جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
3
(2)

فواید نخود در مواد مغذی غنی آن نهفته است. اگر گیاهخوار هستید، محتوای پروتئین بالای آن می تواند نیاز روزانه غذایی شما را تامین کند. آن ها همچنین به خوبی با سالادهای مختلف ترکیب می شوند و میان وعده های خوشمزه و مغذی درست می کنند. این مطلب بیشتر به بررسی فواید این حبوبات، عوارض جانبی آن پرداخته شده است

فواید نخود برای سلامتی بدن چیست؟

نخود سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند ویتامین B6 و C، فولات، منگنز و منیزیم است. آن ها همچنین حاوی کلسیم و مقداری پتاسیم هستند ( که برای سلامت قلب ضروری است). پروتئین به ساخت توده عضلانی و بهبود سلامت سلول ها کمک می کند، در حالی که منیزیم، منگنز و کلسیم استخوان های شما را قوی نگه می دارند. ویتامین C از بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند و سلامت پوست را افزایش می دهد. و بله، آهن و فولات در دوران بارداری یکی از نیازهای اساسی بدن مادر است.

تنظیم سطح قند خون

شاخص گلیسمی نخود 28 است. این یکی از دلایلی که سبب کاهش سطح قند خون شما می شود. برخی تحقیقات اولیه وجود دارد که نشان می دهد افرادی که نخود مصرف می کنند می توانند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. مصرف نخود به جای گندم نیز می تواند منجر به کاهش سطح گلوکز خون پس از غذا شود. نخود همچنین سرشار از فیبر است – یکی از مواد مغذی که جذب قند خون را کند می کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. این فیبر همچنین می‌تواند اشتهای شما را کنترل کند.

فواید نخود؛ کمک به کاهش وزن

فیبر موجود در نخود سبب می شود که برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. شما را از خوردن غذاهای ناسالم دور نگه می دارد. در واقع، نخود همچنین ممکن است به کاهش چربی بدن و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

ماده مغذی دیگری که باید در مورد آن صحبت کنیم پروتئین است که به تنظیم وزن معروف است. مطالعات نشان داد که افراد دارای پروتئین بالا نه تنها وزن بدن خود را از دست دادند، بلکه قادر به دفع چربی بیشتری نیز بوده اند. همچنین اثر حرارتی پروتئین 30 درصد است. این بدان معناست که شما 30 درصد از کالری را در طول هضم پروتئین می سوزانید. نخود نیز دارای مواد مغذی متراکم است. بنابراین اگر می خواهید وزن تان کاهش یابد، نخود بخورید.

تقویت سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در این ماده غذایی به جلوگیری از یبوست کمک می کند و برای منظم بودن دفع آن مفید است. از طرفی فیبر همچنین به عنوان یک عامل حجیم کننده در سیستم گوارش عمل می کند. در نتیجه سلامت کلی گوارش را بهبود می بخشد. مهم تر از آن، فیبر همچنین به تعادل سطح pH و باکتری های سالم روده کمک می کند. تعداد باکتری های ناسالم را در روده کاهش می دهد. نخود همچنین حاوی نشاسته است که ممکن است به هضم غذا کمک کند.

فواید نخود؛ بهبود سلامت قلب

از طرفی نخود حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین های C و B6 است که همگی از سلامت قلب حمایت می کنند. فیبر به کاهش کلسترول کل خون کمک می کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. همچنین پلاک ها را از شریان ها خارج کرده و سلامت آن ها را بهبود می بخشد. که برای قلب مفید است. مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول در نخود می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کند. سپس، پتاسیم سبب می شود خطر حملات قلبی کاهش یابد.

فولات موجود در نخود نیز به سلامت قلب کمک می کند. با هموسیستئین، یک اسید آمینه که به تشکیل لخته های خون کمک می کند، مقابله می کند.

کمک به پیشگیری از سرطان

اگرچه سلنیوم در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت نمی شود، اما می توانیم آن را در نخود پیدا کنیم. این ماده معدنی به عملکرد صحیح کبد کمک می کند و آن را قادر می سازد تا برخی از ترکیبات سرطان زا را در بدن سم زدایی کند. سلنیوم همچنین التهاب را سرکوب می کند و از رشد تومور جلوگیری می کند. فولات موجود در آن در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد. به همین دلیل است که از تشکیل سلول های سرطانی از جهش در DNA جلوگیری می کند. نخود حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ساپونین است که از تکثیر سلول های سرطانی نیز پیشگیری می کند.

فیبر موجود در نخود به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کمک می کند. ویتامین C آن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و به طور کلی از سرطان جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ایزوفلاون ها (که حاوی نخود است) می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

منبع عالی پروتئین

نخود یکی از بزرگترین منابع پروتئین گیاهی است. یک فنجان نخود حاوی حدود 15 گرم پروتئین است. این پروتئین تقریبا برای تمام فعالیت های بدن مهم است – از بهبود سلامت اندام های حیاتی، ماهیچه ها و بافت ها گرفته تا کند کردن روند پیری. پروتئین همچنین به کنترل سطح قند خون و ایجاد هموگلوبین و آنتی بادی های مهم کمک می کند. همچنین بر بهبود جراحات و زخم ها تاثیر دارد. اما مطمئن شوید که نخود را با سایر منابع پروتئین ترکیب کنید زیرا پروتئین ناقصی است. (به این معنی که حاوی تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن نیستند). با این حال، کیفیت پروتئین در نخود بسیار بهتر از سایر حبوبات در نظر گرفته می شود.

سرشار از مواد مغذی مهم

نخود همچنین منبع خوبی از منیزیم، منگنز، روی و آهن است. آن ها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین B و ویتامین A (به عنوان بتاکاروتن) هستند. منیزیم، منگنز و ویتامین های B (ویتامین B6) به مقابله با علائم سندرم پیش قاعدگی یا PMS کمک می کند. منیزیم و منگنز به همراه روی به سلامت استخوان ها نیز کمک می کنند.

آهن موجود در نخود با خستگی مبارزه می کند و کیفیت خون شما را بهبود می بخشد. از کم خونی جلوگیری می کند و همچنین می تواند با ریزش مو مقابله کند. ویتامین A سلامت پوست و چشم را بهبود می بخشد. از بیماری های شدید چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.

که به منگنز موجود در آن مرتبط است. به مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند سبب ایجاد چین و چروک شوند، معروف است. ویتامین های B به عنوان سوخت برای سلول ها عمل می کنند.

همچنین می توانید از نخود برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید. به سادگی خمیر نخود را با زردچوبه مخلوط کرده و هر صبح آن را به صورت خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این درمان همچنین به کاهش لکه های ناشی از افزایش سن و روشن شدن صورت شما کمک می کند.

فواید نخود؛ جلوگیری از ریزش مو

با توجه به این که نخود سرشار از پروتئین است، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. منگنز موجود در آن ها می تواند موهای شما را تقویت کند. کمبود منگنز همچنین می تواند به کُندی رشد مو منجر شود. ویتامین A و روی موجود در نخود نیز با شوره سر مبارزه می کند. به سادگی می توانید 6 قاشق غذاخوری نخود له شده را با آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس طبق معمول آبکشی کنید. روی موجود در نخود نیز ممکن است به جلوگیری از نازک شدن مو کمک کند. مس موجود در آن ها ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند (در افرادی که به دلیل درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی موهای خود را از دست داده اند، مفید است.)

بهبود سلامت چشم

قبلا درباره بتاکاروتن موجود در نخود صحبت کردیم که می تواند سلامت بینایی را تقویت کند. سپس، روی یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای بینایی است. به انتقال ویتامین A از کبد به شبکیه کمک می کند. روی همچنین ممکن است به جلوگیری از پیشرفت دژنراسیون ماکولا کمک کند.

فواید نخود؛ استخوان ها را تقویت کنید

نخود حاوی کلسیم است و از اهمیت کلسیم برای استخوان ها آگاهیم. مهم تر از آن، نخود حاوی منیزیم است – ماده معدنی دیگری که بدن شما (همراه با کلسیم) برای ساختن استخوان ها استفاده می کند.

سایر مواد معدنی موجود در نخود که سلامت استخوان را بهبود می بخشد عبارتند از منگنز، روی، ویتامین K – و همه این ها به حفظ ساختار استخوان کمک می کنند. آن ها همچنین حاوی فسفات هستند که به همراه کلسیم به معدنی سازی مناسب استخوان کمک زیادی می کند. به هر حال، مصرف بیش از حد فسفر با کلسیم بسیار کم می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان نیز شود.

ویتامین K موجود در نخود نیز جذب کلسیم را بهبود می بخشد. سطوح پایین ویتامین K اغلب با شکستگی استخوان مرتبط است. از طرفی آهن و روی موجود در نخود برای تولید و بلوغ کلاژن، پروتئین مهم دیگری که از سلامت استخوان ها و غضروف ها حمایت می کند، مهم می باشد.

فواید نخود؛ بارداری سالم

فولات نخود برای زنان باردار مفید است. حتی قبل از آن، نخود حاوی فیبر، پروتئین، آهن و کلسیم است – مواد مغذی که در دوران بارداری ضروری‌تر هستند.

در مورد فولات، مهم ترین ماده مغذی در دوران بارداری است. برای سلامت مادر و جنین ضروری است. همچنین خطر نقص لوله عصبی و وزن کم هنگام تولد را کاهش می دهد. فولات ناکافی در دوران بارداری همچنین می تواند کودک را در معرض خطر عفونت و بیماری در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.

کمک به کاهش التهاب

نخود حبوبات است – و مطالعات نشان می دهد که مصرف حداقل 4 وعده نخود در هفته می تواند احتمال التهاب را کاهش دهد. همچنین می تواند به طور قابل توجهی ویژگی های متابولیک خاص بدن را بهبود بخشد. سایر مواد مغذی موجود در نخود، مانند ویتامین‌های A، C، و B6، فیبر، پروتئین، منیزیم، سلنیوم و آهن – همگی به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند.

آیا نخود عوارض جانبی نیز دارد؟

عوارض جانبی مصرف فیبر بالا

نخود سرشار از فیبر است. افزایش مصرف فیبر به طور ناگهانی می تواند منجر به ناراحتی معده، گاز، اسهال و نفخ شود. همچنین ممکن است منجر به گرفتگی معده شود، هرچند معمولا ظرف چند ساعت فروکش می‌کند.

آلرژی به حبوبات

نخود از خانواده سویا است و از این رو ممکن است حساسیت پوستی شما را بدتر کند. اگر آلرژی شناخته شده ای به حبوبات دارید، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. برخی از علائم آلرژی به حبوبات عبارتند از تهوع، اسهال، خارش پوست، کهیر، سردرد و سرفه.

فواید نخود بسیار زیاد است. آن ها سرشار از پروتئین، فیبر و بسیاری از مواد مغذی مفید هستند که سلامت کلی را بهبود می بخشد. نخود می تواند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کند، استخوان ها را تقویت کند و به کاهش چین و چروک کمک کند. از طرفی سبب سلامت قلب، گوارش و سلامت چشم نیز می شود. علاوه بر این، آن ها همچنین به کاهش وزن کمک می کنند، بارداری سالم را تضمین می کند و منبع عالی پروتئین هستند. می توانید برای تهیه غذاهای مختلف نخود را در رژیم غذایی خود اضافه کرده و از آن لذت ببرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان