جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
1
(1)

میلیا به صورت جوش های ریز سفید یا زرد مایل به سفید روی گونه ها، بینی یا سایر قسمت های زیر پوست ظاهر می شود. اگرچه معمولا در نوزادان دیده می شود. اما میلیا می تواند روی صورت نوجوانان و بزرگسالان نیز ظاهر شود. میلیا که دلیل آن بیشتر تجمع چربی در پوست شما است، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای نیز باشد. شما می توانید با درمان های خانگی میلیا یا جوش های سفید زیر پوستی را از بین ببرید. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما همراه باشید.

درمان های خانگی میلیا

کیست میلیوم چیست؟

باید گفت کیست میلیوم یک برآمدگی کوچک سفید یا زرد است که روی بینی و گونه ها ظاهر می شود. هنگامی که این کیست ها به صورت گروهی ایجاد شوند، میلیا نامیده می شوند. میلیا اغلب در صورت، اطراف چشم ها، پلک ها، لب ها و گونه ها دیده می شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است در سایر اعضای بدن مانند تن یا اندام تناسلی نیز دیده شود. میلیا زمانی ایجاد می شود که چربی های ریز پوست به دام سلول های نزدیک سطح پوست می افتند.

چه چیزی سبب ایجاد میلیا می شود؟

هنوز علت بروز میلیا در نوزادان معلوم نیست. این بیماری عموما در نوزاد اغلب با آکنه اشتباه گرفته می شود. اما بسیاری ها به این باوراند که میلیا در کودکان تازه متولد شده توسط هورمون های مادر ایجاد می شود. با این حال، میلیا مانند آکنه سبب التهاب یا تورم نمی شود و در بیشتر مواقع نوزادان با آن به دنیا می آیند. در بزرگسالان و همچنین کودکان بزرگتر، میلیا در نتیجه آسیب به پوست شما ایجاد می شود. و این می تواند شامل موارد زیر باشد:

انواع میلیا چیست؟

میلیاها به دو دسته اولیه و ثانویه طبقه بندی می شوند. در حالی که میلیای اولیه به دلیل کراتین به دام افتاده تشکیل می شود و در صورت نوزادان و بزرگسالان یافت می شود، میلیاهای ثانویه زمانی تشکیل می شوند که مجاری منتهی به سطح پوست مسدود می شوند.

میلیا به انواع زیر تقسیم می شود:

میلیای نوزادان:

این نوع، میلیای اولیه هستند. در نوزادان ایجاد می شوند و در عرض چند هفته از بین می روند.

میلیای جوان:

برخی از اختلالات ژنتیکی نادر می توانند سبب ایجاد میلیا جوان شوند. مثل:

سندرم گاردنر که ممکن است بعدا منجر به سرطان روده بزرگ شود.

و سندرم کارسینوم سلول بازال نووید

سندرم بازکس دوپر کریستول روی رشد مو و توانایی عرق کردن تاثیر می گذارد.

پاکونیشی مادرزادی؛ بیماری که سبب ضخیم شدن یا شکل غیر طبیعی ناخن ها می شود.

میلیا ان پلاک:

این نوع میلیا پلک ها، گوش ها، گونه ها و فک را درگیر می کند. اغلب با اختلالات ژنتیکی یا خود ایمنی مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است.

میلیا فوران چندگانه:

این میلیا ها سبب خارش می شوند و اغلب در صورت، بالای بازوها و بالاتنه ایجاد می شوند.

میلیای تروماتیک:

کیست میلیا در نتیجه آسیب های پوستی ایجاد می شود. کیست های حاصل ممکن است در امتداد لبه قرمز و در مرکز سفید باشند.

میلیا با داروها و سایر محصولات مرتبط است. همچنین می توانند در اثر قرار گرفتن در معرض برخی داروها و محصولات آرایشی مانند: پارافین مایع یا نفت، روغن پارافین، پارافین مایع، مایع پترولاتوم، نفت، لانولین بوجود می آیند.

درمان های خانگی برای درمان میلیا

سرکه سیب

سرکه سیب برای از بین بردن میلیا استفاده می شود.

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب

1 قاشق غذاخوری آب

پد های پنبه

دستورالعمل

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و یک تکه پنبه را در آن فرو کنید. سپس روی تمام ناحیه آسیب دیده بمالید و پس از 30 دقیقه بشویید. شما باید از این روش به صورت روزانه و برای چند هفته استفاده کنید.

سرکه سیب قابض است و می تواند به کاهش اندازه منافذ پوست کمک کند. که سبب می شود شحم و مواد اضافی از منافذ پوست خارج شده و از شر میلیا خلاص شوید.

روغن کرچک

روغن کرچک برای از بین بردن میلیا

مواد لازم

½ قاشق چایخوری روغن کرچک فشرده سرد

دستورالعمل

ناحیه آسیب دیده را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید. نصف قاشق چای خوری روغن کرچک سرد فشرده بردارید و آن را روی میلیا بمالید. بگذارید 30 تا 60 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. از این روش درمان یک بار در روز استفاده کنید.

باید گفت روغن کرچک دارای خواص نرم کننده و ضد التهابی است که به مبارزه با میلیا کمک می کند.

روغن درخت چای

این روغن برای از بین بردن میلیا فوق العاده است.

مواد لازم

6 قطره روغن درخت چای

همچنین 6 قطره روغن نارگیل

شش قطره از روغن درخت چای و به همان اندازه از نارگیل را با هم مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده را روی نواحی تمیز و آسیب دیده بمالید. قبل از شستن، بگذارید حدود 30 دقیقه روی آن بماند. این روش درمانی را یک تا دو بار در روز انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

روغن درخت چای به خشک شدن سریع ضایعات میلیا کمک می کند و در نتیجه روند بهبود را تسریع می بخشد. این اسانس همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به جلوگیری از عفونت بیشتر در ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

درمان های خانگی میلیا؛ ویتامین A

این ویتامین برای خلاص شدن از میلیا نیز کاربرد دارد.

مواد لازم

700-900 میکروگرم ویتامین A

دستورالعمل

روزانه 700 تا 900 میکروگرم ویتامین A مصرف کنید. می توانید غذاهایی مانند هویج، بادام و آووکادو که سرشار از این ویتامین هستند مصرف کنید. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین A استفاده کنید. از این روش درمانی هر روز استفاده کنید.

ویتامین A می تواند با کمک به جوان سازی پوست، به ترمیم پوست شما بپردازد. همچنین می توان آن را به صورت موضعی به شکل رتینول برای درمان میلیا استفاده کرد.

درمان های خانگی میلیا؛ روغن نارگیل

همچنین روغن نارگیل برای از بین بردن میلیا عالی است.

مواد لازم

روغن نارگیل فشرده سرد

دستورالعمل

کمی روغن نارگیل فشرده سرد را در کف دست خود بردارید و آن را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید حدود 30 تا 60 دقیقه بماند. سپس با آب و یک پاک کننده ملایم پوست خود را بشویید. این کار را یک بار در روز به مدت یک یا دو هفته انجام دهید.

با توجه به خواص ضدالتهابی و مرطوب کنندگی روغن نارگیل، جای تعجب نیست که در درمان ضایعات میلیا به خوبی عمل می کند. پوست شما را مرطوب نگه می دارد و التهاب ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد.

درمان های خانگی میلیا؛ اسکراب شکر

اسکراب شکر برای از بین بردن میلیا

مواد لازم

2 قاشق غذاخوری شکر گرانول

½ لیمو

1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

دستورالعمل

دو قاشق غذاخوری شکر را با آب، نصف لیموترش و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. از این مخلوط برای شستشوی ملایم پوست آسیب دیده استفاده کنید. بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را باید 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

اسکراب شکر به لایه برداری پوست شما کمک می کند. و می تواند شما را از شر کیست های میلیا خلاص کند.

آب لیمو

مواد لازم

½ لیمو

کمی نمک (اختیاری)

دستورالعمل

یک لیمو را نصف کنید و نصف آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید آب نصف لیمو را نیز استخراج کرده، کمی نمک به آن اضافه کنید و این مخلوط را روی نواحی مستعد میلیای پوست خود بمالید. بگذارید 30 تا 40 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

آب لیمو به عنوان یک قابض طبیعی عمل می کند که به پاکسازی منافذ پوست شما و کاهش اندازه آنها اثربخشی فوق العاده ای دارد. این عمل آب لیمو، همراه با خواص ضد التهابی آن، می تواند به خشک شدن میلیا و پاکسازی سریع آنها کمک کند.

درمان های خانگی میلیا؛ خمیر دندان

خمیر دندان برای از بین بردن میلیا نیز استفاده می شود

مواد لازم

خمیر دندان

دستورالعمل

یک لایه یکنواخت خمیر دندان را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید یک شب روی آن بماند. سپس فردای آن پوست را با آب سرد بشویید. این کار را باید سه بار در هفته انجام دهید.

خمیر دندان حاوی فلوراید و بی کربنات سدیم است که با خواص ضدالتهابی خود به خشک شدن سریع ضایعات آکنه کمک می کند. این خواص همچنین به خشک شدن کیست میلیا نیز موثر است.

ماسک عسل

برای از بین بردن میلیا از ماسک عسل استفاده کنید

مواد لازم

½ قاشق غذاخوری عسل مانوکا

دستورالعمل

نصف قاشق غذاخوری عسل را روی انگشتان خود بگیرید. یک لایه یکنواخت را روی نواحی آسیب دیده بمالید. قبل از شستن، بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. این کار را باید یک بار در روز به مدت چند هفته به طور منظم انجام دهید.

نحوه عملکرد

عسل مانوکا دارای فعالیت های ضد التهابی و ضد میکروبی است و این می تواند به درمان ضایعات میلیا کمک کند. ضمنا آن ها را از عفونت های باکتریای بیشتر محافظت می کند.

درمان های خانگی میلیا؛ بخور

بخور برای خلاص شدن از شر میلیا نیز کاربردی است

مواد لازم

آب داغ

حوله

دستورالعمل

در یک کاسه بزرگ مقداری آب داغ پر کنید. صورت خود را در برابر بخور آب داغ قرار دهید و با یک حوله تمیز سر و صورت خود را بپوشانید تا بخور خارج نشود. و از 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

سونای صورت یا بخار دهی صورت به باز شدن منافذ پوست شما کمک می کند. تمام سلول های مرده و مواد زائد پوست را روی سطح پوست شما بیرون می آورد. این امر حذف میلیا را آسان تر می کند.

نکات پیشگیری

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید. از استفاده از کرم های غلیظ و محصولات روغنی نیز خودداری کنید. 2 تا 3 بار در هفته لایه برداری کنید. هر روز ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید. علاوه بر این بخور برای باز کردن منافذ پوست نیز موثر می باشد. روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید. برای برداشتن میلیا با انگشتان خود اجتناب کنید. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که شامل غذاهایی باشد که برای درمان میلیا بهترین هستند، مانند میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای غنی از ویتامین A. از غذاهای شیرین، سرخ شده، تند، کافئین دار و نمکی خودداری کنید.

باید گفت

برخی از روش های خانگی برای درمان میلیا عملکرد خوبی دارد. این وضعیت با تجمع شحم در منافذ پوست یا زیر پوست ایجاد می شود و نشان دهنده یک بیماری زمینه ای می باشد. استفاده از سرکه سیب، روغن درخت چای، روغن کرچک، آب لیمو، خمیر دندان، روغن نارگیل، ماسک عسل می تواند به طور موثری با میلیا مبارزه کند. از جمله غذاهای غنی از ویتامین A و بخور نیز به کنترل موثر میلیا کمک می کند. علاوه بر این ها، می ‌توانید با پرهیز از کرم ‌های غلیظ و محصولات روغنی، کمتر در معرض نور خورشید بودن، لایه‌ برداری منظم، استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب و رژیم غذایی متعادل از میلیا جلوگیری کنید.

لینک های مرتبط

چه روش‌هایی برای بزرگ کردن سینه وجود دارند؟

رابطه جنسی چقدر برای زنان مهم است ؟

۱۰ نشانه هشداردهنده کورتیزول بالا و راه های پایین آوردن این هورمون

سلامت تخمدان و تقویت تخمک؛ ۱۰ غذا برای افزایش کیفیت تخمک زنان

۵ نشانه اولیه سرطان تخمدان که هرگز نباید نادیده بگیرید

۶ دلیل احتمالی موهای زائد روی چانه و بدن زنان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان