درمان های خانگی برای درد معده؛ 8 بهترین درمان طبیعی سوء هاضمه

توسطپناه امینی

مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ , , , ,
درمان های خانگی برای درد معده مضرات هل برای زنان

امروزه درد معده یا سوء هاضمه بسیار شایع است! همه این روزها از آن رنج می برند. دلیل آن نیز عدم فعالیت بدنی است. همه گیری کووید-19 سبب شد تا بسیاری ها از فعالیت بدنی همیشگی خود باز بمانند. فرهنگ جدید کار آنلاین به نوعی زندگی روزمره را مختل کرده است. نشستن مداوم و تحرک کم سبب مشکل و ناراحتی معده می شود. همین سبب شده بسیاری ها به دنبال درمان های خانگی برای درد معده باشند.

در اصطلاح پزشکی به ناراحتی معده، سوء هاضمه نیز گفته می شود که ناراحتی در قسمت فوقانی شکم شما را توصیف می کند. درد معده یک اختلال نیست بلکه مجموعه ای از علائم اختلالات گوارشی است که سبب ناراحتی شما می شود. همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر دستگاه گوارش باشد.

درمان های خانگی برای درد معده

علل درد معده

  • پرخوری یا تند خوری
  • درد شکم
  • مصرف الکل
  • خوردن فست فود، غذاهای تند
  • سیگار کشیدن
  • سوء هاضمه ناشی از دارو مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و غیره.
  • علت پاتولوژیک – زخم معده، گاستریت، اسیدیته بیش از حد و غیره.
  • اضطراب

علائم درد معده

  • پری معده در حین و بعد از غذا
  • سوزش در قسمت بالای شکم و آروغ زدن
  • احساس نفخ در شکم
  • تهوع و استفراغ

درمان درد معده

انواع مختلفی از درمان ها بر اساس علت زمینه ای آن برای سوء هاضمه وجود دارد. تغییرات سبک زندگی ممکن است با پرهیز از غذاهای تند به کاهش سوء هاضمه کمک کند. اگر سوء هاضمه ادامه یابد، پزشک ممکن است برخی از داروها را برای شما تجویز کند.

درمان های خانگی برای درد معده

آب آشامیدنی

باید گفت آب راه حل نهایی برای هر مشکلی است، بنابراین برای ناراحتی معده، بدن برای جذب مواد مغذی ضروری به آب نیاز دارد و به دفع مواد سمی از بدن شما کمک می کند. کم آبی بدن ممکن است منجر به ناراحتی معده به دلیل استفراغ و اسهال شود. افزایش مقدار اسید در معده ممکن است سبب سوزش معده شود. نوشیدن آب زیاد ممکن است اسید را از دستگاه گوارش شما که اثر تسکین دهنده ای به شما می دهد، از بین ببرد.

درمان های خانگی برای درد معده؛ آب لیمو

آب لیمو یک گزینه عالی برای سوء هاضمه است. ما همیشه هر زمان که احساس ناراحتی می کنیم، آب لیمو را انتخاب می کنیم. اثر اسیدی لیمو به تسکین اسیدیته اضافی در معده کمک می کند.

نوشیدنی جوش شیرین و لیمو

یک گزینه آسان و بهترین گزینه برای سوء هاضمه نوشیدنی جوش شیرین و لیمو است. می توانید آب لیمو را با کمی جوش شیرین در آب مخلوط کنید که ممکن است به تسکین اختلالات گوارشی کمک کند. این نوشیدنی با تولید اسید کربنیک در معده سبب کاهش سوء هاضمه و گاز می شود. اسید موجود در لیمو سبب کاهش ترشح اسید در معده می شود.

درمان های خانگی برای درد معده؛ نعناع

برگ های نعناع حاوی منتول است که به آرامش معده و کاهش مشکلات سوء هاضمه کمک می کند. همچنین به کاهش اسپاسم عضلانی در روده و تسکین درد کمک می کند. نعناع یک درمان سنتی برای سوء هاضمه در کشورهای آسیایی است. برگ های نعنا را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. آن ها را می توانید با هل بجوشانید و چای درست کنید یا با نوشیدنی های دیگر مخلوط کنید.

زنجبیل

باید گفت زنجبیل از زمان های قدیم برای سرماخوردگی، سرفه، حالت تهوع، استفراغ و درد استفاده می شد. حاوی مواد شیمیایی به نام جینجرول و شوگاول است. این مواد شیمیایی می توانند به تسریع انقباضات معده و کاهش درد شکم شما کمک کنند. اگر می توانید بوی قوی زنجبیل را تحمل کنید، می توانید ریشه زنجبیل تازه را برای جویدن پوست کنده و خرد کنید. همچنین، می توانید آن ها را به نوشیدنی یا غذا اضافه کنید.

درمان های خانگی برای درد معده؛ دارچین

چوب دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف مانند کافور، سینامالدئید، لینالول و اوژنول است. به معده شما کمک می کند تا غذا را به راحتی هضم کند. به درمان علائمی مانند نفخ، حالت تهوع و پری شکم کمک می کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند برای تسکین 1 قاشق چایخوری پودر دارچین یا یک چوب کوچک به وعده غذایی خود اضافه کنند.

زیره سبز

دانه زیره یکی از بهترین راه حل ها برای تسکین ناراحتی معده زمانی است که می خواهید نتیجه فوری بگیرید. به کاهش اسیدیته، اتساع گازی شکم و درد کمک می کند. یک قاشق غذاخوری زیره، مقداری نارگیل خشک و دو حبه سیر مصرف کنید. آن ها را مخلوط کرده و میل کنید. این روش درمانی به کاهش فوری احساس ناراحتی یا درد در معده کمک می کند.

درمان های خانگی برای درد معده؛ موز

موز حاوی ویتامین های مختلف، فولات و پتاسیم است. ممکن است به کاهش اسیدهای موجود در معده شما کمک کند و سبب تسکین و کاهش اسید بیش از حد شود. موز همچنین می تواند با اضافه کردن حجم به مدفوع شل کمک کند، و اسهال را کاهش دهد.

اگرچه می توانیم علائم مختلف ناراحتی معده را در خانه کنترل کنیم. اما بررسی علل زمینه ای و شدت آن ضروری است. این عوامل تعیین می کنند که آیا شما به درمان های خانگی نیاز دارید یا با پزشک مشورت کنید. برای علائم خفیف، افزودن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه به رژیم غذایی و کاهش مصرف الکل تقریبا به سلامت شما کمک می کند.

چه زمانی برای ناراحتی معده از یک متخصص کمک بگیرید

  • اگر معده درد شما مداوم است و هیچ نشانه ای از بهبود ندارد و بیش از چند روز طول می کشد، وقت آن است که از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا ممکن است نشانه یک بیماری جدی تری باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
  • معده دردهای ناگهانی و شدید می تواند علت اصلی مشکلات جدی باشد که اگر فورا به دنبال کمک پزشکی نباشید، ممکن است بدتر شوند. شما باید فورا به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر درد در یک ناحیه از معده شما متمرکز باشد.

برخی از دلایل معده درد به شرح زیر است:

  • آپاندیسیت

هنگامی که آپاندیس در بدن متورم، تشدید یا ملتهب می شود، ممکن است سبب درد شدید در سمت راست پایین شکم شود. در چنین حالتی، آپاندیس ممکن است با روش های جراحی برداشته شود، بنابراین باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی زخم معده

یک زخم در پوشش معده یا روده کوچک می تواند منجر به زخم معده سوراخ شده شود که می تواند منجر به خونریزی شود. اگر تحت نظارت پزشکی مراقبت نشود، ممکن است وضعیت بدتر شود.

  • التهاب کیسه صفرا

باید گفت التهاب کیسه صفرا اغلب در اثر سنگ کیسه صفرا ایجاد می شود که در صورت عدم توجه فوری پزشکی ممکن است منجر به کوله سیستیت حاد شود. در چنین موارد شدید، ممکن است کیسه صفرا برداشته شود.

  • سنگ ‌های کلیه

باید گفت سنگ ‌های کلیه معمولا سنگ ‌های کوچکی هستند که بیشتر از طریق ادرار عبور می‌کنند. با این حال، سنگ ‌های بزرگ ‌تر کلیه ممکن است لوله‌ های کلیه را مسدود کنند و سبب درد حاد معده در قسمت پایین معده شوند. معده درد شما ممکن است دلیل سنگ کلیه باشد که باید فورا توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی معاینه شود.

این مطلب فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته نشده است. به دلیل نیازهای فردی منحصر به فرد، خواننده باید با پزشک خود مشورت کند تا مناسب بودن اطلاعات را برای وضعیت خواننده تعیین کند.

لینک های مرتبط

درمان گلودرد ویروسی: ۱۲ راهکار خانگی برای تسکین گلودرد

گلودرد ناشی از کووید-۱۹ چه تفاوتی با گلودردهای دیگر دارد؟

دانستنی ها؛ چرا نباید در حمام ادرار کرد ؟

دانستنی ها؛ ۹ درد وحشتناک تر از زایمان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *