوخی های کنایه آمیز به شما آسیب برساند. در حالی که برخی از زوج های از شوخی های این چنینی لذت می برند، اما نظرات یا رفتارهای آزاردهنده که سبب ناراحتی شما می شوند می تواند خیلی بیشتر از یک شوخی باشد. نادیده اش نگیرید.

نشانه های یک رابطه مسموم؛ منزوی شدن

انزوا همیشه به معنی بردن شما به یک جزیره دورافتاده نیست. گاهی اوقات انزوا می تواند به طور مجزا و تدریجی در یک دوره زمانی طولانی اتفاق بیفتد. اغلب، زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد، تا زمانی که ارتباط خود را با دوستان و خانواده بدون هیچ دلیلی قطع نکنید، متوجه نمی‌شوید.

ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی شما همیشه بهانه ای برای شرکت نکردن در رویدادهای اجتماعی  دارد. شاید آن ها از رفتار دوستان تان شکایت کنند و بگویند تاثیر منفی روی شما می گذارد. یا این که از خانواده شما ناراحت باشند و از آن ها شکایت کنند.

سنگ اندازی

گاهی شریک عاطفی تان از برقراری ارتباط خودداری می کند. برخی از زوج ها ممکن است مشکلات ارتباطی در مورد ابراز احساسات خود داشته باشند، به خصوص اگر ناراحت باشند. اما، نادیده گرفتن عمدی یا جدا شدن از شما می تواند نوعی تنبیه رابطه سمی باشد.

نشانه های یک رابطه مسموم؛ تهدید کردن

تهدیدها می توانند به طور نامحسوس در کلمات پنهان شوند، یا گاهی نیز به طور مستقیم بیان می شود و قصد ترساندن شما یا سبب تردید شما می شوند.

آن ها می توانند مستقیم شما را هدف قرار دهند، اما می توانند به سمت چیزها یا افرادی که به آن ها اهمیت می دهید نیز هدایت شوند.

مقصر دانستن و سرزنش شما

مقصر دانستن و سرزنش در این روابط سمی به گونه ای است که «وقتی از چیزی ناراحت هستید، به جای این که شریک عاطفی تان مسئولیت آن را بپذیرد، برعکس به گردن شما می اندازند». این رفتار می‌تواند به شکل جملاتی مانند «اگر تو…، پس من نمی‌خواهم…یا تقصیر تو بود.» بیان شود.

سرزنش می تواند سبب شود احساس گناه کنید. این احساسات باعث می شود خود را فراموش کنید. می تواند توجه را از آن چه احساس می کنید و نیاز دارید، به آن چه که ظاهرا انجام داده اید یا انجام نداده اید، از بین ببرد.

وابستگی اجباری

در زندگی مشترک برخی از زوج ها با تقسیم کار یکی قبض ها پرداخت می کند و یکی کارهای پشت صحنه را انجام می دهد. این تصمیم ممکن است مورد توافق دو جانبه و بخشی از تقسیم نقش ها و وظایف در رابطه باشد.

با این حال، گاهی اوقات این تقسیم وظایف می تواند یک رفتار سمی باشد که قصد دارد شما را ناتوان و وابسته به شریک زندگی تان نشان دهد. وقتی به حساب‌ های پولی دسترسی ندارید، اجازه ندارید اسناد را بخوانید یا در مورد چیزهای خاصی نظر دهید، ممکن است متوجه شوید که برای تصمیم‌گیری باید به شریک زندگی خود تکیه کنید.

همچنین ممکن است سبب شود که شما در موقعیت‌های آزاردهنده قرار بگیرید. زیرا منابع لازم برای ترک آن رابطه را ندارید. یا مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید بدون از دست دادن چیزی شریک زندگی سمی خود را ترک کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان