جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2
(5)

فواید تن ماهی: تن ماهی یکی از پرمصرف ترین ماهی ها در جهان است. فواید تن ماهی را می توان به مواد مغذی آن نسبت داد. این ماهی خوشمزه دارای بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی ضروری است. گفته می شود که مصرف تن ماهی خطر بیماری قلبی را کاهش داده و بینایی را تقویت می کند. ایمنی را تقویت و سبب کاهش وزن در افراد چاق می شود. همچنین می‌تواند جایگزین شگفت‌انگیزی برای گوشت ‌های فرآوری‌ شده یا قرمز باشد.

این مطلب فواید تن ماهی برای سلامت و خطرات احتمالی آن را توضیح می دهد. تن ماهی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری است. اما چگونه به سلامتی شما کمک می کند؟ به خواندن ادامه دهید.

فواید تن ماهی برای سلامتی

کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

مصرف ماهی با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. تن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است به گشاد شدن شریان ها و به تاخیر انداختن تشکیل پلاک در آن ها کمک کند. علاوه بر این، مصرف زیاد این اسیدهای چرب ضروری نیز ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک کند. تن ماهی همچنین سرشار از نیاسین و کمپلکس های ویتامین B است که ممکن است از سلامت قلب حمایت کند. از طرفی تن ماهی غنی از پتاسیم همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

تن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش کلسترول و بهبود سلامت عمومی قلب کمک می کند. باید تن ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از مزایای آن بهر ببرید. با این حال، قبل از خوردن، مطمئن شوید که تن ماهی کاملا پخته شده باشد.

بهبود و تقویت بینایی

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در تن ماهی ممکن است به کاهش بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن و سال کمک کند. این اسیدهای چرب ممکن است علائم سندرم چشم خشک را نیز بر طرف کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی ممکن است برای تقویت بینایی ضروری باشد.

فواید تن ماهی؛ کمک به کاهش وزن

تن ماهی غنی از پروتئین شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، یک اسید چرب امگا 3، تولید لپتین (هورمون گرسنگی) را تحریک می کند که به کاهش گرسنگی و افزایش سطح انرژی کمک می کند. اما این پدیده فقط در افراد چاق مشاهده می شود. افزایش سطح لپتین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن پس از کاهش وزن از طریق محدودیت کالری کمک کند.

کمک به فشار خون

تن ماهی حاوی پتاسیم است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این ماده معدنی با اثرات منفی مصرف زیاد سدیم مقابله می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف پتاسیم در رژیم غذایی، فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون به طور قابل توجهی کاهش داده است. همچنین مشخص شد که پتاسیم خطر انفارکتوس میوکارد را کاهش می دهد.

تقویت سلامت استخوان ها

تن ماهی منبع عالی ویتامین D است که به جذب موثر کلسیم در بدن کمک می کند. کمبود ویتامین D با از دست دادن استخوان مرتبط است که در نهایت ممکن است منجر به پوکی استخوان (استخوان های شکننده)، شکستگی، استئومالاسی (نرم شدن استخوان ها) و ضعف عضلانی می شود. مطالعه ای نشان می دهد که مکمل ویتامین D ممکن است سبب کاهش گردش استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان شود. علاوه بر این، تن ماهی همچنین حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم و فسفر است که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی و یک ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی قوی موجود در تن ماهی است. کمبود آن ممکن است بر سلول‌های ایمنی تاثیر منفی بگذارد و علاوه بر افزایش استرس اکسیداتیو، چندین عملکرد آن ها را مختل کند. سلنوپروتئین های موجود در سلنیوم غذایی به ایمنی بدن کمک می کنند. علاوه بر این، مکمل سلنیوم ممکن است به تنظیم پاسخ های ایمنی اضافی و مدیریت اختلالات التهابی مزمن نیز کمک کند.

تقویت سلامت پوست

سلنیوم و آنتی اکسیدان های موجود در تن ماهی ممکن است به کاهش آسیب رادیکال های آزاد کمک کرده و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک را به تاخیر بیندازند. علاوه بر این، تن ماهی منبع خوبی از چربی های اشباع نشده است که پوست را براق می کند. همچنین مشخص شد که عصاره قلب تن ماهی سبب افزایش تولید کلاژن و کاهش پیری زودرس می شود.

اقدامات احتیاطی قبل از خوردن تن ماهی

ماهی، به ویژه تن ماهی، ممکن است حاوی فلزات سنگینی باشد که به سلامت قلب آسیب می رساند. سمی بودن آن ها بیشتر از مزایای سلامتی بالقوه اسیدهای چرب امگا 3 است. تن ماهی اگر چه بسیار مغذی است، اما دارای جیوه بسیار بالایی است. از این رو آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

تن ماهی و کنسرو سبک به همراه سایر ماهی های کم جیوه را می توان 2 تا 3 بار در هفته مصرف کرد. کنسرو تن ماهی حاوی سدیم است، بنابراین افراد مبتلا به دیابت و مشکلات قلبی باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند. علاوه بر این، زنان باردار باید قبل از مصرف تن ماهی به دلیل داشتن جیوه با پزشک خود مشورت کنند.

علیرغم طیف وسیعی از مزایای سلامتی تن ماهی، نکات منفی خاصی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. به خواندن ادامه دهید تا بدانید آن ها چه هستند.

عوارض جانبی تن ماهی

مسمومیت با جیوه

بیشتر ماهی ها، از جمله تن ماهی، حاوی جیوه هستند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض جیوه ممکن است سبب از دست دادن حافظه، بی حسی، لرزش یا دوبینی شود. از این رو، در مصرف آن احتیاط کنید.

نفخ

شواهد تجربه افراد نشان می دهد که برخی از افراد ممکن است پس از مصرف تن ماهی دچار نفخ شوند. گاهی اوقات، ممکن است با ناراحتی گوارشی و گرفتگی معده نیز همراه باشد.

آلرژی

بعضی از ماهی ها ممکن است با واکنش هایی مانند حالت تهوع، استفراغ، معده درد، اسهال، کهیر و خارش در دهان ایجاد کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

فواید سلامت تن ماهی را می توان به مواد مغذی فوق العاده آن نسبت داد. هنگامی که تن ماهی به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی شما گنجانده شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. بینایی را بهبود بخشد، به کاهش وزن کمک کند و فشار خون را کاهش دهد. از آن جایی که تن ماهی سرشار از ویتامین D است، سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. علاوه بر این، سلنیوم موجود در تن ماهی سبب بهبود ایمنی می شود. مصرف تن ماهی همچنین به سلامت پوست کمک می کند. می توانید این ماهی را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است بر سلامت قلب شما تاثیر منفی بگذارد. از این رو آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان