جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
2.3
(6)

درمان عفونت ادراری اغلب شامل آنتی بیوتیک ها می شود، اما درمان های خانگی عفونت ادراری مانند گیاهان، پروبیوتیک ها و ویتامین ها نیز می توانند موثر باشند. عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری وارد دستگاه ادراری می شود و می تواند منجر به عفونت مثانه یا کلیه شود. شما می توانید با ادرار کردن بعد از رابطه جنسی، هیدراته ماندن، پاک نگهداشتن ناحیه ابط و برخی موارد بهداشتی دیگر از عفونت ادراری جلوگیری کنید. یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی عفونت دستگاه ادراری یا UTI است. اگر UTI درمان نشود، می تواند به مشکلات سلامتی جدی مانند عفونت کلیه تبدیل شود. بنابراین برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

آیا می توان عفونت ادراری را بدون آنتی بیوتیک درمان کرد؟

برخی از زنانی که مشکل جدی در سلامت خود ندارند، می توانند عفونت ادراری را در خانه بدون آنتی بیوتیک درمان کنند. به عنوان مثال، UTI های خفیف یا بدون عارضه ممکن است به طور طبیعی از مثانه خارج شوند، زیرا یک سیستم ایمنی قوی می تواند به رفع این عفونت ها کمک کند.

اما اگر علائم UTI را تجربه می کنید، همیشه باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند شما را راهنمایی کنند که آیا می توانید عفونت ادراری خود را در خانه و بدون آنتی بیوتیک درمان کنید یا خیر. اما مردان و زنان باردار که دچار عفونت ادراری پیشرفته هستند، هرگز نباید سعی کنند عفونت ادراری را با روش های درمان خانگی از بین ببرند.

درمان های خانگی عفونت ادراری

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب و هیدراته بودن بدن می تواند به پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک کند. این روش ادرار شما را رقیق می کند، بنابراین دفعات ادرار شما بیشتر می شود و به دفع باکتری هایی که سبب عفونت شما می شوند کمک می کند. ما به همه بیمارانی که عفونت ادراری دارند توصیه می کنیم حدود 2 تا 3 لیتر مایعات در روز بنوشند. که می تواند شامل آب، آب طعم دار و نوشیدنی های بدون کافئین باشد.

نکته مهم: علاوه بر این باید از نوشیدن مایعاتی که می تواند مثانه شما را تحریک کرده و علائم بیماری را بدتر کند، مانند نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

درمان های خانگی عفونت ادراری؛ کرن بری مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زغال اخته به جلوگیری از UTI کمک می کند. زیرا زغال اخته  حاوی پروآنتوسیانیدین (PACs) هست که مانع از چسبیدن باکتری ها به پوشش مجرای ادراری شما می شود.

افزودن آب زغال اخته به رژیم غذایی راهی برای جلوگیری از UTI می باشد. می ‌توانید آب بسیار غلیظ آن را بنوشید که 100 درصد دارای زغال اخته باشد و حاوی شکر نباشد. یا می ‌توانید کپسول یا قرص آن را مصرف کنید.

درمان های خانگی عفونت ادراری؛ ویتامین C دریافت کنید

ویتامین C (اسید اسکوربیک) اسیدیته ادرار شما را افزایش می دهد، که می تواند به کشتن باکتری های عامل عفونت ادراری کمک کند. باید گفت ویتامین C در مصرف کوتاه مدت هیچ آسیبی به فرد نمی رساند، اما اگر آن را طولانی مدت مصرف کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

میوه ها و سبزیجات به ویژه سرشار از ویتامین C عبارتند از:

  • پرتقال ها
  • گریپ فروت
  • فلفل دلمه ای قرمز
  • کیوی

همچنین می توانید مکمل ویتامین C مصرف کنید.

پروبیوتیک ها را امتحان کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که به تعادل باکتری های “بد” که می توانند سبب عفونت در بدن شما شوند، مانند E. coli، با باکتری های “خوب” که به هضم صحیح غذا کمک می کنند، تاثیر گذاری دارد.

علاوه بر این، لاکتوباسیلوس سویه پروبیوتیک با جلوگیری از چسبیدن باکتری‌های بد به دستگاه ادراری، از عفونت ‌های ادراری جلوگیری می کند. زیرا لاکتوباسیلوس پراکسید هیدروژن ضد باکتری تولید می کند.

لاکتوباسیلوس در مکمل ها موجود است. همچنین در ماست و غذاهای تخمیر شده مانند: کیمچی، میسو و کلم ترش.

داروهای گیاهی را فراموش نکنید

اگر می خواهید از مصرف آنتی بیوتیک اجتناب کنید، مکمل های گیاهی برای UTI ارزش امتحان کردن دارند. با این حال، تحقیقات کمی روی انسان ها انجام شده است. بنابراین بهتر است قبل از امتحان هر یک از این داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

  • درمان های خانگی عفونت ادراری؛ عصاره سیر:

سیر حاوی آلیسین است که بخشی از آن از گوگرد تشکیل شده است و اعتقاد بر این است که پتانسیل درمانی سیر را تقویت می کند. آلیسین دارای اثرات ضد باکتریایی است که بر روی باکتری هایی که می توانند سبب عفونت ادراری شوند، تاثیر می گذارد.

  • برگ های علف خرس:

علف خرس دارای قابلیت ضد میکروبی است. با این حال، این گیاه تاثیر قابل توجهی بر عفونت های ادراری ندارد.

  • D-Mannose:

این قند طبیعی را می توان در زغال اخته، سیب و پرتقال یافت. اغلب برای درمان UTI استفاده می شود. برخی از متخصصان معتقدند که می تواند باکتری های خاصی را از چسبیدن به دیواره های دستگاه ادراری مهار کند.

  • چای بابونه:

بابونه حاوی ترکیباتی است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. همچنین به عنوان یک ادرارآور ضعیف عمل می کند که می تواند برای دفع باکتری ها از دستگاه ادراری مفید باشد.

  • درمان های خانگی عفونت ادراری؛ چای سبز:

برخی از ترکیبات موجود در چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی هستند. این اثرات خاصیت پیشگیری یا کمک به درمان UTI را دارند.

عفونت دستگاه ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری وارد مجرای ادرار می شود. لوله ای که اجازه می دهد ادرار از مثانه به خارج از بدن حرکت کند و مجاری ادرار را آلوده کند. این باکتری می تواند از رکتوم، پوست یا بزاق ایجاد شود.

عفونت دستگاه ادرار قسمت های مختلف مجاری ادرار را تحت تاثیر قرار می دهد و در موارد شدیدتر می تواند به مثانه و کلیه ها برسد.

چه چیزی سبب عفونت ادراری می شود؟

UTI می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

ننوشیدن مایعات کافی، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی، آسیب نخاعی و آسیب عصبی، رابطه جنسی، پروستات بزرگ ‌شده، سنگ کلیه، کاتترها، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، چاقی، دیابت، شلوار خیلی تنگ.

برخی از علائم رایج عفونت ادراری عبارت اند از:

میل مداوم به ادرار کردن، درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن، توانایی ادرار کردن در مقادیر کم، ادرار کدر یا با بوی تند، فشار در ناحیه لگن. اگر علائم شما بیش از 48 ساعت ادامه داشت یا اگر تب، کمردرد یا خون در ادرار دیده شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

هم مردان و هم زنان می توانند مستعد عفونت ادرای شوند. با این حال، این بیماری در زنان شایع ‌تر است. زیرا مجرای ادراری کوتاه ‌تری دارند و در این صورت دسترسی باکتری ‌ها به مثانه آسان‌ تر است. در واقع، تقریبا نیمی از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار عفونت ادراری می شوند.

چگونه از عفونت ادراری جلوگیری کنیم ؟

وقتی احساس ادرار داشتید، آن را نگه ندارید. بعد از ادرار کردن و به خصوص بعد از اجابت مزاج، بدن خود را از جلو به عقب پاک کنید تا از ورود باکتری به مجرای ادرار جلوگیری شود. قبل و بعد از رابطه جنسی حتما ادرار کنید. از استفاده از صابون های معطر، حمام های حباب دار یا دوش های مشترک خودداری کنید. علاوه بر این از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید.

لینک های مرتبط

۹ بهترین و موثرترین دمنوش گیاهی ضد عفونت ادراری

درمان های خانگی شقاق مقعد: درمان شقاق مقعد به روش های خانگی

استفاده نکردن از لباس زیر: نپوشیدن لباس زیر با بدن شما چه می‌کند؟

آنچه باید در مورد اپیدیدیمیت (ترشح غیر طبیعی آلت تناسلی) بدانید

دانستنی ها؛ چرا نباید در حمام ادرار کرد ؟

عجیب ترین عوارض جانبی غذاها؛ از تورم انگشت ها تا تغییر رنگ و بوی ادرار

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان