جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

ناخن های سالم، چه روی انگشتان دست و چه روی انگشتان پا، به رنگ صورتی ملایم هستند که در پایین هر ناخن یک هلال سفید به نام لونولا وجود دارد. اما دلیل لکه های سفید روی ناخن ها که به نظر می رسد از ناکجا آباد ظاهر می شوند چیست؟ از نظر پزشکی، ظاهر شدن این لکه های سفید روی انگشتان، لوکونیشی نامیده می شود. عفونت ها، بیماری های زمینه ای، و حتی آسیب دیدگی می توانند انواع مختلفی از لکه های سفید را ایجاد کنند. بنابراین برای دانستن از علت و روش های درمانی لکه های سفید روی ناخن با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

روش های درمانی لکه های سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن چیست و چگونه به نظر می رسد؟

لکه های سفید روی ناخن یا لوکونیشی پارتیالیس نوعی تغییر رنگ جزئی سفید ناخن است. کلمه leukonychia از دو واژه یونانی leuko (به معنی سفید) و onyx (به معنی ناخن) گرفته شده است. بسته به این که چگونه لکه های سفید روی ناخن های شما ظاهر می شوند، ممکن است یکی از این سه نوع لوکونیشی باشد.

لوکونیشیا استریاتا

اگر لکه سفید روی ناخن شما به صورت نوار افقی موازی با لونولا (پایه ناخن به شکل نیمه ماه یا حلال ماه) ظاهر شود، ممکن است به لوکونیشیا استریاتا مبتلا شده باشید. به این خطوط میس نیز گفته می شود و به طور کلی با ناخن رشد می کنند.

لوکونیشیای طولی

همچنین لوکونیشیای طولی به صورت نوارهای سفید کم رنگ متعدد، به ضخامت حداقل 1 میلی متر که موازی با پایه ناخن هستند ظاهر می شود.

لوکونیشیای نقطه ای

از دیگر انواع لوکونیشی، لوکونیشیای نقطه ای شایع ترین نوع لوکونیشی است و مانند نقاط سفید کوچک روی ناخن ظاهر می شود. این لکه ها معمولا با گذشت زمان ناپدید می شوند. با این حال، با رشد ناخن، تعداد و الگوی لکه ها ممکن است تغییر کند. شایع ترین علت لکه های سفید روی ناخن، آسیب یا ضربه به ماتریکس (پایه) ناخن ها است.

دلایل اصلی لکه های سفید روی ناخن چیست؟

عفونت قارچی

اونیکومیکوز سطحی سفید روی ناخن ها، یک قارچ شایع ناخن است که سبب می شود لکه های کوچک سفید روی آن ها ظاهر شود. در حالی که این قارچ بیشتر روی پاها ظاهر شده و باعث ضخیم شدن ناخن پا می شود، اما گاهی ناخن های دست نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

آسیب یا واکنش های آلرژیک مرتبط با محصولات ناخن

محصولات ناخن مبتنی بر اکریلیک یا ژل ممکن است به ناخن های شما آسیب برساند و منجر به ایجاد این لکه های سفید شود. علاوه بر این، واکنش آلرژیک به محصولات ناخن مانند لاک، براق کننده، پاک کننده رنگ ناخن، یا سفت کننده ناخن نیز سبب تغییر رنگ و لکه یا لکه های سفید می شود.

کمبود مواد معدنی

برخی از مطالعات نشان می دهد که کمبود کلسیم منجر به ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها نمی شود. با این حال، سلامت کلی ناخن به دریافت مواد معدنی کافی مانند منیزیم، روی، آهن، کلسیم، سدیم و مس بستگی دارد. کمبود این مواد معدنی بر صفحه ناخن تاثیر منفی می گذارد و آن را مستعد آسیب می کند. بنابراین، حتی اگر شواهد قطعی در مورد این که چگونه کمبود مواد معدنی ممکن است منجر به لکه‌ های سفید شود، وجود نداشته باشد، اغلب در طول روش ‌های درمانی به آن دقت می شود.

علل دیگر

به طور غیرمعمول، لکه های سفید روی ناخن ممکن است به دلیل شرایط زمینه ای مانند بیماری قلبی، پسوریازیس یا اگزما، نارسایی کلیه و ذات الریه نیز ظاهر شود. مسمومیت با آرسنیک نیز عامل تغییر رنگ سفید ناخن می باشد. بیماری‌ های سیستمیک (بیماری ‌هایی که سیستم ‌های متعدد بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند) نیز در موارد نادر سبب ایجاد لکه سفید در ناخن ‌ها می شوند.

شما می توانید لکه های سفید خوش خیم روی ناخن را با چند درمان خانگی ساده کنترل کنید.

درمان خانگی لکه های سفید روی ناخن

غذاهای غنی از مواد معدنی بخورید

غذاهای غنی از مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به سفت شدن ناخن های خود کمک کنید. از طرفی آسیب های ناشی از ضربه به طور موثرتری بهبود یابند.

از لاک ناخن با رنگ پوست یا رنگی استفاده کنید

شما می توانید از لاک ناخن برای پوشاندن لکه های سفید به عنوان یک درمان موقت در مواقع ضروری استفاده کنید. برای داشتن ظاهری طبیعی می توانید یک لایه لاک ناخن با کیفیت خوب و متناسب با رنگ پوست خود بزنید. همچنین می توانید از رنگ های زیبا که خودتان دوست دارید نیز استفاده کنید.

از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها خودداری کنید

اگر لکه های سفید روی ناخن های شما پس از استفاده از محصول خاصی ظاهر شد، حتما استفاده از آن را متوقف کنید. همچنین به بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات دقت کنید. تا اگر با ترکیبی از آن حساسیت دارید، در زودترین زمان ممکن از آن اجتناب کنید.

در بیشتر موارد، لکه‌ های سفید روی ناخن در عرض 6 ماه خود به خود از بین می‌ روند. زیرا مدتی طول می ‌کشد تا کل صفحه ناخن جایگزین شود. با این حال، گاهی نیز باید برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر در مورد لکه های سفید روی ناخن خود نگران هستید. یا مشکوک هستید که عفونت قارچی سبب تغییر رنگ ناخن های شما شده، با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از علائم عفونت قارچی عبارتند از:

  • لکه های سفید کاملا مشخص روی ناخن
  • لکه های سفیدی که به نظر می رسد در حال گسترش هستند
  • لکه های حفره دار و پوسته پوسته شده
  • بوی بد از ناخن

پزشک پس از تشخیص دلیل تغییر رنگ، در مورد روش درمانی مناسب تصمیم گیری خواهد کرد.

چگونه از ایجاد لکه های سفید روی ناخن جلوگیری کنیم؟

در حالی که نمی توانید کاملا جلو بروز چنین لکه های را بگیرید اما با این چند روش می توانید از ناخن های خود محافظت کنید، مانند:

  • اجتناب از تماس با محرک ‌ها و مواد شیمیایی (مانند آکریلات‌ ها، فرمالدئید و رزین تولوئن – سولفونامید – فرمالدئید) زیرا ممکن است سبب درماتیت تماسی آلرژیک شود. که می ‌تواند همراه با پوست اطراف آن، صفحات ناخن را تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را مستعد خشکی، شکنندگی و آسیب کند.
  • اجتناب از استفاده بیش از حد از لاک ناخن
  • کوتاه کردن بیش از حد ناخن ها
  • استفاده از مرطوب کننده بعد از شستشوی دستی برای جلوگیری از خشکی

روش های درمانی لکه های سفید روی ناخن، باید گفت

در نهایت باید گفت، لکه‌ های سفید روی ناخن معمولا به دلیل آسیب به ناخن یا آسیب ناشی از محصولات که روی ناخن استفاده می کنیم، ایجاد می ‌شوند. این بیماری لوکونیشی نسبی نامیده می شود و در حالی که اغلب بی ضرر است، ممکن است در مواقع نادری نشان دهنده بیماری های زمینه ای نیز باشد. می ‌توانید از لاک ناخن برای پنهان کردن لکه ‌های سفید در حالی که همراه با ناخن ‌هایتان رشد می ‌کنند و ناپدید می ‌شوند، استفاده کنید. برای مراقبت از ناخن های خود، غذاهای غنی از مواد معدنی بیشتری بخورید و از قرار دادن ناخن های تان در معرض مواد شیمیایی سمی یا آلرژن ها خودداری کنید. در نهایت، از آن جایی که لکه های سفید گاهی ممکن است به دلیل عفونت قارچی باشد، به علائم آن توجه کنید و در صورت نگرانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

لینک های مرتبط

۱۰ بهترین و آسان ترین طراحی ناخن در خانه

۷ غذای فوق العاده موثر برای داشتن پوست، مو و ناخن های رویایی

سوهان کشیدن ناخن در خانه؛ راهنمای گام به گام مانیکور ناخن

درمان خانگی برای تقویت ناخن های شما و بهترین اسانس برای ناخن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان