فواید اره ماهی؛ 7 بهترین مزیت اره ماهی+ عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

مرداد ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۱۷, ۱۴۰۱ , , ,
فواید اره ماهی غذاهای مفید برای فشار چشم

اره ماهی یک ماهی شکارچی بزرگ است که مواد مغذی فراوانی در خود دارد. استیک آن ها در منطقه اقیانوس اطلس جنوبی محبوبیت بیشتری دارد. فواید اره ماهی در داشتن چربی های امگا 3، ویتامین D و سلنیوم آن است. این مواد مغذی به سلامت قلب، استحکام استخوان‌ها و عملکرد شناختی شما کمک می ‌کنند. اره ماهی 15 فوت طول داشته و چندین پوند وزن دارد. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما همراه باشید تا از این ماهی بیشتر بدانید.

فواید شگفت انگیز اره ماهی برای سلامتی

حفظ سلامت قلب

اره ماهی حاوی سلنیوم، ویتامین D3 و چربی های امگا 3 است. سلنیوم برای حفظ سلامت قلب، به ویژه در بیمارانی که در معرض خطر نارسایی قلبی و بیماری های قلبی عروقی هستند، بسیار مهم است. از طرفی ویتامین D3 سبب حفظ سلامت عروق خونی و عملکرد قلب می شود. چندین کارآزمایی بالینی نشان داده اند که EPA و DHA خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهند و مصرف روزانه 0.5 تا 1.8 گرم EPA و DHA به سلامت قلب کمک می کند.

فواید اره ماهی؛ جلوگیری از سرطان

مصرف ماهی غنی از EPA و DHA خطر ابتلا به سرطان سینه به ویژه سرطان سینه زنان یائسه را کاهش می دهد. اره ماهی حاوی ویتامین D است که برای سلامت استخوان ها بسیار مهم می باشد. با این حال، مصرف این ویتامین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه، پروستات و تخمدان نیز مرتبط است.

تقویت عملکرد مغز  

مواد مغذی ضروری موجود در اره ماهی ممکن است به تقویت عملکرد مغز و توانایی های شناختی کمک کند. ویتامین D منجر به رشد و عملکرد خوب مغز می شود. غلظت متعادل خون و سلنیوم مغز (که در اره ماهی به عنوان سلنوپروتئین وجود دارد) برای عملکرد سالم مغز و بقای نورون ضروری است. علاوه بر این DHA برای عملکرد مغز حیاتی است.

فواید اره ماهی؛ بهبود بینایی  

EPA و DHA خطر اختلالات التهابی چشم، مانند بیماری خشکی چشم (DED) و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را کاهش می دهند. این چربی های سالم التهاب را نیز کاهش می دهند و از چشم محافظت می کنند.

تقویت استخوان ها

اره ماهی سرشار از مواد مغذی است که می تواند استخوان های شما را قوی و سالم نگه دارد. ویتامین D به کنترل سطح کلسیم و فسفر کمک می‌ کند. استخوان‌ ها را محکم و سفت نگه می ‌دارد و عملکرد ضروری سلول ها را حفظ می‌ کند. علاوه بر این سلنیوم (به عنوان سلنوپروتئین ها) رشد استخوان را تقویت می کند و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را در زنان افزایش دهد.

فواید اره ماهی؛ کنترل آرتریت روماتوئید

محققان دریافتند که دوز روزانه 2.6 گرم اسیدهای چرب امگا 3 می تواند علائم آرتریت روماتوئید را به حداقل برساند. علاوه بر این، زنان بالای 50 سال با مصرف مقادیر کافی ویتامین D ممکن است در معرض خطر کمتر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار بگیرند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد سلول های ایمنی را بهبود می بخشد. ویتامین D همچنین بر پاسخ سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به عفونت ها و سایر بیماری ها را کاهش می دهد. سلنیوم به طرق مختلف بر سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. در افرادی که سطح سلنیوم نسبتا پایینی دارند، می تواند تاثیر بیشتری بر عملکرد سیستم ایمنی شان داشته باشد.

هرچند این مزایا انگشت شمار است اما نقش آن ها در عملکرد سالم بدن پیچیده است. فرآیندهای بیولوژیکی متعددی بر سه ماده مغذی حیاتی، چربی ‌های امگا 3، سلنیوم و ویتامین D تکیه دارند. و اره ماهی می تواند یک منبع مغذی مفید برای همه افراد باشد. با این حال بسیاری ها نگران درصد بالای جیوه در این ماهی است که گاهی سبب بروز مشکلاتی در بدن می شود.

عوارض جانبی اره ماهی برای سلامت بدن

شکارچیان راس مانند اره ماهی از ماهی های مختلف تغذیه می کنند. در نتیجه سطوح بالایی از جیوه، به ویژه متیل جیوه را با خود دارند. این سم ممکن است سبب سرطان شود و تاثیر منفی بر مغز بگذارد.

گونه‌ هایی از ماهی‌ هایی که عمر بیشتر دارند و وابستگی غذایی آن ها به یکدیگر است، نسبت به سایر ماهی ‌ها دارای مقادیر بالایی از جیوه هستند. مصرف منظم این گونه ماهی ها می تواند سبب مسمومیت با جیوه شود. در حالی که بدن به طور طبیعی متیل جیوه را دفع می کند، اما یک سال طول می کشد تا تاثیر آن در بدن از بین رفته و به صورت کامل دفع شود. به همین دلیل به زنان باردار، مادران شیرده و کودکان خردسال توصیه می شود که از خوردن ماهی اره خودداری کنند. اما نگران نباشید بیشتر ماهی های دریایی حاوی مقداری کم متیل جیوه هستند. به جای اجتناب از آن ها، با مشورت پزشک به مقدار توصیه شده از آن مصرف کنید.

باید گفت

اره ماهی یک ماهی شکارچی بزرگ با مواد مغذی فراوان است. سرشار از سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین ها هستند. این مواد مغذی فوایدی است که در اره ماهی وجود دارد. مصرف اره ماهی ممکن است سلامت قلب، تقویت عملکرد مغز، بهبود بینایی و افزایش تراکم استخوان در زنان را افزایش دهد. با این حال، سطوح بالای جیوه در این ماهی شکارچی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و بر مغز تاثیر منفی بگذارد. از این رو اره ماهی را در حد اعتدال مصرف کنید تا بتوانید از فواید سلامتی فراوان آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

فواید تن ماهی؛ از سلامت قلب تا کاهش وزن + عوارض جانبی

رژیم غذایی رشد مو؛ از ماهی تا آب ۱۰ مغذی ترین غذا برای سلامت مو

طرز تهیه سالاد ماکارونی به همراه تن ماهی، برای علاقمندان به کاهش وزن

تست مغز: آیا توانستید ماهی مخفی را در تصویر پیدا کنید!؟

طرز تهیه ماهی و چیپس با روش جدید که طعم رویایی آن را فراموش نمی کنید!

طرز تهیه ماهی سوخاری ترد به صورت آسان برای شب سال نو

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *