جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

واژن یک اندام خود تمیز شونده است که محل نگهداری باکتری های ضروری است. که از چندین عفونت جلوگیری می کند. اما این بدان معنا نیست که شما به بهداشت شخصی اهمیت ندهید. رعایت چند نکته ساده برای سلامت واژن می تواند آن را تمیز و خوشبو نگه دارد. اگر واژن شما بوی نامطبوع دارد و سبب ایجاد درد می شود، ممکن است نشانه عفونت باشد. که در این صورت مراجعه به پزشک حتمی است. در این مطلب، شما را با برخی از روش های مفید آشنا می شوید که برای سلامت واژن باید به آن دقت کنید.

سلامت واژن؛ چه چیزی سبب عفونت واژن می شود؟

توجه: اصطلاح “واژینیت” برای توصیف شرایطی استفاده می شود که ممکن است سبب التهاب یا عفونت واژن شما شود. اصطلاح “ولووواژینیت” برای توصیف التهاب هر دو، واژن و فرج (بخش خارجی اندام تناسلی شما) استفاده می شود.

علل شایع عفونت واژن عبارتند از:

  • عفونت‌های باکتریایی
  • عفونت های مخمری
  • انگل “تک یاخته ای”
  • یائسگی
  • محرک ها

قبل از این که در مورد راه های طبیعی برای سالم نگه داشتن واژن صحبت کنیم، بیایید بفهمیم که pH زنانه چیست.

PH زنانه چیست؟

PH طبیعی واژن باید بین 3.8 تا 4.5 باشد. مقیاس pH از 0 تا 14 است. pH کمتر از 7 اسیدی است، در حالی که pH بالاتر از 7 باز است. PH واژن شما در حالت ایده آل باید اسیدی باشد. با این حال، این مقدار ممکن است تغییراتی را قبل از قاعدگی و بعد از یائسگی نشان دهد. سطح بالای PH واژن، مثلا 4.5، بستر مناسبی را برای عفونت ‌های واژن فراهم می‌ کند.

علل شایع pH نامتعادل زنانه عبارتند از:

  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • آنتی بیوتیک ها
  • دوش گرفتن
  • جریان قاعدگی

از آن جایی که PH نامتعادل واژن می تواند سبب عفونت و تحریک واژن شود، پس حفظ سلامت واژن مهم است.

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم

سلامت واژن؛ استفاده از کاندوم  

استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی بسیار مهم است. برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی نامرئی مانند HIV، تبخال تناسلی، سوزاک، زگیل تناسلی و عفونت کلامیدیا، از محافظت کننده استفاده کنید.

مصرف از پروبیوتیک های خوراکی

باید گفت مصرف پروبیوتیک ها به بازیابی باکتری های خوب از دست رفته در واژن کمک می کند. می توانید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست و کفیر یا هم از مکمل ها مصرف کنید.

خودداری از دوش گرفتن

واژن خود تمیز شونده است. شستشوی مدوام آن می تواند PH آن را مختل کند و ممکن است منجر به عفونت های واژن، حاملگی لوله رحم، زایمان زودرس و سایر عوارض شود. از این رو از شستن مکرر واژن خودداری کنید. در عوض، قسمت بیرونی واژن را با آب و صابون ملایم بشویید. همچنین می ‌توانید از هر پاک‌ کننده‌ای با pH متعادل استفاده کنید. اما دقت کنید که مواد نگهدارنده تحریک کننده نداشته باشد.

سلامت واژن؛ غذای سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز نقش حیاتی در حفظ سلامت واژن شما دارد. برخی از غذاها مانند ماست و عسل می توانند به پیشگیری از عفونت های قارچی کمک کنند. علاوه بر این آب زغال اخته به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری خیلی موثر است.

استفاده در حین مقاربت از روان کننده ها یا مواد لزجی

استفاده از روغن یا روان کننده ها در حین رابطه جنسی برای جلوگیری از ترک خوردن و تحریک پوست واژن مهم است. روانکاری واژن قرار است در هنگام برانگیختگی اتفاق بیفتد، اما در برخی از زنان این ماده به اندازه کافی ترشح نمی کند. در چنین مواردی باید از روان کننده های طبیعی و خارجی مانند ژل آلوئه ورا استفاده شود. با این حال، از وازلین یا روغن بچه استفاده نکنید زیرا می توانند سبب التهاب واژن شوند.

دقت در انتخاب لباس های زیر

پوشیدن لباس های تنگ می تواند سبب تحریک و التهاب واژن شود. اگر لباس ‌های خیس مانند لباس شنا را برای مدت طولانی بپوشید، ممکن است شرایط گرم یا مرطوبی برای رشد عفونت ‌های قارچی ایجاد کند. بنابراین، لباس های زیری بپوشید که مناسب اندام شما باشد. همچنین، دقت کنید که در اسرع وقت لباس های خیس یا عرق کرده خود را عوض کنید.

رعایت مناسب بهداشت

باید گفت رعایت نکردن شیوه های بهداشتی مناسب ممکن است محیط مساعدی برای رشد عفونت های واژن ایجاد کند. هر بار که از سرویس بهداشتی استفاده می کنید، وسایل شخصی خود را تمیز کنید. از پوشیدن نوار بهداشتی یا تامپون به مدت طولانی اجتناب کنید و برای جلوگیری از تحریک واژن، مرتبا آن ها را تعویض کنید.

سلامت واژن؛ درمان عفونت ها

عفونت واژن را با این فکر که خود به خود خوب خواهد شد، بدون درمان رها نکنید. اگر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستید، می توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان آن استفاده کنید. اما اگر علائم بهبود نیافت، در مشورت با پزشک تردید نکنید.

خودداری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها  

همان طور که قبلا بحث کردیم، آنتی بیوتیک ها یکی از دلایل اصلی عدم تعادل در pH واژن هستند. آن ها می توانند باکتری های خوب را همراه با باکتری های بد بدن شما از بین ببرند. از این رو، روی داروهایی که مصرف می کنید، دقت کنید. استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها را متوقف کنید. در صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های تجویزی، با پزشک خود صحبت کنید. قبل از پذیرش آنتی بیوتیک مطمئن شوید که عفونت واژن شما واقعا ناشی از باکتری است.

انجام معاینات واژینیت

به طور منظم به متخصص زنان یا متخصص مراجعه کنید تا از سلامت واژن خود محافظت کنید. برای تشخیص هر گونه نا هنجاری یا عفونت در اولین فرصت و به طور منظم، معاینات زنان و زایمان یا آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. این نکات ممکن است کاملا ابتدایی به نظر برسند، اما نقش مهمی در حفظ سلامت واژن شما دارند. آن ها همچنین به شما در تسریع بهبودی هر گونه عفونت واژن کمک می کنند.

سلامت واژن؛ باید گفت

حفظ pH مناسب واژن برای سالم نگه داشتن و عاری از عفونت مهم است. تغییر در رنگ و بافت ترشحات یا خارش و بوی بد ممکن است به عفونت احتمالی اشاره کند. اطمینان از جریان مناسب هوا، خشک نگه داشتن آن، محافظت در حین مقاربت و مصرف آنتی بیوتیک در صورت لزوم به جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کمک می کند. اگر اوضاع در چند روز بهتر نشد، با پزشک مشورت کنید.

لینک های مرتبط

درمان های خانگی شقاق مقعد: درمان شقاق مقعد به روش های خانگی

دلایل مهم برای حفظ رابطه جنسی؛ از درمان سرماخوردگی تا داشتن عمری طولانی

بررسی و مقایسه هزینه‌ها و روش‌های مختلف لیفت صورت

درمان‌ خانگی قارچ پوستی : ۱۰ راهکار بسیار موثر برای خلاص شدن از شراین عفونت پوستی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان